Понеже това си е мой проект реших да го поместя тук а не да откривам нова тема. ТА така тия дни се хванах и си направих една малка скромна диорама. Т.е. започнах да я правя. За да се завърши окончателно ще ми трябва още малко време и материали. И така ето ги и нужните продукти т.е. материали:
-дървена дъска (или всякаква друга равна и твърда плоскост с необходимите според проектът ви размери);
-релсови звена (в случая са четири броя);
-баласт (купен, правен,краден кй каквото намери);
-подложка (корк, различни видове тополоизолация, гипс и др.);
-тревица, храстчета, дръвчета и въобще всякакви подобни зелении които си харесате да има;
-лепило (Ц200, а може и друго някакво, но за предпочитане прясно, не като моето с изтекъл срок на годност);
-вода;
-пипртка (капкомер може и спринцовка);
-препарат за миене на съдове;
-допълнителни елементи (светофори, семафори, осветителни тела, контактна мрежа, фигурки на хора, автомобили и др.);
-малко въображение, повече умения и много търпение.

И така да караме подред. За да намалим шума от движението на влаковете под трасето трябва да се постави някакъв материал поглъщащ шумът и вибрациите. В този конкретен случай движение няма да се извършва, но пък ни е необходимо да пресъздадем по някакъв начин баластовата призма. Както е известно най добрият за това материал е коркът. Аз обаче не разполагам с такъв поради което прибягнах до употребата на два вида (по-скоро размера) топлоизолация за ламинирани паркети. Като основна подложка върху която се изработва всичко използвах изолация с дебелина 3мм, а за имитиране на баластова призма - 5мм. Първо си разчертах подложката която ще ми служи за основа и я залепих върху избраната от мен дъска. Предварително си нанесох върху дъската с маркер средната линия на трасето. Предимството на използвата изолация е че понеже е прозрачна разчертаният ориентир се вижда добре и след окончателното залепване.

При залепването е добре да разполагате с подходящо притискащо средство върху което да се наредят тежести:

А ето го и готовият резултат:

Следващата стъпка е изработката на трасето. От дебелата изолацие (5мм) си изрязах парчета като за шаблони ползвах самите звена. Дължината им се определя от размера на самите звена (без свързващите пера). На ширина са колкото траверсите на звеното.


След това си маркирах положението на трасето върху подложката:

Последна проверка "на око" дали нещата са в ред:

После последва залепването, първо на подложката към основата:

а после и на трасето върху подложката:


Следващият етап е залепването на тревата. За съжаление този процес не го заснех с подробности, но то всъщност не е и сложно. Понеже използвам готова трева на Auhagen, от рулото с което разполагам си отрязах необходимите парчета след което ги залепих на местата им отстрани на трасето. Ето го и резултата;


На втората снимка се вижда добре, че парчетата трева не се залепиха много добре към основата. Причината е в липсата на подходящо средство за притискане. В случая това не е от значение тъй като както ще се види по натам тези подгъви се скриват изцяло от баласта.
Като заговорихме за баласт ето го и него. Аз използвах готов купен от Conrad материал с каталожен номер 218713:


С помощта на четка с възможно по-мек косъм баластът внимателно се полага върху трасето което си е доста пипкава работа (всъщност май една от най-трудоемките в цялостното изготвяне на един макет).

И в близък план:

По нататък следва лепенето.


Тази приятно изглеждаща течност в шишенцето е разредено в съотношение приблизително 1:5 лепило Ц200. В добавка съм сложил малко (10-тина капки) препарат за миене на чинии (марката и аромата му нямат значение

). Чрез него се намалява до минимум повърхностното напрежение на водата и по този начин при полагане лепилото попива мигновено в паласта.



След като изчаках да изсъхне около един ден готовата баластова призма изглежда така:

Всъщност цветът и все още е по-тъмен спрямо сухият баласт. Дали ще изсветлее след окончателно засъхване ще разбера след няколко дни. Ето ви и един "разрез" на свършеното до момента:

Виждат се всички елементи на "долното" и "горното" строене на железния път. Следва още работа за да стане диорамата такава каквато бих желал да бъде, но всичко с времето си!
В заключение ще кажа, че описаният от мен метод за работа не съм го измислил аз. Той не единственият който съществува нито е идеален и без недостатъци. Аз го използвам (в последствие мисля да го приложа и при макета ми) защото ми се вижда най-простичък и удобен за мен. От което не следва, че всички за длъжни да го възприемат по този начин. Все пак ще се радвам ако съм бил от полза на някого с това което съм сътворил!