Автор Тема: локомотивите на теснолинейната линия Рио Турбио-Рио Гайегос  (Прочетена 3622 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
  Едни от най впечатляващите парни локомотиви за 750 мм междурелсие са на тази  специализирана за превоз на въглища теснолинейна линия в Аржентина.
С модерния си външен вид,колоосна формула 1-5-1 ,големите си шестосни тендери и механизираното си подаване на въглища(!),те  безусловно привличат вниманието.
Веднага може да си зададем въпроса,дали подобни локомотиви не са били идеалното решение за линията Септември-Добринище.
Колоосната формула  1-5-1 с отделен тендер позволява   пещта да е зад двигателните колела,с което може да се постигне повърхнина на скарата около 3 кв.метра и сравнително голяма повърхнина на пеща,съответно мощност около 1100 конски сили,приблизително колкото дизеловите локомотиви серия 75,както и същата теглитела сила,при осно натоварване 10 тона на ос.Може да се постигне запас от вода 35 тона и въглища 10 тона,повече от тендерите на нашите нормалнорелсови локомотиви. С подобни локомотиви би било възможно цялата експолатационна дейност да се извършва с приблизително два пъти по малък брой локомотиви ,като и разходите за ремонт биха паднали двойно.Локомотивите от Рио Турбио имат една много интересна особеност,прилагана и при някой теснолинейни локомотиви в Австралия.
Рамата се разширява зад задвижващите колооси,а пеща се разполага над разширената част. Това позволява значително разширяване на пепелника и несравнимо по лесното му почистване. При междурелсие 750-760 мм ,при разположение на пепелника между рамните платна,широчината му в долната му част е само около 500 мм. Ако се допусне зашлаковане на огъня ,е много трудно почустването на малкия пепелник от по големи парчета шлак.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Ни би станала такава покупка на парни локомотиви за нашата
теснолинейка, по няколко причини. Ще се опитам да отбележа само няколко от тях:
- Никога не сме имали контакти и/или покупки от японски производители. Съмнявам се дори да сме знаели за производителят им - "Мицубиши".
- Линията ("Рио Турбио")  е строена с такова междурелсие
само защото е имало възможност ( съответно реализирана)
да се закупят релси втора употреба. При условие, че е
строена за жълти стотинки при това в най-равнинната
област ( географска) на Аржентина, каквато е Патагония,
не е имало проблем да се построи и нормалнорелсова железница.



- Локомотивите на "Мицубиши" са само 48 т. но именно заради
равнинният характер на трасето са можели да теглят влакове
до 1700 т(!). А как биха се справили с нашето трасе, при малки радиуси
и изкачвания в наклон в планина, вместо в равнина?
Според мен никак!!!


Все пак най-високата част от "Рио Турбио" е едва 255 м надморска височина. От "Рио Галегос" до "Рио Турбио" се "изкачват"
всъщност денивелацията (0-255м) за разстояние от ...255 километра!!!
 Как се " състезава това" с гара Аврамово като най- високата гара на Балканите?


- Дори да приемем, че 940 к.с ( в последствие модернизацията до 1200 к.с) биха били имали достатъчно мощност за теглене на влакове,
в нашите условия, остава въпроса с радиусите. Не мога да намеря
тези данни за японските парни.
- Пък и все пак са произведени през 1956г. а ние гледаме вече по това време май дизеловата тяга. За партията парната тяга е " отживелица" от царско време, която ползваме докато построим
комунизма... :sarcastic:

Сайт "Антология на модерната пара":
https://www.advanced-steam.org/5at/modern-steam/modern-steam-miscellany/rio-turbio-railway/

Пътепис за състоянието на парните локомотиви от линията към 2004г.
https://www.martynbane.co.uk/modernsteam/ldp/rfirt.htm

Още един доклад, като коментар в опита да се възстанови движението като исторически атракцион поне:
http://www.internationalsteam.co.uk/trains/argent03.htm


Жалко, че и нашите дизелчета (и трите) в момента гният в другият край на света. След експлозията в мината през 2001,
те остават на разположение, но никой вече не знае състоянието им.
Когато са работели:


На съхранение в Рио Турбио, където климата е сух за
разлика от крайбрежния океански при Рио Галегос!

« Последна редакция: 22 Февруари 2018, 10:52:35 от pach »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Преди всичко ,бих искал да благодаря на Пламен за изчерпателната информация и илюстрация на темата.
Аз имам предвид не закупуване на същите локомотиви,защото те действително са слаби,а подобни локомотиви,но с 10 тона осно натоварване,като алтернатива на серията 600.76.
Както от Германия,така и от Полша бихме могли да поръчаме локомотиви с отделни тендери.
Колкото до вписването в кривите,твърдата база на локомотива би могла да е същата,както на серия 600.
Ще се увеличи само изместването на задната талига,поради преместването и назад.