Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control
Осветление на вагони
IvanC:
Един комплект платки, пресни след функционална проба:
Иван
IvanC:
Описвам схемите на печатните платки в последователността, в която ги проектирах, защото за мен това е лесният начин да разделя тази сложна на пръв поглед задача, на няколко по-прости.
Печатна платка на осветлението на долния салон и преддверията
Схема:
XML файл на платката <- цък за отваряне в нов прозорец или с десния бутон на мишока за запазване във файл.
Горна страна на платката ("елементи"):
Долната страна със светодиодите:
На тази платка има следните мостчета (за запояване на съпротивление със стойност 0 ома или капка припой) за избор на захранване на светодиодите:
1. Всички мостчета отворени - осветлението е разделено на 3 групи:
1.1. Първа група (A1) - осветление на преддверие 1
1.2. Втора група (A2) - осветление на преддверие 2
1.3. Трета група (A3) - осветление на салона на долния етаж
2. Мостче J1 затворено (със запоено съпротивление 0 ома или на късо с капка припой) - осветлението на преддверие 1 свети заедно с осветлението на долния етаж
3. Мостче J2 затворено (със запоено съпротивление 0 ома или на късо с капка припой) - осветлението на преддверие 2 свети заедно с осветлението на долния етаж
4. Мостче J3 затворено (със запоено съпротивление 0 ома или на късо с капка припой) - осветлението на преддверие 2 свети заедно с осветлението на преддверие 1
С тези мостчета може да се опрости осветлението на долния етаж - например ако използваме "аналогово" осветление (без декодер), може да затворим мостчета J1 и J2 и да пуснем само два проводника (C+ и A3) от тази платка до главната платка.
Иван
IvanC:
Главна печатна платка
Схема:
XML файл на платката <- цък за отваряне в нов прозорец или с десния бутон на мишока за запазване във файл.
Горна страна на платката ("елементи"):
Долната страна със светодиодите:
На тази платка са разположени:
1. Двуполупериоден изправител на напрежението от релсите по схема "Грец" (D1, D2) с регулатор на напрежението за 3,3 волта (IC1), филтриращи кондензатори (C1 до C4) и площадки за запояване на проводници към "златни" кондензатори (C5 и C6).
2. Два PIC микроконтролера (IC2 и IC3) за декодиране на DCC сигнал и управление на осветлението, челните светлини (за вагона с командна кабина) и светлините за край на влака. Използвах два микроконтролера, защото този PIC няма достатъчно изводи да управлява всички светлини. Тези микроконтролери не се монтират (запояват) при "аналогов" режим на работа. DCC сигналът се формира със съпротивлението R3 и двойният диод D3 преди да се подаде към входовете на микроконтролерите. Всеки микроконтролер има филтриращ кондензатор (C9 и C10).
3. Светодиоди за осветление на салона на горния етаж (LD5 до LD12) и за светлини за край на влака (LD4 и LD13) с техните ограничаващи (баластни) съпротивления (R4 до R13).
4. Мостчета за конфигуриране на платката за "аналогов" или "цифров" (с DCC декодер) режим и за избор на вагон със или без командна кабина:
4.1. J1 - задаване на режима на работа на осветлението на преддверие 1 - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.2. J2 - задаване на режима на работа на осветлението на преддверие 2 - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.3. J3 - задаване на режима на работа на осветлението на салона на долния етаж - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.4. J4 - задаване на режима на работа на осветлението на салона на горния етаж - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.5. JCL1 - избор на управление на осветлението на кабината на машиниста в положение "C" или на крайното помещение на вагона без кабина в "E".
4.6. J+ - избор на захранване на анодите на челните светлини и светлините за край на влака - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.7. JFL1 - задаване на режима на работа на челните светлини (команден вагон) - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.8. JHL1 - задаване на режима на работа на горната челна светлина (команден вагон) - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.9. JRL1 - задаване на режима на работа на светлините за край на влака, страна 1 - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.10. JRL2 - задаване на режима на работа на светлините за край на влака, страна 2 - "аналогов" в положение "A" или "цифров" в "D".
4.11. J6 и J7 - затворени при нормална работа на микроконтролера IC2, отворени при зареждане на фърмуера на микроконтролера; J1, J2, J3 и J4 също трябва да са отворени при зареждане фърмуера в този микроконтролер.
4.12. J8 и J9 - затворени при нормална работа на микроконтролера IC3, отворени при зареждане на фърмуера на микроконтролера; JFL1, JHL1, JRL1, JRL2 и JCL1 също трябва да са отворени при зареждане фърмуера.
В "цифров" режим на работа с DCC декодери, светлините и осветлението на вагона са разделени на няколко групи и се управляват от съответните микроконтролери:
1. Микроконтролер IC2 управлява вътрешното осветление на вагона, което е разделено на 4 групи:
1.1. Група 1 (G1) - осветление на преддверията от страна 1 на вагона (към командната кабина при командния вагон).
1.2. Група 2 (G2) - осветление на преддверията от страна 2 на вагона (към противоположната на командната кабина страна при командния вагон).
1.3. Група 3 (G3) - осветление на салона на долния етаж на вагона.
1.4. Група 4 (G4) - осветление на салона на горния етаж на вагона.
Този микроконтролер е програмиран от завода с адрес 3, управление на осветлението (групи 1 до 4) от функционалните бутони F4 до F7.
2. Микроконтролер IC3 управлява светлините за край на влака (RL1 и RL2), а за командиня вагон и челните светлини на вагона (FL1 и HL1) и осветлението на кабината на машиниста (CL1). Заводските настройки на този микроконтролер са:
2.1. Адрес 2.
2.2. Управление на челните светлини и светлините за край на влака от страната на кабината на машиниста (за командния вагон) с функционален бутон F0.
2.3. Управление на светлините за край на влака от страна 2 (противоположна на кабината на машиниста за командния вагон) с функционалния бутон F8.
2.4. Управление на горната челна светлина за командния вагон с бутона F1.
2.5. Управление на осветлението на кабината на машиниста (за командния вагон) с бутона F3.
Настройките на DCC декодерите могат да бъдат променени с програмиране на съответните CV-та - виж описанието на функционалния декодер с PIC микроконтролер в мненията по-горе в тази тема.
Иван
IvanC:
Печатна платка за осветление на крайните салони на вагона
Схема:
XML файл на платката <- цък за отваряне в нов прозорец или с десния бутон на мишката за запазване във файл.
Горна страна на платката ("елементи"):
Долната страна със светодиодите за осветление на вътрешността на вагона:
Тази печатна платка се използва за осветяване на вътрешността на вагона в края му, където има само едно ниво. Използват се 2 броя на вагон - по една във всеки край. Използва се и над кабината на машиниста на командния вагон, като на нея е и светодиодът за горната челна светлина (HLD).
На платката са разположени:
1. Светодиоди за осветление на вътрешността на вагона (CLD, LD1 и LD2) и техните баластни съпротивления (R1, R2 и R3).
2. Светодиод за светлините за край на влака (RLD) и баластното му съпротивление (R4). Не бях сигурен къде да разположа светодиода за тези светлини - на главната платка или на тази, затова предвидих място и на двете платки. В крайна сметка го монтирах (запоих) на главната платка (общо два, по един във всеки край на платката) и на тази платка не монтирах светодиода и съпротивлението. Може би трябваше да пробвам да монтирам и на двете места... :yes:
3. Светодиод за горната челна светлина на командния вагон (HLD) и баластното му съпротивление (R5). Монтират (запояват) се само ако платката се използва над кабината на машиниста (на командния вагон). Светодиодът се запоява на 90° спрямо повърхността на платката ("на калъч" ::) ). На схемата стойността на баластното съпротивление R5 е посочена 1 килоом, но на практика (с DCC управление) използвах съпротивление със стойност 15 килоома и въпреки това трябваше да намаля значително (на 33%) ШИМ-а на изхода, управляващ тази светлина. Дори и при този ШИМ, все още има подсветка от горната светлина в кабината на машиниста при изключено осветление на кабината. При включено осветление на кабината, тази подсветка не се забелязва.
STL файл на скобата (блендата) между главната платка и тази платка <- цък за сваляне на файла.
Става дума за черната джуджавка между двете платки:
Иван
IvanC:
Печатна платка за надбуферните светлини на командния вагон
Схема:
XML файл на платката <- цък за отваряне в нов прозорец или с десния бутон на мишката за запазване във файл.
Горна страна на платката ("елементи"):
Долната страна със светодиодите:
Платката, поставянето ѝ във вагона и опроводяването:
Иван
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия