Последни публикации

Страници: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Понеже ми кичат списанията от FREMO на оградата, а времето не винаги е благосклонно към хартията, та реших да релизирам една пощенска кутия.
Няма модел, няма серия, няма администрация, няма мащаб, а само идея.





22
Кметство с.Вакарел

???? ПАРЕН ЛОКОМОТИВ №01.23 И ЦАРСКИЯТ ВАГОН ИДВАТ ВЪВ ВАКАРЕЛ!

???? 22 юни (неделя) | Гара Вакарел
???? По случай Народен събор „Пресвета 2025“
Скъпи приятели,
на 22 юни Вакарел ще преживее не просто събитие – а истинска жива история!
С трепет ви съобщаваме, че легендарният парен локомотив 01.23– ще пристигне на нашата гара, теглейки не кой да е, а царския вагон 057 от „Корона експрес“! ????????
????️ Тръгване от Централна гара София: 09:05ч.
????️ Обратно от гара Вакарел: 16:30ч.
???? Билети- скоро онлайн в сайта на БДЖ, както и на всички билетни каси в цялата страна.
????️ С БДЖ, влакът не е просто транспорт – той е връзка между поколения. Благодарим!
Гара Вакарел – нашият символ, спомен и връзка с корена – отново ще ехти от свирката на парата, от стъпки, детски смях и въздишки на носталгия.
???? Сърдечна благодарност на нашия генерален спонсор – ECO PETROL, благодарение на когото това вълшебство ще стане реалност.
Елате с децата си. Елате с бабите си.
Посрещнете влака, както някога посрещахме мечтите си – на гарата.
❤️ Сподели с приятели – това е момент за поколенията!



https://www.facebook.com/profile.php?id=100064670952997



23
България е разделена на три жп лота, всички печеливши линии са в един лот.

Пускат поръчката за избор на превозвачи до края на юли, договорите с изпълнителите ще са за 12 години
Лили Границка
Железопътните превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Всички печеливши линии, сред които от София до морето, плюс експресни, бързи и международни влакове са включени в западния лот с център столицата.
Това предвижда проекта за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Той беше публикуван от Министерството на транспорта и съобщенията.
Дава се възможност всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София - западен лот, Горна Оряховица - северен лот и Пловдив - южен лот).
Трудовите договори с работниците и служителите от настоящия жп оператор - "БДЖ-Пътнически превози", няма да бъдат прекратени. Те ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга, уверяват от транспортното министерство.

Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители.
Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.
Планираната продължителност на договорите е 12 години. Заложено е началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Това на практика означава, че и през следващата година държавният оператор "БДЖ-Пътнически превози" ще продължи да обслужва жп линиите.
През юни Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и други, за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура за обществен железопътен превоз на пътници.
Трите лота
В западния лот с депо София включва движението на експресни влакове от столицата до Варна и Бургас, както и до Петрич и по направлението Горна Оряховица - Русе. По същите направления ще се движат и бързи влакове. Международните и нощните бързи влакове също ще се обслужват от западния превозвач.

В северния лот с депо Горна Оряховица са включени бързи влакове по направленията Русе - Варна, Русе - Горна Оряховица - Карлово – Пловдив. За северния превозвач са оставени пътнически влакове, които обслужват североизточната част на страната. Най-дългото направление, по което ще се движат пътнически влакове на северния превозвач са от Русе през Горна Оряховица до Димитровград, и от Русе през Синдел до Бургас.
В южния лот са включени бързи влакове по две направления. Едното е от Пловдив - Стара Загора - Карнобат - Варна, а другото от Пловдив - Горна Оряховица - Варна. Пътническите влакове ще се движат по направлението Пловдив - Карлово - Стара Загора - Карнобат - Бургас.
Влаковете в обема на поръчката
Експресните влакове ще са първа и втора класа, като всички места ще са с резервация. Ще се движат със средна от най-малко 80 км/ч и ще обслужват маршрути от над 100 км в посока. Те ще обслужват само градове с над 20 000 души население или на кръстопътни гари.
Този пазарен сегмент понастоящем не е част от предоставяната сега обществена услуга и няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването ѝ. Предвижда се поетапно да се въвежда от първата година на новите договори с превозвачите, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура.

Бързите влакове също ще са първа и втора класа, с резервация на всички места и ще обслужват маршрут над 100 км в посока и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и в момента. По-голямата част от бързите влакове ще се обслужват от западния превозвач.

Пътническите влакове са с маршрут до 200 км в посока и ще обслужват всички гари и спирки по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и сега. Те ще обслужват регионални и крайградски линии. Крайградски пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужват крайградските зони на административно-икономическите центрове.

Международните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места, с маршрут, който пресича държавната граница и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута в страната. Този пазарен сегмент сега се изпълнява на българска територия, като в състава на влаковете се включват допълнителни вагони, които превозват пътници в рамките на страната. Предвижда се запазването му и прецизиране на начина на покриване на нетния финансов ефект от изпълнението му на територията на страната.
Нощните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места и ще предлагат легла или кушети за преспиване с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница.
Достъп до подвижен състав
Предвижда се изпълнението на договорите да бъде осигурено чрез собствен или нает подвижен железопътен състав, както и с подвижен състав, предоставен от държавата.
Подвижният състав, който ще бъде предоставен на избраните превозвачи за безвъзмездно ползване, ще бъде определен пропорционално на обема на услугата, която ще се извършва за съответната обособена позиция, спрямо обема на обществената услуга за цялата страна.
Подвижният състав, който се предвижда да бъде осигурен от държавата.
По отношение на подвижния състав, който е собственост на "БДЖ-Пътнически превози", новоизбраните изпълнители ще имат възможност да го закупят или наемат на пазарна цена. Пазарната цена ще бъде не по-ниска от определената от независим оценител, намалена с всяка сума на компенсация от държавата, предоставена на настоящия превозвач под формата на субсидия за компенсиране на задължението за превоз на пътници и/или капиталов трансфер, получена от него във връзка със съответния подвижен състав.
До доставката на новия подвижен състав избраните превозвачи трябва да организират изпълнението на услугата чрез собствен или нает подвижен железопътен състав.
Не се допуска избраните превозвачи да използват подизпълнители.
Най-ниска цена - ще е критерият за избор на превозвачите по трите лота.
При изпълнение на договора се предвижда възможност за изменение на тарифата за превоз на пътници. Това може да става веднъж на всяко тримесечие с индекса на инфлацията. Цените на билетите ще могат да се променят и при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация.
Срок за провеждане на процедурата
Плановете са обществено обсъждане на проекта за обществен железопътен превоз на пътници да продължи до 1 юли 2025 г.
След това тя ще бъде изпратена за съгласуване на документацията с Европейската комисия ( 4 юли - 18 юли 2025 г.).
Процедурата за избор на жп превозвачи трябва да бъде публикувана до 31 юли, а срокът за подаване на оферти да е до 30 октомври 2025 г.
Плановете са до 20 ноември да има избрани изпълнители и до края на годината да бъдат сключени договорите с тях. Това ще се случи при условие, че няма обжалване на процедурата.
Периодът от подписването на договорите с избраните превозвачи до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите, което ще бъде между половин и една година в зависимост от сключването на договора. Периодът на мобилизация няма да бъде включен в срока на договора, който е 12 години. През този период Министерството на транспорта и съобщенията не планира да извършва авансови плащания към изпълнителите.
Началната дата за изпълнението на договорите е заложена да бъде 13 декември 2026 г.
24
Гроздан Караджов от влака Мездра-София: Извинявам се на всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват
Транспортният министър нареди във влаковете да има бистро, сапун и работещ климатик
14:11 ч. 02.06.2025
Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов набеляза редица проблеми в БДЖ при пътуването си с бързия влак от Мездра до София, тръгващ от Варна.
Той отбелязва, че влакът е пристигнал само с 9 минути закъснение, заради ремонт по трасето. По думите му обаче 7 часа и половина за път от Варна до София е все още твърде много и времето трудно може да се съкрати съществено.
Караджов отбелязва още, че във влака WiFi няма (никъде в БДЖ няма), нито бистро или вагон-ресторант, което според него е „абсурдно".
Министърът отчита, че проблем с купуването на билети няма – и онлайн, и от автомати по гарите, и на български, и на английски. Купих си билет лесно и удобно както онлайн, така и от автомат. Според министъра мобилната версия на сайта на БДЖ работи перфектно, като показва къде се намира влакът и колко е закъснението, ако има такова.
