Автор Тема: Пътнически вагони серия 63  (Прочетена 14076 пъти)

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Пътнически вагони серия 63
« -: 08 Юли 2019, 17:55:13 »
Здравейте отново в тема с отдалечен край!

Отдавна е в ход поредното издевателство над нечия продукция. От конкретните жертви, както подсказва заглавието, се очаква да се получат вагони наша серия 63. Номерата са 51522563018-2 и 51522563036-4, а защо точно тези, ще стане ясно по-късно.

Историческо и техническо въведение няма да правя - има достатъчно материал и не виждам смисъл да го повтарям. Ще се съсредоточа върху моделите, като разликите с прототипите ще отбелязвам в процеса на работа (някой ден).

Избора на донори се проточи по две причини:
 - с оглед по-малко преработки (фактора „мързел‟), се рових из мрежата за разни типове „заготовки‟ доста време;
 - след набелязване на най-подобните, трябваше да ги чакаме 2 (да, две!) години докато изненадващо се появят в материалния свят. Иначе не пречеше да си стоят обявени като новина. А дали са наистина най-подходящите... ами, на това се спрях, след като ровенето ми омръзна.

Нашите са второкласни Bmp, затова ползвах за ориентир типа и след проучване и сравняване с Amp, Bpb, Bee, Bhee и др., късата клечка изтеглиха АСМЕ 52972, два броя второкласни Bpee вагона на ČD. Придобивката им стана катализатор за следващите излияния - получих ги в края на месец май, отлежаха известно време преди да ги разгледам и това доведе до ревю на моделите като такива:

1. Външен вид.
 - кутия - предполагам стандартен стиропор, с картонен капак - частично прозрачен, навсякъде надписи АСМЕ, каталожен номер, кратко описание на модела вътре, разни предупреждения, адрес на фирмата в Италия и съвсем логичното Made in China. Толкова за опаковката на тази европейска стока.
 - вагона си лежи в кутията, предварително увит в парче полиетилен. От едната челна страна е уплътнен с някакви меки правоъгълници, от другата опира в преграда от самата кутия, зад която има пликче с разни дреболии;
 - има и листче на което са дадени инструкции за монтажа на дреболиите, а от другата му страна са някакви указания за безопасност, резервни части, околна среда... обичайната загуба на техническа информация на фона на цялото съдържание, но хората са си прави да се пазят.

1.1. След горните закачки, да погледнем вече модела: оценявайки го отвън от всички страни, човек почти няма за какво да се заяде, дори и да се старае - гладки стени без дефекти; ситни, но ясно видими детайли; прозрачни „стъкла‟ на сигналните светлини (възможност за модифициране в светещи такива); прецизно боядисване; дребни и четливи разноцветни надписи, с малко отместване; чисти и прозрачни прозорци с ясно очертани рамки; много и детайлно подвагонно оборудване; същото и при талигите, като демпферите са отливани отделно; монтирани са ръкохватки до вратите ...и други красоти които пропускам , но е все хубаво.

ACME

1.2. И понеже писах, че почти няма за какво - само 2,5 минуса към външния вид:
 * най-забележимо и внасящо фалшиви ноти в горната Симфония на радостта, е леко пренебрежимото отношение към отдушниците – невнимателно отделяне от литниците, недоизчистени и недобре фиксирани по местата си. За съжаление, са на място където правят впечатление и то не добро. (Нарочно съм завъртял единия за снимката)
 * на челните стени са ясно видими линиите от стиковането на пресформата. При истинските вагони, такова нещо няма, особено вертикалните линии.
 * падащите пътечки, осигуряващи прохода между вагоните когато са във влак. Личат следи от избутвачите на пресформата и изглеждаше като неудачен избор на място. Обаче се оказа, че пътечките наистина са падащи, а от горната страна е имитацията на рифела – значи бива. Нужно е само шлайфане за заличаване на следите и готово.

001

Като набиващо се в очи ми идва също и преекспонираната рамка на „въздухозаборника‟ в средата, но това е вече несериозно. 

1.3. Да отбележа и функционално взетите решения:
 - kurzkupplung кинематика;
 - колоосите са едностранно изолирани, с опиращи в оста пластини, позволяващи да се захрани вагона за негови си нужди;
 - буферите са замислени работещи, но изпълнението не се е получило – разчита се на нещо като пластини отлети заедно с челната греда, които – кофти тръпка - не бачкат както е предвидено. Допускам че замяната на тези пластини с метални е правилното решение.

002


2. Време е да влезем вътре. Ще опитам да запазя същата структура на ревюто – някаква система и ред трябва да има все пак.
 - отварянето става лесно и без спомагателни инструменти – леко се разтварят стените в единия край и достъпа до интериора е почти осигурен;
 - при тези маневри, падна един сандък от подвагонното оборудване – явно беше  закрепен стабилно, подобно на отдушниците.

2.1. Тук се наблюдава следното разделение: рама и под. Пода е захванат към рамата с доста „щипки‟ отстрани, за което намерих мое си обяснение по-късно. Заедно с него са отлети стени, стените на тоалетните и тяхното съдържание. Към пода са залепени седалки, масички и стъклени прегради и врати.
За точната география на интериора не съм се интересувал, защото ще се префасонира по нашенски. Но пък съответства на Bmp-тата – спестих работа!

003

2.2. Хм, точката със забележките...  честно казано, намират се:
 * отливката на пода е с много следи от избутвачи, единственото прилично нещо е тоалетната, която пък е невидима при затваряне на вагона(?);
 * „многощипковия захват‟ май е нужен за да задържи все пак двата елемента един към друг – има разни стърчащи и неуйдисващи неща. Ако искате пода да е прав и равен, си е нужно разглобяване и почистване на стиковащите се повърхности.
 * седалките крещят за цялостно почистване от леяци и заличаване следите от избутвачите;
 * голяма част от масичките са залепени накриво, но преди това и те си искат почистването;
 * стъклените прегради и вратите – частично залепени, със следи от разтекло се лепило.
На практика, не остана изречение от описанието, към което да няма забележка. Тук може още да се добавят отворите за пружините, както и едни други – няма да повярвате - за ред седалки, който просто липсва!
Създава се впечатление за доста немарливо отношение към интериора. Причините вероятно не са трудни за разбиране, но между тях в никакъв случай не може да присъства „то вътре не се и вижда толкова‟. Точно обратното е!

004

2.3. Във функционално отношение:
 - пода е изпълнен по-къс от рамата, което улеснява монтирането на диоди зад сигналните светлини;
 - мястото в тоалетните позволява вместването на декодер. С повече от четири функции (светлини) не виждам смисъл, но всичко е въпрос на избор;
 - разделението на под и рама позволява да се направят канали в които да се скрие ел. инсталацията на целия вагон;
 - отлетите с пода стени са подходяща основа за закрепване на вагонното осветление.

Цялото това противоречие интериор-екстериор, ме подтикна да разгледам и втория вагон. Всичко писано за първия важи и тук, с изключение на седалките които са си тоталише налични. Но няма как да няма нещо куцо – липсва едно триъгълно парче от подвагонното оборудване. Писмо с питане за решение е изпратено, чака се отговор.
И втора беля на втория вагон: още при вадене от кутията забелязах талигата да стои накриво и след като я махнах се видя недобре монтираната част с централния болт. Това вече си искаше разглобяване на рама-под и, покрай него, оправяне на стиковката и покрай единия, оправих и другия вагон. Оправих ги, но не без борба. Металната пластина която е сложена за баласт, е лепена с нещо наподобяващо нашия „Хелметекс‟, който е избил, за щастие едностранно, и захванал малко пода. Махнах излишъка, махнах стърчащите неща и сглобката си стана като хората. А детайла с централния болт искаше само едно сваляне и ново „щракване‟.

005


Край на ревюто.
Много плюсове и минуси, но така го виждам оттук. Стават си и за директно ползване, без да се обръща внимание на основно интериорните негативи.


В моя случай, тъй като целия вагон ще бъде преработен, споменатите дотук нередности естествено ще бъдат отстранени, отделно от нужното за модифициране в серия 63. А горния „опис‟ направих (докато съм под пара), за да знам с какво се захващам, както и в случай че някой иска да се запознае с модела.

Спирам, че стана досадно дълго. Сравнение и промени Bpee→Bmp – както обещах. А вероятно и по-рано.

Засега чао и дано не ви мъчи жегата много!

Бележки под линия:
Функционалните точки са кръстени така от мен и отразяват възможностите на вагоните да се експлоатират заедно с останалия подвижен състав, както и подобряването на тези възможности. (Направо си говорим за оперативна съвместимост :haha:) Аз обаче не съм много сведущ по моделното движение, та може и да съм оплескал нещо.


LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #1 -: 19 Юли 2019, 16:43:37 »
Съставянето на плана за преработки идва по-рано от очакваното дори и за мен. Някак тръгна от само себе си и си рекох, че не е правилно да го спирам. То иначе си личи по снимките какво има да се променя, но аз нали се правя на писател и трябва да трупам текст...

Започвам я отвън, отгоре надолу:

1. Покрив.
 - седем броя отдушници, два различни типа („правоъгълни‟ и „шапки‟). При нас са същия брой, само конфигурацията им по осевата линия е друга. Самите „правоъгълни‟ са нещо не съвсем прилични, та ще видим какво ги чака, докато „шапките‟ са лесни;
 - два броя решетки, скари, жалузи или каквото там име си изберете. Нямаме ги по нашия покрив и решението тук е ясно.

2. Стени челни.
 - врати – абсолютно различни! По наличните чертежи на 63 обаче, си стоят като тези на модела. Както и много други детайли, но по-добре да не задълбавам към достоверността на техническата ни информация. Работя по снимки и правя колкото мога;
 - светлини – трябва да слязат надолу;
 - ниши – ще бъдат оформени.

006 (63036-4, 2013-а година)

3. Стени странични.
 - врати – пак абсолютно различни. Иска си промяна на всичко там.
 - прозорци големи – при нас са смесени отваряеми и неотваряеми, което налага преработка на стъкла и рамки. Размери и разположение съвпадат доста добре с нашите и мисля да ги ползвам както са си;
 - допълнително трябва да се добави един малък прозорец, на стената на която няма такива. За съжаление, на показаната от мен снимка не личи как започва почти от вратата;
 - решетката на „въздухозаборника‟ – засега не съм видял снимка или клип където да няма такава решетка, независимо от коя страна е. Приемам че я има и от двете, поне така е при 36-4, което направо води до изработката на нови;
 - „скоби‟ за връзване на ферибот – при нас са по две на страна, на модела са създали условия за редуциране, дори и направо за ампутация :yes: (не съвпада нищо с 63);
 - ръкохватки – ако се окажат на точното място, ще ги ползвам. При всички положения обаче, ще трябва да се свалят докато траят строителните дейности;
 - бутони за отваряне на вратите – безспорно различни, нужни са нови;
 - изрез на ъгъла с челната стена – нещо много характерно за тези вагони. Когато се гледа долният ръб на стената, се вижда че в краищата след вратите, споменатият изрез отива над линията на ръба. Допускам, отначало да са били наравно (което се явява някъде около оста на буфера) и в последствие, по някакви причини, сме го поизрязали (сега е над гилзата на буфера).

007 (63036-4, 2013-а година)

4. Талиги.
 - не възнамерявам да се мъча с тях. Добре са си, само ще им добавя по една подробност (без рязане се разминават  :spiteful:).

5. Подвагонно оборудване.
 - тук няма да пиша подробно, защото не съм го и разглеждал подробно. Но дори и без бегъл поглед е ясно, че няма как да е същото. Всичките сандъци, шкафове и дреболии, ще ги преценявам на по-късен етап като, естествено, се очакват интервенции.


И продължавам вътре:

6. Стени и под.
 - кит, шлайф и боя, друго не виждам какво;

7. Тоалетни.
 - където се наложи, махам пълнежа. Вероятно трябва и имитация на тоалетна врата, след като ще отварям прозорец в стената срещу нея;

8. Врати вътрешни салонни.
 - ясно е, други са;

9. Седалки и маси.
 - за това съм загатнал миналия път – сваляне, почистване, кит, шлайф, боя и връщане на място. Не са съвсем същите като нашите, но пък толкова зле и аз не съм, за да се заемам с чак такива корекции.

10. Салонно осветление (най-трудоемкото нововъведение) – диоди, и добавям тези кривите таванни панели, които ще скрият цялата инсталация. Отделно се налагат два режима – нормално и аварийно осветление – за тях засега имам принципна представа как да се изпълнят. Остава конкретна схема да се направи.

008 (Снимката намерих преди години в интернет, а сега не мога да открия откъде, за да посоча източника. Извинения към автора!)

11. Сигнални светлини – оптимизма от предното ревю (по-късия под), не се тушира от необходимостта да се свалят надолу сигналните светлини. Тогава разглеждах модела на Bpee, а сега преустройвам в Bmp, така че всичко е нормално – ще се реже от рамата. :good:


Това е списъка с модификациите. Има за доизчистване някои дреболии, които все ще се изяснят докато ги започна, а и ще изскочи нещо недогледано, сигурен съм.
Не писах за боя и надписи и няма защо – все са си стандартни действия, нямащи особено отношение към преобразуването.

Изглежда приключвам с плановете, сега да видим кога започва изпълнението... е, ще реагирам ако нещо се случи.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #2 -: 01 Ноември 2019, 08:40:46 »
То не ме свърта! Предполагам знаете какво е, когато някаква идея ти се върти из главата, сигурен си че ще стане, многократно си проиграл пътечката на сътворението и остава само да го направиш наистина. В такива случаи, тактиката ми е да ползвам възможностите за това (когато ги има) и ето какво стана тук...

Оскубах всички седалки и изрязах излишното в тоалетните. Както са отделно показани седалките, се вижда какво трябва да им се поправя. А в едната тоалетна трябва да се смести техниката за управление на споменатите светлини. Понеже повече от половината на миналата година ми отиде в проучване и избор на декодер за 229, спрях се на нещо вече почти познато, поне като фирма - Zimo MX600P12.

009

Изстъргах от пода останалото лепило, запълних с кит следите от избутвачите и междувременно затворих „шахтите‟ на пружините. По снимките се вижда как, а хубавото е, че когато сложа пода обратно, пружините си работят нормално.

010

Продължението е ясно и така стигаме до новото строителство.

Преди време, в темата за 32-а серия, писах за епоксидната смола на Лакпром, АП-1. Повредата е в моя телевизор – за поредна проба, с помощта на една везна, спазих предписаното от производителя и си полимеризира както трябва.
Нататък лесно – намерих/приспособих основа с подходящ диаметър и дължина. Върху нея последователно се полагат домакинско фолио, четири листа хартия, пак домакинско фолио и целия сандвич се стяга с ластици. Смолата се нанася между листовете, че даже и отгоре на последния. На следващия ден имаме една черупка, която се разкроява на отделни сегменти. Тук се изхитрих и върху горния лист бях начертал линиите за тази цел още преди лепенето му.

011

Докато чаках смолата, оформих стените на вагона по мои си виждания и чертежи, произлезли основно под влиянието на снимка 008. Пробите показаха близки закръгления, които прецизирах с налепването (Poxipol) на профили от горната страна на сегментите. То малко и страх да ми пази де - нека има някаква съпротива, ако реши тавана да си променя кривата. Долната страна, същинския таван на модела, мина по стандартната процедура кит-шлайф-грунд-боя.

012

От 2 mm плексиглас нарязах „ленти‟, докарах ги до нужната ми дебелина и ги залепих (цианоакрилат) по места. Без никаква практическа нужда, боядисах отгоре таваните черни, с наличното в един флакон. Дразнеше ме, че изглежда недовършено, а пък то и смолата след като пропи в хартията, правейки я прозрачна, вече издаде тайната съставка – листове от календар...
Боядисах пода, щракнах го обратно към рамата и наложих тавана за проба. Ами стана!

013

Сега трябва да направя преходните панели таван-стена, пак по сходен метод. Само дето, за формата им ще е нужно да подготвя някаква „преса‟ с подходящ профил...

Забавлението продължава.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #3 -: 20 Декември 2019, 10:55:32 »
Снимки преди и след интервенции. Обработваните места започват да добиват вид на изглед, а аз не виждам нужда от обяснения.

014

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #4 -: 31 Декември 2019, 13:50:37 »
Почти вярно се оказа обявеното намерение да не режа талигите. Обяснението е просто – не се бях вгледал добре в моделните. И нещата се развиха по долната снимка така:
- талигата както си дойде от завода;
- махнати заземителните въжета и демпфера на вторичното окачване. Въжетата при нас не са така, а демпфера има една плоча в повече. Наистина не е много рязането...
- изчистен и върнат на място, направени са нови отвори за въжетата. Предстои запълване на ненужните фуги;
- дреболиите за допълване споменати в началото – комплект за една страна.

015

Подготвих отворите за монтаж на допълненията и след напасване по места и подравняване, ги залепих. Не е нещо сложно и времемко, като добавих и няколко бели изрезки, показващи къде ще поставя последните детайли.

016

Трябва да се внимава с втората талига, понеже не са еднакви – ленкерите са разположени по другия диагонал. Аз надписвам всичко, та се надявам да не оплескам много вагона...
Като направя снимки на продължението, ще обясня по-подробно.

Весело посрещане и успешна нова година!

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #5 -: 13 Април 2020, 12:01:11 »
Паралелно с най-приятните ми занимания от цялото начинание – хардуерното преобразуване към сходство с прототипа – висеше един доста мърляв въпрос: какво правим с боята? Несъмнено трябваше да изчезне, понеже ми пречи на предстоящата детайлизация – нива, дебелини, размери разни...
Рецепти четох различни и накратко да споделя какво опитах и постигнах:
- алкохол етилов и изопропилов – бавна, мъчна работа и много търкане, отказах се;
- коресилин – о, да! Отмива всичко, дори и това което не искате. Понеже различните цветове са на слоеве, с него махнах горния слой където можеше/посмях;
- сода каустик – свали единствено сребристата боя от покрива, другото не помръдна;
- ELO или Easy Lift Off на Testors – размеква и сваля боята, иска закисване. Привлекателно, за разлика от горната химия, е че това е предназначено за моделизъм и етикета уверява за безопасно отношение към повечето пластмаси и метали. Неприятна е цената и предвид количеството, реших да пробвам
- изпитаната (от други) и препоръчвана спирачна течност. Първата попаднала ми, беше DOT4 на Ferodo (не е реклама) и тук вече случих на материал. По състав е сходна с ELO-то, където вероятно концентрацията на нещо е по-ниска и не е толкова активно.

Обобщение: спирачната течност свърши идеално работа, но аз бях до обекта по време на обработка, следях, забърсвах заедно с размекнатата боя и пак нанасях. После миене със сапун и четка, финално забърсване с изопропил и пак на чешмата.

Предупреждение: описаното тук не е универсална рецепта за почистване на оцветени повърхности. Много зависи от типа боя, материала на основата, времето на третиране и сигурно има още за което не се сещам сега. 

И успокоение: трудно се даде покритието. Значи може да сте спокойни, че при нормална експлоатация няма да го изтъркате скоро.

Снимки няма много от процеса, че в цялата свинщина не ми беше много до фотографии, но разполагам с долните. Отвътре съм изчистил само стените, а отвън изпъкнаха разни непипнати детайли, както и тези които бях отстранил до ниво боя – искаше си още малко подравняване:

017

018

Неволята ме принуди да си създам удобства, за които се чудя, защо не се сетих по-рано. За да опира вагона само на стените си, му направих една рамка върху която спокойно да си лежи странично. А за да не се гъне горната обработвана стена, сътворих запълващия вътрешното разстояние елемент от снимката. Тъпо, малко закъсняло и много удобно:

019

И веднага влезе в употреба за добавянето на едни решетки, по-точно за издълбаване на леглата им.

020

Продължавам с челните стени. Всъщност само с оформянето им:
- отвън – врати, гривни на сигнални светлини, фабричната „гума‟ с изрязан крепеж. Стената отвън вече е правена, само запушвам двата излишни отвора.
- отвътре – освен парчето PVC залепено отзад, реших да изравня стената с вратите, както е в действителност. Вижда се замисъла и резултата, а пък остана място и светодиоди да се набутат там. Само трябваше да се реже малко от рамата, за да паснат нещата.

021

Прозорците на пасажерските врати нагласих с помощта на два шаблона – за очертаване на правилното място (всъщност което аз си харесах) и за проверка на размера (и формата). Другото е ясно, затапване и рязане. Двата реда разказват различна история: на първия са шаблоните и поправката на пробния прозорец, на втория е прецизното изпълнение по новия начин. То аз шаблон имах и за сигналните светлини, ама пропуснах да го опиша...

022

Добавих и една глезотия – шкафа с ел. оборудване и таблото за контрол и управление. Две парчета полистирол залепени под ъгъл, боя, декали (недобри), лак, шкурка, няколко линии с мек молив (понеже не ми се боядисваше повече) и лак за финал. Резултата е задоволителен предвид мястото на монтаж.

023

Има още, но не съм го докарал до някакъв краен резултат. Значи друг път ще е. Чао и спазвайте дистанция!

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #6 -: 17 Април 2020, 10:34:13 »
Добре съм приключил с интериорно отклонения миналия път. Сега да продължа пак в една такава, вътрешна посока...
Обаче и ще подскачаме малко насам-натам в сюжета, че то така си вървеше хронологично.

Добавяния от мен таван. Или това което остава от него. Поръчах при 10х известно количество изрезки от шперплат. Те, при старателно слепване една с друга, напълно опровергаха подигравателното ми отношение към тях - шлайфане, импрегниране с епоксидна смола, после пак леко шлайфане и си се получи напълно читава матрица.
Продължението ви е познато: хартия, смола, домакинско фолио, щипки (но не за пране). След полимеризиране, рязах покрай матриците и извадих детайли с почти еднакви размери. Последва оформяне на ръбовете с шкурка, грунд, боядисване и имаме готови преходните панели:

024

Слизаме малко по-надолу. Окабеляването под пода, което направих. Част от цялата схема, обаче в момента не ми се обяснява инсталацията. Приемете, че трябва да ги има там тези проводници.

025

Малко производство на платки и запояване на елементи върху/към тях. Разкрояването на циркуляра го пропускам. Много прах щях да дишам без прахосмукачката, а не било полезно, разправят, да е от точно този материал. Но си миришеше на рязано! А пък маските в магазина свършили, не знам защо. Да продължавам по-добре:
Идеите за пътечките бяха ясни, но за точни размери ги чертах на Corel, а фолиото махах на фрезата (тънко, тънко...). Не че не се промениха нещата докато ги намествах на тавана...

026

И още платки, двустранни, едностранни... Този път в надлъжна посока: голямата която нарекох „шина‟ и малките за осветлението в салона. На снимката са и едни пробни, с които не измислих как да се размина – нужни бяха проверки и за габарит (височината определих на 2 mm) и за осветеност (добавих още 2 LED). Ползваните SMD елементи са с корпус 1206, без червените диоди. Те са по-малки и обмислям подмяна.

027

От първите няма начин, но от вторите проби имам нещо видимо. Осветлението на вагона има два режима: на акумулатори и при нормално захранване. Ясно е, че в единия случай светят част от лампите, а в другия са всички (на снимката са в този ред). За мое улеснение ги нарекох аварийно и пълно осветление. Това, заедно със сигналните светлини на двата края на вагона, наложи избор на декодер с четири канала. Пак се движа по линията на минималните изисквания.
(И малко затъмняване на покрива ще трябва, както и насочване на диодите в правилната посока, но щом веднъж съм осъзнал проблема...)

028

Ето и въпросните сигнални светлини. Или поне пробната версия. Чудейки се как да закрепя диодите където им е мястото, забелязах един издаден ръб под пода и, нека я наречем, рамата на вагона. Мисленето ми е чуждо, затова първия докопан ftp кабел беше нагънат качествено. Има какво да се желае по отношение на красота, но концепцията е избрана, остана да го оформя по-добре.
Да вметна – вижда се и челната стена на вагона, след добавяне на споменатите елементи от миналия път. Пропуснах да сложа снимка тогава.

029

За финал, остана да събера накуп, хаотично описаните елементи по-горе.
- шината залепих към готовия отпреди таван. Това му придаде допълнителната устойчивост във вертикално направление, на която се и надявах. Отделно си провежда успешно ток.
- преходни панели – голяма беля. Скалъпих си помощни съоръжения, но нещата не вървяха, докато не се сетих че имам магнити. Дотогава, тези криваци не желаеха да се позиционират правилно за залепване, въпреки ползваното тиксо.
- самоделни платки и инсталация – тук ще прескоча отново, тъй като задачата е една – да работи. И то си работи, само дето ми съсипва нервите тази монотонност при изработката. Единствено не съм пробвал моста и кондензатора заедно с декодера, ама не покрият ли очакванията, много лесно излизат от схемата.

Вмъкнах едър план на прозрачните таванни ивици. Случайно забелязах как добре се виждат платките с диодите през тях. Чудесна илюстрация на гонената и постигната цел – успешно да пропускат светлина в салона.

Ако някой го интересуват повече технически детайли за инсталацията, да пита. Пропускам ги, защото касае конкретен обект и комбинацията на всичко ползвано се отнася за този конкретен случай.

030

Така като гледам, с електричеството и добавените нови вътрешности съм почти на приключване. Радвам се за което, понеже ми писна от несвойствени занимания и искам да се върна към това което по ми се удава – леки козметични промени.

Бъдете здрави!

P.S. Неоправдан оптимизъм. Открих си грешка. Предстои поправка.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #7 -: 18 Април 2020, 22:09:57 »
Обаче пък както я видях (грешката), така я и затрих. Ъъъ, поправих де.
Всичко дойде от снимка 28 тук. Зяпайки я, и в двата режима на осветеност ми се набиха на очи две тъмни петна – тоалетните! Хайде, да кажем, че когато не сме на външно захранване, вагона стои на място и принципно не би трябвало да се завира човек в тези помещения. Значи, тогава и светлината не е нужна там. Обаче, какво правим в обратния случай. Кой би влязъл в тъмна тоалетна? То си е направо страшно.
Спасението дойде от конфигурацията на диодите в коридорите – един за аварийно и още два за пълно осветление. Значи един от пълното, отива на другото място! Звучи просто, но това означава различни платки там и добавяне на още нещо. Направо всичко ново си трябваше. Е, щом трябва - трябва, няма измъкване. (Честита ти събота, пич!)
Накратко:
- коригирах размерите на платките и местоположението на разни елементи;
- леко промених ел.схемата, с идеята да е по-ясна от пръв поглед;
- след монтирането на новите платки, намалих дължината на проводниците. Някак по-прибрано, по-стегнато изглежда сега.
На снимката се вижда еволюцията, като промени имаше и в движение: личат разлики в картинката преди и след калайдисването на пътечките. А тези малките джуфки, се лепят за по-големите и осигуряват осветеност където беше нужно. Нали затова е целия зор – да бъде светлина, когато си на зор.

031

За предпоследен път правя съпоставка на степента на осветеност. На илюстрацията са подредени: без, аварийно и пълно осветление на вагона. Друго си е, нали? Този десния е по-тъмен, но вероятно ще боядисам тавана на това място, или ще му залепя фолио отвътре... абе, нещо там дето да отразява. Ще решавам в движение и каквото стане, това ще е.

032

Май се преборих. Не съжалявам за допълнителната работа, то предишните платки също се явяваха нещо пробни за вписване в тавана. Аз опитах да хитрувам и да мина само с тях, обаче пак се потвърди, че не можеш да предвидиш всичко. Нищо, важното е да не се предаваме! Какво е една събота на фона на Вечността...

Лека вечер от мен!

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #8 -: 27 Април 2020, 13:41:14 »
Последни ел. поправки – два броя:

1. В инструкцията от производителя си има цяла схема къде и как да се добави кондензатор. И допълнителните елементи са изредени. На мен ми остана да ги поръчам, изчакам и „сглобя‟ върху платката. Която пък направих по отработения вече начин.
Обаче пак не мина гладко – в инструкцията и на гърба на кутията от декодера, пишеше разминаващи се неща относно масата му. (Той пък се яви единствения модел, на който не е изведена отделно, а трябва да си запояваш там между няколко елемента.) Едно писмо до Zimo и два часа по-късно, нещата се изясниха. Даже се оказа по-приятна ситуацията и продължих спокойно (били свързани вътрешно и нямало значение къде си лепиш жицата). Връзката с инсталацията направих с един пин и съответния му женски елемент.
Предишната версия с кондензатора дори не я пробвах. Винаги е така като прибързам и не чета достатъчно. Поне за габаритна проба послужи (новата платка изтъних наполовина).
А правилната схема дори изглежда красиво – значи ще работи.

2. Отново сигнални светлини и отново промени. Онзи проводник който гънах, беше мислен да се ползва с 1206 диоди. Когато пристигнаха, се оказа, че червеното им е по-различно (и невярно) от това на дребосъците 0805, които бях монтирал за проба. Решението за действие няма какво да коментирам, но стана по-добре (и стабилно) със залитането ми натам.
При сравнение с горните снимки, се вижда какво е изрязано и къде са залепени новите платки. Само за рамата, пода пак си е разглобяем.
Сега диодите са почти в центъра на сигналните светлини, плюс-минус някоя десета, като всичко беше въпрос на изчисления къде е точното място. Със сметките се справих буквално блестящо (понеже резултата блести) и вагона вече е напълно оборудван откъм електричество. Единствено съжалявам, че не мога да предам правилния цвят със снимката.

033

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 388
  • Рейтинг: 333
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #9 -: 27 Април 2020, 16:26:45 »
 Да "оцапам лекичко" с един въпрос ако може. Много добре ти се получават нещата между другото, аз лично съм благодарен, че споделяш доста опит тук.
 Та на въпроса : За тези сигнални светлини пробвал ли си нещо подобно : https://www.aliexpress.com/item/32957567391.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dTAssHc?
 Аз лично съм взел такова за локомотиви стари без светлини, и мисля че добре се гъне, може да го срежеш, и залепиш на 90°. Отсрани изощо не разсейва светлина. Та ако си го пробвал, сподели ако има недостатъци.
 Няма да качвам снимката за да не цапам допълнително, ето линк към нея:тук

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #10 -: 28 Април 2020, 10:21:59 »
dred77, преди време пазарувах подобни оптики от dpt-bg com. Асортимент доволен, наличностите обаче не винаги са налични ;-). За да няма разочарования при оформяне на поръчката, най-добре да се пита предварително, но нали идеята е на една доставка да мине всичко... Пиша това, защото ми е най-трудно, досадно и времеемко да издирвам материали. Дано е полезно за някой, доколкото там има каквото му е нужно.

Относно опита - до момента е ползвано реално един път. Резултата някои са го виждали, други само чуха (батериите бяха заминали), но скоро ще го покажа тук някъде.
Мога да споделя наблюдения от процеса на работа. Материала е РММА с всички последствия:
- на студено се огъва донякъде (зависи от диаметъра), след което се чупи като стъкло – с неравни ръбове;
- иска си правилно рязане и полиране на среза, за да не отслабва светлината;
- може да се среже под ъгъл, за да свети в желана посока, различна от надлъжната ос на влакното. Тук малко училищната физика помогна (както преди време и тригонометрията);
- огъва се добре на топло, но трябва да се внимава как/накъде точно ще се изкриви и ъгъла не е добре да е по-малък от 90°. Колкото по-голям (ъгъл) – по-добре;
- дружи успешно с цианоакрилата;
- провежда прекрасно светлината надлъжно, но и излъчва малко настрани. Ако това е нежелано – разбира се добре с алкидна боя (от опит знам).
Това се сещам в момента.
(Рязане под ъгъл и лепене със смяна на посоката не съм пробвал. Сега, след като даде идеята, вярвам ще се получи. Ще опитам някой път, в момента съм на друга вълна.)

И ще си позволя нещо като препоръка – търси варианта за монтиране на диодите зад източника на светлина на модела. Да ги обобщим като „фарове‟: прожектор, сигнални светлини – бели/червени... Влакното бих го ползвал за къси разстояния и, при възможност, без огъване на топло. Но това зависи и от конкретната задача/обстановка.
Размерите на платките които направих тук, са 6х3,2х1,5 mm. Дебела е 1,5 защото толкова ми беше нужно, а диода е 0,8 – общо 2,5 да кажем. Тези габарити спокойно може да се намалят съответно до 5х2х2 или 4х3х2, при нужда, и пак да вършат работа. Само пример/идея давам. Все ще има място да се вмъкне, аз бях приятно изненадан тук от свободните обеми с които разполагах. (А общата дебелина не се притеснява да намалее и до 1,5...)

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #11 -: 15 Май 2020, 17:54:55 »
Набързо добавям:

1. Уплътненията на новите прозорци – лента 0,25 полистирол, залепена в отвора. Приготвих си шаблон с който да заклещвам и нагласям лентата преди лепене. Краищата се планира да дойдат на права страна, а лепенето започва от отсрещната права. Когато се залепят закръгленията, шаблона се маха и се режат едновременно краищата които иначе се припокриват. Нататък ясно.

034

2. Крепежа на демпфера на буксовата степен. От началото на годината отлежават тук едни железа и накрая стигнах до тях. Помогнах си с три листа алуминий, стегнати с болт. Средния е с прорез за основната част, а другите са да държат двете ребра перпендикулярно на нея. После с поялника, пилата и на снимката има всичко описано, плюс готовия резултат. Дори и монтирано на талигата (и малко не на фокус, извинете). За нея повече, когато добавя последните дреболии.

035

spas_tf

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 305
  • Рейтинг: 42
  • HO Епоха V -VI София
    • www.smilenov.eu
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #12 -: 12 Юни 2020, 21:33:11 »
Здравей!
Може ли едно питане за ецваните части - при Таванарски ли ги правиш?

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #13 -: 15 Юни 2020, 08:21:50 »
Здрасти!
Извинявам се за забавянето, но откакато времето позволява стоене навън...
Фотоеца е от NH Detail / Нирахоби. Изпращам проекта (файла) и след време получавам железата.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Пътнически вагони серия 63
« Отговор #14 -: 12 Октомври 2020, 14:28:53 »
Да приключим с ходовата част? Какво питам и аз, тя свършена работата вече. По следния начин:

- имайки нужда от по-добър контакт колело-релса, и гледайки свободното място на талигата (снимка 002), добавих тежести, което беше логично действие, имащо и други положителни страни. Модел на тежестта, гипсови матрици, леене на олово, почистване на отливките и лепене на място. Гледам резултата и се чудя, защо не направих една голяма плочка, а запазих елементите от спирачната система, която и без това не се вижда (че я и връщах обратно отдолу)...

036

- междувременно, запоих проводник към токоснемащата пластина и с разни завои го изведох на подходящо според мен място.
Към разкрасителните процедури спада добавянето на демпферите от буксовата степен. Парчета кръгъл ABS профил, стругован до различен диаметър и второ такова като декорация отгоре върху конзолата - стига им толкова.
Ленкера скалъпих от ftp жило, а изолацията му послужи за имитиране на гумите в двата края на ленкера. Хартиени ленти пропити с цианоакрилно лепило, довършиха оформлението на ленкерните конзоли. Това е изпълнението на „хард‟ частта.

037

- боядисване: грунд, грунд, боя. Забърках я на око и се получи сиво като сиво, ама май не е точно сиво. Планираното цапане след това не я балансира, обаче си направих пробата. Вероятно ще забърша черното и ще пръскам пак. Все пак може да се сравни – талига и талига:

038

Изглежда точка 4 от плана за работа: „Талиги - не възнамерявам да се мъча с тях‟ е изпълнена, но пък... . Ще видим, поне по добавени елементи приключих, сега сивия оттенък да докарам по-близо.