Автор Тема: Спомени на инж.Константин Иванов за старите софийски трамваи с илюстрации  (Прочетена 11540 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=9510.0

Връзка с форум"Градски транспорт и инфраструктура"

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Много добър материал, поне за тези, които се интересуват от историята на софийския трамвай. Определено си попълних някои липсващи ми детайли, а много други се потвърдиха.
Хиляди благодарности!

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
   Добър вечер,Митко!

Баща ми изключително много се зарадва,че материала ти е харесал!

Приятна вечер,и много ти благодаря!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Много ценна информция!!!
Особено частите с конкретната номерация в серийте!!!
Много благодаря!!!

Ще се опитам тези дни да намеря време да препиша страниците на електроника (машинопист на компютър)
за по голяма прегледност и възможност за обработка и бърза справка чрез тях! Ако нямаш нищо напротив де?
Само малко време и търпение, ще ги предоставя тук, както и на вас лично!
 :hi: :hi: :hi: bg&flag

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
                                Добър вечер,Пламене!

С баща ми сме изключително щастливи,че материала  ти е харесал!
Разбира се,ще ти бъдем изключително благодарни за обработката на материала!

Приятна вечер и хиляди благодарности за помощта !!!!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: pach link=topic=5348.msg119437#msg119437 date=1596483333
Много ценна информция!!!
Особено частите с конкретната номерация в серийте!!!
Много благодаря!!!

Ще се опитам тези дни да намеря време да препиша страниците на електроника (машинопист на компютър)
за по голяма прегледност и възможност за обработка и бърза справка чрез тях! Ако нямаш нищо напротив де?
Само малко време и търпение, ще ги предоставя тук, както и на вас лично!
 :hi: :hi: :hi: bg&flag

Малко по-бавно от очакваното стана, но пък е и със  скиците.
Записките са записани през програмата "Word 2003-2010", като файлът не е заключен.
Тоест може да се допълва, коригира, редактира и да се търси в него (чрез Ctrl+F) по дума, число или израз.
При желание може да си го свалите от този линк, който ще е валиден до 25 август 2020.

Така де - файлът се казва:

Тези записки .docx
Линк за сваляне:
https://dox.abv.bg/download?id=a54b4a543d

***********

Бих комментирал някои изречения или аспекти,
както и задал няколко уточняващи въпроса към автора,
стига да има желание за това !?
Без спорове и с най-добри намерения  :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Объркал с ималките прозорчета. Както и големите на цепелина.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Възможно е, щото се оказва доста кашаво ...
(поне за мен, дето не схващам доста от материята) :blush2:

Дай номера на страниците, да мога да коригирам,
ако искаш. Благодаря за  забелязаното!
 :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Малки прозорчета имат само големите MAN и Сименс - 66 - 92, Бреда 121 -140, ДТО 241 -246.
Цепелинът е с 10 джама, а не с 9.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Благодаря!!!
 :hi:
Готово - коригирах ги, и други поправих, но има вероятност пак да изкочи нещо.
Ако видите още несъответствия с оригинала на инж.Константин Иванов, ми съобщете тук.

Файлът е с нова версия и може да  се свали от  тук в следващите 14 дни:

Тези записки-2 .docx
https://dox.abv.bg/download?id=b647ae8baf

Стария ще го оставя (по-горе), че някъде загубих линка му за изтриване... :scratch_ones_head:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Оказа се, че някои хора искат отново да метна файла. Метнах им го, но за всеки случай, го повтарям и тук. За всички които не са успели да дръпнат горния (коригиран) файл:


Тези записки-2.docx
https://dox.abv.bg/download?id=75609570e2

Линка е валиден 14 дни! Този път не се почесвайте момчета!

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Изключително много ти благодаря,Пламене!!!!

За голям срам ,аз пропуснах да изтегля файла навреме!
Изключително много ти благодаря и  за прекрасната обработка на материала на баща ми !!!!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Едно ново архивно филмче за трамвайна мотриса "Република" - 1955:
https://www.youtube.com/watch?v=8XhWK2IDijc
 bg&flag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
През 1924 г. в България са доставени 30 броя трамвайни мотриси тип „Сименс“, които остават в експлоатация до края на 60-те години.
Трамвайна мотриса на 100 години е реставрирана максимално близо до автентичния си вид. За нейната реставрация разказа пред БГНЕС инж. Никола Николов, дългогодишен служител в столичния електротранспорт.
През 1924 г. в България са доставени 30 броя трамвайни мотриси тип „Сименс“, които остават в експлоатация до края на 60-те години. Последният оцелял от тях под номер 35, но с автентичен номер 19, е отново в движение по софийските улици благодарение на инж. Никола Николов и неговия екип. Обикновено той се движи в празничните дни, превръщайки се в атракция за столичани и гостите на София.
Тези трамваи са били модерен транспорт за времето си, а след като стават общински, вече са и красив транспорт, поети от специалистите от общината. Те са поръчвали трамваи в Германия, Швеция или Белгия с огромни претенции за външен вид и интериор. „Плюшени ленени пердета с ръчно извезан герба на София. Това е поръчано и изпълнено“, каза инж. Николов.
Първите трамваи са доставяни от белгийско дружество, което печели концесията. Впоследствие се внасят от завода на „Сименс“ в тогавашната Австро-Унгария. През 1941 година се появяват и първите трамваи, произведени в България.
Реставрираният трамвай номер 35 е претърпял произшествие с товарен камион и е сплеснат от едната страна. Въпреки това е продължил да се използва за технологично придвижване на трамваите, постъпили за ремонт в трамвайния завод.
„За нещастие, един от двигателите блокира и тогава, имайки опита от предишните реставрации на трамвай и ремарке, решихме да възстановим в максимално възможна степен автентичността на този трамвай“, разказа инж. Николов.
В реставрацията е участвал ремонтният екип на трамвайния завод, като въпреки оскъдния снимков материал, екипът се е опитал да възстанови автентичния вид на трамвая.
„Имахме само една единствена снимка на интериора му. Този трамвай в частност, след като е спрял да обслужва пътници, е бил доработен в работен трамвай за превозване на насипни товари, за което дървената конструкция е усилена с метални профили и от двете страни вместо прозорци са поставени капаци за насипни товари. Ние се опитвахме да възстановим кабините с остатъците от дървената обшивка, която има. Направихме да се движи двупосочно с два контролера, а в пътническия салон поставихме надлъжни пейки, които са били типични за някои от трамваите по това време. Възстановихме подвижността на капаците и над тях сложихме дървени рамки с остъкляване, за да може трамваят да се ползва и зимата“, разказа инж. Николов.
В салона са запазени и оригиналните емайлирани табели. Екипът не успява да възстанови единствено компресорен възел с букса, характерен точно за този тип трамваи в историята на София.
„Поставихме отделно от агрегата малък двигател с компресор. Това е едно от нещата, които не отговарят на автентичността на трамвая. Друга разлика е прозорците, които са били с много специфична форма от времето на доставката, но заради монтирани капаци това също не успяхме да направим“, заяви пред БГНЕС инж. Никола Николов.
Трамваят е едно малко бижу, с което малцина европейски столици могат да се похвалят. Той предизвиква много радост както при малките, така и при по-възрастните софиянци, които с удоволствие пътуват в него през специално определени дни. Радостта в очите на хората е най-голямото признание за инж. Никола Николов и неговите колеги, които са го възстановили почти от нищото. І БГНЕС
Източник:
https://www.bgnes.bg/tramvay-na-100-godini-restavriran-v-avtentichniya-si-vid
И едно видео с ретро трамвая:
https://youtu.be/L0QiRINz2Wk?si=id26M6u6y8M7m9sJ

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Един клип с доста и само стари трамвай, при това в цвят:
https://youtu.be/ynUaWWsjHoY?si=zP7R3nnbx3cr0I1R
Май друга тема за трамвай тук нямаме, та допълвам.