Автор Тема: Делото Хитрино  (Прочетена 8458 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6714
  • Рейтинг: 1090
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Делото Хитрино
« Отговор #1 -: 22 Януари 2020, 20:02:22 »
Да не бе на поста спало,
не би чудо направило/видяло...

:dirol:

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1350
  • Рейтинг: 209
Re: Делото Хитрино
« Отговор #2 -: 05 Февруари 2020, 20:58:37 »
          След присъдата, вече мисля, че мога да пиша свободно. На кой и колко е вината ???! Защо, обвиняеми са само машинистите? Тук, доста неща, липсват  и не се гледа обективно на тях. Как би протекло подобно разследване и колко са факторите за подобна катастрофа?  За никой, който е работил в железницата не е тайна, че в определени компании превишаването на скоростта не се санкционира, а на против, важно е влакът да достави товара от "А" до "Б" по най бърз начин. Също, така не е и тайна, че работното време на машинистите се удължава над  позволените часове с нов пътен лист. По стар български обичай, който не е съгласен с това, вероятно си търси друга работа.  В този случай, кой би трябвало да контролира и санкционира машинистите за превишаването на скоростта в съответната фирма? Това е отделът по безопасност в съответната фирма.  Вие някъде чухте ли,  колко на нарушения са констатитарани от въпросният отдел изобщо и в какъв период?  Конкретните машинисти, имали ли са предишни наказания за превишение и колко често се е случвало това ?  Разгледанили ли са лентите на всички машинисти във фирмата за анализиране, за да се разбере дали превишаването на скоростта е прецедент или масова практика ? При такова разглеждане на нещата, според вас, вината само на машинистите ли е? http://afera.bg/булмаркет-собственик-на-влака-у/  Медиите не отразяват нещата обективно и това е факт, защото ви фокусират изцяло в картината на ицидента и дори нямат представа за другите фактори, които биха предизвикали подобно нещо.
          Разследването би почнало така: Къде е било явяването на работа на машинистите ? Разглеждане на документацията:  Дали, как и от кой са били инструктирани в началото на смяната им. Резултати от проба за употребен алкохол или други вещества. съответно те да бъдат сравнени с кръвните им проби взети непосредствено след инцидента. Разглеждане на личната им документация, дали са били правоспособни към този момент. Имали ли са право да управляват този вид и серия локомотив? Билили ли са отпочинали към момента на явяването им, също така дали са били  физчески и психически годни? Чухте ли от някъде дали са спазени тези неща?  След това, може да разгледаме самият локомотив. От коя бригада е предедаден и от коя е приет. Това  дали се е случило в депо или на път? Преглед на бордовият дневник за отбелязани дефекти или забелязани аномалии по време на път.
          Приемаме, че локомотивите  са бил с изрядна влакова спирачна система и им е направена порба за плътност. След това, се прехвърлямаме на самият влак и влаковите документи. Влакът бил ли е с осигурен със спирачка според ВП-то? Кой е бил ревизорът, извършил спирачната проба? Извършена ли е правилно процедурата,  дали всички влакови документи са били на лице при изпращането на влака и дали отговарят на фактическото, състояние  на влакът  и товара към момента на катастрофата ? Извършвани ли са  по маршрута, други спирачни проби, пълни или съкратени, ако да, от кой?  И сега вече може да разгледаме самият инцидент. Влакът е в междугарието, преди гара Хитрино.  Вече е ясно, че влакът се е движил с превишение, сигналът на ПС-то е показвал  отклонение  във входната стрелка до 40 км/ч.    Нека да помислим, какви са причините да накара един влак да дерейлира или казано на жп жаргон "да изпадне". По презумция нека да ви стане ясно, че на този свят, няма машинисти, които да не са превишавали скоростта определена за влака от книжка разписание или табели за намаление в практиката си. Ако  някой машинист ви каже, че никога не е превишавал, то той ви лъже!  Влак се кара, не като се научиш да ръчкаш контролера, а когато разбереш тънкостите, действието и усвоиш работата с кранмашиниста, което е много трудна и тънка работа. Този опит се трупа с години практика и изграждане на усет.
   Какво, може да накара влакът да е в превишение?

  - Неизправна влакова спирачка   (Прави се пълна спирачна проба и се мери плътност млътност на влака, за това отговоря ревизоът вагони и се разглеждат документите, които той издава. Също, така се води отделна документацията за техническото състояние и поддръжка на локомотива и подвижният състав)

   - Версия за заспал машинист (Това е малко вероятно и почти-невъзможно да се случи. Машинистите са двама и ми е трудно да повярваме, че и двамата са спали едновременно, а и имат работещо  УБ "устройство бдителност". Когато то не бъде задействано от машиниста,  влакът спира сам.)

   - Атентат или саботаж  ( Кой е преглеждал валкът, за интервенции по подвижният състав, търсени ли са взривни устройства по влакът или железният път? Има ли умишлени интервенции по влакът и железният път? Това, предполагам го е извършило ДАНС, информация от там няма как да получим. Версия за терористичен акт или промишлен саботаж е малко вероятна.)   
 
 -  Версия за "Изпуснат влак". това, би могло да се случи, ако след серия от задържани,  влаковата спирачка е изтощена. Или кранмашинистът на помощният локомотив  не е "заключен"  а
 е забравен на положение "пътуване" . Това е малко вероятно, защото локомотивите на превозвачът са с различна автоматизирана спирана система, различна от масовият кранмашинист в БДЖ knorr D2.
  - Счупването на стрелката.   (Приемаме, че влакът е подминал ПС-то, подминал е и входният светофор, който е с указане за отклонение със скорост до 40 км/част, това се случва с превишение.  Входната стрелката се чупи някъде под композицията, което е всъщност истинската причина дерейлирането.  Все пак, това не е първият влак, който дерейлира и остава въпросът, защо стрелката не се е счупила, още когато е минал локомотивът през нея, първият или вторият вагон, а някъде горе долу по средата на композицията ?  Вероятно, стрелките са конструирани да издържат на по-голяма скорост от 40 км/ч. Все пак е взето предвид,  че биха могли да се случват инциденти с подвижен състав по целият свят, при форсмажорни обстоятелства и стрелките трябва да издържат, поне двойно натоварване.) 
         Тук вече може да се зададат въпроси и към НКЖИ-то!  Как и кога е поддържана стрелката? Колко е животът на една стрелка? Колко стара е тази, конкретна стрелка?   Каква е степеннта на износване и умора на материалът от който е изработена?  От кого и кога е поддържана?  Изискана ли е цялата документация за това? 
         Сега е моментът да разграничим "изпадането"- дерейлирането на влака от съществената трагедия. Причината за трагедията е взрив от изтеклия газ. При самото "изпадане", има само материални щети по подвижният състав и инфраструктората! 
     От къде изтича газта?  Вероятно, външен  предмет от унищожената околна инфраструктура или отломка от подвижният състав, пробива една от цистерните. Тук, трябва да си зададем въпросът за "цистерната"! Вагоните-цистерни за газ, химикали и горива са двуслойни и подлежат на сериозен контрол и сертификация . Тази, пробита цистерн,а колко слоя е имала? Била ли е сертифицирана, изправна и годна?  Ако е еднослойна, кой я е сертифицирал? Кой е позволил, такъв вагон да се движи по ЖП мрежата на България? Защо и как, превозвачът  би използвал такъв вагон в разрез с правилникла за опасни товари?  Фактът, че при такъв взрив  останалите цистерни не са се взривили, може да ви говори само, че двуслойната цистерна за газ е доста сигурно средство за транспортиране на газ. Тогава с тази конкретна цистерна , случаят какъв е?
След изтичането на газта и преобразуването и в точната пропорция гориво-въдушна смес в комбинация с пламък или искра е довело до трагедията. 
Загинаха хора, мнозина останах без къщи.  Трагедия за близките на  загиналите, трагедия за машинистите.
      Погледато от моята гледна точка трагедията е съвкупност от множество грешки. Какво е станало в кабината на локомотива и причината за превишението на скоростта си знаят, само машинистите. Къде обаче остава отговорността за липсата на контрол, превенция и поддръжка?  По делото чухме, само присъдите на двамата машинисти.  Какво обаче за превозвача, НКЖИ или ИАЖА ? Там всичко ли е така перфектно, както излиза? 
      Щеше ли да се стигне до тук , ако "Отдел по безопасност" на превозвача и ИАЖА, извършват системен контрол? Ако стрелката, беше останала здрава, въпреки превишението, влакът щеше да е на релсите. Ако цистерната беше издържала, това щеше да е просто-един инцидент без жертви, като този със влак на същият превозвач на гара Пловдив.
       Вие, какво мислите ?       

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1814
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Делото Хитрино
« Отговор #3 -: 05 Февруари 2020, 21:22:27 »
Обичам да гледам "Самолетни катастрофи". Там никога виновният не е един. Даже и да е човешка грешка - грешка на пилотите, разследващите винаги задълбават - как са обучавани, колко са почивали, порядки в компанията и т.н.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1350
  • Рейтинг: 209
« Последна редакция: 05 Февруари 2020, 22:17:15 от jopeto »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Делото Хитрино
« Отговор #5 -: 05 Февруари 2020, 22:18:34 »
Около произнасянето на присъдите, в някои медии споменаха две неща.
Цистерната е била с по-тънко дъно от нормативите и стара - нещо като пред бракуване, и точно там е пробита от
релсата при разрушаването на коловоза. От Булмаркет, са визирали, че тая цистена не е тяхна собственост,
а на поръчителите на товара и превоза му, като изразиха съмнение, че документацията и май въобще не е била актуална.
Те са я получили в състава на влака и така....
Второто нещо е, че от Булмаркет ще обжалват делото на втора инстанция, защото не са им билипредставени
документите за счупената стрелка. Имат коствени сведения че тя е там от  1989 година, и два месеца преди това
е била докладвана, че е за ремонт или подмяна. Ноо така или иначе документи в съда не са представени.

Лично според мен,машинистите го отнасят защото само те не могат да се защитят или платят, като останалите съпричастни във вината.
Включително и от държавните структури, които пари нямат, но търгуват с влияние или прикриват  собстените си грешки или некадърност на калинките от персонала по различните нива.
Така машинистите са разчитали  на един адвокат ...или двама, които  вероятно са от общо гражданско право и нямат понятие за изискванията които
Джопето е отбелязал в постта си. А ако са имали някакъв опит в железницата, то по един или друг начин им е затворена устата.
смоням си, че в първите дни след катастрофата от Булмаркет, споменаха и нещо за версия - "нелоялна конкуренция" и че само те имат
сертифициран газов терминал...ма не помня на Дунав или на морето...
Та така...

ППл Газов терминал ли беше или речен кораб сертифициран за газови превози по Дунав!?!? трябва да потърся, че се обърках...
« Последна редакция: 05 Февруари 2020, 22:23:19 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Делото Хитрино
« Отговор #6 -: 05 Февруари 2020, 22:25:30 »
Ако прочетете доклада на спец. комисия (който е със свободен достъп на сайта на министерството) няма да мислите и да пишете такива неща, направо измислици и глупости. На всичките въпроси има точни и ясни отговори - кой кога какво е направил или не е направил. 39 страници с достатъчно снимки, точни конкретни и ясни факти, а не журналистически празномислия. Всичките 16 препоръки се отнасят до ИАЖА, Булмаркет, НКЖИ. Което не значи че машинистите не са заспали и не са виновни.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2042
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Делото Хитрино
« Отговор #7 -: 05 Февруари 2020, 22:38:47 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5306.msg117774#msg117774 date=1580934330
Ако прочетете доклада на спец. комисия...


Това ли имаш предвид?

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1350
  • Рейтинг: 209
Re: Делото Хитрино
« Отговор #8 -: 06 Февруари 2020, 00:20:53 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5306.msg117774#msg117774 date=1580934330
Ако прочетете доклада на спец. комисия (който е със свободен достъп на сайта на министерството) няма да мислите и да пишете такива неща, направо измислици и глупости. На всичките въпроси има точни и ясни отговори - кой кога какво е направил или не е направил. 39 страници с достатъчно снимки, точни конкретни и ясни факти, а не журналистически празномислия. Всичките 16 препоръки се отнасят до ИАЖА, Булмаркет, НКЖИ. Което не значи че машинистите не са заспали и не са виновни.
Ми прочети, какво съм написал (моето е по-сбито и синтезирано) и сравни, какво пише в самият доклад.  Никой не казва, че са невинни. Просто, действието или бездействието на превозвач и държавни институции и структури не може да бъде отразено,единствено и само с препоръка.  Ако не се беше случило с този влак, никой нямаше да си мръдне пръста и вероятно, щеше да се случи с друг при, сходни условия. А, както видяхме, после се случи подобна катастрофа и в Пловдив, за щастие без пострадали. Местата с предпоставки за инциденти в България са много. Да не дава господ, да се случват пак такива работи.         

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Делото Хитрино
« Отговор #9 -: 06 Февруари 2020, 07:46:39 »
Цитат на: gregary link=topic=5306.msg117775#msg117775 date=1580935127

Това ли имаш предвид?

Да

D2

  • Trade Count: (36)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 297
  • Рейтинг: 21
  • II, III, IV, V и VI епоха в Н0 София
Re: Делото Хитрино
« Отговор #10 -: 06 Февруари 2020, 17:51:58 »
jope ,зная че професията ти е свързана пряко с локомотивния персонал,както и на мен преди много години,но ако влака беше влязъл с 40 к/ч в стрелката, никой нямаше да търси машинистите и сега да си карат влакове и да си свиркат.Това е истината.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1350
  • Рейтинг: 209
Re: Делото Хитрино
« Отговор #11 -: 06 Февруари 2020, 23:42:53 »
Цитат на: D2 link=topic=5306.msg117784#msg117784 date=1581004318
jope ,зная че професията ти е свързана пряко с локомотивния персонал,както и на мен преди много години,но ако влака беше влязъл с 40 к/ч в стрелката, никой нямаше да търси машинистите и сега да си карат влакове и да си свиркат.Това е истината.

     Представи си хипотетично, че някой желае да направи саботаж. Там, някой си терорист или някой луд, дето нещо не го кефи БДЖ-то, например. На някоя гара, където влакът изчаква за среща му трябват, точно пет минути да разбъзика няколко товаропътнически обръщатела или да изолира функционните вентили и бетствието е готово.   Тогава е единственият шанс за спасение  остава надежността на инфраструктурата и адекватна реакция на служителите, като чуят звуковият сигнал за обща тревога. Преди години,имаше даже случай с една изпусната 32 серия, дето се беше лашкала напред- назад  без спирачка между два баира в едно междугарие и сумати време, никой не можа да я спре. Такаива случаи, има достатъчно. За пореден път казвам, че не оневинявам машинистите. Ако стрелката беше наред, сега можеше, поне да няма жертви, ранени и изпепелени къщи. Просто съм обективен. При изпадането на влакът в Пловдив, пак имаше счупена стрелка.  Просто, истината е, че състоянието на железният път на много места е трагично. Контролът и санкциите за превозвачите в това число и БДЖ - също!  За съжаление, дебнат още инциденти. Вече, за мое щастие и това на роднините ми не работя в железницата, живее ми се още! БДЖ-то и сродните му структури са най-прогнилата система в цялата държава.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Делото Хитрино
« Отговор #12 -: 07 Февруари 2020, 07:23:27 »
Цитат на: jopeto link=topic=5306.msg117787#msg117787 date=1581025373
     ... Ако стрелката беше наред ...

Не разбра ли че си е била наред. Хайде стига с тези глупости.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1350
  • Рейтинг: 209
Re: Делото Хитрино
« Отговор #13 -: 07 Февруари 2020, 10:18:58 »
Страница 31 и 32 от доклада:
 
След преминаването на двата локомотива и първите пет вагона  започва процес на
загуба на устойчивост на релсо-траверсовата скара на стрелката
, който предизвиква
изместването ѝ както следва:
- в зоната на езиковата част от първа до шеста плъзгалка се измества с 9 см вляво;
- при девета плъзгалка се измества с 40 см вдясно;
- в края на езиковата част се измества с 95 см вдясно;
- в междинната част стрелката се измества с 134 см вдясно.

Междинната част на стрелката е неин геометричен център с километрично
положение 110+494, което се оказва и точката на дерайлиране на 6-ти вагон. Вследствие на
голямото изместване (изрукване) вдясно на релсо-траверсовата скара в езиковата и
междинна част на стрелка № 5, се е променил проектният радиус на същата, както и оста на
отклонителния коловоз, по който се е движил влакът.
Поради надеждното заключване на десния отклонителен език към раменната релса и
съвместното им противодействие срещу възникналите големи динамични, вертикални и
хоризонтални сили породени от високата скорост успяват да преминат двата локомотива и
първите пет вагона безпрепятствено през стрелката. Не така стоят нещата с междинната
дясна водеща релса на стрелка № 5, където е предизвикано най-голямото изместване и
изменение на проектния радиус и оста на отклонителния коловоз. Поради тези причини след
настава в края на езиковата част започва изтръгване на тирфоните, свързващи ребровите
подложки към траверсите от вътрешна страна на релсата. На първия траверс след двойния
тирфоните са изскубнати с около 25 мм, а на следващите 2-ри, 3-ти и 5-ти траверси (фиг. 23)
 са изскубнати напълно. На 4-тия траверс, където има усилена реброва подложка, тирфоните
не са изскубнати, но петата на релсата се е изтръгнала от вътрешните и външни стегателни
комплекти. Всичко това е допринесло междинната релса на стрелка № 5 да се усуче по
надлъжната ос вдясно.Кръстовинната на стрелка № 5 е напълно унищожена.
  Това е
настъпило след като са преминали двата локомотива с първите пет вагона и след
дерайлирането на втората талига на 6-тия вагон. Водени от центробежната сила, следващите
единадесет вагона прескачат вдясно усуканата междинна релса по посока на движението и
започват да дерайлират.

Доклада:  https://www.mtitc.government.bg/sites/default/files/od_tezhko_zhp_proizshestvie_v_hitrino.pdf
« Последна редакция: 07 Февруари 2020, 10:28:31 от jopeto »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Делото Хитрино
« Отговор #14 -: 07 Февруари 2020, 10:29:34 »
Защо не изкопира един параграф по-горе:

"Поради високата скорост от 78 км/ч при навлизане на влака в нея, той променя траекторията си на движение в зависимост от положението на езиците и от дясна крива преминава в лява, поради което хоризонталните напречни сили са се увеличили многократно. Плътно прилепналият заключен отклонителен десен език към раменната релса и здравото му скрепление, свързващо към траверсовата скара спомагат езиковата част на стрелката да се противопостави на възникналите сили от преминаващите колела на двата локомотива и на първите пет вагона.
След преминаването на двата локомотива ..."

Докладът е издаден на 29 септември 2017. Аз го прочетох на 10 октомври, от тогава нищо не се е променило и нещата са пределно ясни. Всеки може да вади избрани откъси от него за да отговарят на неговия си манталитет, но това не променя фактите и обстоятелствата.

ПС. Аз спирам по тази тема. Който иска повече - Грег е посочил линка.