Ето и моя резултат от "ръждясването" на релсовия път. Първо да направя уточнение, че става въпрос за стария П профил на ВТТВ /Тилиг, той като при единия вариант съм разглобявал линиите. Какво е положението с новите в Т профил - нямам представа.
Първоначален вид на релсовия път:


Първи вариант: светлосиви траверси /имитация на бетонни/ и "ръждясали" линии.
За целта разглобих линиите - свалих металните части от пластмасовите. Не съм си играл да ги мия с препарати, разредители, спирт и т.н. само ги избърсах от прахта. За боядисването на траверсите използвах останал ми от преди време светлосив спрей. Линиите ги лепих с хартиена лента на 1-2 места, завита на кръгче с лепилото навън - хем да лепи към линията, хем към един картон за подложка. Пръснах ги тънко два пъти през 10-15 минути. Самите траверси имат заводски релеф, имитация на дървени жилки. Боята не успя да ги покрие, но едва личат, предвид частичното покриване от боята и малкия им размер.
Линиите П профил ги избърсах с парцал с коресилин и ги защипах на малко менгеме за двойка щифтове, които служат за закрепването им към траверсите. За боя ползвах грунд за черни метали на "Алкидем", който е червено-кафяв на цвят. Нанасях с тънка четка отстрани, без покриване на челната страна на релсите. Естествено, че имаше омацване, но след денонощие съхнене преминах към почистването. За чистете използвах клечки с навит памук /като клечките за уши/, напоени немного с коресилин. Тук чалъмът е следният: първо се забърсва нагрубо основното за почистване, а на втория път - вече фино. Задължително е честото обръщане на памука, за да няма замазване. Зачиства се само горната страна и една идея малко по-ниско от вътрешната страна на двете релси /където ще опират ребордовете на колелата/. След още денонощие ги сглобих. През това време извадих съединителните щифтове на линиите и ги изпилих с фина пиличка, тъй като бяха доста потъмнели и създаваха предпоставка за лошо токопредаване.
Ето го резултата:


Втори вариант: Еднакво "ръждиво" оцветяване на всичко - траверси и линии.
В този случай си поръчах при едни приятели спрей, който ми го направиха по мостра на ръждиво желязо. Цвят по каталог няма. Добавиха само матиращ агент към боята. След забърсване на прахта и залепването на линиите към картон по гореописания начин, директно пръсках два пъти тънко със спрея. Това важи и за стрелките, и за кръстачките, и за захранващите линии. На последните само покрих щипките за жиците. Всичко се оцвети еднакво, но не смятам това за голямо отклонение от реализЪма - виждал съм немалко траверси, добре оцветени целите в ръжда, протекла покрай сняг и дъжд от линиите. Реално дървените траверси "заводски" са сиво-кафеви-черни-мърляви, тъй като се киснат в специални импрегнатори. Може да се приложи и тук вариантът от първа точка: разглобяване, пръскане на траверсите с една по-тъмна боя с мърляв цвят, пръскане на релсите с ръждив цвят, зачистване и сглобяване, но... Първо - производителността пада главоломно, увеличава се значително фирата на боя /най-вече на боята за релсите - който е пръскал дребни детайли знае за какво говоря/, второ - при последващото баластиране немалка част от траверсите ще се покрият с камъчетата и кафевият цвят на траверсите ще се убие /поне така смятам/.
Ето и втория резултат:


Сравнение във вида на двата начина на оцветяване:

По втория начин се появиха естествено проблеми със задвижването на някои стрелки и се наложи допълнителни занимавки за почистване на местата, където има триене. Трябваше да се почистят и местата на електрически контакт. В отделни линии боята от спрея беше проникнала от вътрешната страна на релсите в краищата, включително и между щифтовете и линиите, което наложи изваждането им /и частично разглобяване на линиите/, за да бъдат почистени контактните повърхности. В последствие се наложи да направя това с щифтовете /сваляне, изпилване, почистване, сглобяване и стягане/ на всички релси, тъй като се установи, че щифтовете бяха окислени и токът бягаше поголовно.