Това влакче се оказа доста интересно. Цяла нощ се забавлявах (с него). Преразказвам накратко:
Влакът е правен специално за използавне като ТЕЕ (Trans Europe Express) с макс. скорост 160 км/ч и мощност около 2300 kW в зависимост от системата за захранване. В няколкото немски списания, които имам по темата ТЕЕ, не се споменава нищо за това влакче. Също така и снимките най-често са на муцуната на влака и въпросният 6 осен вагон се среща доста рядко.
През 1961 са построени 4 влака, всеки с по пет вагона. Първият (челен вагон) е безкупеен, местата са 2+1 в ред. (ТЕЕ има само първокласни места). Вторият вагон е моторен / машинен, затова и означението му е Ra, както на локомотив, в него е кухнята за ресторанта, както и служебни / сервизни помещения за персонала, както и цялата машинария. През вагона се преминава, доколкото се забелязва от няколко редки снимки - през коридор в едната страна на вагона. Вагонът е шест осен, със 4 задвижващи оси, двете междинни оси в талигата не са задвижени, т.е. А1А-А1А. Третият вагон е ресторант с 54 места. Четвърти вагон е отново безкупеен 2+1 места, пети вагон е идентичен с първи (челен), т.е. безкупеен с 2+1. Така влакът има общо 126 първокласни места плюс 54 в ресторанта.
Построени са четири влака с номера 1051-1054, които обслужват циклично няколко маршрута, като е предвидено на всеки три дни работа по един влак да се обслужва в рамките на един (четвърти) ден Цюрих, въпреки че това води и до един празен курс.
На следващата година влак 1053 се блъска със 140 км/ч в цистерна, намираща се извън габарит на съседен коловоз.
(снимката е от един франски форум).
В продължение на около година и половина (докато ссе възстановява 1053) SBB поддържа планираните ТЕЕ направления без промяна на графика.
През 1966 съществуващите 4 влака са удължени с по още един вагон (с нов номер 2) с 42 места, идентичен с досегашния вагон 4. Вагони 3, 4 и 5 стават съответно 4, 5 и 6, както и е взето решени да се построи още един нов влак, 1055, с новата конфигурация от 6 вагона, който влиза в експлоатация през 1967.
През 1988/89 се спира ТЕЕ и влаковете се преобразуват в ЕС. Цветът става светло и тъмно сиво, затова са наричани сивите мишки. Двата първи вагона остоват първа класа с общо 84 места, четвърти вагон - ресторанта - е преобразуван в ресторант 39 места плюс места за пътуване втора класа, а вагони 5 и 6 са преобразувани във второкласни вагони 2+2, общо 108 места 2-ра класа.
Влакчетата са отписани и бракувани през 1995 (2 броя) и 1999/2000 (останалите). Влак 1053 е запазен като исторически състав.
Запазеният влак е възстановен в първоначалния си ТЕЕ вид - и като цвят и като обзавеждане. Едновременно с това в него са въведени всички съвременни системи, които се изискват за да може влакът да се движи в мрежата. Някъде срещнах число около 1 200 000, май бяха швейц. франка, за възстановяването му. Не се задълбочих в детайлите (това което следва), но който иска може да си купи членство за 1053 франка, срещу което има право да пътува с един придружител, май веднъж годишно, с това влакче. Тези членства са ограничени на 100 човека годишно. Ако си купите членство за 10 години, ще ви сложат и табелка на едно от столчетата и ще си имате персонално място. Не разбрах колко пътувания прави годишно и кой не член за колко може да се включи.
За моделите е интересно да се знае например светлините на фаровете. Има по два фара над всеки буфер плюс един горе, общо по пет фара от всяка страна. Двата външни надбуферни и горният фар могат да светят в бяло или червено. Двата вътрешни надбуферни фара могат да светят в жълто или зелено, за да може влакът да е сигнализиран според всичките системи в страните, през които е минавал. В екипажа на влака е имало постоянно в движение "борд инженер" който да се грижи за електриката.
Пантографите с 4, и четирите са различни.
Първи пантограф е широк (1950 мм), с двойна каретка, но с медно-железени плъзгачи и се използва само за DC 1500V. Четвърти пантограф е също широк, също с двойна каретка, но с графитни плъзгачи, и се използва за DC 1500 и 3000V, както и за AC 15kV. Втори пантограф е тесен, 1450 мм, с единична каретка и медно-железен плъзгач и се използва за DC 3000V и AC 25kV. Трети пантограф е още по-тесен, 1320 мм, с единичен алуминиев плъзгач, използван за AC 15kV.