Последни публикации

Страници: [1] 2 3 ... 10
1
Платката за осветление на горния етаж - страната със светодиодите:




В двата края на платката са запоени червени светодиоди за задните светлини на вагона:






И другата страна на платката, на която е изправителят, регулаторът на 3,3 V, баластните съпротивления на светодиодите, два PIC микроконтролера за управление на светлините и една камара мостчета за конфигуриране на платката:




Платката за осветление на крайните помещения на вагона:








Задните червени светлини на вагона са направени с много дълъг световод и загубите в него са доста големи. За да се виждат задните светлини, трябваше да увелича тока през светодиода (да увелича ШИМ-а на изхода на микроконтролера), при което се получи силна подсветка в салона. Изпринтирах една бленда, която реши проблема с подсветката:










Платката се ограничава да не се мести във вагона с тези щифтчета, запоени в отвори, които съм предвидил на платката на осветление на горния етаж:




Платката, поставена на мястото си във вагона:




Вагонът има две "тъмни" помещения - по едно във всеки край. Пуснах във всяко "тъмно" помещение по един "златен" кондензатор:




Вагонът сглобен, осветлението включено:




Задните светлини на вагона:




Иван
3
Платката:






За да се фиксира платката на място, в обзавеждането на долния етаж на вагона направих прорези.
В оригиналното си състояние преди да направя прореза:




и след:



Горното направих и от двете страни.

Платката на мястото си:






Обзавеждането на горния етаж, щракнато на мястото си:




Обзавеждането, щракнато в рамата на вагона:




Поглед към тавана на долния етаж с монтираното осветление:




Като свърша с описанието на монтажа на платките в следващите мнения, ще пусна и схемите и останалата документация на платките.


Иван
4
Сега се занимавам с Експрес сервиз...46 404.







Купих си Amintiri Feroviare 10026: CFR - Class 40 (060-EA) и го бастисах...
6


Троян - Кърнаре!

Всичко друго е ластици!  &bgflag
7
Специално за един съфорумець, който ще ходи до Кърнаре:

8
Как да си направим хубаво / перфектно задвижване на локомотив от подръчни материали. Т.е. без използване на съвременните 3Д, лазерни и т.н. неща. Примерът е от поредното (и за сега последно) задвижване на старопиковската ми машинка, която въпреки грубият си вид подхожда идеално на поне 50-тина вагона от шкафа ми.

Все пак има нещо готово и купешко. На първо място това са колоосите. Колкото по-хубави - толкова по-хубаво. Всякакви компромиси накрая развалят общия резултат - движението става шумно, машината се мъндахерца, и макар и да не пада, не е това което може да стане. Най-лесното е да се купи стар строшен локомотив на Роко, Роко, защото от дълги години колелата са им доста добри, лесно се разглобяват и сглобяват, имат и доста зъбни колелца, евентуално добре работищ мотор и т.н. В моя случай това са колелца на Роко, които сглобих от такива, които бях заменял на нормалните ми купешки локомотиви за да ги карам без гуми - Е40, Е50 и т.н. с 14 мм диаметър. Освен това купешки е и червякът, може да му викаме и шнек, както и първото колелце след него. Но при намиране на стар локомотив, напр. от най-евтините Roco Playtime BR215/218, вътре има два такива комплекта. Или от стартов сет с Е10 и подобни.

Талига - рама на задвижването. Тъй като идеята е да е от подръчни материали, в примера използвам PVC 1мм. Купих някакъв профил от Бриколаж, 1 метър, за 10 години още не съм използвал и две педи от него.
В рамата правим два отвора с диаметъра на колосите, след това се довършват с прорези за да може колелата свободно да се слагат и махат. Може и да правим отвор 0.05 по-голям, но при работа колелцата бързо ще си направят място. За 2 мм колооси 2 мм отвор идва точно колкото трябва. Не се лъжете да нанизвате колооси, колкото и лесно да се вадят дисковете - след няколко действия и най-прецизната изработка става крива.



На снимката се виждат и междинните зъбни колала. Колкото по-големи - толкова по-добре. Защото ще са по-малко на брой - в случая 3, а не 5 или 7, и защото ще се въртят по-бавно. Няма отношение към скоростта, но така става по безшумно и плавно движение. Тези на снимката са от старо CD от компютър, съветвам да търсите TEAC 24, 32 или 40 скоростно, от там е и моторчето което се вижда на следващите снимки.
За да се осигури необходимото разстояние между двете платна на рамата се виждат месингови втулки. В Бриколаж се продават на с дължина един метър, в моделистките магазини са по-скъпи и са 20 см ...

За да не изпадат колелата трябва все пак нещо да ги държи. Не че няма друг начин, но на мен ми беше най-лесно с две допълнителни пластмасови детайла със същите прорези, но монтирани на обратно, да затварят колоосите:



Добре е всичко да се сглобява с винтчета, а не да се лепи. Така може да се преправя няколко пъти, и накрая да се измие / смаже и сглоби окончателно. Винтчета м2 с гайки се намират вече лесно.

Всички части от задвижването:


Така изглежда сглобената рама:


Открийте разликата с тази снимка:


Разликата е че веча са сложени и двете пластини с които колоосите се държат да не изпадат от рамата.

Остава малко въображение и парчета пластмаса за да се оформи и червячната двойка. Първо нагласяме точно червячното колело, закрепваме детайлите със съвсем малка капка лепило, ако не си точно на мястото - лесно се отлепва със скалпела и се наглася наново. Накрая слагаме и мотора с червяка. Между зъбните колелца трябва да има "малък, но достатъчен" луфт / разстояние, за да може всичко да се движи тихо и безшумно. Когато всичко е готово е изпробвано се почиства, издухва, и е добре да се капне малко масълце "за шевна машина" както на осите, така и на самите зъби. В момента такива хубави масла се продават за смазване на машинки за подстригване и т.н. и се намират лесно. Въпреки че имам и оригинална грес за пластмасовите колела на Роко, от доста време не я използвам.



За да довърша локомотива - тежести от рибарските магазини.



И както се вижда се получава Е69 ...Би трябвало да го познаете. С това задвижване има абсолютно безшумно и плавно движение.

Няколко други правила / съвета ...
За да сложите червяка на вала на двигателя - той трябва да влиза почти свободно, т.е. да не се набива на преса или с менгеме, чук и т.н. Ако е месингов, както в моя случай, се прокарва със съответното свредло, което е с размера на оста, в случая 1.5 мм. След като се намести на мястото си от вънщния край на оста е достатъчна една капка каноконлит. След това червякът може лесно да се извади или да му се намери правилното място - зъбното колело да му е точно в средата. А и така валът на двигателя няма да мърда напред и назад, което обикновено се получава при набиване или вадене на червяка. Ако е пластмасов трябва да се работи много бавно и внимателно, отново за да не се размести валът - да не се получи хлабина, с която след това машината ще върви добре в едната посока и не-толкова-добре в другата.

Накрая малко свободни съчинения за моторчетата: това на снимката е т.н. от Мабучи размер F 050. 12 х 15 х 27 мм. По-малки, напр. 030 или M, или N, не съветвам да използвате. Колкото и да е примамливо да скрием моторчето някъде долу в ниското. Резултатът обикновено разваля всички други усилия по изработката на модела.
Лично аз използвам този тип моторчета само в най-малките локомотиви - напр. E69, E89.2, T3. За нормален четириосен локомотив трябва да е поне тип F130 (15 х 20 х 25 мм) , или F260 (18 х 24 х 27 мм) - размерите са приблизителни. Това последното са моторите, които Пико слага в последните години на големите си локомотиви. При правилна настройка на декодера, или при нормално електронно аналогово захранване, тези триполюсни мотори имат достатъчно точно и плавно движение, въобще не е необходимо да се слага петполюсен мотор, или пък маховик (което беше "задължително" преди 20 години и което отличаваше тогавашните хубави мотори на Роко от другите). Такива триполюсни "необслужваеми", "високоефективни", "за 1 лев" и т.н. моторчета се използват в момента от Роко, Пико (в Експерт са пет полюсни), отдавна от Мерклин и т.н.
Също така е много важно и какви са намотките на моторчето. От снимката не се вижда, но на моторчето има и един надпис 09250. Това са 250 навивки с проводник 0.09 мм. Това моторче успешно работи до 9 волта, издържа без много зор и до 12 и има не много високи обороти, 7-8000 измерено на моите машини. Същото моторче може да видите и с надпис 10200, и 11190 и т.н., или пък въобще да няма надпис но Гугъл да намери конкретния модел. При по-дебела жица има по-малък брой навивки, съответно противо-едн-то му е по-малко, токът е по-голям, и в резултат - оборотите са повече и моторчето и "по-силно", т.е. има по-голям въртящ момент и тръгва по-лесно на ниска скорост. Този 11190 е почти два пъти по-бърз от 09250, въпреки че външно изглеждат еднакво.
Аналогично размерът F130 може да се види с 09450 (мотор от Пико от един дизел), който едва вдига 5000 оборота при 12 волта, или пък 10300 който е с 15000 оборота. Така че е добре да се сдобиете с десетина моторчета от нужния размер и да се избере такова с подходяща скорост.
Най-лесно се мери токът на празин ход - нужен е само един евтин мултицет. Описаните съвременни моторчета имат ток на празен ход 30 - 60 мА при 8 - 10 волта. 12 волта на празен ход не е нужно, в локомотива оборотите падат. Също така при превключване от един на друг мотор на слух лесно се познава кой е с по-високи обороти. При сглобено задвижване и движение на самотен локомотив токът трябва да е не-повече от два пъти по-голям, напр. 50 - 100 мА. Ако е повече - нещо не сме направили както трябва. При закачане на влак може да стане и три пъти. Ако е повече - значи моторчето е слабо за този локомотив и за този влак.
Разбира се не всички ще са съгласни с тези последните параграфи. Не задължавам никого, споделям опит от последните десетина години, от т.н. за мен ново време в моделизма, когато съм направил не малко саморъчни задвижвания за какво ли не.
10

БДЖ спира 13 влака от утре, но пуска шест нови
Част от промените са свързани с възстановяването на "Синия Дунав" между София и Русе
30 Септ.2024
От утре, 1 октомври БДЖ въвежда промени в разписанието, съобщиха от компанията. 13 влака спират да се движат, като повечето са пътнически и крайградски линии, но има и някои бързи влакове. Част от тях ще бъдат заменени с нови влакове, но ще има и такива, които се заменят с автобуси. 4 композиции ще пътуват по съкратени маршрути, а има и други размествания.

Добрата новина е за русенци - от утре се възстановява "Синият Дунав" - директният влак между София и Русе, който като бонус ще бъде с германски вагони. Ако интересът е подобаващ, линията ще бъде възстановена за постоянно. Билети вече може да се купят и онлайн на сайта на БДЖ.

Ето пълен списък на промените от 1 октомври:
Осигурява се движението на:

Бърз влак № 4610 от София за Русе разпределителна, който ще заминава от Централна гара София в 14:35 ч.;
Бърз влак № 4611 от Русе разпределителна за София, който ще тръгва от гара Русе разпределителна в 06:06 ч.;
Бърз влак № 4660 от Стара Загора за Варна, който ще заминава от гара Стара Загора в 16:10 ч.;
Бърз влак № 4661 от Варна за Стара Загора, който ще тръгва от гара Варна в 04:50 ч.;
Директен пътнически влак № 24100 от Троян за Свищов, който ще замести движението на крайградските пътнически влакове № 24226 от Троян за Левски и № 24208 от Левски за Свищов;
Директен пътнически влак № 24101 от Свищов за Троян, който ще замести движението на крайградските пътнически влаковете № 24281 от Свищов за Левски и № 24227 от Левски за Троян;
Пътнически влак № 90106 от Каспичан за Русе, който тръгва в 16:45 ч. от Каспичан, ще пътува по удължен маршрут, като вече ще заминава от Шумен в 15:30 ч.

Влаковете, които ще пътуват по съкратен маршрут, са следните:

Бързият влак № 2654 от Варна за Враца, който заминава в 16:35 ч. от Варна, вече ще се движи само до гара Мездра;
Пътнически влак № 30134 от Стралджа за Карлово, който тръгва в 18:01 ч. от гара Стралджа, вече ще пътува само до гара Сливен;
Крайградски пътнически влак № 24223 от Левски за Троян, който заминава в 10:50 ч. от гара Левски, вече ще се движи само до гара Ловеч и с променено разписание. Композицията ще тръгва от гара Левски в 12:15 ч. и ще пристига в Ловеч в 13:20 ч.;
Крайградски пътнически влак № 24224 от Троян за Левски, който заминава в 14:20 ч. от гара Троян, вече ще пътува от гара Ловеч до Левски. От Ловеч композицията ще тръгва в 13:30 и ще пристига в Левски в 14:30 ч.

Композициите, които вече няма да се движат, са следните:

Бърз влак № 2610 от Варна за София, който заминава в 04:50 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4661 от Варна за Стара Загора, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за София;
Бърз влак № 2617 от София за Варна, който заминава в 14:35 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4610 от София за Русе разпределителна, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за Варна;
Бърз влак № 4640 от Стара Загора за Горна Оряховица, който заминава в 16:10 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4660 от Стара Загора за Варна, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за Русе;
Бърз влак № 4641 от Русе разпределителна за Стара Загора, който заминава в 06:06 ч. По разписанието на този влак ще се движи бърз влак № 4611 от Русе разпределителна за София, който ще осъществява връзка в Горна Оряховица за Стара Загора;
Пътнически влак № 30135 от Карлово за Сливен, който заминава в 16:51 ч.;
Пътнически влак № 90103 от Русе за Самуил, който тръгва в 12:20 ч.;
Пътнически влак № 90104 от Самуил за Русе, който заминава в 14:47 ч.;
Крайградски пътнически влак № 20282 от Каспичан за Шумен, който тръгва в 06:30 ч.;
Крайградски пътнически влак № 28220 от Добрич за Кардам, който заминава в 09:20 ч. За пътниците от този влак ще бъде осигурен превоз с автобус;
Крайградски пътнически влак № 28221 от Кардам за Добрич, който тръгва в 10:45 ч. За пътниците от този влак ще бъде осигурен превоз с автобус;
Крайградски пътнически влак № 28222 от Добрич за Кардам, който заминава в 17:40 ч. За пътниците от този влак ще бъде осигурен превоз с автобус;
Крайградски пътнически влак № 28223 от Кардам за Добрич, който тръгва в 19:05 ч. За клиентите на БДЖ ще бъде осигурен превоз с автобус;
Крайградски пътнически влак № 70223 от Враца за Мездра, който заминава в 23:25 ч.

С променено разписание ще се движат следните влакове:

Крайградски пътнически влак № 24209 от Свищов за Левски, който ще заминава в 21:00 ч. от гара Свищов, вместо в 21:40 ч.;
Крайградски пътнически влак № 24210 от Левски за Свищов, който ще тръгва в 22:05 ч. от гара Левски, вместо в 21:15 ч.;
Крайградски пътнически влак № 24220 от Троян за Левски, който ще заминава в 05:25 ч. от гара Троян, вместо в 05:20 ч.;
Крайградски пътнически влак № 24221 от Левски за Троян, който ще тръгва в 07:40 ч. от гара Левски, вместо в 06:00 ч.;
Крайградски пътнически влак № 24222 от Троян за Левски, който ще заминава в 09:55 ч. от гара Троян, вместо в 08:20 ч.
Клиентите на БДЖ могат да се информират за разписаниeто на влаковете от електронния пътеводител на официалната страница на дружеството (www.bdz.bg), от служителите на билетните каси и гишетата „Информация”, както и на националния информационен телефон 02/931 11 11.

Източник:
https://www.segabg.com/hot/category-bulgaria/bdzh-spira-13-vlaka-utre-no-puska-shest-novi

Страници: [1] 2 3 ... 10