Подкокоросан от поредната находка на Адри

Изпълни ми сърцето и очите, Адри!
Откривам нова тема.
Такъв тип коловозно развитие и маневриране са доста редки. У нашенско даже и почти непознати. Говоря за модели.
Хората, поради липса на често каране на своите композиции предпочитат джиткането - вместо маневрирането. Пък подреждането на вагоните преминавайки " гърба на магарето" - от немски направо крадено понятие - си е тотална екзотика.
У Немачко още в 19 век добре представено. У нас също се намира, даже и с крайни коловози, без стрелки накрая на коловоза. Това с покойния професор Данчо Тасев сме го обсъждали, къде и как в Българско...вече съм забравил къде се намират, но ги има...
А с ненавреме заминилия Стойко Алексиев даже го проиграхме в НО, когато беше на дълги командировки във Варна. В МЕИ, където преподавах тогава, имаше, помещения бол. Релсите PILZ и малко унгарски. Откачвалките ПИКО, куплунзите - без шахти, даже опити с PIKO i Kupplung. Доста шкартирахме от вагоните. Той носи и от своите от София, пък и аз имах няколко стотин вагона.
Измервахме
1. съпротивление на вагоните
2. разбег на вагоните по инерция
3. ъгъл на гърбината на магарето"
4. по колко стрелки могат да се навържат една след друга за да имат нормално спускане до края на коловоза
5. при коловози без стрелки в единия край какъв требе да е ъгълът на "МАГАРЕШКИЯ ГРЪБ" за да може да се избутват, респ. изкачват в обратна посока композициите
6. кои локомотиви стават и кои не
7. опити с различни стрелки
и прочие...
За да направиш такъв макет и да можеш да маневрираш по него доста неща са необходими:
1. Голямо място -коловозите са дълги
2. Куплунги, които да са безотказни при закачане и откачане.
3. Лекоходни вагони, ако требе даже може да се поставят тежести, не само по НЕМ
4. Такъв тип макет не става за външна публика. Тя иска движение на много и пъстри композиции. Не бавно и протяжно маневриране. / Което за мен е върхът на сладоледа, моят сладолед, който не налагам на никого.../ .
5. Подходящи локомотиви
6. Перфектно положен релсов път
и прочие...
Сега възможностите сравнени с нещата преди 30 години са къде, къде по-големи...
Има:
1. Супер куплунги
2. Локомотиви , които направо пъплят по релсите
3. Локомотиви, с дистанционни откачвачки, при все че не са задължителни -
4. Голям избор на стрелки, респ. релсов материал
Преди да продължа няколко заигравки:
1. Как е на български немският термин " магарешки гръб" ?!?
2. Кои куплунги са най-подходящи?!?
3. Кои локомотиви и защо?!?

Много моля, особено по първия въпрос, старите кучета да не вземат думата.

Също нека се споделят неща, които човек САМ Е ОПИТАЛ на практика, "без копирай и постави" и

СЪВЕТ: Изгледай спокойно клипа в тубата, преди да пишеш...
: