Автор Тема: БДЖ серия 18  (Прочетена 7455 пъти)

stefanoff

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 120
  • Рейтинг: 159
  • Варна, морето, сините вълни........
    • laser-cut cardmodels
БДЖ серия 18
« -: 05 Октомври 2018, 14:39:01 »
Свърши за някой отпускарския, за други работния, за трети тежкия във всяко отношение летен сезон и аз пак се върнах към обичйния творчески хоби режим.  Разгрявайки леко , все пак не може ударно с главата напред , връткайки модела на мотрисата  серия 82 по макета се замислих защо да не се върна към стара идея и да се пробвам да спретнем и серия 18. Бягам от мащаба си, но за Слав са си неговите води.  Чертежи , снимки и размери на обекта за моделиране в Пловдив от място бяха направени и осигурени от обичайните заподозрени още в началото на лятото, само втасваха в архивата.
Разсъждавах и коментирах с колеги с коя технология налична на пазара ще се постигнат най добри резулати както за детайлност и реализъм така и за финишинг. 
На първо място в списъка беше месинга, но това е малко висш пилотаж за мен и самата форма и конструкция на модела е малко елементарна и не знам дали си заслужава месинга . Отделни елементи ецвани за подобряване на крайната визия – да, но всичко да е метално  за в момента не смятам.
Вариант две: 3д принт , на пазара вече има варианти по темата но тези които вършат работа са или много скъпи като принт. Наличния ни на Слав  DLP принтер дава задоволително качество, но е ограничен в размерите на детайла и трябва или да се печата на елементи , което не ме радва.  Варианта да се принтва на FDМ принтер, нещо не ме кефи , там трябва много шкурене за да се стигне някакво приличино ниво, или да се олива с кит, което пък води до липса на детайлност и тотално обезсмисляне. Мислех си за принтван „черен” корпус на FDP принтер няма значение за слоеевете , така или иначе няма да се виждат, на който да сложа всичко като налепки, визирам стени и елементи, но става двойна и безсмислена работа.
Вариант три: Вече проигран и доказал се във времето, модел от листов материал 1 мм и допълнителни принтвани детайли където дескриптивната геометрия не позволява направата на елемента и ец за финишинг. Формата на серия 18 го позволява и смятам че за в момента е най доброто решение за мен
Избора на технология доведе до логичния избор за начин за моделиране на 3д модела на моторния вагон. Проблем номер едно при проектирането – кое е вярното и до колко е вярно за определен момент. Чертежите на повечето подвижен състав са правени във аналоговите времена и на ръка , и колкото да са хубави има доста неясноти и неточности , които се откриват в процеса на работа, изключваме вероятноста да са се поразтегнали или свили в някое направление при съхранението. Дебелината на линиите при мащабиране оказват също голямо влияние.Аз избирам смесен вариант, размери от място, чертежи само като някаква база и основно снимки направени по подходящ начин.
На базата на 3 изгледа започнах моделирането на модела, самата идея че ще е от листов материал  ме улесни в моделирането. Наличните чертежи са с нанесени размери , което ми помага много , не вярвам повече на размера от колкото на нарисуваното.



Повечето неща са моделирани на база реалните размери, не на чертежите.
За в момента се чудя за кабината, дали да е от листов материал или да ми я принтне Слав на принтера.

Уикенда продължавам с моделинга, правя разгъвки и тествам. Поздрави
« Последна редакция: 05 Октомври 2018, 14:56:39 от stefanoff »

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #1 -: 05 Октомври 2018, 15:04:04 »
Доброто старо RHino3D :)))

Поздравления за модела.

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #2 -: 05 Октомври 2018, 17:29:50 »
Извинявам се за втория пост, но не ми дава да редактирам, а забравих да питам - шаси и задвижване правите ли му или ще е от донор?

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #3 -: 05 Октомври 2018, 21:45:29 »
Какъв ще бъде листовия материал 1 мм. , който очевидно изключва метал ?

stefanoff

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 120
  • Рейтинг: 159
  • Варна, морето, сините вълни........
    • laser-cut cardmodels
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #4 -: 06 Октомври 2018, 19:39:50 »
За съжаление, някои "уважавани" съфорумци, които няма да чуят потвърждение на заучената си мантра относносно нашите материали за моделиране визирам "картон" , модела ще е както винаги до сега от PVC 1mm за страниците,PVC 8/10мм за оформяне на покрива  , и кополиестер 1,5мм за стъклата + малко 3д принт където се налага или ме мързи да стържа. PVC - то което използваме е UV стабилизирано и освободено от всякакви вътрешни напрежения, което изключва промяна на формата или разлагане във времето, все пак се използва за реклами и принтове които са подложени на атмосферни влияния. Реже се и се гравира отлично, така че всички фуги и гравирани елементи ще са си там.Пък и технологията си е изпитана във времето, всичките ни модели са правени по нея и докато не намеря нещо друго, което да я стигне  като детайлност, качество за боядисване и като лекота за работа не смятам да я сменям.За съжаление се оказа че съм нарязал всичките материали и ще чакам началото на другата седмица да почна тестовата бройка.
Моля спазвайте добрия тон! Началото на поста ви е провокативно и неуместно. Дори и да имате някаква лична задявка с някой от форума, тук не е мястото да я показвате/изразявате.
Dispatcher
« Последна редакция: 06 Октомври 2018, 21:51:19 от Dispatcher »

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #5 -: 06 Октомври 2018, 19:46:31 »
Може ли да споделиш с малко снимков материял за тая техника с пвц която ползваш
на мен ми стана интересно за гравирането и изрязването .
Ако можеш да споделиш снимки от процеса на работа  ще съм благодарен  :yes:

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #6 -: 08 Октомври 2018, 12:45:42 »
Колега stefanoff - интересно решение с PVC .
А и щом е за външни реклами , няма чупене при каквато и да е експлоатация, както и стареене.
А с какво го лепите и боядисвате ?
И тази дебелина 8 / 10 мм. на фреза ли или се реже с лазер ?
Очаквам да видя развитието на тази култова мотриса с която съм пътувал като дете - СОФИЯ - БАНКЯ и тогава бяха сребристи със сини окантовки.

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #7 -: 08 Октомври 2018, 14:05:15 »
1 мм PVC се реже на плотер във всяка една рекламна агенция...

stefanoff

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 120
  • Рейтинг: 159
  • Варна, морето, сините вълни........
    • laser-cut cardmodels
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #8 -: 08 Октомври 2018, 16:20:38 »
Та, ще обясня подробно техниката на изработка която използвам аз за изработка на моите модели:
1. Събирам всичката възможна информация за обекта за моделиране, снимки, чертежи и каквото намериш из нета. Винаги се оказва че началната информация е непълна и доста неточна. Това го разбираш след като сглобиш и почти боядисаш първото прототип на модела.
2. Почваш да търсиш варианти да се снабдиш от колеги със снимки и размери или заплануваш пътуване да си го заснемеш и измериш сам ( когато прототипа не ти е по местоживеене)
3. Почваш да разработваш чертежи или и 3д модел. Изпадаш в дилема кое е вярно - чертежа, снимките или размерите. Чудиш се, но с практиката почваш да улучваш къде е истината.
4. Представяш предварителните чертежи и 3д модел на хора които знаят какво и как трябва да стане.
5.Коригираш и вече си мислиш че си на прав път.
6 Поне аз базирайки се на моята си техника си правя разгъвки на 3Д модела, на чиято база правя програмките за рязане.

снимката е на друг мой модел, не е на серия 18, но техниката и технологията са ориентировъчни.
Обикновено са 2 програмки, едната е за контура по който се реже, другата е за гравирането
7.Да съм честен в практиката си до сега не съм попада на режещ плотер в която и да е рекламна агенция на който да режат нещо по дебело от ПВЦ фолио за букви, затова си ги режа на лазерчето в къщи.
PICT0011 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
То е най обикновено китайче 40W, на което съм махнал оригиналния контролер (голям бъгав буклук) и съм му сложил такъв работещ с G-код.
PICT0013 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
8. След рязането на детайлите ги залепям един за друг с най обикновено цианакрилатно лепило (Каноколит)
PICT0014 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
9. Относно PVC 8-10 мм , всеки занимащ се поне малко с моделизъм знае че се реже с макетен нож като халва, но аз си го калибровам на размер с циркулярчето и го лепя за коша, като пак отбелязвам, че технологията е за вагона, и тази за 18ката може и да мръдне малко от описаното.
PICT0017 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
10. С малко ренденце по преварително направени шаблони  си оформям покрива.
PICT0020 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
11. С точна и спокойна ръка и с малко шкурка се постига перфектната форма на покрива.
PICT0022 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
- Вижда се че няма нищо стърчащо или пречещо на шлайфа, което допринася за почти перфектни повърхнини за боядисване, всеки елемент се добавя след финото шлайфане за да не се повреди или замаца докато се подготвя повърхнината.
PICT0055 by Dimitar Stefanoff, on Flickr
12. Всичко се пръска леко със сърфейсър, колкото да се запълнят несъвършенствата, няма смисъл да се олива с кит като количка от Мач Бокс за да се крие нещо и е готово за боя.
Това е технологиятя за изработка на коруба от ПВЦ 1мм от мен, снимките са за вагон, но няма никаква разлика какво правиш, с тази разлика че ще има една част от покрива, челната дето е фенера принтната на 3д, но без фенера за да може да са шлайфа и да стане като хората.

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #9 -: 08 Октомври 2018, 17:22:12 »
Изглежда невероятно!!!  Поздравления и адмирации за сръчните ръце!

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #10 -: 08 Октомври 2018, 20:43:52 »
Да , наистина е добре и изглежда добре.
Сега разбрах , че пвц 8/10 мм. е разпенено пвц или полистирол , който наистина се реже с макетен нож и се обработва лесно.
Очевидно навсякъде му е различно наименованието.
Като гледам модела , който е сниман ми прилича на теснолинеен вагон в НО, с дължина около 140 мм.
Но , тази конструкция , ще издържи ли на по-големи дължини и усуквания при движение и особено на мотрисен влак.
3 вагона от които единия моторен и 816 мм. дължина си е голям модел.

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #11 -: 08 Октомври 2018, 20:57:26 »
Дори теснолинейния вагон е с напречни прегради, пода е с оребренията отдолу. Първите бройки с които тествахме са, по груб спомен, на около 3 години и не са мръднали. При мотрисата със сигурност ще има оребрения и предполагам няма да има проблеми. Като сглобя първата бройка и го подкарам за проби, ще споделя резултатите. Моя 04, който реално беше работното магаре за серията, е вече на 4 години и също не е мръднал. Тук там е поодран от разнасяне напред назад, но корпуса е цял, без усуквания или пукнатини.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #12 -: 08 Октомври 2018, 21:37:28 »
Е , това допълнение вече е друго нещо.
Добра е идеята с оребряване , което всъщност даже доближава модела още до истината.
На снимките отдолу не се вижда и за това питах.
И ребрата на рамата + архитектурата на разните управления , акумулатори и прочее кутии , точно ще изглежда като истинския.
Слав , какво задвижване сте предвидили ?
Харесва ми идеята и изпълнението.

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #13 -: 08 Октомври 2018, 22:04:15 »
Ами за задвижването ще го реша в движение. Смятам да заложа поне на донорска талига със съвпадащо междуосие заради предавките вътре в нея. Не са минпред погледа в момента чертежите, но мисля че първа талига беше значително по-дълга, и тя всъщност е моторна. Но при наличието на 3Д принтер с течна смола, който снощи успя да изкара 5 микрона дебелина на пластовете, ако трябва донорската талига ще се ползва като база за предавките и ще се разработи нова, удължена версия. Вече самата метална рама ще я мисля в хода на сглобяване. Имам намерение да запазя салона на мотрисата. Но дори и в най-лошия случай, с една задвижена талига, не мисля, че ще има ходови приблеми. Първата Шкода серия 61 я направих само с една задвижена талига, с бандажи на едната ос, и въпреки, че локомотива тежи около 500гр. си дърпа влак от 7-8 пътнически вагона без да буксува.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: БДЖ серия 18
« Отговор #14 -: 09 Октомври 2018, 00:32:47 »
Добри идеи и замисъл.
И да моторната талига е дълга заради трансмисията.
Салона е добре да се вижда , макар , че не е нещо особено , но защо пък да няма интериор ?
С хубавия 3 Д принтер , ще има отличен резултат.
С 1 задвижена талига ще разбереш в проба на ходови изпитания и най-добре по някое криво трасе , за да видиш дефектите , недостатъци и доработки , ако има нужда.
Металната рама , ще даде голяма здравина на модела.
Щом  61 тегли с 1 талига 7 - 8 вагона , тук с 3 няма грижи.
Коя версия , ще правиш ?
Ранна , когато бяха сребристи или по-късна - червени или някои от жълтосините ?