https://www.youtube.com/watch?v=sN9SglDfCAk
Филмът разказва за „студената” война, която не прерасна в „гореща”. За мащаба на политическите интриги и въплъщението на невероятни идеи чрез съдбата на обикновени изобретатели, които пряко са били свързани с въоръжената надпревара. Във филма са използвани уникални разсекретени материали, не показвани по-рано. Поглед към близката история от друг ъгъл. Факти за вълнуващото време на отчаяни страхове, обясними съмнения, огромни надежди, досадни поражения и гръмки победи.
Бойният железопътен ракетен комплекс — БЖРК всявал ужас в Съединените щати по време на „студената” война. Неуловим влак, външно с нищо не отличаващ се от своите граждански събратя — хладилни и пощенско-багажни влакове, Дванадесет такива влака носили бойно дежурство на територията на СССР цели 18 години.
БЖРК возил смъртоносен товар: ядрената ракета РТ-23 УТТХ «Молодец» или «Скалпел» (SS-24 Scalpel), както я наричали в Щатите. Тези, които са служили на този «скалпел» разказват за дните, когато светът е бил на прага на война, за многото месеци всеотдайна работа в името на човечеството, за годините на противостояние между две свръхдържави…
След разпада на СССР е постигната договореност за ликвидиране на БЖРК. През 2002 година в отговор на излизането на САЩ от Договора за ПРО от 1972 година, Русия от своя страна излиза от Договора за СНО-2, но вече е късно да бъде прекратен процесът на ликвидиране. Освен това, ситуацията се усложнява и от украинския произход на ракетите РТ-23 УТТХ (SS-24 Scalpel). В резултат, към 2005 година БЖРК са свалени от въоръжение.
За възможността за завръщане към БЖРК се заговаря към 2008-9 г., след появата на ракетите РС-24 „Ярс”. 45-тонните „Ярс” са предпочитани кандидати за железопътно базиране в сравнение със стотонния „Скалпел”. Съвременен ядрен влак, способен да превозва 3-4 ракети би могъл да е важен елемент от руския ядрен щит и добро средство за противодействие срещу ПРО - ефективността на системите за ПРО рязко пада в условията на борба с ракетите с мобилно базиране и практически е невъзможно да се предугади предварително точката на старта.
