Последни публикации

Страници: [1] 2 3 ... 10
1



Прогрес по щангите, шатуна и кръстоглава? ("crosshead" не съм сигурен дали така се превежда)
2
Германската техника е безсилна пред безхаберието в българските железници
Температурите във вагоните, закупени от бившия министър Георги Гвоздейков, достигат 40 градуса

Почти 40 градуса във влаковете на БДЖ през юли 2025 г. И това при положение, че само преди седмица транспортният министър Гроздан Караджов обеща комфорт за пътниците, избрали да използват държавните железници. Снимка на термометър, качена в популярна фейсбук група за жп транспорт, показва обаче, че в новите стари вагони, купени миналата година от германската Deutsche Bahn, температурата е далеч от комфортна.

Решението, макар да изглежда комично, е отделен техник, който може би няма какво друго да прави, да пътува с германските вагони втора ръка и да рестартира климатиците, когато спрат да работят. И докато това е все пак някаква възможност, макар и абсурдна, в старите купета от години действа друг механизъм – бутилка, държаща прозореца отворен, за да може въздухът да циркулира.

Всичко това се случва в момент, в който държавното дружество се опитва да върне част от доверието на пътниците с подновен подвижен състав – включително и чрез закупените от Deutsche Bahn 76 употребявани вагона. Сделката бе обявена за изгодна: над 30.4 млн. лв. за подвижен състав в „добро експлоатационно състояние“. На практика обаче още в първите месеци от въвеждането им в експлоатация някои от вагоните вече бяха извадени от движение за профилактика.

Климатиците отказват
Отдавна е ясно, че БДЖ има проблем с климатизацията. През годините пътниците свикнаха да се возят в заснежени вагони през зимата, а през лятото – на отворени прозорци. Макар и втора ръка, германските вагони трябваше да променят поне малко суровата действителност. Проблемите с климатизацията при тях обаче се оказаха сериозни. Поради спецификите на дизайна им прозорците не могат да се отварят. Това превръща пътуването в капан, когато климатикът откаже. А това се случва често, призна още миналата година бившият управител на „БДЖ – Пътнически превози“ инж. Венцислав Славков.

Няма как при тези външни температури, каквато и да е климатична инсталация да издържи“, каза той тогава.

По думите му при 40 градуса на сянка и силно нагрят метален корпус вътрешната температура във вагона може да достигне 60 градуса – ситуация, при която всяка техника е поставена на ръба.

Така вагоните бяха изкарани за профилактика. Тогава обаче не беше ясно, че всъщност германският подвижен състав най-вероятно въобще не е пригоден за нашата жп система – това стана ясно съвсем наскоро от изказване на настоящия транспортен министър Гроздан Караджов. Нещо повече – премиерът Росен Желязков в понеделник коментира темата, като заяви, че германските вагони не са пригодени за българските условия.

Темата за вагоните от Deutsche Bahn ме вълнуваше, когато бях министър на транспорта и тогава се отказахме от този подход, защото беше ясно, че ресурсът за адаптацията им към българските условия ще бъде твърде скъп като ангажимент“, каза премиерът.

Премиерът буквално признава, че вагоните са непригодни за българската действителност и който е сключил сделката – тогавашният транспортен министър Георги Гвоздейков и ръководството на БДЖ – или са нямали представа какво са правили поради некомпетентност, или са го направили умишлено поради користни цели.

Сега, за да се справи евентуално  с проблема, министър Караджов разпореди във влаковете по основните летни направления – София – Варна, София – Бургас и София – Русе – да пътува техник, който по време на движение да рестартира климатичната система при нужда. Очакват се и специалисти от Deutsche Bahn, които да дадат окончателно решение.

Но, и от думите на Желязков, и от факта, че казусът беше същият и миналото лято, изглежда, че проблемът е нерешим. Или отново говорим за безхаберие.

Историята на „изгодната“ сделка
Новите стари вагони започнаха да пристигат у нас през миналата година. Част от вече въведените в експлоатация обаче бяха извадени за профилактика още през юни, тъй като „за по-малко от месец са изминали повече от 12 000 км“ – праг, след който е задължителна профилактика.

Вагоните бяха закупени по инициатива на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков. Сделката бе обявена като спешна и стратегическа, предвид острия недостиг на подвижен състав в БДЖ.

Поради липса на оферти от други европейски железопътни компании, БДЖ прие предложението на DB Fernverkehr AG – 76 вагона по 200 хил. евро без ДДС за брой, или общо над 30.4 млн. лв. с транспорта. В официалната документация от преговорите между БДЖ-ПП и германските железници се посочваше, че предложената цена „няма аналог в целия ЕС“.

Сравнено с цената на нов вагон (над 4.9 млн. лв. с ДДС), покупката изглеждаше разумна. Но се оказа, че цената не включва много важен компонент – адаптация към българските условия, включително екстремни летни температури.

Между вятъра и климатика
Докато германските вагони се „задъхват“ от претоварена климатизация, в старите вагони поне прозорците се отварят. Именно това към момента е „решението“ в останалите влакове на БДЖ – проветрение чрез открехнати прозорци и импровизирани методи за задържането им отворени. За комфорта на пътниците обаче това не е достатъчно.

Амбицията на министър Караджов да се модернизира БДЖ чрез покупки на нов подвижен състав няма да се реализира бързо. Новата поръчка за доставка на 10 нови влака на биодизел пък се доближава до границите на фантастиката предвид това, че БДЖ не може да се справи с експлоатацията на стари влакове. Експлоатацията при български условия изисква не просто техника, но и стратегия, поддръжка и гъвкавост – неща, които липсват до момента. Междувременно, пътниците продължават да пътуват в студ и пек  – без алтернатива.
3
Здравейте, приятели на железопътния моделизъм!
 
Имам удоволствието да обявя Ден на отворените врати в Клуб "Железопътен моделизъм - България".

Заповядайте на 27.07.2025 г., неделя, в клубните помещения на Централна гара – София (западна страна, партер) от 12,00 ч. до 16,00 ч.

Мащаби НО, ТТ, N и Z при условията (само) на дигитално управление на подвижния състав (без макета в Z).

Тема на събитието: американски влакове (за мащаб НО).
 
Моля, гостите, които смятат да пускат свой подвижен състав на клубните макети, задължително да са почистили колелата на моделите си.

Деца под 14 годишна възраст ще се допускат само с придружител.

По време на събитието, при необходимост, ще бъде регулиран достъпът до клубните помещения с оглед недопускане на пренаселеност в тях.

Да се позабавляваме заедно!
4
Спират временно влак "Марица",
 по теснолинейката Септември - Добринище

От 01.07.2025 г. до 31.08.2025 г. няма да се движи влак „Марица“ от гара Септември до гара Аврамово и обратно, който тръгва в 10:50 часа от гара Септември и в 12:25 ч. от Велинград, и се връща в 14:05 часа от гара Аврамово за Велинград и Септември.Train travel experiences
С временното спиране на влак „Марица“ от Септември за Велинград и Добринище остават влаковете в 3:30 ч. (ранен), 8:55 ч., 12:40 ч., 16:20 ч. и последният само до гара Велинград – 19:15 часа.
От Велинград за Аврамово, Разлог, Банско и Добринище – 05:00, 10:19, 14:10 и 18:00 ч.
Обратно от Велинград за Септември – 6:55, 9:48, 13:39, 17:35 и 21:38 ч.
От 01.07.2025 г., до края на 2025 г. бързият влак „Родопи“ в 08:55 часа от гара Септември за Добринище ще спира на жп спирка Велинград-юг в квартал Чепино на курортния град, в непосредствена близост до емблематичния градски парк Клептуза.
Досега той спираше само на централната гара в града, в 10:19 ч. От утре може да се качвате и слизате и на втората градска жп спирка ЮГ в 10:24 часа. На връщане влак „Родопи“ също ще спира на Велинград-юг в 17:27 ч. – в посока Добринище-Септември.
При пътуване на туристически групи следва да се свържете с посочените контакти в сайта на БДЖ – www.bdz.bg, от раздела за Родопската теснолинейка, за да бъдат осигурени съответните седящи места за вашето по-комфортно пътуване по най- високата железопътна линия на Балканите
5
Благодаря много за информацията. Определено преди да дойде време финално да печатам, ще направя проучване за мащабите и типоразмерите. От казаното 0 наистина звучи супер за нуждите ми. Що се отнася за другите типоразмери и мащаби, както казах в началото, когато живот и здраве завърша 3D моделът ще го пусна за свободно ползване и всеки, който има желание ще може да го оразмери ако иска да го печата или ползва за каквото му душа иска. На този етап ще се фокусирам върху изграждането на възможно най-детайлен 3D модел. Скоро ще пусна няколко рендера с готова цялата рама и задвижваща част.

Пак се извинявам за неопитността и незнанието ми и наистина благодаря много за всяка споделена информация. А колкото до апетитът...Баба Мецата е легнала под кривата круша, а в главата ми се въртят вече фантазии за една 11-та серия... :hi:
6
Привет!
Респект за това, че се хвърляш на дълбокото и за желанието Ти да експериментираш, да споделяш и да питаш!!! :hi: :hi:
Това е рядкост при нашего брата, за съжаление... :(
Има сертифицирани типоразмери, респективно мащаби към тях. И от MOROP Европейската организация на жп моделистите и приятелите на железницата, която работи тясно свързана с производителите на жп модели и организации на жп моделистите, както и американската такава NMRA. Английската  съществува само на книга и нейните предписания са много остарели.
Та по този повод Ти предлагам да направиш нещо съобразно възможностите на Твоя принтер и официалните типоразмери и мащаби. Така ще можеш и да получаваш съвети и от организирани моделисти с десетилетна история и да разменяш доста мнения, без да се отказваш от нашенските специалисти.
Най-близкото до 1:57 е типоразмера 0, с мащабите 1:45, който е най-разпространен в Европа и за европейски модели. Друг мащаб  тук е 1:43,5. Той е разпространен във Великобритания и малко във Франция и Германия. В Германия е на измиране. Тези два мащаба са сертифицирани от MOROP. В САЩ типоразмера 0 е 1:48. Но това си е само за американски модели.
В България погрешно е възприето  да се пита : "В кой мащаб работиш?" и да Ти отговорят примерно "В НО". НО не е мащаб. Това е типоразмер.. Мащабът е 1:87.
Като свикнеш да работиш в един мащаб, очите Ти привикват все повече и повече да виждаш правилно оразмерените детайли и най-малкото отклонение, ще започваш да го забелязваш...
Другата полза е, че се продават всякакви части за локомотиви и вагони. Примерно в 0 можеш да си вземеш ляти или принтирани въздушни помпи, колела, и каквото Ти душа иска.
Да не забравяме, че и релсовия материал се предлага в нормираните типоразмери и мащаби.
А апетитът идва с яденето... :yes: Ще си пожелаеш по-късно и второ и трето и прочие...
УСПЕХ С НАЧИНАНИЕТО! :good:
П.П. Можеш и да провериш, как се справяш, като примерно един детайл, който правиш на Твоята машинка и е нормиран - като въздушната помпа, която е еднаква за много серии локомотиви и го сравниш. Един път като Твоя изработка и да си купиш такава помпа лята от месинг или бял метал, и още една бройка от принтирани модели от друг колега. Така ще можеш да сравниш как се справяш.
Тук мога да дам съвет, че тези детайли на локомотиви, както и вагоните са сертифицирани и ги има наименованията им и на различни езици. Това още от от 30 години на миналия век насам... Има ги и 3Д изгледи в нета.
7
Още тестове. Това е в 1:57. Знам че е куц мащаб и няма много общо с често използваните за ЖП моделиране, но смятам, че това е границата, с която мога да принтирам без да изменям 3D моделът. Всичко по-малко би изисквало значително по-добър принтер, с който не разполагам. В сегашният си вариант рамата е дълга 30см. Ще продължа да принтирам всичко, което съм моделирал до момента и най-вероятно просто ще я боядисам червена, без да третираm повърхността с кит. Така или иначе, 46-та е толкова "гъсто населена", че рамата почти не се вижда. Та да, научих доста от този тестовe. Има много работа още и още повече моделиране. Някои неща се получават по-добре от колкото предполага, други по-зле. Като напредна в модела ще мисля за по-добро качество на принта, на този етап обаче - обратно в Blender.




8
 Здравейте! Доста се чудих дали да продължавам да досаждам с тея ми ти ПОСТОВЕ :)  /кой как иска да разбира, за темата, за сградата.../.
След голямо забавяне, най-после се получи доволен резултат. Както казах доста ме озори покривът, при първият модел доста надцених възможностите на принтера /керемидите бяха много фини/:
 
 Следва покрив номер 2 :

 После едни 4квадрата кабели:

 Лампите са 3Д принт корпус и стойка, и парче термосвиваема шлауфка.
 Схемичката:

 Лампите по етажите са сметнати за 0,8mA , външните лампи на 5mA.
 Платката която позволява с от един бутон/магнит/ да се правят всякакви комбинации на светлините, и последно задействаните изходи да си останат при възстановяване на захранването :

Като цяло :
 
 
 
 
 Линк към целият Албум...доста голям стана  :pardon: :hi: :hi:
 
9
Във Великобритания: До 2027 г. извеждат от експлоатация "Кралския влак"
публикувано на 01.07.25 в 10:26 Автор: Веселин Паунов - кор. на БНР в Лондон

Кралският влакСнимка: royaltrain.co.uk
Във Великобритания т.нар. Кралски влак ще бъде изведен от експлоатация до 2027 година, в рамките на мерки за спестяване на разходи.

Британските медии съобщиха, че любимият вид транспорт на покойната кралица Елизабет II - "Кралският влак", казано метафорично, също е "достигнал края на линията" и е на път да бъде изведен от експлоатация.

На брифинг, разкриващ годишния финансов отчет на кралското семейство и потвърждаващ подробности за огромна парична инжекция от 91 милиона паунда за финансиране на монархията, беше обявено, че крал Чарлз Трети ще се сбогува "най-сърдечното" с "Кралския влак".

Джеймс Чалмърс, главният ковчежник на монархията, описа хода като пример за това как кралското домакинство прилага "фискална дисциплина" в стремежа си да осигури "ефективност за разходваните средства".

Кралят и други членове на кралското семейство ще разчитат на два нови хеликоптера, когато влакът с девет вагона спре да се движи, когато договорът за поддръжка изтече в началото на 2027 година.

Данни показват, че пътувания с "Кралския влак" през февруари само за два дни, са стрували 44 000 паунда.

По публикацията работи: Ерол Емилов
10
Приятели,

Независимо от отправения от мен апел до края на месец юни да се заяви участие за срещата, малцина бяха тези, които го направиха.

Това развитие на нещата ни поставя в невъзможност да убедим домакина ни в лицето на управата на хотела в нашите сериозни намерения, както и да организираме среща, която поне малко да осигури представителство на жп моделистката общност, предвид което и за мое най-голямо съжаление ще трябва да отменя събитието.

На записалите се и вече превели дължимото, платената сума ще бъде възстановена след приключване на процедурата по отказ пред хотела.

Все пак благодаря на тези, които повярваха, че можем отново да се съберем и да покажем, че можем да бъдем едно цяло, да бъдем общност!

Пожелавам на всички хубави моменти с хобито! Независимо от неуспеха клубът в мое лице ще продължи със своите усилия да обединява представителите на това прекрасно хоби.
Страници: [1] 2 3 ... 10