Пач, поздравления за труда, който си вложил в тази тема, но последната ти публикация е неясна, поне за мен. Не ми става ясно какво означават думите "комплектация", "шаблониране" и "тампониране" (като значение употребено в контекста), както и това, в крайна сметка според теб нашите хопери могат ли да са с буфери от двете страни или не?
Прощавай, твоят пост някак ми е убягнал до сега!
Шаблониране - извършва се на оригиналния подвижен състав от БДЖ (НКЖИ) посредством картонени шаблони за
коректни надписи, съгласно нормативните размери на букви и
цифри по съответната наредба със съответната (най-често бяла) боя. Така се правят почти всички служебни надписи по подвижния състав включително до ревизионните дати.
Тампониране - това пък обикновенно е начина по който,
се слагат същите надписи на нашите модели. Извършва се,
посредством т.н. "меки" тампони, които взимат определено количество боя чрез натиск на хигроскопична гума върху
трафарет (вид предпазна маска) с последващо отпечатване върху
модела, пак чрез натиск. "Меки"-ят тампон позволява отпечатването на надписите дори и върху релефни повърхности.
(само отчасти, до определени "неравности" де)
Комплектация - обикновенно означава събиране на едно
място, в едно време, на всичко необходимо като съоръжения, инструменти, части, документи, дейности и други, които сами по себе си са самостоятелни
единици, но събрани заедно (комплектоване) способстват за извършването на определена дейност или формирането на определена работна система.
В този случай с хопер-дозаторите, за да имаме работоспособна
композиция съгласно инструкцията за експлоатация, трябва да имаме сбор от вагони, които трябва да бъдат скачени заедно по десет, със скачени въздуховоди (тук са две отделни системи - спирачна и работна) и още куп други изисквания (тест, персонал и т.н.) които взети заедно, позволяват да се извърши правилно и безопасно работата.
Впрочем по инструкция, в момента на насипно-разпределителната работа,
трябват да бъдат активни само два вагона (т.н. "двойка").
Не ми стана ясно съвсем, дали само двата се превеждат в работно (един вид "приклякат" по ниско) или транспортно състояние, или цялата композиция...
(?)
Но една композиция се състои от десет вагона, като двата крайни само, може да са с буферните комплекти и винтове спрягове.
Ако двата крайни нямат такива, се скачват с други вагони-водачи според същата инструкция.
Това до тук се отнася за вагоните в оригинал.
За моделните вагони, това си е по усмотрение на моделистите и
доколко всеки един иска да има модел на вагон (или цяла композиция) максимално близко до реалността (или пък не).
Колкото до това дали всички (в оригинал) имат или не
такива буфери (а както се оказа и по две площадки) зависи от конкретната композиция.
Което впрочем зависи и от страната производител на вагоните.
Предполагам композиция от полски вагони си има всички буфери, а композиция комплектована с руски вагони - само двата крайни вагона.
Точно за това приканих да съберем повече снимки, клипове и
други сведения, за да си изясним в подробности данните на
наличните (максимум) или поне някои (минимум) български
композиции с хопер-дозатори.
Та така...