След разговор с Dispatcher реших да обясня защо бях сложил минус на pach, пък всеки да си прецени дали го е заслужавал.
Въпросният пост на pach се вижда добре, че се състои от две части, затова ще ги анализирам по отделно.
В първата част той реално без никаква нужда и смисъл публикува нещо, което няма никаква връзка със започнатата тема, нито пък е актуално. Най-малкото защото тук се говори за ЖП моделизъм, а такъв мащаб като 1:72 в него никога не е имало и едва ли ще има. Последвалите му тълкувания и разсъждения мога да ги отнеса единствено в параграфа „спам“ и „разводняване на темата“. Опитите му да обясни появява на мащаби в ЖП моделизма, които са взаимствани от други моделизми, буди само недоумение и почуда, и то от човек, който се има за вещ по всяка тема из форума. Не стендовият моделизъм е дал мащабите в ЖП моделизма, а точно обратното. И той би трябвало добре да го знае… Мащабите в стендовия моделизъм идват преди всичко от англоезичните държави, където се знае отдавна, че там упорито робуват на всякакви нестандартни измервателни единици и съответно всичките им мащаби са кратни на инч, фут, ярд, дюйм и пр. Затова е приет и мащабът „едно към 6 дузини“. Близкият до него ЖП мащаб 00, който отново е някаква шантава сметка (реално той е 1:76,2!), не може да се приравнява с истинския Н0 /1:87/. И който е сравнявал модели в 00 и Н0 знае за какво говоря. Същото се получава и с другите англосаксонски мащаби – американската „нула – едно към 4 дузини“ и американското N – „едно към 12 дузини“, които не са нищо друго освен опит да се приравнят метричните мащаби към нестандартните им мерки.
Преминавам към втората част, заради която основно сложих минуса. Както се известно отдавна и pach би трябвало отлично да знае, мащабите в ЖП моделизма са въведени от Мерклин през 90-те години на 19-и век. Както се вижда и от линка, който така гордо е цитирал, мащабите в стендовия моделизъм се появяват около 40 г. по-късно! За което си има съвсем просто обяснение. През 90-те години на 19-ти век организираният ЖП транспорт вече има около 60 г. история и се е затвърдил като основен сухоземен транспорт на големи разстояния, докато самолетите и автомобилите са в зората си и не се знае още дали едните ще летят, а другите дали ще се движат. Така че можете да си направите изводите кой от кого е взаимствал.
Мерклинският ЖП мащаб „нула“ е въведен като съотношение 1:43,5 изцяло съгласно системата SI /метър-килограм-литър-секунда/. Съответно появилият се по-късно мащаб Н0 не е нищо друго освен точно двойно отношение на основния! 2 х 43,5 = 87! И това би трябвало да се знае от pach. Няма никакви 2 х 43 или пък 2 х 45… За какви хибридности, компромиси или хибрид с компромис може да става въпрос?! Това са си негови измислици, с които изобщо не мога да се съглася! Доста време след утвърждаване на мащаба Н0 наистина мащаб 0 е видоизменен с цел удобство при проектиране и прецизност на моделите – става 1:43 при стендовите модели и 1:45 при ЖП моделите. Да, обаче това в никакъв случай не променя мащаб Н0 – той си остава кратен на класическото 1:43,5… А както би трябвало да се знае все още „чистата нула“ 1:43,5 продължава да се произвежда! Така че според мен да се твърдят разни смехотворни неща е нелепо и несериозно. Мисля, че на всеки е известно, че от ЖП моделизма мащаб Н0 навлезе в стендовия моделизъм – за комплектуване на ЖП моделите с допълнителни неща, а не обратното.
Смятам, че бях достатъчно кратък и ясен, всеки да си направи изводите защо бях „наградил“ pach с минус. Благодаря на прочелите горното. Извинявам се за размътването на темата, ако администрацията прецени да премести написаното на нужното място.