Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Релсова система Roco geoLine
pavlinbg:
В настоящата презентация ще разгледам основните особености на релсовата система Roco geoLine.
При написване на изложението съм използвал информация от следните източници – Юри Ботев, Иван Недялков „Железопътен моделизъм“, както и информация от Roco Customer Service.
Основен акцент в темата ще бъде поставен на геометричните зависимости, познаването на които позволява правилно проектиране и построяване на релсовото трасе.
Ще се радвам на всякакви градивни коментари, вкл. и критични, както и на допълнителна информация по съответните въпроси. И така да започваме...
pavlinbg:
Общи технически характеристики
Релсовата система geoLine е произведена за пръв път през 2006 г. от австрийската фирма Roco. Представлява двурелсова система в мащаб Н0 (с междурелсие 16,5 мм.). В последните години релсовата система придоби популярност, която се дължи както на някои нейни преимущества, за които ще стане въпрос по-долу, така и поради обстоятелството, че се включва в стартовите сетове на Roco.
Самата релса е висока 2,1 мм. и отговаря на „код 83“. Металният профил е изработен е от сребро (“newsilver 6512“). Към траверсната лента има прикрепена сива пластмасова подложка с форма на трапец (имитираща баластова призма от горното строене на пътя). Същата е с ширина 38,5 мм в основата, съответно - 27,5 мм. в горната част, и височина 7,65 мм, респ. 9,75 мм. до глава релсата.
Електрическото и механическото свързване на релсите става със съединяващи щифтове, които се закрепват диагонално по един в двата края на всяка релса. Същите се предлагат в комплект от 28 бр. заедно с инструмент за отстраняването им (с арт.№61192).
В релсовата система не е включена специална захранваща релса. За това се използват конектори с кабел - за аналогово управление (с арт.№ 61191) или за дигитално управление (с арт.№ 61190). Същите могат да бъдат монтирани под пластмасовата призма на всяка релса, където има предвидено специално място за това, като се захващат към нея с помощта на винт.
pavlinbg:
Геометрични зависимости
В основата на системата е залегнала обикновена стрелка с ъгъл на отклонение 22,5°, дължина /l/ 200 мм. и радиус на отклонение /R/ 502,7 мм.
Следва да се отбележи, че в геометрична зависимост са дължината на стрелката, радиусът на отклонението и минималното разстояние към свързания със стрелката паралелен коловоз (за последното ще стане дума по-долу). Относително големият ъгъл на отклонение (22,5°) и относително късата дължината на стрелката (200 мм.) позволяват построяването на по-къси коловози с по-голяма полезна дължина, като я прави подходяща за вграждане в криви. Тези особености правят системата изключително подходяща за проектиране на макети и релсови фигури в мащаб Н0, на сравнително малко пространство. Стрелката може да се замени от права релса G200 или от крива R9 с радиус 502,7 мм. в отклонението.
Както е известно, при свързването на стрелки в коловози, винаги липсват няколко милиметра, за да се „затвори“ коловозът. За премахване на тази разлика в дължините се използва изравнителна релса G185 (с дължина 185 мм.). Дължината на тази релса се определя по тригонометричната зависимост:
P = l . cos α,
където P е дължината на изравнителната релса,
l – дължината на стрелката.
Като заместим се получава Р = 200. cos 22,5° = 184,77 мм. (~185 мм).
Надлъжното изравняване на разликата при проектирането на разменни коловози, става при всяка стрелка е една изравнителна релса G185 в правия коловоз.
Кривите релси в тази система отговарят на сегменти от цял кръг с ъгли 30°, 22,5° и 7,5°. Основните радиуси са 511,1 мм., 434,5 мм. и 358 мм. (съответстващи на криви, които съответно се означават с R4, R3 и R2), от което следва, че разстоянието между паралелните криви е 76,5 мм. (434,5 – 358 = 76,5 мм.), което разстояние се явява и отклонение на стрелката (разстояние между средните линии на паралелните коловози в края на отклонението). Това може да се изрази и чрез тригонометричната зависимост:
a = l . sin α,
където а е разстоянието между коловозите,
l – дължината на стрелката.
Като заместим се получава a = 200.sin 22,5° = 76,53 мм. Посоченото разстояние е достатъчно да се изгради малък междинен перон без добавяне на допълнителни прави релси в отклонението на стрелката. За увеличаване на това разстояние може да се използва права релса G100 (с дължина 100 мм.), която се поставя в отклонението на стрелката. С всяка поставена релса с дължина 100 мм. разстоянието между коловозите се увеличава с 40 мм., но в този случай не трябва да се забравя, че това същевременно води и до намаляване на полезната дължина на паралелно съединения коловоз.
pavlinbg:
Дължината на отклонението на стрелката се определя от ъгъла й на отклонение:
l2 = w/ tg α,
където l2 е дължина на отклонението,
w е отклонение на стрелката (разстоянието между средните линии в края на стрелката).
Като заместим се получава l2 = 76,5мм./ tg 22,5° = 184,68 мм. (~185 мм.), което съставлява цялата дължина на отклонението между два паралелни коловоза. Същата се получава като се съединят две еднакви обикновени стрелки в техните отклонения. Като разделим на две се получава дължината на отклонението на всяка стрелка.
184,68/ 2 = 92,34 mm.
Шест релси с ъгъл 30° (R4, R3 и R2) образуват полукръг (за това са необходими 8 релси с ъгъл 22,5°, респ. 24 релси с ъгъл 7,5°). По формулата 2πr/12, респ. 2πr/16 или 2πr/48, може да се изчисли дължината на всяка една от кривите включена в релсовата система. Това има практическо значение при изчисление полезната дължина на коловози разположени в крива.
Най-накрая, като обобщение на геометричните зависимости следва да се посочи, че релсовата система Roco geoLine представлява всъщност един правоъгълник с размери 385х76,5 мм., :) което позволява лесно проектиране и построяване на релсови фигури.
Очаквайте в следващите публикации по темата представяне на отделните видове релси включени в релсовата система и техните основни характеристики, както и показване на начина за поставяне на декодер и програмиране на стрелка.
Сaprycorn:
Като плюс за Роко геолайн може да се каже, че много хитро е измислен механизмът на стрелките, заедно с декодера да влиза в баластовата призма, без да се налага изрязване, или вкопаване в плота!
Но като цяло тази пластмасова баластова призма, с нарисувани с боя траверси, а и геометрията на 22,5 градуса лично за мен са много отблъскващи!
Другата система на Роко-Roco Line, това е вече много добра релсова система!
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия