Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Осветление на вагони

<< < (12/13) > >>

IvanC:
Това мнение е по-скоро за токоснемането на талигите и тяхното окачване при вагоните на Tillig.

Тук (според мен) има два основни проблема. Първият е, че вагоните се клатят силно при разклащане от външно въздействие. Понеже имат колооси без забележимо биене, вагоните вървят стабилно и без клатене, докато не преминат през някоя неравност, като например сърце на стрелка.

Вторият проблем е в токоснемащите пластини. Някои (не всички) от вагоните са окомплектовани фабрично с токоснемащи пластини. Тези, които пристигат с токоснемащи пластини също са два вида - при едните пластините на талигите са монтирани от завода, при вторите са в кесийка за монтаж от крайния потребител. Така, както са оформени тези пластини, вагонът върви много тегаво и се чува стържене при движение. Ето как изглежда оригинална токоснемаща пластина (на преден план на снимката):



Във всеки край пластината е огъната на 90 градуса и на практика "стърже" по бандажа на колелото. На заден фон се вижда леко променени пластини, монтирани на талига, при което е променен ъгълът на контактуващата част на около 30 градуса, но това не доведе до съществени (забележими) промени в стърженето и тегавостта на движение. Затова (почти) изправих краищата на пластината и ги огънах леко нагоре, за да не скърцат:



Вторият проблем за тегавото движение е от материала, от който са изработени пластините - много жилав. Опитите ми за регулиране на натиска на пластините към колелата със съответното огъване, не беше особено успешен. Диапазонът в който натискът е малък, но достатъчен, е много тесен - разликата между силен натиск и пластината да не допира колелото е много малка. Ако огъна пластината прекалено много, в опит да намаля натиска върху колелото и тя вече въобще не опира в колелото, при което се налага да сваля пластината, за да я изправя. След 1-2 свалания, пластината се пречупва в сгъвките и трябва да правя нова такава (по-скоро за добро!). Моето "копие" на токоснемащите пластини се оказа много по-добро от функционална гледна точка, макар че визуално изглеждат леко "мурдарски". За това в следваща тема с чертеж, PDF за разпечатване на домашния принтер и разбира се снимки.

Обратно към проблема с окачването на талигите. Tillig са предвидили едната талига да е окачена без напречно клатене, а втората да има странично клатене. За целта, в единия край на вагона в отливката на рамата има тези пирамидки:



а в другия край ги няма:



На снимките лисват тоководещите пластини от талигите към вътрешността на вагона, които изглеждат така:



Махнах тези пластини, защото при промяната, която направих, те пречат.

Проблемът е, че призмите в единия край на рамата не работят. Причината да не работят е в тоководещите пластини от талигата към вътрешността на вагона. За да могат да правят контакт, тоководещите пластини в рамата трябва да опират в токоснемащите пластини в талигата. За да е надежден този контакт, тоководещите пластини поемат част теглото на вагона към талигата като пружинират и няма твърд контакт между едната талига и рамата. От там и страничното клатене на вагона.

Моето решение на проблема с клатенето е следното.

На първо място е премахването на пружиниращата функция на тоководещите пластини в рамата. Заместителят са проводници, запоени към токоснемащите пластини в талигите.





Второ, след като махнах тоководещите пластини, призмите в рамата не се допират в никоя част на талигата, така че не си вършеха функцията, за която са направени. Този проблем разреших, като изрязах шайба, която върши работата на дистанционна втулка, да обере разстоянието между призмите на рамата и талигата:







Шайбата е с външен диаметър 19 мм, вътрешен диаметър 6 мм и дебелина 1 мм.

PDF файл с шайбата за разпечатване на шаблон

Следва опроводяването, което е по два начина. На спалните вагони, проводниците от токоснемащите пластини на талигите са по-дълги и ги запоявам направо на платката на осветлението. При спалните вагони проводниците преминават през "тъмни" помещения във вътрешното оборудване на вагона и не се виждат:







При второкласните и пощенския Y-вагони, запазих оригиналните тоководещи пластини през коша, като запоих проводниците от токоснемащите пластини на талигата към тези тоководещи пластини:





От тук нататък, проектирах печатни платки за осветлението (с възможност за монтиране на чип за функционален декодер), които са варианти на описаните в предните мнения, пригодени за специфичното разположение на светодиодите за съответното вътрешно разпределение на вагоните. Не се спирам на тези стъпки, защото няма какво по-различно да покажа.


Иван

IvanC:
Осветление на вагони на Piko 53332 и 53333 - токоснемане

Това са 4-осни саксонски купейни вагони без коридор на Piko от II епоха (DRG), но ги има и в изпълнения от III епоха на DR (53212 и 53213), PKP (53330 и 53331), CSD (53318 и 53336), SNCB (53334 и 53335), NS (53316) и може би други администрации:




Разпарчаладисах вагоните и.................. изненада! Като конструкция, вагоните са почти еднакви с 4-осните пътнически вагони на Tillig до преди 10-тина години.
Талигите, например, макар и различни в мащабните детайли, са с абсолютно същите изрези за токоснемащите пластини, кулисният механизъм, закрепването на вътрешното обзавеждане към рамата са идентични с тези на Tillig. Не знам кой от кого е копирал, но в миналото (преди 1990-та година) имаше един период, когато бяха обеденили всички производители на жп модели в ГДР под шапката на Piko и може би тогава е имало взаимстване на конструкции между отделните заводи.

Това ми олесни задачата - свалих размерите на токоснемащите пластини на Tillig, начертах си ги в "любимата ми" CAD-програма, размножих ги да се съберат повече на лист хартия, запазих в PDF и разпечатах:




Талига, материал, шаблони и инструменти:




Изрязана и оформена токоснемаща пластинка:




Проводници с дължина 100-тина мм:




Монтирани пластини, запоени проводници:






Отвори в обзавеждането на вагона за прекарване на проводниците през Колю зетя на вагона:






Всъщност вагонът има 4 тоалетни и всеки един от проводниците минава през една от тях:




Нататък е стандартната процедура - проектиране на печатна платка, поръчването й, "налепяне" на чаркалака по платката, тестване, затваряне на вагона и настройка на декодера на платката чрез съответните CV-та. Това вече съм го описвал - справка в предишните мнения.


Иван

mitko0888:
Защо не използваш едностранно изолирани колооси и токоснемането да е от оста, а те ог бандажа на колелата. Тогава триенето ще е много по-малко

IvanC:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=5553.msg125527#msg125527 date=1733469268 ---Защо не използваш едностранно изолирани колооси и токоснемането да е от оста, а те ог бандажа на колелата. Тогава триенето ще е много по-малко

--- Край на цитат ---

Тези колооси вече са си едностранно изолирани.

На много от вагоните ми, токоснемането е от оста, при което само половината от колелата токоснемат. Предимството на токоснемането от всички колела е... че токоснемат всички колела ;D , т.е. постига се почти 2 пъти по-добро токоснемане. Предимството пък на токоснемането от оста е значително по-малкото съпротивление при движение. Ако талигите са с пъпки за една пластина, токоснемаща от осите, използвам една пластина. Ако са предвидени да токоснемат от колелата - правя го по този начин. В случая с вагоните на Тилиг и саксонските на Пико, спазих оригиналната схема на токоснемане. Просто въпрос на личен избор.

Между другото, материалът който използвам за пластините е доста тънък и мек (месинг с дебелина 0,075 мм) и съпротивлението на триене е значително по-малко отколкото при оригиналните токоснемащи пластини на Тилиг.

Не всички вагони на Тилиг са предвидени за вида токоснемащи пластини, които съм показал. Кушет-вагонът на БДЖ (74907) има пъпки на талигите за централна пластина, токоснемаща от осите и на този вагон така съм направил токоснемането. Това е идентично с токоснемането на вагоните на Роко, което съм показал в предни мнения.


Иван

IvanC:
Независимо от подобрението, което постигнах с променените "извивки" на оригиналните токоснемащи пластини на вагоните на Tillig, реших да изпробвам "хибриден" вариант - токоснемане от вътрешната страна на всяко колело като на вагоните на Piko (описано също в предно мнение в темата), но със закрепване към талигата като оригиналното. Нещо такова:






И както при другите токоснемащи пластини, процедурата е същата - начертаване в "любимата" CAD-програма, размножаване и запис в PDF файл, разпечатване и т.н.:













Резултатът се получи както очаквах - още по-малко съпротивление при движение, с предимството на токоснемането от всички колела. Не е като токоснемане от оста, но е значително по-добре отколкото токоснемане от бандажите.


Иван

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия