Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Ремонт на станция за цифрово управление - ROCO 10761 / 10764

(1/14) > >>

pach:
Здравейте!
Дойде най-после ред и на тази операция. Всички навярно сте чули,
че при довършителните работи по първите четири модула
(виж темата за извънредната среща) , по неизвестни причини  ::),
 които най-вероятно са от електрическо естество  ;D , бе допуснато фатално
претоварване на изхода на станцията към релсите.
Макар и на доста по късен етап , щото ни трябващше време да определим от къде се носи лека,
но характерна миризма  :-* , накрая се принудихме да отворим въпросната електронна "черна" кутия и
с ужас (за собственика и) да видим "качествен" резултат в следствие на това претоварване  ;D ;D ;D.

И така става въпрос за конкретен модел на РОКО , а именно №10761.
Чипа който бе "цъфнал" окончателно и безвъзвратно , се оказа
(след консултации с колегите от http://scaletrainsclub.com/portal/index.php/news )
 с истинско означение SI 4539 A .

Такъв бързо бе намерен при един от основните доставчици на електронни компоненти за България (http://home.comet.bg/main/index.html ) и заради по-ниска крайна цена с доставката,
 го получих в рамките на три седмици.Мисля че бе доставен от Ню Йорк! 8)
Крайната цена за мен е 5,10 лв. Тоест на тази скромна цена,
 имам шанса да въстановя до работно състояние, така подло предалата се техника на западните капиталисти.
 И най-вече да не им купя наново същият продукт, което е тайната им, мокра мечта,
 поради която не слагат дори елементарна защита,
нито индикация за "късо" както е при още по-скъпите разновидности на въпросната станция  ::).
 ;D ;D ;D

Необходими инструменти:
- поялник с възможност по-тънка човка , за да може да се споява SMD елементи.
- тинол с по-малък размер (0,5 - 1,0 мм) стар образец , тоест със съдържание на колофон в него,
 за по-удобна работа, а ако е от новите "бездимни" (тоест със ниско съдържание на колофон)
 то тогава е желателно да има  и с флюс за запояване.
Флюса не е задължителен (все пак няма да се спояват улуци !) но е препоръчителен,
 за да не си отровите живота в опити да премахнете "късо" направено
 с тинола при спояването на тези миниатюрни крачета - "дето са ги нафичкали така , че едвам се виждат"
  ;D ;D ;D
- прецизни пинсети , тоест поне да са с остри върхове.
- "часовникарски" отверки.
- помпичка за измукване на горещ калай.
- чист спирт над 90 градуса (става и метилов или изопропилов,(
 но пък с него не може да си кажете наздраве в края на успешната операция  ;D ;)).
- подходяща четка за измиването със спирта - аз ползвам старите ми четки за зъби.
- мммм   ::) много търпение (особено ако ви е за първи път ) и малко сръчност. ;D

И така, ако проследите снимките (които се постарах да направя  - дано ви стане ясно и от тях)
заедно с малките коментари към тях , ще видите че няма нищо страшно или лесно ( ;))
 и всеки по-сръчен може и сам да се справи.

Инструменти (на удобна маса)

мда , сега откривам че я няма втората ми пинсета (по грубата ),
 но пък отнякъде са се "снимали" едрите клещички-секачки...

Но преди да добие такъв работен вид масата , трябва да се отвори въпросната станция.
Оказа се, че ако не си запознат със структурата на кутията,
 има голям шанс да я счупиш неприятно (виж отчупеното ъгълче - това е по-малкият дявол  ;D).

За да можеш въобще да я отвориш (здрава или не) задължително с нещо тънко,
 трябва да бръкнеш под четирите пластмасови щифта (по два от страна)
 намиращи се от двете страни и по-близо до гърба.
Подходящ инструмент по ваш избор - може и една от малоразмерните отверчици.
 След като се бръкне под щифтовете, внимателно се изтеглят навън
 (приличат на пластмасови пирончета) и щом се покажат достатъчно,
 се отстраняват с подходящ инструмент - груба пинсета или нокти  ;D.


местата са празни - щифтовете са извадени
Сега е втората хитринка (гадни империалисти  8)) за отварянето на кутията.
Не е необходимо да се опитвате да я разтваряте нагоре , настрани ,
да я огъвате и други подобни "изнасилвания" тип "Мърфи"...
Просто внимателно избутвате един спрямо друг горният капак с лицето и
долният капак с гърба на кутията. Става сравнително лесно,
 щом знаете какво се прави - това избутване за да се отворят капаците е
в рамките на 15 до 20 мм.


виждат се вече вътрешните "палци" които държат щифтовете.
В кръгчето се е показала "релсата" по която се плъзга пластмасата.

Целта на това избутване е да се получи съвпадение на характерните "зъби" по "релсите",
 в мястото на съединение на двете части.



След това спокойно вече може да отворите капака нагоре.


Готово! ;D

Платката е закрепена в четирите си ъгъла с малки рапидни винтчета,
 които са доста стегнати (освен ако вече не сте ги отвивали  ;D)
 тъй като в завода производител се завиват машинно - тоест доста стегнато.
(къде са ми отверчиците ... ;D)


Вече свалената платка.

Ето го и главният герой за отказа да работи тая "електронна проклетия"  8)

"Ах как е цъфнал , мамин златен!!! ;D :o >:(" - цитат на собственика  ;D ;D ;D

Внимателно се разпояват неговите остатъци - пазете пистите и платката,
 а не така предалият се елемент!!!



Почиствате с помпичката внимателно пистите от излишният калай.


помпата е заменена с друг подобен "помощник":
- медна оплетка "накисната" в чист колофон,
и тогава резултата е индентичен.



Измивате добре с четката за зъби и спирта, "лобното" място на "бившият"... ;)


след измиването със спирта.


Следва нанасяне на малко нов калай (тинол) на едно от крайните места за краче.
"Поднасяне" с помощта на финната пинсета на въпросния чип със крачето към мястото на спояване.
 Внимателно да  не объркате посоката на монтаж. Обикновенно първо краче е обозначено
 с точка или чертичка (или друг подходящ и характерен знак).
Ако имате съмнение къде е първо краче, в повечето случай
 (дори и тези редки изключения без знак) допълнителен ориентир е посоката на надписа.
Обръщате чипа така че да можете да четете надписа - първо краче е долу (или по-близко до вас) в ляво.
 (другото ляво-ляяяяво ;D).
Най - добре в помощ като на механичните, така и електрическите характеристики,
 е да ползвате оригинална документация свалена от някой специализиран сайт .
Конкретно за нашият главен герой SI 4539 A  е тук ....
(нещо не си намирам линка, така че по - късно ще кача тук направо файла с ТТТ -данните ::))


РОКО станцията окончателно сглобена и комплектована с изгорелият чарк
(както и още два резервни негови братя - всичко се случва) вече е предаден на собственика си .
 Остава той да се включи и да каже как са минали пробните пускания след КВР-а.
 ;D ;D ;D

Adrian:


Хвала ! Интересно е да знаем какви кърпи за пот е ползвал Собственикът и къде му е офиса?

pach:
Хах , ;D ;D ;D не се стигна до кърпи за пот , щото първоначално разглобихме един парен локомотив (май БР01 или БР03 ) на съставните му части. Проблема бе , че при такова изгаряне само на един чип от едното рамо  , локомотива успяваше от време не време да имитира живот , включително и звуци , а на аналогов режим перкаше здраво...В последствие от руснаци , италианци и белгийци научих , че обикновенно при такова "гръмване" гърмели едновременно и двата (еднакви) чипа от двете рамена на електронната схема.При нас поради резултата описан по-горе , до последно се таеше надежда за лош контакт и т.н ,, та пот нямаше но пък разглобяването на лока го отработихме поне 10 пъти!!! ;D ;D ;D
От един включил се в нашият все по-нервен смях , колега (който май само чете тук) бе предложено и донесено за десет минути (блазе му живее близо до автомата за продажби  ;D) един електровоз с цифров декодер.Жертвоготовно бе рискуван върху релсите , и когато и той не тръгна , сработи носа на Васко - той пръв "надуши" къде е истинският проблем. ;D ;D ;D
Та такъв смях падна... :D :D

EMPEROR:
Хубаво, че толкоз леко сте се разминали и лесно сте успяли да спасите централката. Похвално за снимковия материал :)

spas_tf:
Наистина похвално! Така се прави! Браво на Pach!

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия