И така, след известно затишие продължавам с темата.
ЗАКРЕПВАНЕ И БАЛАСТИРАНЕ НА РЕЛСОВИЯ МАТЕРИАЛ
Закрепване
Съществуват няколко начина за закрепване на релсовия материал включен в Roco Geoline към основата на макета:
- чрез специални гвоздеи (пинове) – за целта са предвидени нарочни конструктивни отвори в траверсите на всяка релса (по един в двата края на релсата, при внимателно вглеждане се виждат на снимките). От Roco предлагат специални пинове за geoLine – 500 бр. в комплект (с арт.№ 10001), които са съобразени с диаметъра на отворите и височината на релсовата призма. Посоченият начин е подходящ при закрепване на релсите към дървени и пресовани плоскости. Същият не е подходящ при закрепване на релси върху фибран, тъй като при натиск той не задържа добре пиновете;

А ето как изглеждат в действителност, ще ме извинявате за недобрата снимка

- чрез лепило – в случая трябва да се подбере подходящо лепило, което здраво да прикрепи релсата към основата на макета ( в зависимост от вида на използваната плоскост) като се внимава същото да не проникне под призмата на стрелките, на които са инсталирани декодери, тъй като може да ги повреди. Отделно от това, независимо от начина на закрепване, под всяка стрелка е желателно да се направи ревизионен отвор в основата на макета, през който да се демонтира декодерът при евентуална повреда;
- чрез двойно залепящи се ленти – този начин осигурява здраво закрепване към основата на макета, независимо каква е тя. Лентата предварително се залепя за основата на макета/ модула, след което върху нея се залепя и самата релса. Ето линкове към подобни ленти:
https://www.amazon.de/dp/B000QB2ZWO/ref=asc_df_B000QB2ZWO53490295/?tag=googshopde-21&creative=22398&creativeASIN=B000QB2ZWO&linkCode=df0&hvadid=232072079686&hvpos=1o3&hvnetw=g&hvrand=4201424888452649171&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1000863&hvtargid=pla-420935618379&th=1&psc=1 https://www.busch-model.info/000007119.3?number=000007119.3 И при трите начина на закрепване не е наложително поставянето на коркова лента под релсите, тъй като релсовият материал Roco geoLine е с вградена призма. Въпреки това, по мое мнение поставянето на допълнителна коркова лента би внесло по-голям реализъм при последващото баластиране и оформяне на релсовия път, като ще способства и за намаляване на шума от резонирането на основата на макета, при движението на моделите.
Тук е мястото да се посочи, че от вътрешната страна на пластмасовата призма на всяка реса от Roco geoLine, без флекс релсата, са предвидени специални „крачета“, върху които се поставят противовибрационни гумени тапи (с арт.№ 61181). Последните намаляват резонанса, който се получава при движението на подвижния състав.
