Автор Тема: Осветление на вагони  (Прочетена 47795 пъти)

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на вагони
« Отговор #60 -: 21 Юни 2008, 11:58:36 »
Два такива вагона слагате и защитата ви е светнала! Пробвайте!!
А за схемата с ценера, да не говорим, така наистина ще си стопите вагоните !!! - Това дори и не го пробвайте !!!

... кой каза нещо за чухчиЙте ...

Цитат на: pach link=topic=588.msg6808#msg6808 date=1213103818
... (Чукча не читатель , чукча писатель!!!) ...

;D
« Последна редакция: 22 Юни 2008, 18:29:11 от CALLlO »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #61 -: 21 Юни 2008, 12:13:12 »
Това зависи от Power suply (блок питания)  ;D Аз нещо не се доверявам на "купешките".Прекалено скъпи за това,което всъщност представляват.Май ще се спра на домашен вариант.Той ще издържи натоварването със сигурност.Е,първо ще взема дигиталното,за да го разгледам дали позволява промяна в захранващия блок,но не вярвам да не става.Доколкото разбирам блока за захранване и централата са свързани дотолкова,доколкото централата "вплита своя сигнал" в същия кабел,в който върви захранването,но едва ли изхода на централата позволява да проникват в нея напрежението от захранващия блок.Поне с такова впечатление съм останал от лекциите изнесени ни от Pach.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #62 -: 23 Юни 2008, 08:59:12 »
Интересно за каква защита става въпрос ???
----------------------------
Тези опит и знания ,не би могъл да ги придобие , ако само теоритизира зад екрана и гледа другите какво правят , защото в крайна сметка никой не се е родил научен....
 ---------------------------
Защо правиш предложение , да се пробва нещо което е изпробвано и дори на предишната страница има снимки и коментари от резултатите ???
В тази връзка Сашо , имам предложение към теб.
Сподели тук твоя опит , как си направи осветлението на твойте вагони ?
човек винаги има какво да научи!
 ;D ;D ;D

Господа, моля, посмекчете тона! Тук сме, за да обменяме мисли и опит, а не обиди!
Dispatcher
« Последна редакция: 23 Юни 2008, 16:56:07 от pach »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на вагони
« Отговор #63 -: 23 Юни 2008, 10:28:23 »
Проблема не в греца, сладурчо! Да, оная схема дето преписа - работи, но твойта се различава само по едно нещо дет пипна и точно оттам идва гафът. И сам ще разбереш някой ден предполагам и тогава ще трябва да ми се извиниш, но няма да те образовам насила, нито ще те възпитавам - колкото, токова! Давай, натрупай опит, щото май наистина нищо не си пипнал досега! Успех!

Но си прав в едно, май наистина ще трябва да сложа свестни схеми, защото ще дойде ден, когато ще има доста хора, които ще искат да те бият, заради стопените си вагони, та ще трябва да черпиш, защото ще те спася - поне засега! А хобито не е само осветление, има още доста неща и проблеми - какво ли ще се случи там !?!
---------------------------------------
100 mA за осветление на вагон със 6 светодиода определям като твърде разточително. Познавам хобист - неспециалист - който перфекто е осветил с 2 или 4 крушки и консумация 80 mA. Ваша си работа.

Би ли ме светнал нещо? Колко е максималният ток през ценера от другата схема и какъв е резисторът горе - стойност и мощност? Ако не знаеш или те е срам да кажеш - мога и аз да отговоря!

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1703
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Осветление на вагони
« Отговор #64 -: 23 Юни 2008, 15:20:24 »
Здравейте!
На мен лично по-добре ми седят вагоните без осветление - по естествени са. Те и затова производителите пускат и от двата вида с осветление или без. Като се направи една равносметка, вагона да е с осветление, като се сложи и времето и нервите, пипкавата работа и закупуването на чарковете - цената станала като на купешкия. Да, ама някой би казал каде е тръпката от макетирането? Ето и едно много просто решение на въпроса: има запалки със светодиод, взима  се, слагат се на вагона 2 колелета с метален реборт и бандаж, пускат се две жички и вагона си свети ли свети. Ако някой иска може и да си сложи миниатюрно ц.к. ключе.  ;) ;D

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #65 -: 23 Юни 2008, 19:23:19 »
Ами да ти кажа един стар , но верен лаф: Туй,де'т пише по книгите,не расте по нивите. Тъй,че аз на изчисления тук много - много не се доверявам-задължително оставям 1-2 часа без прекъсване да свети,като през първия час , особено първата минута доста често проверявам с пипане каква е температурата на елементите.Щом не парят през първите 10 минути,то няма опасност нищо да стане,но за по-сигурно тествам по-дълго време.Колкото до енергоемкостта,ще се реши проблемът с по-яко захранване.

vania85

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Осветление на вагони
« Отговор #66 -: 24 Юни 2008, 01:09:06 »
Цитат на: XRISTO link=topic=588.msg7389#msg7389 date=1214238199
Ами да ти кажа един стар , но верен лаф: Туй,де'т пише по книгите,не расте по нивите. Тъй,че аз на изчисления тук много - много не се доверявам-задължително оставям 1-2 часа без прекъсване да свети,като през първия час , особено първата минута доста често проверявам с пипане каква е температурата на елементите.Щом не парят през първите 10 минути,то няма опасност нищо да стане,но за по-сигурно тествам по-дълго време.Колкото до енергоемкостта,ще се реши проблемът с по-яко захранване.
;D ;D ;D Моите греят постоянно, ако изгорят ги сменям, "запалки с диоди колкото щтеш"  ;D ;D ;D

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на вагони
« Отговор #67 -: 24 Юни 2008, 01:30:38 »
Не възнамерявах, но да разясня все пак нещата, едва ли само Христо ще осветява вагони!

Малко сухи сметки, но ще обясня кое какво е:
Имаме кондензатор с капацитет
0,22F = 220 mF = 220 000 μF

Q = C.U = I.t

Q - количество електричество
C - капацитет на кондензатора = 0,22F
U - напрежение = 4,5V приблизително, заради диода
 I - ток
 t - време

Q = 0,22.4,5 = 1C това е един кулон електричество, или 1 As - амперсекунда, или превърнато в познати единици от акумулаторите -

умножено по 1000 за да стане милиампери и разделено на 3600 за да стане в часове = 0,27 mAh (милиампрчаса).

Но още  Q = I.t = 1

От цялата сметка трябваше да разберем, че за да заредим тоя кондензатор до 4,5 V и пропуснем ток  I = 1A (един ампер) ще ни трябва време 1 секунда!
А ако токът е 0,5А, тогава ще ни трябват 2 секунди и т.н.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Но да погледнем схемата:
В първоначалния момент - при включване, кондензаторът е напълно разреден и включен към изхода на регулатора, той представлява късо за него. Регулаторът е със защита от късо и тя се задейства, като има 2 варианта при такива регулатори - с правоъгълни характеристики и с прибрани, но да приемем че наща е правоъгълна, т.е. регулаторът на изхода си има 0V, хайде 0,7V заради диода и тече ток през него - токът на защитата 1А.
Всички сметки по-горе бяха за да разберем, че щом нашият регулатор със задействана защита дава ток 1А, то кондензаторът ще се зареди напълно за време 1 секунда, след което ситуацията се нормализира.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Вие твърдите, че схемата работи на практика - да, и сам знам че работи, така е, но това се отнася за аналоговия вариант - с пиковски трансформатор. Много го харесвам и аз, токът му накъсо е 10-ина ампера, а защитата - термична и бавна. НО защитата на цифровите централи задейства почти веднага и максимално възможният ток там е 2 - 2,5А, има разбира се и по-мощни както казва Христо.
Вече трябва да е съвсем ясно за какво става дума в случая - слагаш 2, или 3 такива вагона на релсите и централата дава късо. Ако все пак тя заработи, след време 1s преходните процеси са завършили и от нея вече се консумира само токът за нормално светене на вагоните - колкото там сте си избрали, което обаче е с порядъци по-малко от първоначалното.
Някой може да попита - "И какво от това като разбрахме всичко за тая първа секунда? - и с право. Отговорът е - Това ще ни очертае пътя за решаването на проблема!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Може и да има обидени в случая, но къде-къде по-неприятно би станало, ако някой даде пари, вложи време, усилия и много мерак и накрая му светне червено от раз!
« Последна редакция: 24 Юни 2008, 02:59:55 от CALLlO »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #68 -: 24 Юни 2008, 07:18:01 »
Да,ама ако наистина се товари прекомерно много захранването,то проблемът би бил по - сложен , отколкото  изглежда,защото във всеки вагон ще има по един кондензатор,тоест поне 4 вагона на композиция с по един кондензатор.И ако се движат две композиции....абе ще го видим този момент с кондензатора.Като ми пречи ще го шунтирам.Нали ще съм цифров-не би трябвало да имам проблем с намаляне на осветлението и оттам пък и изобщо не ми е ясно за какво ми е да го използвам . Той по-скоро би бил практичен за аналоговото,където волтажа по релсите се променя.Но той не ми е на дневен ред.Аз по-скоро сега премислям как да автоматизирам паленето и гасенето.  ???

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #69 -: 24 Юни 2008, 08:38:31 »
  ;)
Иии ,най-после нещо по-конкретно.
Може би , но проблема е че между стабилизатора и захранването има грец , тоест при задействане на защитата на стабилизатора , той се изключва и консумацията на неговия вход който се явявя изход на греца не е толкова голяма , за да сработва защита по захранване.Ако има някъкъв проблем , навярно може да се реши със един допълнителен кондензатор на изхода на греца който при разреждане , да дава първоначалната енергия за стабилизатора.Всичко е въпрос на изместване във времето на преходните процеси.Тези процеси са гадостта на всяка електронна апаратура , и не само при влакчетата...Но пък винаги има някакво решение.
Което не знам ,не знам - за сега не разполагам нито с опита ,нито с желязото за цифрово захранване на централата.Тук е мястото да се включат и други колеги.
Не става въпрос за обидени , а става въпрос за конкретни съвети , но не от типа - "това дето го правите , няма да стане .Аз знам защо ,ама вие се оправяйте".
Сега вече става наистина свестна дискусия по-въпроса.
Хм , не разбрах обаче от какво ще се стопят вагоните?
 ;D

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #70 -: 24 Юни 2008, 09:10:06 »
Може би колегата има в предвид,че могат да се стопят при употребата на ценеров диод,защото те греят доста повечко и то най-вече заради липсата на начин за охлаждането им.А и по принцип нали служат по-скоро да управлява транзистор в ключов режим,а не да поемат силовото натоварване на веригата.Но със стабилизатора този проблем не съществува-казвам ви го от опит,защото беше изпробвано от мен и теимпературата е далеч от точката на кипене.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #71 -: 21 Юли 2008, 11:33:02 »
Искам да попитам тук,понеже е пряко свързано с темата осветление,къде в София се купуват от SMD елементите,защото ще идвам на 29 - ти до столицата и искам да си купя такива грецове ако има,а и стабилизатори бих закупил ако се правят,разбира се , в умален размер.В "Конрад" дали има? Не е лошо и да ме ориентирате по центъра какви хоби магазини има,защото ще имам час-два и да ги пообиколя.Имайте впредвид , че адреса нищо няма да ми говори и ще е по-лесно да ми се обясни в стил "направо,после наляво,третата наляво и т. н. като за целта се оправям отлично къде е цум,халите,къде е женския пазар,народното събрание както и Витошка"Е,адреса , естествено трябва все пак да го знам,разбира се.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Осветление на вагони
« Отговор #72 -: 21 Юли 2008, 17:16:23 »
 ;)



и



има и други но цените са им тесларски... :o

Пък и тези имат най-голям избор на склад...
За Комет работното време в събота е от 9 - 15 часа. Точен адрес -ул"Цар Самуил" №23 . Впрочем той е на две преки от Конрад!Конрад , като погледнеш на каратата , под Комет , на ул.Хан Аспарух - на ъгъла с бул.Ботев , там дето пише "...радея..." .А още една прека по-надолу (на картата) са "петте кьошета"-големите) дето се срещат булевардите Ботев , Патриарх Евтимий , Скобелев и Прага !
За МТ1 ще трябва да провериш - само знам че в работни дни са до  17,30 часа , но не го спазват докрай >:(...за съботите незнам но едва ли ).Ясно къде е (три спирки след хотел Плиска по Цариградско шосе с автобус №84 , в посока аерогарата).Автобуса спира пред магазина , но той е горе на високото ,на около три метра по високо от спирката , в партерният етаж на блока - от автобуса не се вижда ,защото е по-високо и има храсти и дървета пред него.
« Последна редакция: 21 Юли 2008, 17:21:37 от pach »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Осветление на вагони
« Отговор #73 -: 21 Юли 2008, 18:52:33 »
Благодаря ти,Patch!А този,малкия цум къде се намира?!

Maktub

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Осветление на вагони
« Отговор #74 -: 22 Юли 2008, 03:26:00 »
Христо, заставаш срещу главния вход на Централни хали, отлявата страна на халите започва една пешеходна улица - "Пиротска". Като тръгнеш по нея (с гръб към ЦУМ), след петдесетина метра от лявата страна ти е Малкият ЦУМ. А пък ако тръгнеш от халите по "Мария Луиза" в посока "Лъвов мост" и Централна гара, две преки преди "Лъвов мост" свиваш надясно по ул. "Кирил и Методий" и ще стигнеш до единия от магазините на Жоро.