Автор Тема: EМВ SIEMENS DESIRO Classic - БДЖ серия 30/31  (Прочетена 5048 пъти)

lok45111

  • Гост
  • Trade Count: (0)
EМВ SIEMENS DESIRO Classic - БДЖ серия 30/31
« -: 11 Август 2008, 19:42:16 »
От Декември 2007 г., в България поетапно започнаха да пристигат първите от общо 25 бр. електрически мотрисни влакове от ново поколение на немския концерн SIEMENS Transportation. По договор от 2005 г., ратифициран от тогавашния министър на транспорта Николай Василев се заложи доставка на общо 25 влака, от които 15 тривагонни и 10 четиривагонни гарнитури. По силата на същия договор трябваше да се изгради и сервизен център в София. Първите два ел. влака бяха официално въведени в експлоатация на 25 Януари 2008 г, а само месец по - късно с тях започна обслужването на няколко влака по линиите софия Банкя и София - Септември. Междувременно доставките продължиха, продължи и замяната на остарелите вече ЕМВ серия 32. Към този момент у нас са 22 влака от сериите 30 и 31, което ще рече всичките 15 тривагонни и 7 четиривагонни гарнитури. Съгласно Заповед на Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД, в срок до 31.08.2008 г. трябва всичките 25 влака да влязат в експлоатация и да заменят старите и опасни електрически мотриси, някои от които са на възраст над 35 години.

Електрическите мотриси на фирмата СИМЕНС са предназначени за крайградски превози на къси и средни разстояния, оборудвани са с приспособления за качване на трудно подвижни лица и нисък под, както и санитарен възел с възможност за обслужване на ТПЛ. Влаковете са три и четири вагонни, като всеки вагон се състои от средна нископодова част и две части, до които се достига по стъпала. В гарните части са разположени седящи места по схемата 2+2, а в нископодовата част има и падащи седалки - клапи, разположени надлъжно срещу санитарния възел. Задвижването на ЕМВ става от трифазни асинхронни тягови двигатели с индивидуално предаване на тяговото осилие. Задвижващите талиги са крайните по посока на движението от всяка страна на влака и са означени като МТ1 и МТ2. Всяка моторна талига има по два тягови двигатела, окачени опорно - раменно на талиговата рама, които предават тяговото усилие на индивидуален колоосен редуктор, окачен от едната страна чрез реактивна щанга към талигата, а от другата страна лагеруван на колооста. Недвигателните талиги са изпълнени като "Якобс" тип, носещи върху рамата си два съседни вагона. За целта, централното им окачване е дублирано, а талиговата рама е с удължена база.
Захранването на ЕМВ от контактната мрежа с напрежение 25 kV 50Hz се извършва от един асиметричен пантограф тип SBS-2T, производство на SIEMENS. Пантографа е оборудван със система за аварийно спускане при повреда по графитния плъзгач, която при нужда или ремонтни работи се изолира пневматично чрез два въздушни крана на рамата на пантографа. Включването и изключването на силовата верига 25kV 50Hz се извършва от главен вакуумен прекъсвач, обединен конструктивно с покривен заземител. Прекъсвачът е предвиден за цикъл от 100 000 процеса изключване - включване при нормален ток и до 10 000 при ток на късо съединение. Понижаването на напрежението за собствени и тягови нужди се извършва от главен трансформатор с маслено охлаждане, предвиден за монтаж под рамата на вагона. На един ЕМВ се монтира само един трансформатор. Преобразуването на напрежението за спомагателни и тягови нужди се извършва от инвертори, изградени на базата на IGBT, монтирани под рамата на вагона и охлаждани хидравлично. Системата за управление е изградена на базата на микропроцесорното управление с цифрови връзки. Интерфейсът за управление на машиниста е пулт за управление, на който са монтирани най - важните елементи от системите за управление, контрол и наблюдение на работните процеси, както и един TFT дисплей, на който се визуализират различни менюта на диагностика, наблюдение и се извършват определен брой операции с управляващата влака система. Посредством функционалните бутони отстрани на дисплея и направляващите менюта могат да се извършват: включване/изключване на осветлението на салоните, регулиране и включване/изключване на климатичната инсталация в салоните, отмяна сигнал повреда WC, както и да се контролира поотделно изправността на различни възли на влака. Управлението на влака се извършва чрез лост "Движение - Спиране", монтиран отдясно на пулта и предоставящ възможност за плавно регулиране на тяговата и спирачната сила. ЕМВ 30/31 имат и система за поддържане на зададена от машиниста скорост, която се активира чрез избиране на менюто Vрегулатор от дисплея и активирането му. Задаването на скорост се извършва с ключ, монтиран на пулта за управление. Системите за защита са интегрирани в микропроцесорното управление и влиаят върху изключването на ГВП и/или блокирането на вдигане на пантографа. На ЕМВ 30/31 е предвидена възможност за монтиране на система за автоматична локомотивна сигнализация по системата ETCS от различните нива според желанието на клиента. В България към този момент такава система не е монтирана.

За петте месеца експлоатация на новите високотехнологични влакове се наблюдава значителна нестабилност в работата на климатичните инсталации, системите за управление на WC възлите, спомагателните вериги, както и в прекалено сложната защитна система, която често безпричинно блокира вдигането на пантографа. В общи линии работата на ЕМВ е задоволителна, но би могло и е редно да се помисли за повишаване експлоатационната надеждност на слабите възли най - вече със средствата на превенцията и по - висококачествен технически контрол от страна на експлоатационния и ремонтния персонал.

ЕМВ 30-001/002 и 003/004 при подготовка за демонстрационното пътуване на 25.01.2008 г.


ЕМВ 30-003/004 в първите дни на експлоатация - на влак за гара Перник


Пътнически салон в ЕМВ серия 30


ЕМВ 30 - на път


ЕМВ 31-009/010 пулт за управление

_____________________________________
Автор и фотограф: Марио Евстатиев