Автор Тема: Осветление на вагони  (Прочетена 47705 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Осветление на вагони
« Отговор #60 -: 10 Декември 2024, 08:56:56 »
Остана да пробваш с плоска хоризонтална пластина въру ръба на реборда, както е на много от локомотивите.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Осветление на вагони
« Отговор #61 -: 19 Декември 2024, 03:06:39 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5553.msg125534#msg125534 date=1733813816
Остана да пробваш с плоска хоризонтална пластина въру ръба на реборда, както е на много от локомотивите.

Изпробвано е - това е вариантът с най-голямо триене и съответно най-голямо съпротивление при движение от токоснемането.

По принцип, при запазване на всички останали параметри (материал на пластината, натиск върху колелото/оста, скорост на движение) еднакви, колкото по-голям е диаметърът/радиусът по който се допира токоснемащата пластина, толкова по-голямо е триенето. При постоянна скорост на движение, оборотите на колелото са също постоянни, ъгловата скорост е също еднаква, докато линейната скорост се мени по различните диаметри на колооста. Понеже диаметърът на оста е най-малък (спрямо останалите части на колелото), затова и триенето в оста е най-малко, а по ръба на реборда е най-голямо. При локомотивите това не е проблем, защото колоосите са задвижени. Всъщност това е проблем при парните локомотиви със задвижване само в тендера и токоснемане от колоосите на локомотива. Ако пробвате например BR 01.5 на Пико на релси, със свален котел (в който е тежестта), бутан или теглен от тендера, ще видите, че сцепните колооси, които са и токоснемащи, спират да се въртят. Същото се наблюдава и при локомотивите на Флайшман и Роко без задвижени сцепни колооси при махната тежест в локомотива (също в котела).


Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Осветление на вагони
« Отговор #62 -: 12 Февруари 2025, 04:00:21 »
Всъщност, токоснеманетои с най-малко триене е точковото - от върховете на конусите на осите към метални пластини в талигите, в които колоосите лагеруват. При този вид токоснемане няма токоснемащи пластини. Така е направено при някои от по-старите вагони на Roco, например Eilzug-овете, както и при старото Piko. При Eilzug-овете на Roco например, колоосите са от две половинки, набити в пластмасови тръбички и всяко колело токоснема. За съжаление това не може да се приспособи към талиги без такива метални лагерни пластини, защото при тези талиги или буксови възли при двуосните вагони, няма достатъчно място за добавяне на лагерните пластини.


Иван