Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models

PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed

(1/3) > >>

Best Ripper:
        Реших да пробвам да преправя един локомотив да може да върви и на 3, и на 2 релси. Тоест да се движи и в мерклинската система, и в правотоковата. След предварително обмисляне на възможностите реших, че няма да е особено сложно и напълно изпълнимо, още повече в цифров режим и заради универсализацията на частите на много модели за двете системи. Първото се налага и от факта, че всички съвременни локомотиви на мерклинската система задължително имат декодери, които изпълняват функцията на изправител и обръщане на посоката заради вече цялостното преминаване към правотокови моторчета.
   За целта купих един локомотив втора ръка – PIKO BR 185E (AC) с кат. № 57441. Локомотивът е от серията “Hobby”.





    1.   Външен оглед на локомотива.
Той дойде с един леко счупен пантограф /така си беше обявен в ибея, забелязах и отчетох тази повреда/. Отчупена, но налична, е и една степенка в единия ъгъл, която ще бъде залепена накрая на мястото си. Други външни повреди няма. Кутия и ПВЦ амбалаж са в добро състояние.
    2.   Отваряне и вътрешно състояние.
Кожухът на модела се сваля след отвиване на едно винтче отдолу и издърпване нагоре. Извади се без особени грижи.



     А. Механична част.
     Моделът е с метално шаси, централно разположен мотор и две задвижени с кардани двуосни талиги. Установи се, че предишният собственик добре е наквасил лагерните елементи на колоосите и има нужда от почистване на излишното масло. Всяка талига има по една крайна колоос с по един бандаж /разположени по диагонал и зацепващи по една на релса/. Проблеми с движението няма – обичайният шум от плъзгач, няма стържене, щракане и запъване от повредени/счупени зъбни колела. Каретата на карданите са добре смазани с бяла грес.



      Б. Електрическа част.
      Моделът има токоснемане от всичките 8 колела, което е голям плюс. Пластините са в добро състояние, няма скъсани жички. Принципно на моделите в мерклинската система колоосите на локомотивите са неизолирани електрически, но за мой късмет и учудване този излезе с изолирани! Което ми намалява разходите по смяна на колоосите /необходимо за правотокова система/ и ще съкрати времето за изпълнение /няма да поръчвам и да чакам нови колела/. Моделът няма токоснемане от пантографите. Има по една крушка със световоди от двете страни. На този етап ще оставя двете крушки. Задни светлини в модела няма. На едната талига е монтиран по-къс плъзгач /не съм гледал много, но ми се струва, че не е пиковски, а мерклински/. Жичката от него преминава през талигата и през дросел е запоена за платка. Самата платка има място за 8-пинов куплунг, но самият женски куплунг липсва. Декодер има – от евтината серия на Уленброк 75394 /PIKO 56122/, който е нисък клас – само за Мерклин-Моторола, с малко настройки и възможности. Жичките му са запоени за платката без куплунг. Въпросният декодер ще трябва да се смени най-малкото защото няма DC/DCC режим. По всяка вероятност ще е с ESU LokPilot 4.0. Преди моторчето има два дросела и два кондензатора на LC-филтъра, които ще бъдат премахнати при смяна на декодера. Сегашният декодер 75394 работи нормално /според възможностите си/ и ще бъде продаден.
   За преработката на модела ще ми е нужен превключвател на токоснемането. Ще търся малък двоен ЦК ключ с плъзгач. Освен това ще трябва да обмисля и демонтажа на плъзгача при използването на локомотива в DC/DCC – много е вероятно в стрелките и кръстачките той да се удря в езиците и да пречи, тъй като ще пада ниско. Иначе по прави и криви релси не вярвам да прави проблем.

Засега това…

Best Ripper:
      Следващата стъпка от проекта бе разглобяване на локомотива и почистването му. За целта декодерът и LC-филтърът бяха отпоени от заводската платка. Свален бе и дроселът към плъзгача на едната талига /в мерклинската система талигата с плъзгач се обозначава като №1/. Първоначално оставих жичките на двете светлини, но после отпоих и тях и ги изтеглих встрани.
 


      Извадих двете щипки, които държат талигите и ги свалих. После свалих дъната на двете и почистих излишното масло и грес, както и токоснимателите. На талигата с плъзгача се установи, че ще се наложи доработка, тъй като жичката излезе запоена за плъзгача, което е неприемливо за проекта. Самият плъзгач излезе, че е пиковски с кат. №56110 и дължина 50 мм. Закрепва се с малка рапидка в дъното на талигата. Има износване, но мисля, че може още да се ползва и затова ще го оставя на първо време.



      Жичката от него /червената/ преминава през отвор в капака на талигата, оттам се прехвърля от другата страна и излиза през специален процеп към горната част на локомотива и централната платка с декодера. Тъй като талигата е двуосна, това прехвърляне на жичката в средата й не пречи на задвижването. В последствие трябва да се внимава със свързването на жичките от токоснемателите, тъй като всичките са черни на цвят, а за двурелсова система всяка страна трябва да е отделно от другата.




   Още преди разглобяването измислих и електрическата част. Набавих и един миниатюрен двуполюсен ЦК ключ-плъзгач, който излезе с три положения, но в случая това не бърка нещата.

     Схема на токоснемането, за да се осъществи подаване на захранване и в двете системи.



     Токоснемането от едната релса се подава винаги на единия вход на декодера, независимо от системата /DCC или MM/. Токът от другата релса се подава отделно на другия вход на декодера при DCC или заедно с този от другата релса при MM. Същевременно при MM токът от плъзгача се подава на втория вход на декодера, а при DCC се изключва напълно. За по-лесното монтиране и демонтиране на плъзгача ще поставя тънка медна пластинка с дупка в средата, която ще залепя в леглото на захващане на плъзгача, като запоя за нея жичката. По този начин след завиване на плъзгача с винтчето, щипките от горната страна на изолатора /за една от които сега е запоена жичката/ ще дават нужния контакт. Декодерът ще е мултипротоколен ESU LokPilot 4.0, като засега умувам дали да му сваля куплунга и да го запоя към съществуващата платка или да мисля нова. Трябва да обмисля и къде да сложа вътре ЦК ключето. Поради това е твърде възможно да изхвърля и заводската платка. Имах идея да изведа ключето отдолу някъде, щеше да е много удобно, но централно разположеният мотор и сложното пробиване и фрезоване на средната част на шасито ме отказаха от това.

Дотук толкова…

Best Ripper:
     Малко уплътнение на днешния следобед.
     Реших направо да експериментирам с парче монтажна платка – двустранно фолирана, без отвори, ецвана на квадратчета.  Първо се установи, че изводите на ЦК ключето почти напълно съвпадат с крайните контактни точки при монтаж странично на платката. По този начин се получава разделно запояване на двете отделни вериги от двете страни на платката. След подходящо изрязване на платката до нужния размери с помощта на дърводелско лъкче и пробиване на отвор за фиксиране /както бе оригиналната платка/, се установи, че платката отлично ще пасне за нуждите ми. Единствено се наложи от долната страна малко да извия крайните крачета на ключето, предназначени за фиксирането му при монтаж в платка. Леко извих останалите крачета, така че да се доближат до точките и да мога да ги запоя лесно. В това не много характерно положение ключето стои здраво, лесно е за боравене и не пречи на жичките и карданите.




      Пробих две дупки на подходящи места, за да мога да изведа с къси жички нужните два извода от долната страна на ключето към горната според публикуваната преди схема на токоснемането. След поставяне и фиксиране на новата платка пристъпих към свързването на жичките. Двата дросела от стария LC филтър бяха заменени с две жички, тъй като декодерът на ESU не се нуждае от филтъра. Крушките от двете страни бяха запоени на подходящи места по платката – двете черни жички заедно за общия извод на декодера, бялата и жълтата – по отделно. Токоснемането от талига №2 /без плъзгача/ също беше свързано към платката. Излишната дължина на кабелите беше нагъната в нишите от двете страни на мотора, където бяха дроселите.



     Дотук спрях, защото за по-нататъшното свързване трябваше да запоя жичките на другата талига, а преди това на нея трябва да приготвя новото окабеляване на плъзгача.

МАШИНИСТ:
БРАВО ! Добре ще стане.
Ама вярно предишния собственик се е олял със смазката.
Аз попаднах на едни стари локомотиви на ПИКО , смазвани с нещо като олио.
Гняс , клеясало , разглобяване , киснене в спирт и голямо чоплене с клечка за зъби.
Допълнителни тежести ще монтираш ли?
Или е достатъчно тежък за да тегли ?

Best Ripper:
Маслото се сгъстява и клеясва от дълги престои независимо от производителя. Даже накрая напълно изсъхва и става като лак. PIKO по принцип доста оливат моделите още в завода - купувал съм чисто нов локомотив, на който гумените бандажи са се разкиснали от протекло масло. Тук поне масло до бандажите не е стигнало. Без корубата локомотивът тежи 465 г. и мисля, че няма никаква нужда от допълнителни тежести - цялото шаси е метално. Корубата и декодера ги сложи още 60-70 гр.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия