Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Пътнически вагони серия 63
LDimitrov:
Здравейте отново в тема с отдалечен край!
Отдавна е в ход поредното издевателство над нечия продукция. От конкретните жертви, както подсказва заглавието, се очаква да се получат вагони наша серия 63. Номерата са 51522563018-2 и 51522563036-4, а защо точно тези, ще стане ясно по-късно.
Историческо и техническо въведение няма да правя - има достатъчно материал и не виждам смисъл да го повтарям. Ще се съсредоточа върху моделите, като разликите с прототипите ще отбелязвам в процеса на работа (някой ден).
Избора на донори се проточи по две причини:
- с оглед по-малко преработки (фактора „мързел‟), се рових из мрежата за разни типове „заготовки‟ доста време;
- след набелязване на най-подобните, трябваше да ги чакаме 2 (да, две!) години докато изненадващо се появят в материалния свят. Иначе не пречеше да си стоят обявени като новина. А дали са наистина най-подходящите... ами, на това се спрях, след като ровенето ми омръзна.
Нашите са второкласни Bmp, затова ползвах за ориентир типа и след проучване и сравняване с Amp, Bpb, Bee, Bhee и др., късата клечка изтеглиха АСМЕ 52972, два броя второкласни Bpee вагона на ČD. Придобивката им стана катализатор за следващите излияния - получих ги в края на месец май, отлежаха известно време преди да ги разгледам и това доведе до ревю на моделите като такива:
1. Външен вид.
- кутия - предполагам стандартен стиропор, с картонен капак - частично прозрачен, навсякъде надписи АСМЕ, каталожен номер, кратко описание на модела вътре, разни предупреждения, адрес на фирмата в Италия и съвсем логичното Made in China. Толкова за опаковката на тази европейска стока.
- вагона си лежи в кутията, предварително увит в парче полиетилен. От едната челна страна е уплътнен с някакви меки правоъгълници, от другата опира в преграда от самата кутия, зад която има пликче с разни дреболии;
- има и листче на което са дадени инструкции за монтажа на дреболиите, а от другата му страна са някакви указания за безопасност, резервни части, околна среда... обичайната загуба на техническа информация на фона на цялото съдържание, но хората са си прави да се пазят.
1.1. След горните закачки, да погледнем вече модела: оценявайки го отвън от всички страни, човек почти няма за какво да се заяде, дори и да се старае - гладки стени без дефекти; ситни, но ясно видими детайли; прозрачни „стъкла‟ на сигналните светлини (възможност за модифициране в светещи такива); прецизно боядисване; дребни и четливи разноцветни надписи, с малко отместване; чисти и прозрачни прозорци с ясно очертани рамки; много и детайлно подвагонно оборудване; същото и при талигите, като демпферите са отливани отделно; монтирани са ръкохватки до вратите ...и други красоти които пропускам , но е все хубаво.
ACME
1.2. И понеже писах, че почти няма за какво - само 2,5 минуса към външния вид:
* най-забележимо и внасящо фалшиви ноти в горната Симфония на радостта, е леко пренебрежимото отношение към отдушниците – невнимателно отделяне от литниците, недоизчистени и недобре фиксирани по местата си. За съжаление, са на място където правят впечатление и то не добро. (Нарочно съм завъртял единия за снимката)
* на челните стени са ясно видими линиите от стиковането на пресформата. При истинските вагони, такова нещо няма, особено вертикалните линии.
* падащите пътечки, осигуряващи прохода между вагоните когато са във влак. Личат следи от избутвачите на пресформата и изглеждаше като неудачен избор на място. Обаче се оказа, че пътечките наистина са падащи, а от горната страна е имитацията на рифела – значи бива. Нужно е само шлайфане за заличаване на следите и готово.
001
Като набиващо се в очи ми идва също и преекспонираната рамка на „въздухозаборника‟ в средата, но това е вече несериозно.
1.3. Да отбележа и функционално взетите решения:
- kurzkupplung кинематика;
- колоосите са едностранно изолирани, с опиращи в оста пластини, позволяващи да се захрани вагона за негови си нужди;
- буферите са замислени работещи, но изпълнението не се е получило – разчита се на нещо като пластини отлети заедно с челната греда, които – кофти тръпка - не бачкат както е предвидено. Допускам че замяната на тези пластини с метални е правилното решение.
002
2. Време е да влезем вътре. Ще опитам да запазя същата структура на ревюто – някаква система и ред трябва да има все пак.
- отварянето става лесно и без спомагателни инструменти – леко се разтварят стените в единия край и достъпа до интериора е почти осигурен;
- при тези маневри, падна един сандък от подвагонното оборудване – явно беше закрепен стабилно, подобно на отдушниците.
2.1. Тук се наблюдава следното разделение: рама и под. Пода е захванат към рамата с доста „щипки‟ отстрани, за което намерих мое си обяснение по-късно. Заедно с него са отлети стени, стените на тоалетните и тяхното съдържание. Към пода са залепени седалки, масички и стъклени прегради и врати.
За точната география на интериора не съм се интересувал, защото ще се префасонира по нашенски. Но пък съответства на Bmp-тата – спестих работа!
003
2.2. Хм, точката със забележките... честно казано, намират се:
* отливката на пода е с много следи от избутвачи, единственото прилично нещо е тоалетната, която пък е невидима при затваряне на вагона(?);
* „многощипковия захват‟ май е нужен за да задържи все пак двата елемента един към друг – има разни стърчащи и неуйдисващи неща. Ако искате пода да е прав и равен, си е нужно разглобяване и почистване на стиковащите се повърхности.
* седалките крещят за цялостно почистване от леяци и заличаване следите от избутвачите;
* голяма част от масичките са залепени накриво, но преди това и те си искат почистването;
* стъклените прегради и вратите – частично залепени, със следи от разтекло се лепило.
На практика, не остана изречение от описанието, към което да няма забележка. Тук може още да се добавят отворите за пружините, както и едни други – няма да повярвате - за ред седалки, който просто липсва!
Създава се впечатление за доста немарливо отношение към интериора. Причините вероятно не са трудни за разбиране, но между тях в никакъв случай не може да присъства „то вътре не се и вижда толкова‟. Точно обратното е!
004
2.3. Във функционално отношение:
- пода е изпълнен по-къс от рамата, което улеснява монтирането на диоди зад сигналните светлини;
- мястото в тоалетните позволява вместването на декодер. С повече от четири функции (светлини) не виждам смисъл, но всичко е въпрос на избор;
- разделението на под и рама позволява да се направят канали в които да се скрие ел. инсталацията на целия вагон;
- отлетите с пода стени са подходяща основа за закрепване на вагонното осветление.
Цялото това противоречие интериор-екстериор, ме подтикна да разгледам и втория вагон. Всичко писано за първия важи и тук, с изключение на седалките които са си тоталише налични. Но няма как да няма нещо куцо – липсва едно триъгълно парче от подвагонното оборудване. Писмо с питане за решение е изпратено, чака се отговор.
И втора беля на втория вагон: още при вадене от кутията забелязах талигата да стои накриво и след като я махнах се видя недобре монтираната част с централния болт. Това вече си искаше разглобяване на рама-под и, покрай него, оправяне на стиковката и покрай единия, оправих и другия вагон. Оправих ги, но не без борба. Металната пластина която е сложена за баласт, е лепена с нещо наподобяващо нашия „Хелметекс‟, който е избил, за щастие едностранно, и захванал малко пода. Махнах излишъка, махнах стърчащите неща и сглобката си стана като хората. А детайла с централния болт искаше само едно сваляне и ново „щракване‟.
005
Край на ревюто.
Много плюсове и минуси, но така го виждам оттук. Стават си и за директно ползване, без да се обръща внимание на основно интериорните негативи.
В моя случай, тъй като целия вагон ще бъде преработен, споменатите дотук нередности естествено ще бъдат отстранени, отделно от нужното за модифициране в серия 63. А горния „опис‟ направих (докато съм под пара), за да знам с какво се захващам, както и в случай че някой иска да се запознае с модела.
Спирам, че стана досадно дълго. Сравнение и промени Bpee→Bmp – както обещах. А вероятно и по-рано.
Засега чао и дано не ви мъчи жегата много!
Бележки под линия:
Функционалните точки са кръстени така от мен и отразяват възможностите на вагоните да се експлоатират заедно с останалия подвижен състав, както и подобряването на тези възможности. (Направо си говорим за оперативна съвместимост :haha:) Аз обаче не съм много сведущ по моделното движение, та може и да съм оплескал нещо.
LDimitrov:
Съставянето на плана за преработки идва по-рано от очакваното дори и за мен. Някак тръгна от само себе си и си рекох, че не е правилно да го спирам. То иначе си личи по снимките какво има да се променя, но аз нали се правя на писател и трябва да трупам текст...
Започвам я отвън, отгоре надолу:
1. Покрив.
- седем броя отдушници, два различни типа („правоъгълни‟ и „шапки‟). При нас са същия брой, само конфигурацията им по осевата линия е друга. Самите „правоъгълни‟ са нещо не съвсем прилични, та ще видим какво ги чака, докато „шапките‟ са лесни;
- два броя решетки, скари, жалузи или каквото там име си изберете. Нямаме ги по нашия покрив и решението тук е ясно.
2. Стени челни.
- врати – абсолютно различни! По наличните чертежи на 63 обаче, си стоят като тези на модела. Както и много други детайли, но по-добре да не задълбавам към достоверността на техническата ни информация. Работя по снимки и правя колкото мога;
- светлини – трябва да слязат надолу;
- ниши – ще бъдат оформени.
006 (63036-4, 2013-а година)
3. Стени странични.
- врати – пак абсолютно различни. Иска си промяна на всичко там.
- прозорци големи – при нас са смесени отваряеми и неотваряеми, което налага преработка на стъкла и рамки. Размери и разположение съвпадат доста добре с нашите и мисля да ги ползвам както са си;
- допълнително трябва да се добави един малък прозорец, на стената на която няма такива. За съжаление, на показаната от мен снимка не личи как започва почти от вратата;
- решетката на „въздухозаборника‟ – засега не съм видял снимка или клип където да няма такава решетка, независимо от коя страна е. Приемам че я има и от двете, поне така е при 36-4, което направо води до изработката на нови;
- „скоби‟ за връзване на ферибот – при нас са по две на страна, на модела са създали условия за редуциране, дори и направо за ампутация :yes: (не съвпада нищо с 63);
- ръкохватки – ако се окажат на точното място, ще ги ползвам. При всички положения обаче, ще трябва да се свалят докато траят строителните дейности;
- бутони за отваряне на вратите – безспорно различни, нужни са нови;
- изрез на ъгъла с челната стена – нещо много характерно за тези вагони. Когато се гледа долният ръб на стената, се вижда че в краищата след вратите, споменатият изрез отива над линията на ръба. Допускам, отначало да са били наравно (което се явява някъде около оста на буфера) и в последствие, по някакви причини, сме го поизрязали (сега е над гилзата на буфера).
007 (63036-4, 2013-а година)
4. Талиги.
- не възнамерявам да се мъча с тях. Добре са си, само ще им добавя по една подробност (без рязане се разминават :spiteful:).
5. Подвагонно оборудване.
- тук няма да пиша подробно, защото не съм го и разглеждал подробно. Но дори и без бегъл поглед е ясно, че няма как да е същото. Всичките сандъци, шкафове и дреболии, ще ги преценявам на по-късен етап като, естествено, се очакват интервенции.
И продължавам вътре:
6. Стени и под.
- кит, шлайф и боя, друго не виждам какво;
7. Тоалетни.
- където се наложи, махам пълнежа. Вероятно трябва и имитация на тоалетна врата, след като ще отварям прозорец в стената срещу нея;
8. Врати вътрешни салонни.
- ясно е, други са;
9. Седалки и маси.
- за това съм загатнал миналия път – сваляне, почистване, кит, шлайф, боя и връщане на място. Не са съвсем същите като нашите, но пък толкова зле и аз не съм, за да се заемам с чак такива корекции.
10. Салонно осветление (най-трудоемкото нововъведение) – диоди, и добавям тези кривите таванни панели, които ще скрият цялата инсталация. Отделно се налагат два режима – нормално и аварийно осветление – за тях засега имам принципна представа как да се изпълнят. Остава конкретна схема да се направи.
008 (Снимката намерих преди години в интернет, а сега не мога да открия откъде, за да посоча източника. Извинения към автора!)
11. Сигнални светлини – оптимизма от предното ревю (по-късия под), не се тушира от необходимостта да се свалят надолу сигналните светлини. Тогава разглеждах модела на Bpee, а сега преустройвам в Bmp, така че всичко е нормално – ще се реже от рамата. :good:
Това е списъка с модификациите. Има за доизчистване някои дреболии, които все ще се изяснят докато ги започна, а и ще изскочи нещо недогледано, сигурен съм.
Не писах за боя и надписи и няма защо – все са си стандартни действия, нямащи особено отношение към преобразуването.
Изглежда приключвам с плановете, сега да видим кога започва изпълнението... е, ще реагирам ако нещо се случи.
LDimitrov:
То не ме свърта! Предполагам знаете какво е, когато някаква идея ти се върти из главата, сигурен си че ще стане, многократно си проиграл пътечката на сътворението и остава само да го направиш наистина. В такива случаи, тактиката ми е да ползвам възможностите за това (когато ги има) и ето какво стана тук...
Оскубах всички седалки и изрязах излишното в тоалетните. Както са отделно показани седалките, се вижда какво трябва да им се поправя. А в едната тоалетна трябва да се смести техниката за управление на споменатите светлини. Понеже повече от половината на миналата година ми отиде в проучване и избор на декодер за 229, спрях се на нещо вече почти познато, поне като фирма - Zimo MX600P12.
009
Изстъргах от пода останалото лепило, запълних с кит следите от избутвачите и междувременно затворих „шахтите‟ на пружините. По снимките се вижда как, а хубавото е, че когато сложа пода обратно, пружините си работят нормално.
010
Продължението е ясно и така стигаме до новото строителство.
Преди време, в темата за 32-а серия, писах за епоксидната смола на Лакпром, АП-1. Повредата е в моя телевизор – за поредна проба, с помощта на една везна, спазих предписаното от производителя и си полимеризира както трябва.
Нататък лесно – намерих/приспособих основа с подходящ диаметър и дължина. Върху нея последователно се полагат домакинско фолио, четири листа хартия, пак домакинско фолио и целия сандвич се стяга с ластици. Смолата се нанася между листовете, че даже и отгоре на последния. На следващия ден имаме една черупка, която се разкроява на отделни сегменти. Тук се изхитрих и върху горния лист бях начертал линиите за тази цел още преди лепенето му.
011
Докато чаках смолата, оформих стените на вагона по мои си виждания и чертежи, произлезли основно под влиянието на снимка 008. Пробите показаха близки закръгления, които прецизирах с налепването (Poxipol) на профили от горната страна на сегментите. То малко и страх да ми пази де - нека има някаква съпротива, ако реши тавана да си променя кривата. Долната страна, същинския таван на модела, мина по стандартната процедура кит-шлайф-грунд-боя.
012
От 2 mm плексиглас нарязах „ленти‟, докарах ги до нужната ми дебелина и ги залепих (цианоакрилат) по места. Без никаква практическа нужда, боядисах отгоре таваните черни, с наличното в един флакон. Дразнеше ме, че изглежда недовършено, а пък то и смолата след като пропи в хартията, правейки я прозрачна, вече издаде тайната съставка – листове от календар...
Боядисах пода, щракнах го обратно към рамата и наложих тавана за проба. Ами стана!
013
Сега трябва да направя преходните панели таван-стена, пак по сходен метод. Само дето, за формата им ще е нужно да подготвя някаква „преса‟ с подходящ профил...
Забавлението продължава.
LDimitrov:
Снимки преди и след интервенции. Обработваните места започват да добиват вид на изглед, а аз не виждам нужда от обяснения.
014
LDimitrov:
Почти вярно се оказа обявеното намерение да не режа талигите. Обяснението е просто – не се бях вгледал добре в моделните. И нещата се развиха по долната снимка така:
- талигата както си дойде от завода;
- махнати заземителните въжета и демпфера на вторичното окачване. Въжетата при нас не са така, а демпфера има една плоча в повече. Наистина не е много рязането...
- изчистен и върнат на място, направени са нови отвори за въжетата. Предстои запълване на ненужните фуги;
- дреболиите за допълване споменати в началото – комплект за една страна.
015
Подготвих отворите за монтаж на допълненията и след напасване по места и подравняване, ги залепих. Не е нещо сложно и времемко, като добавих и няколко бели изрезки, показващи къде ще поставя последните детайли.
016
Трябва да се внимава с втората талига, понеже не са еднакви – ленкерите са разположени по другия диагонал. Аз надписвам всичко, та се надявам да не оплескам много вагона...
Като направя снимки на продължението, ще обясня по-подробно.
Весело посрещане и успешна нова година!
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия