Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Измервателен вагон

<< < (4/8) > >>

IvanC:
Третият метод за индициране на данните от измервателния вагон е с програма за Windows. Програмата е тествана и работи с 32- и 64-битовите версии на Windows XP, 7 и 10. Програмата може да се свали от следните препратки:

Програма за 32-битов Windows

Програма за 64-битов Windows

Трябва да свалим версията в зависимост от това на какъв Windows ще я използваме - 32- или 64-битов. След като сме свалили ZIP файла от една от горните препратки, трябва да отворим ZIP-а и да копираме папката, която се намира в ZIP файла в папка по наш избор. Това може да е папката "Program Files" или папката с документи, но важното е да запомним къде точно сме изкопирали папката.

След това отваряме въпросната папка, намираме папката "Speedometer+ 2107 wXX", където "XX" е 32 или 64, в зависимост от това коя версия сме свалили, намираме филето "SpeedometerPlus.exe", провлачваме го с ДЕСНИЯ бутон на мишока на десктопа (работния плот) и избираме "Create shortcuts here", което в българската вересия на Windows е нещо като "Създай препратка тук". За "съжаление" нямам българска версия на "Прозорко" и не мога да проверя точния термин, който се използва.

Стартираме програмата. Понеже и програмата за Windows и приложението за Андроид съм ги писал все аз, за много голямо мое удивление, те си приличат неимоверно много и затова в това мнение ще карам описанието по-накратко. Което не става съвсем ясно - гледайте в мнението за приложението по-горе или питайте.

И така, при първоначално стартиране, програмата тръгва в демонстрационен режим:



Програмата стартира в демонстрационен режим, когато не може да осъществи връзка с измервателен вагон. И тук, както в приложението за Андроид, "съешването" на Windows с вагона става през настройките на Bluetooth устройства на Windows. Разликата е, че в Windows на Bluetooth устройствата се присвоява COM порт. Трябва да намерим кой е този порт в диспечера на устройствата на "Прозорко" и да го изберем в настройките на програмата.

В настройките на програмата влизаме, като от основния прозорец на програмата цъкнем на бутона "Settings", при което се отваря този прозорец:



И така, настройките са:

1. Избор на COM порт (Serial Port), демек Bluetooth модула в измервателния вагон. Този порт трябва да намерим от диспечера на устройствата, особено ако има повече от... 2. "Малка" подробност в "Прозорко" е, че всеки Bluetooth модул, който е конвертор към сериен порт (като HC-05, което използвам в измервателния вагон), при "съешване" в "Прозорко" създава 2 порта. Обикновено (досега при мен ВИНАГИ) портът с по-малкия номер е този, който ни трябва. Та след като сме намерили този порт, цъкаме на полето вдясно от "Serial Port" и избираме съответния порт.



2. Скорост на серийния интерфейс (Serial Baud Rate). Оставяме го на 115200 или ако не е толкова, избираме тази стойност. Не съм забелязал да има някакво значение в Windows.

3. Диаметър на колелото (Wheel Diameter) в милиметри (mm) - диаметърът на колелото на "оргинала", разделен на броя магнити.

4. Мерна единица (Unit of Measure) - километри (km) или мили (mi).

5. Мащаб (Scale) в едно към - въвеждаме желания мащаб.

6. Вид на индикацията на скоростта (Display Type) - аналогова (Analog) или цифрова (Digital).

7. Обхват на индикацията на скоростта - максималната скорост на циферблата на аналоговата индикация.

8. Датчик за наклона (Inclinometer) - за разлика от приложението за Андроид, тук калибрирането на датчика е в настройките. Калибрирането е аналогично на това в приложението, с единствената разлика, че не се индицират текущите стойности на надлъжния и напречния наклони на вагона:

8.1. Поставяме вагона на релси, не на ребордите и раздвижваме вагона леко напред-назад.

8.2. Изчакваме 5-7 секунди.

8.3. Цъкаме на бутона "Calibrate". На екрана се появяват точките, които изчезват една по една:



И тук внимаваме вагонът да не се разклаща.

8.4. Когато програмата завърши този етап от калибрирането, на екрана се изписва съобшение да завъртим вагона на 180° (Rotate Car 180°) и бутонът става "Continue":



8.5. Вдигаме вагона от релсите, завъртаме го на 180° и го поставяме пак на релсите, на същото място. Отново раздвижваме вагона леко напред-назад.

8.6. Пак изчакваме 5-7 секунди.

8.7. Цъкаме бутона "Continue". На екрана отново се показват точките, които постепенно изчезват и внимаваме да не се разклати вагонът.

8.8. Когато завърши и вторият етап от калибрирането, бутонът "Calibrate" се появява отново.

И тук данните от калибрирането на датчика за наклона (акселерометъра) се запазват в програмата, а не във вагона.

От настройките можем да се върнем към основния екран по два начина:

1. Цъкаме на бутона "OK" - промените по настройките, които сме направили се запазват

или

2. Цъкаме на бутона "Cancel" - настройките остават такива, каквито са били преди да сме влезли в прозореца за настройване на програмата. Ако преценим, че сме "окъкали" нещо в настройките, това е бутонът, който трябва да натиснем.

Ако пограмата се е свързала с измервателен вагон, основният прозорец изглежда така:



Ако сме избрали "цифрово" индициране на скоростта, прозорецът изглежда по този начин:



И тук когато скоростта е под 20 км/ч, тя се показва с точност до 0,1 км/ч, а над 20 км/ч - с точност до 1 км/ч.

Както в приложението за Андроид, програмата показва следните параметри:

1. Мащабната скорост в км/ч или мили в час (mph)
2. Изминатият мащабен път в км или мили
3. Избраният мащаб
4. Изминатият моделен път в сантиметри (cm) или инчове (in)
5. Наклонът на вагона по надлъжната (X) и напречната (Y) ос в промили (едно на хиляда)

Бутонът "Reset" нулира показанията за изминатия път, като това също става в прорграмата.

Програмата също запомня последния COM порт, с който е работил и при следващо стартиране автоматично се опитва да се свърже с измервателен вагон по този порт. Ако не открие измервателен вагон на този порт или ако портът не е активен, програмата автоматично минава в демонстрационен режим.

Иван

IvanC:
Приложението за Андроид и програмата за Windows работят и без измервателен вагон, както вече писах в горните мнения - в демонстрационен режим. Затова ако искате да си поиграете с тях, може да си ги свалите и инсталирате.

И програмата, и приложението имат в името си думата "плюс" или знака "+". Това е, за да ги разгранича (най-вече за себе си) от версиите без "плюс", които написах първоначално преди да добавя акселерометър (датчика за наклон) във вагона. "Не плюс" програмата и приложение не работят коректно с вагон с акселерометър, докато обратното работи - "плюс" програма/приложение работи коректно с вагон без акселерометър, но с кода за вагона, който съм публикувал в тази тема.

Вагонът, програмата и приложението, публикувани тук не са съвместими с други измервателни вагони и програми/приложения. Тези "други", за които знам са измервателния вагон на Пико и приложението Messwagen на германеца от Щумифорума. Може да има (и сигурно има) и други такива, за които не съм чувал.

Иван

pach:
Ах, изкефи ме с "прозорко"!!!
Значи "темата става социална, значи филма ще го дават и у нас!" (един стар виц на Шкумбата)
Може би ще се опитам да го реализирам, съгласно твоята тема.
Ако стане, ще се опитам да го допълня и с "кантар" за теглителна сила на модел, закачен да тегли вагона...
Тоест вагона да мери на свойта задна кука, тежеста която може да теглят различните локомотиви...
Нещо подобно беше реализирал тук Митко (888) но като самостоятелно измерване с дисплей на самия вагон.
Мисля че беше ползвал мерителна лъжица с електронен датчик
(кантарче в лъжица). Даже някъде и аз си купих такава лъжица
(ама с тия ремонти дори нямам на идея къде е в момента).

А може би, ти си мислил да включиш на по-късен етап (като акселерометъра) съответния датчик (Ардуиното има доста датчици за периферия),
като доразшириш през софтуера и за такива възможни измервания. Някога имаше дори стандарт
по NEM (може би ооще е валиден), по който се мереше теглителната сила на моделите.
Сега май слагат гумени бандажи за застраховка и...така стандарта може да е отпаднал вече (не съм проверявал).
То и в книгата на Юр.Ботев имаше дори елементарна скица с отвес и тежести на него... като
резултата се получаваше съгласно тежестта и времето за преминаване на 1 метър от трасето,
по което даден локомотив тегли този отвес ... Не си спомням как се третираше приплъзването при потегляне и т.н.
 Та така!

Имам питане.
На показанията за "У"  има възможност (явно) и за отрицателни показания.
При условие, че това е напречната координата, значи така може да мери и неправилно полагане
на трасето (кривини като по американските "житни" трасета) или например, постигането на
желания вътрешен наклон в криви при скоростни трасета (наклон към центъра на завоя, заради скоростта в кривата).
Тоест дали може и за това да върши работа?

IvanC:
Показанията за наклона са със знак + или - в зависимост от посоката на наклона. Това важи и за двете оси. Оста Y е напречната на вагона, т.е. мери страничния наклон на вагона. ОБАЧЕ!!!... поради сравнително грубото окачване на нашите вагони, този наклон може да е с голяма грешка. Нали разбираш, че когато "лагеруването" е конус в конус с "някаква" хлабина, как точно ще легне оста в "буксите" е божа работа.

Показанията за наклона са валидни само когато вагонът е в покой. Движението никога не е равномерно и поради чувствителността на датчика, в движение показанието варира в големи граници. Дори след установяване на вагона на място, показанията варират в сравнително голяма степен за около 3-5-7 секунди, в зависимост от това колко рязко е спрял вагона.

Това за динамометъра си го мислех, но аз съм по простичките работи и засега не виждам някаква реална полза от подобно нещо. Иначе би било интересна заигравка, но само до там. За мен и меренето на наклона си е изгъзица, но го направих по заявка на брат ми (той все ми пуска мухите - такъв си е още откакто бях малък и минавах прав под масата  ::) ), както и бутоните за нулиране са по негова заявка. За мен е интересно да човъркам нещо с поялника и да пиша програмки. Аз не ползвам показанията за наклона и нулирането. Иначе идеята за наклоните е да се проверяват съответните по макетите - баири и виражи.

Иван

mitko0888:
Да си дойдем на думата ... Цитирам се отпреди 4 години: "Меренето на наклона в движение не ми върши никаква работа. Показанията мърдат на където си искат. Гледах и още няколко филмчета на Пико с техния софтуер - и там рисуваха едни назъбени криви за наклона, за които вече съм убеден че се дължат на всякакви други потрепвания на измерителя но не и на крив път. ". Наклонът се ме,и достатъчно бързо и лесно без да се вози нивелир на вагон.

И още един цитат: "За мен има смисъл меренето на тягата. Може да се види не само колко тегли един локомотив, ами и колко се натоварва от конкретен влак или вагон и какво може да се очаква от него. Особено в криви и наклони различните вагони се държат доста различно.
Също и при закачане на два локомотива в един влак. Или ако искате му викайте консист. Това което "жп моделистите", а и производителите на декодери правят по въпроса е пълна пародия!"

Всеки, който закача два локомотива един за друг, особено цифрови, би трябвало да знае дали двата дърпат заедно или единият пречи на другия. Не само ако има наклони по трасето, но и на равно - при ускорение и при спиране. С тензометър е единствения начин да се провери до колко правилно са настроени декодерите в консиста. Ако пък има бутащ локомотив като втора машина - става още по важно да се мери кой кого дърпа и дали помага или пречи.

Не е нужно да се чупят кантарчета и лъжици. В момента у нас такъв датчик струва около 10 лв. (без да се чака доставка от другия край на света), заедно със специално направения за целта чип hx711 и цял модул - прецизен уселвател с АЦП за директно свързане към ардуино (или каквото искате) - с гугъл веднага ще намерите линкове. Нужно е само монтиране с четири винтчета - две за вагона и две за шахтата на куплунга.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия