Автор Тема: 06-та на Albert-Modell  (Прочетена 31926 пъти)

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #75 -: 19 Септември 2022, 20:10:12 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5391.msg123838#msg123838 date=1663599256
Не е редно човек да се изръси сума пари за нещо чисто ново, и да започне да си го оправя, макар и клатенето и зяпането обикновено да се поправят лесно.
За кривите колела - пак е лесно (не иска спец. инструменти и машини), но е доста пипкаво. Започваш да превърташ една по една останалите две оси от всяка талига (едната не я мърдаш). Така ще намериш положение, в което едната ос е крива в едан посока, съседната ос - в друга посока, и те ще се "компенсират" в талигата. Обикновено се получава доста добре.

Пробвах да комбинирам кривите колооси точно по този начин. Получи се някакво подобрение, но не успях напълно да премахна клатенето и по-скоро лъкатушенето. Клатенето, което остана е предимно от лъкатушенето и се забелязва, когато е снимано с камера отблизо. От разстояние около 1,2 метра почти не се забелязва. Но въпросът е принципен! Нямам други модели, закупени през последните 4-5 години чисто нови, които да имат криви колела на колоосите. Дори отначало за този модел не ми се вярваше да има криви колела, докато не свалих колоосите и ги завъртях, за да се установя с много голямо удивление, че бият.

Друг проблем е подсветката на надбуферните светлини в кабината - АБСОЛЮТНО НЕДОПУСТИМО в нашите времена и за тези пари!!! И това може да се оправи, но не е там въпросът - да си купиш чисто нов локомотив и да започнеш да отстраняваш недостатъци, които другите производители са разрешили преди 30-40 години.

Ако искам да ремонтирам модели, ще си купя от старото производство на Пико (понякога се намират чисто нови или много запазени модели) и ще им правя промени, модернизации и т.н., а не чисто нов модел от Алберт Модел. Като купувам модел направен през 2022 година, очаквам да е перфектен по отношение на механиката и електрическата част и изборът да е по детайлността на изпълнението, която се вижда на снимките, както това е при Пико, Роко/Флайшман, Трикс/Мерклин, Брава и др.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #76 -: 20 Септември 2022, 02:55:45 »
Ето снимки на промяната по окачването на талигите:



На горната снимка е талигата със свободно окачване към рамата - така, че да може да се клати странично. Черната скоба в средата на талигата служи за закрепването й към рамата. Виждат се двете надлъжни издатинки.

На долната снимка са скобите на другата талига, с "пъпките", на които трябва да ляга рамата:




Щипката за закрепване на талигата към рамата, след като съм изрязал издатините:




Талигата след промяната, готова за монтаж към рамата:



Промяната на другата талига е идентична.

Клип с локомотива след промяната:

https://youtu.be/XdgaPTA_PrE

Вижда се, че клатенето се поражда основно от лъкатушенето - бързата странична промяна на движението на локомотива, особено при по-висока скорост, поради аксиално биещите колела. Това се вижда най-добре, когато локомотивът е в кривата и талигите постоянно си променят ъгъла на завъртане спрямо шасито.

Още един клип, сниман отстрани, на който клатенето почти не се забелязва:

https://youtu.be/aydunK9Rd7E

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #77 -: 20 Септември 2022, 20:08:15 »
Разделих прожекторите на покрива от белите надбуферни светлини. Прожекторите са със светодиоди, запоени на главната платка на локомотива, а надбуферните светлини (бели и червени) на отделни платки някъде в кабините. Не съм свалял кабините и затова не знам как точно са монтирани тези светодиоди, но ми стигаше, че прожекторните светодиоди са на основната платка.

Прекъснах пистите от минусите на прожекторните светодиоди и ги опроводих към изводите AUX3 и AUX4 на декодера:





Трябваше да внимавам с дългия проводник да не бъде притиснат между платката и рамата, затова е прекаран точно по този начин.

Детайлни снимки от опроводяването, на които се вижда къде точно са запоени проводниците към конектора за декодера:






Дразнеше ме, че локомотивът вървеше с кабина II (2) напред при избрана посока "Напред" на тротъла ("мишката"). Обърнах поляритета на мотора, като размених проводниците на мотора към платката на локомотива, а светлините размених, като промених съответните CV-та на декодера.

Оригинално бутон F0 включва всички светлини - предни, прожектор и задни, а бутон F23 изключваше задните светлини и включваше предните. С промяна на съответните CV-та на декодера, с отделни бутони включвам поотделно предните (бели) надбуферни (с F0), задните (червени) (с F8) надбуферни светлини и прожекторите (с F1). Бутонът за маневрен режим ("Депо") (F6) включва белите надбуферни светлини от двете страни на локомотива и изключва прожектора и червените надбуферни светлини, ако са включени.

Присвоих на един бутон (F21) регулиране на общата сила на звука на декодера. След като намалих силата на звука, отделните звуци се оказаха сравнително добре балансирани по сила и не се наложи да променям CV-та за отделната сила на звука на индивидуалните звуци на локомотива. Пренаредих си и кой звук с кой бутон да се активира - всичко това със CV-тата на декодера.

Единственият звук, който не можах да оправя, е този за скърцане на ребордите. Звукът се чува само когато локомотивът се движи със скорост по-малка от около 10-12 км/ч мащабни. Не можах да намеря информация с кое CV да променя максималната скорост на движение, при която скърцането на ребордите да се чува. Може и да е твърде зададено в звуковата схема и да не подлежи на промяна. Ако някой знае как (с кое CV) може да се промени тази скорост, ще му бъда много благодарен да сподели.

Декодерът е ESU LokSound5 и упътването му е налично на сайта на ESU esu.eu на няколко езика.

Декодерите на ESU са трудни за настройка, ако се използват директно CV-тата. Изглежда е по-лесно настройките да се правят с програматора на ESU през компютър, но аз нямам такъв (все още). Без програматор трябва много внимателно да се променят CV-тата и се налага използването на индексните CV-та 31 и 32. Всъщност страниците на CV-та 257 до 512 включително се избират само със CV32. CV31 трябва винаги да има стойност 16 и да не се променя.


Иван

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #78 -: 22 Септември 2022, 16:55:47 »
Перфектно!!! Благодаря за инфото и снимките по преустройството (или "тунинговането" ако искаш)!!!
 :hi: :hi: :hi:
Струва ми се, чу увлечен, си се пратил в грешна посока. Не е скърцане на ребордите (в крива) ами ...
скърцане на спирачките при спиране...тоест това е в друго СV...и да, свързано е "твърдо" с определена скорост.
Опитай с "рязко намаляване на скоростта"(рязко "врътване тротъла" на нула) - обикновенно тогава се "чуват"
спирачките...поне в ТТ е така.
Иииии...някак не ми се вярва, че имаш аксиално (или радиално) биене....не че ме лъжеш...
просто все пак сме 21-ви век и това е отдавна разрешено дори на любителско ниво...
но в  "китай, ни излиза много евтино" за производство,
и явно не при за продажба...тоест за клиентите!!!
Обаче инфото от теб си остава безценно!!!
 :clapping: :hi:
« Последна редакция: 22 Септември 2022, 16:58:55 от pach »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #79 -: 22 Септември 2022, 21:39:31 »
Цитат на: pach link=topic=5391.msg123852#msg123852 date=1663854947
Перфектно!!! Благодаря за инфото и снимките по преустройството (или "тунинговането" ако искаш)!!!
 :hi: :hi: :hi:
Струва ми се, чу увлечен, си се пратил в грешна посока. Не е скърцане на ребордите (в крива) ами ...
скърцане на спирачките при спиране...тоест това е в друго СV...и да, свързано е "твърдо" с определена скорост.
Опитай с "рязко намаляване на скоростта"(рязко "врътване тротъла" на нула) - обикновенно тогава се "чуват"
спирачките...поне в ТТ е така.

Това са две различни неща. И двете работят. Скоростта, при която се задейства скърцането на спирачките, се задава със CV, което е в упътването на декодера. Проблемът, който имам е точно със скърцането на ребордите, чиято максимална скорост бих искал да променя, ако е възможно, т.е. да увелича скорстния диапазон, в който да се чува скърцането на ребордите.

Цитат
Иииии...някак не ми се вярва, че имаш аксиално (или радиално) биене....не че ме лъжеш...
просто все пак сме 21-ви век и това е отдавна разрешено дори на любителско ниво...
но в  "китай, ни излиза много евтино" за производство,
и явно не при за продажба...тоест за клиентите!!!
Обаче инфото от теб си остава безценно!!!
 :clapping: :hi:

И на мен не ми се вярваше, че може да има биене на колелата... в 20-те години на 21-ви век. Затова бях удивен (много неприятно), като го видях. На клипа, заснет от платформата, тикана от локомотива, се вижда как талигите лъкатушат по релсите, което се дължи на аксиалното биене на колелата, т.е. колелата не са перпендикулярни (на 90°) спрямо осите.

Иван

sandovr

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 8
  • Рейтинг: 3
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #80 -: 15 Януари 2023, 18:11:25 »
Здравейте, от видеото след ремонта на талигите не разбрах има ли осезаемо намаляване на клатенето при движение. Разглобих моя 06 ТБД закупен от хобиленд с идеята да направя същото като Вас, но ми се стори, че ако изрежа издатините ще се получи луфт когато закопчая скобата и талигата ще започне да се клати още повече. Разбира се може и да бъркам, но все пак си ги оставих както е оригинално.
Моят локомотив дерайлираше на повечето от стрелките по макета и когато премерих разстоянието между колелата нямаше нито едно еднакво на шестте колоси. Свалих и установих, че всички имат доста биене. След корекция на разстоянията и доста игра с оправяне на биенето локомотива върви доста по спокойно и по важното без да дерайлира. При разглобяването някой неща ми направиха впечатление, например има капаче под мястото на декодера


Мисля, че просто е изрязано с нокторезачка. Друго, което не ми хареса, че локомотива с няколко вагона (6~8) почти спира при изкачване на наклон в крива, а всички други локомотиви, които имам не го правят. Може би е виновен размера на моторчето, което са решили да поставят.

На горната снимка съм наложил нормално моторче за H0 от серия 46 БДЖ за да се видят разликите в размера. Иначе това с разделянето на горните светлини и аз го направих. Но съм изкарал кабелите директно от декодера, защото на моя декодер изходите на 21MTC буксата са Logic level.
Като цяло локомотива е много красив и въпреки недостатъците не съжалявам, че съм го купил.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #81 -: 16 Януари 2023, 00:30:13 »
При мен клатенето на локомотива намаля, защото на едната талига двете "пъпки" на скобите, които държат токоснемащите пластини вече опират в рамата... или по-скоро рамата вече опира в тях и спира страничното клатене на рамата заедно с коша върху талигите. Клатене, или по-скоро лъкатушене, все още има, заради аксиалното биене на колелата спрямо осите им.

Като изрязах стърчащите ръбчета на скобите за закрепване на талигите към рамата, се появи по-голям луфт по вертикала, но теглото на рамата с мотора и коша го обира и проблеми няма.

И при мен пластмасовото капаче под декодера е "издялано" по този начин. По същия начин е и "закрепването" на мотора в рамата - изглежда рамата е направена за по-голям мотор и този е "натъкмен" в рамата с тази гъвкава подложка. Моторчето може да шава накъдето си иска, но нагоре се ограничава от платката, а по надлъжната ос на локомотива се ограничава от карданите и чашите им. Добре, че карданите не могат да изскочат от чашите.

При мен не забелязах значително намаляване на скоростта при натоварване на локомотива с повече (до 19 4-осни) вагони, но аз нямам наклони в трасето - нямам макет, а само редя "паркетбан" и всичко е в равнище.

Когато с брат ми тествахме локомотива на неговия "паркетбан", локомотивът не дерайлираше на стрелките, което се вижда на първия клип, който публикувах. Тези стрелки са собствено производство (на брат ми, де), включително и бретела, така че не знам дали ще дерайлира на "купешки" стрелки.

Иван

sandovr

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 8
  • Рейтинг: 3
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #82 -: 17 Януари 2023, 23:23:09 »
При мен разстоянието между колелата на две от колоосите беше доста голямо и стрелките просто ги изхвърляха навън.. Наклона съм смятал да е под 3%, но има един радиус 370мм и там ако скоростта е до една трета от възможната локомотива просто спира. Не се чува нито бучене, нито друг звук от мотора.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #83 -: 18 Януари 2023, 09:08:07 »
Това че този локомотив спира по баирите го писах още през 2019: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,5269.msg116573.html#msg116573

Цитат на: mitko0888 link=topic=5269.msg116573#msg116573 date=1569594295
... Става въпрос за големия чеп: нещо което аз поне за пръв път виждам от поне 20 години насам. Като му се закачат разни вагончета, или като види баирче или стрелка, локомотиват не започва да боксува като всички останали, а просто спира! ...

Слагай един декодер и ще върви.

sandovr

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 8
  • Рейтинг: 3
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #84 -: 20 Януари 2023, 19:44:11 »
Това със спирането се случва със звуковия декодер. С настройките на мотора вкарани с декодера локомотива върви много добре на супер ниски скорости, но на малко по висока скорост не върви равномерно, а на тласъци - ту по-бързо, ту по бавно, затова съм пипал настройките. Може и оттам да се получава проблема. Ще бъда много благодарен, ако някой посочи стойностите на cv за Esu loksound v5 за този локомотив. Става въпрос от CV51 до CV56 и от CV116 до CV119.
« Последна редакция: 20 Януари 2023, 19:52:05 от sandovr »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #85 -: 21 Януари 2023, 02:47:12 »
Ето стойностите на CV-тата на моята шестица от Алберт Модел:



В клетките със стрелките, лявата стойност е "заводската" (оригиналната) на CV-то (с която пристигна при мен от производителя), а дясната е променената от мен.

Накратко - не съм пипал заводските настройки за управлението на мотора с изключение на CV5 за максималната скорост на модела, за да му докарам максималната мащабна скорост.

Иван

Martascho

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 3
  • Рейтинг: 0
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #86 -: 22 Януари 2023, 02:06:37 »
Здравейте извинявам се че пиша във вашата тема но тъй като съм нов в хобито и имам същия локомотив на Алберт модел искам да попитам нещо относно декодера.
Закупих един като в магазина уточних че е за МТС 21 интерфейс но декодерът който ми доставиха не е същия пак е със 21 пина но "мъжки" и подредбата е различна демек нищо общо
та въпросът ми е от къде в БГ мога да закупя декодер за този локомотив

sandovr

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 8
  • Рейтинг: 3
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #87 -: 22 Януари 2023, 13:08:12 »
Здравейте, предполагам, че  сте купили декодер с интерфейс "Plux 22". Не е невъзможно да се пригоди за локомотива, но мисля, че не си заслужава. Декодер, какъвто ви трябва най- вероятно имат в хобиленд, но ще трябва да му запишете звук за което ви трябва програматор и съответния звуков проект.
Сега, първо много благодаря на колегата, който ми предостави таблицата със CV. Моите оригинални настройки са същите, но с тях локомотива върви неравномерно и на подскоци. Примерно до стъпка 5 върви много гладко и след това започва да усилва и намаля все едно нещо го задържа. Горе долу се държи добре като сменя няколко CV-та:
CV51=60, CV52=35, CV53=110, CV54=55, CV55=150. Не мога да си обясня защо се получава така. Така или иначе ще го отварям за да изрежа издатините по скобите на талигите и ще огледам за някакъв механичен дефект, който не съм забелязал.
« Последна редакция: 22 Януари 2023, 13:24:14 от sandovr »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #88 -: 22 Януари 2023, 22:05:49 »
MTC21 е с 22 позиции, но единият контакт е махнат и на негово място често има плътна вложка, която служи за ключ, за да не може декодерът да се включи в грешната посока (завъртян на 180°). PluX22 е също с 22 позиции и с един липсващ контакт за ключ, но на различно от MTC21 място. Другите разлики са къде е "мъжкият" и къде е "женският" куплунг (на различни места при двата куплунга) и разположението на сигналите, както и различията между сигналите.

Накратко - двата куплунга нямат почти нищо общо, така че за 06-та на Алберт Модел трябва MTC21 декодер.


За sandovr (не обичам да се обръщам по потребителско име, но понеже много от потребителите не се подписват с истинските си имена, често, както и в случая, нямам друг избор):

Изглежда имаш някакъв механичен дефект. Като свалиш талигите, завърти чашата на кардана на всяка талига на ръка, като колоосите направят по няколко оборота и обърни внимателно внимание как се въртят - дали има някакво заклинване/задържане. Може и да свалиш моторчето и държейки го в ръка, с него и един кардан да завъртиш всяка талига поотделно, като използваш 9-волтова батерия, за да захраниш моторчето. Ако имаш регулируем токоизправител - още по-добре; с него завърти моторчето на по-ниски обороти, за да видиш дали има увеличаване на съпротивлението на въртене на редуктора във всяка талига.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: 06-та на Albert-Modell
« Отговор #89 -: 29 Април 2023, 22:47:50 »
Цитат на: IvanC link=topic=5391.msg123845#msg123845 date=1663693695
. . .

Единственият звук, който не можах да оправя, е този за скърцане на ребордите. Звукът се чува само когато локомотивът се движи със скорост по-малка от около 10-12 км/ч мащабни. Не можах да намеря информация с кое CV да променя максималната скорост на движение, при която скърцането на ребордите да се чува. Може и да е твърде зададено в звуковата схема и да не подлежи на промяна.

. . .

Декодерите на ESU са трудни за настройка, ако се използват директно CV-тата. Изглежда е по-лесно настройките да се правят с програматора на ESU през компютър, но аз нямам такъв (все още).

. . .


Иван

Наскоро се сдобих с програматора на ESU и днес разгледах настройките на декодера с помощта на програматора. Както и предположих, настройките на декодера се правят много по-лесно с приложението на програматора, отколкото чрез директно променяне на CV-тата.

Оказа се, че праговете на задействане и прекратяване на звука за скърцане на ребордите са твърдо зададени в звуковата схема и не могат да се променя чрез CV-та. На сайта на ESU е публикувана звукова схема за този тип локомотив, но тя не е съвсем еднаква със звуковата схема в локомотива от Albert Modell. Разликите са в гаровите обявления. Локомотивът от Albert-Modell има гарово съобщения на български език, докато в звуковата схема на сайта на ESU няма на български (има на други езици - немски, италиански и чешки). Заради това се отказах да сменя звуковата схема в декодера с променени прагове на сработване на звука за скърцане на ребордите. Ще трябва да преглътна и този недостатък на локомотива.


Иван