Ще поставя един текст написан от автора,които доста от вас познават.Вероятно на доста от вас,е и известно преобразяването на една ROMPETROL-ска машина в наша 46-та (от тази тема:
http://www.scalemodels-bg.com/phpbb/viewtopic.php?f=13&t=4975). По мое настояване, за да не се губи преживяното и да не стои непълно начинанието, е описан опита с „оживяването” на модела.Е приятно четене с автора

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
„ По желание на Миро, споделям вътрешната преработка и наученото към момента. Тази информация няма място в стендовата тема, но може да е полезна някому тук, особено в избягването на някои глупости, които направих.
Пиша долното, като недобре запознат със съвременния жп моделизъм и въз основа на малкото разбрано, докато си съчинявах пълнежа на локомотива. Затова, предварително се извинявам за евентуално допуснати неточности и заблуди.
Избора на декодер беше съществено решение. Така както схванах ситуацията, хващаш някоя фирма за ушите и се абонираш за нея. Буквално! Причината е, невъзможността да ъпдейтваш (китна българска дума) софтуера на декодера с устройство на друг производител. Той проблема нямаше да го има, ако декодера беше без звук, ама...
В тази връзка, да споделя следните наблюдения – избрахме Zimo MX645P22, предлаган
също от Roco и Fleischmann, но си е Zimo. Тук научих че двете фирми са, да кажем, една и станцията Z21/z21 е разработена за тях от трета компания. Като капак, в новaта си продукция те ползват техника на Zimo. Станаха четири под една шапка и тук идва елемента на разсъждение: какво налага тази кооперация – вдъхваща увереност в бъдещето разрастваща се дейност или опит за оцеляване/налагане на пазара? Или най-вероятно, някаква хватка за намаляване на цените и конкуренцията? Не ги разбирам тези неща аз, затворих очи, представих си, че е за добро и предложих да вземем този декодер.
Моите изисквания за модела:
- 8 канала за светлини – фарове, прожектор, червена, осветление кабина. Това последното даже ми го натрапиха някъде в процеса на работа;
- декодер с някакъв куплунг (не с жици или запояване).
Причини за конкретния избор от техническа гледна точка:
- 10 канала, с вариант за конфигуриране на всеки от тях и като автоматичен куплунг;
- 2 логически канала, които може да се настроят за управление на севрозадвижване;
-
директно връзване на кондензатор към платката (няма да обяснявам защо е той);
- връзка чрез Plux22 – лесно за поставяне/смяна (само да не се налага);
- това, че има звук... абе, хубавото си е хубаво.
Обаче, непреднамерено останаха 4 свободни канала и започна допълването (и глезотиите). При една поръчка за ABS профили по друга задача, бях видял евтини микро сервомашинки за летящи модели, и тогава си взех две за проба или да си ги имам. Това беше просто вариант – ако проработят тук.
При последващи обсъждания на ситуацията, се спомена за автоматични куплунзи и понеже имахме точно два свободни канала, а пък те (куплунзите) за това са правени... Та, всичко се запълни, а аз се надявах поне чистачките да задвижа.
Това „разкрасяване” и избора на декодера се преплитат във времето, пък уж съм ги подредил някак тук.
И финалната инвентаризация (снимки - след няколко абзаца):
1. Декодер Zimo MX645P22, покрай него поръчах и „комплект” проводници на Schönwitz;
2. Адаптер PluX-MTC-SUSI-Adapter-Bausatz от TAMS Elektronik;
3. Високоговорител Doehler&Haass; 8Ohm, 1W;
4. От HobbyKing - Ultra Micro Servo 1,7g for 3D Flight (Left);
5. Регулатор 2,5V - 8V, Pololu Step-Up/Step-Down S7V8A (от erelement, после от robotev – не питайте защо, сам ще си кажа);
6. От Krois Modell - DKK Digital H0 Close Coupler (след умопомрачително ровене, четене сравняване).
7. Светодиоди и резистори за тях – от различни източници. Всичко е изчислявано за 18V, по съвет на Best Ripper и добре че го послушах (ще има пояснения защо така).
След прегледа на локомотивното съдържание, ще се отклоня малко и за управлението му отвън, после продължавам. Избрана е станцията z21 Start, с оглед изискванията на мястото където ще се ползва. Понеже, тя сама става само за подпиране на прозорец или врата отворени, трябва да се окомплектова с „фирмения” рутер. И това е, по-нататък всеки може да си я манипулира с какъвто „телевизор” има. Гледам, съществува тема вече за тези техники. Аз само да добавя един тънък момент, който може и да не е верен, но математиката казва друго.
Бързото сравняване на Z21 и z21, освен няколкото допълнителни комуникации, показва възможността на черната да ъпдейтва Zimo-вските декодери. Обаче производителя на тези декодери, на собствената си страница, в момента предлага едно-единствено устройство (не станция) с такова предназначение – MXULFA. Дали случайно, точно то не се помещава в черната станция, а бялата да е (да не казвам „скопена”, че звучи некултурно) леко опростена?
Да видим сега - при купуване на Z21 (черната), в кутията е самата Z, рутера и едно яко ;-) захранване. Двете последни техники се предлагат и отделно. Като ценоразпис, горе-долу сме приблизително така:
-Z21 (черна) комплект – 399€;
- рутер TP-Link + код – 42€;
- захранване 10851 – 84€;
- MXULFA – 193€.
Действието събиране на трите долни компонента, дава резултат 319, което оставя за самата станция 80€. То бялата май се среща някъде за толкова, заедно с нейното обикновено захранване. Като махнем последното и условно приспаднем от цената към черната за допълнителните входове/изходи и сметката - вярна...
За мен, отговора на горния въпрос клони силно към „да”, още повече, в упътването за станциите и на други места, се срещат: Zimo-decoder update procedure; Roco and Fleischmann decoders (manufacturer Zimo) и други подобни. А подходящата техника, както ми се струва, е само една. Всеки може да си прецени доколко съм познал резултата от това теглене. Но дали съм прав или не, не е от значение - за едни 5-6 звука, все ще трябва да се вземе дават още XXX€. Няма измъкване, пак ще пазаруваме. Като успокоение може да се приеме, че поне това устройство няма да работи постоянно заедно със станцията, а се ползва само когато е нужно.
И стига в отклонение – връщам се на главния със свързването на пълнежа в една система и проблемите около това начинание. Пак ще ползвам горната номерация:
1. Декодер – като цяло, очаквах просто да го забуча в адаптера и всичко да тръгне, светне, свирне, пуши и т.н. Е, може би без последното, точно да изпуши не исках. Оказа се малко по-различно и ще спомена три специфични момента:
* 17V общ +. Може да се регулира софтуерно (намалихме я на около 14). За мен тази стойност е изненадваща, при подавани 13 към декодера, но вижте уводните ми изречения... Нямам и намерение да научавам, просто ще се съобразявам. Тук е момента да благодаря за съветите, относно изчисленията за светодиодите, които споменах. Ама дали да го правя, като знам колко бира пие...
* отделни +5V за сервозадвижвания. На неочаквано за мен място, да се внимава там! (виж следваща т.5);
* FO8 е под липсващия Index пин 11. Иска си запояване по платката за да го ползваш. Къде ще ходя - запоявах и него и петте волта, всичко към конектори обаче.

2. Адаптер – идва комплект с 21МТС и SUSI конектори. Има различни варианти за включване на декодера (под или над адаптера) и това разминава номерацията на пиновете, но всичко е условно. В моя случай съвпаднаха и, като цяло, не съм имал проблеми с тази платка.

3. Говорител - нямам оплаквания. Има една хартия, предпазваща лепящ слой, вероятно за монтиране някъде. Аз му сложих една мрежа и го нагласих на предвиденото за него място. Вижда се и декодера, на някакъв етап от интервенциите по него, както и други части. Включително модифицирания LC филтър, вариант 1.

4. Серво - това са двете машинки. Едната малко не е на фокус, но едва ли е важно. Тук основния проблем беше в моето непознаване на материята и притесненията по този повод. Излишно – всичко сработи идеално, изпълняват каквото им каже декодера.

5. Регулатора на напрежение - красота! Наложи се да натъпча и него вътре - по спецификация, горното сервозадвижване работи на 3,4-4,2V, а от декодера имаме 5. Аз предпочитам да следвам указанията на производителя за нещата които предлага, затова счетох за нужно да се добави. Естествено, недогледах откъде идват петте волта на декодера и съм го вързал към общия + при 17V. Тъпа моя грешка! Иначе издържа повече от час горкия, при максимално допустими за него, входни 11,8V (яко добиче!). Като някакво извинение ще посоча невероятното място от което се очаква да се вземат +5V – точно до спойката на един танталов кондензатор. Както и огромното количество информация в описанието на декодерите (да, всичките в една книжка) на Zimo. Но честно казано, там си е написано и нарисувано, така че стига оправдания – да си чел!
На едната снимка е заедно с LC филтъра, вариант 2.

6. Куплунзи – нищо сложно: бобина, магнит и спазваш полярността, иначе просто няма да сработи. (Аз си ги белязах с пръстенче от изолацията на по-дебел проводник.) Всичко е вместено в корпус като на Kurzkupplung и единствено нагласих проводниците по дължина. Работи на 12÷22 V, затова общия + остана на 14, не ми се щеше да сме на долната граница, а и като цяло, някак по-лениво действаше там. Също си поиграх с „куката” – кривих я докато не ми хареса прикачването, че нещо вагоните бягаха от него. Отделно имаше настройки на движенията: как точно да изпълни uncoupling waltz...
Съществуват още две разновидности от DKK семейството – b и h. Освен, че са по-дълги с два милиметра, втория е с лястовича опашка по NEM363 за регулиране на височината и иска да си купите допълнително един адаптер. Но, все пак, ето го нашия, заедно с обикновен куплунг:

7. В последната точка обобщавам разни „ламби”:
- фарове: ползвани белите светлини от фабричните платки (леееко рязнати). Поради промяна на муцуната, червените заминаха...
- червена: да, една червена (дясна, по Наредба 58). Добавена самоделна платка към фабричната.
- прожектор: удобно изрязани директно от платката на модела, аз само ги модифицирах за таванен монтаж. Тук неудобно се получи, понеже тъкмо ги бях нагласил и започна телефонен разговор, който съдържаше въпроса „А платката какво ще я правим?”. По-находчиво от „Закъсня, аз добре я оправих!”, не ми дойде в главата като отговор. И така...
- осветление кабина: самодел, скрит зад тавана. Описано е вече.
Резисторите на всичките уж съм ги съобразил, след час на 16V се пипаха спокойно, ама знам ли?

Всичко останало са почти свободни съчинения на тема инсталация. Където е възможно, съм скрил проводниците в канали, другото е залепено да не се движи както му хрумне. Ползвал съм различни конектори на места счетени за удачни – захранването от талигите, връзката с цялото осветление и сервото, както и тези с куплунзите. Трябваше да направя и няколко дребни платки за различни разклонения на инсталацията... По снимките се вижда цялата разправия, както и разположението на отделните компоненти по предварително подготвените им места.
Постепенно окабеляване и проби. Говорителя още не е заклещен под адаптера.

Вече готов с жиците, липсва само декодера, но той поне е лесен.

Предварителна подготовка и напасване на елементи от таванната инсталация.

Доста се събра писано, а не съм споменал какво стана с програмиране на CV-та и „композиране на музика”. Накратко: има стандартизирани променливи, след което, каквото е казал производителя - това е! Четене на „книжката за телевизора” му е майката. Аз я прегледах няколко пъти, поосъзнах кое за какво е, какво ще ми трябва и какво не. Понеже ме мързи да смятам, си спретнах една екселска таблица да обръща битовете в стойности за CV-та. След което започнаха проби и настройки на функции, и хубавото е, че си ги гласиш както ти изглежда най-правдоподобно.
За звука: в конкретния случай, има безплатна програма за конфигуриране на файла съдържащ звуците за някой локомотив. Самите звуци, според мен, са безобразни като качество (не бих слушал музика с такъв битрейт), но за тук стават и може да си добавяш собствени такива, в .wav формат. Изглежда прекрасна картина, нали? Вероятно, но файла който зимовци наричат „проект” (.zpp), трябва да се запише някак на декодера. На помощ, само за 193€ без доставката, идва MXULFA от горните редове. Е, има и друг начин – с тяхната станция, срещу шест пъти по-голямо удоволствие, ама едва ли...
Вярвам, изясни се ситуацията, а виждам и че започвам да повтарям началото на темата. Това е сигурен признак, че трябва да приключвам, пък и не се сещам какво друго да добавя. Продължение ще има в стендовата тема, то не остана механика за описване, но пантографите ще вмъкна някак там.
Надявам се да е било занимателно и полезно, както беше и за мен докато го правех. Всичко добро и си карайте безаварийно влаковете!“
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
На мен не ми остава друго освен да пожелая безаварийно и от мен!