Като проблем Караджов посочва, че ако си изпуснете влака по вина на БДЖ, ще трябва специално да минете през касите на гарата, за да ви презаверят билета. Иначе рискувате да бъдете глобени.
Транспортният министър отчита и трагичното състояние на гарите.
„Гара Мездра е ключова гара, но там дори няма тоалетна за пътниците. Или по-скоро има нещо с такъв надпис, което, слава Богу, е заключено, предвид вида му. Гара София-север е в долу-горе същото състояние“, казва той.
В резултат на пътуването, министърът посочва няколко неща, които трябва да бъдат извършени:
1. Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата.
2. Във всеки влак за дълги разстояния да има служител на БДЖ, който да е отговорен за състоянието на вагоните преди потегляне на композицията. Поне един час преди тръгване на влака трябва да се осигури безупречна чистота, работата на климатиците, течен сапун в тоалетните, хартия и др.
3. Да има стюард, който да отговаря за чистотата по време на пътуването и да следи интериорът да не се цапа, драска или поврежда. В БДЖ работят достатъчно хора, за да може да се отдели персонал за това.
4. Към всеки бърз влак за дълги разстояния да има бистро. В момента БДЖ разполага с 10 такива вагона, които са достатъчни за покриване на тези линии.
5. Всички климатици във влаковете с вагони, снабдени с такива, трябва да работят нормално. Още повече, че на този тип вагони прозорците не се отварят. Факт е, че има и още един проблем - новозакупените стари вагони се нуждаят от модификация, за да работят у нас. Но е факт и че климатиците често не работят просто защото не са заредени с фреон.
6. Както направихме с обхода на линията София-Бургас, и по линията София-Варна ще бъдат идентифицирани участъци, където скоростта на влака е излишно намалена, за да можем да съкратим времето за пътуване. Радвам се, че с машинистите от влака, които от години пътуват по тези линии, имаме консенсус къде какво може да се направи.
7. НКЖИ трябва да ми даде до края на седмицата списък с гарите, на които не е правен ремонт последните 20 години, за да се види къде, какво и кога може да се направи, за да се подобри положението. Тук бързи резултати не можем да очакваме, заради липсващо финансиране, но все някога трябва да се почне.
Следващото пътуване на Караджов ще е с крайградски пътнически влак.
Накрая министърът поднася извинения към всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват в българските влакове. Извинения и към редовите железничари, които въпреки, че съвестно изпълняват задълженията си, понасят основателните критики на пътуващите, посочва още Караджов.
25
Лoĸoмoтиви зa нaд $500 милиoнa щe пpeвoзвaт виcoĸoĸaчecтвeнa жeлязнa pyдa oт нaxoдищeтo Cимaндy, Гвинeя
Aвтop: mоnеу.bg
02.06.2025
Изтoчниĸ: Rіо Тіntо
Πpoeĸтът зa жeлязнa pyдa Cимaндy дocтигнa вaжeн eтaп c пpeдcтaвянeтo нa пъpвитe cи тeжĸoтoвapни лoĸoмoтиви, cъздaдeни cпeциaлнo зa цeлтa. Инфopмaциятa идвa нa фoнa нa дaннитe, чe в ĸpaя нa гoдинaтa щe бъдaт peaлизиpaни пъpвитe пapтиди oт дoбивa нa нaй-гoлeмия извecтeн ĸъм мoмeнтa пpoeĸт зa виcoĸoĸaчecтвeнa жeлязнa pyдa в cвeтa.
Ha oфициaлнa цepeмoния пpeз минaлaтa ceдмицa тe бяxa пpeдcтaвeни в пpoизвoдcтвeния зaвoд нa Wаbtес в Mapxoвpa, Индия.
Лoĸoмoтивитe ca пъpвитe oт пopъчaнитe пpeз юли 2024 г. 78 бpoя oт имeтo нa Lа Соmраgnіе du ТrаnѕGuіnéеn (СТG). Te щe тpaнcпopтиpaт жeлязнa pyдa oт миннaтa ĸoнцecия Cимaндy в Бeйлa дo пpиcтaнищeтo Mopeбaя във Фopeĸapия пo нoвa 670-ĸилoмeтpoвa жeлeзoпътнa линия.
B нaчaлoтo нa тaзи гoдинa бe cĸлючeнa oщe eднa cдeлĸa зa лoĸoмoтиви. Cyмapнo, двeтe пopъчĸи нaдвишaвaт $ 500 милиoнa, ĸoeтo ги oпpeдeля ĸaтo eднa oт "нaй-гoлeмитe мeждyнapoдни cдeлĸи зa лoĸoмoтиви" нa Wаbtес пpeз пocлeднитe 5 гoдини.
"Toзи вaжeн eтaп e пopeднoтo дoĸaзaтeлcтвo, чe cмe нa път дa peaлизиpaмe пpoeĸтa Cимaндy cъглacнo oбявeния пъpвoнaчaлeн плaн", зaяви yпpaвлявaщият диpeĸтop нa ЅіmFеr Kpиc Aйчиcън.
"Haшaтa визия ce пpeвpъщa в peaлнocт и ниe cмe paзвълнyвaни oт мнoгoтo възмoжнocти, ĸoитo СТG щe дoнece нa Гвинeя, ĸaтo yлecни тpaнcпopтa нa cтoĸи и xopa пpeз Tpaнгвинeйcĸия ĸopидop", ĸoмeнтиpa oщe тoй.
Πpoeĸт зa $260 милиapдa: Зaпoчвa дoбивът oт нaй-гoлямoтo извecтнo нaxoдищe нa виcoĸoĸaчecтвeнa жeлязнa pyдa в cвeтa
Πълният ĸaпaцитeт бъpзo щe дocтигнe 120 млн. мeтpични тoнa гoдишнo
Oчaĸвa ce жeлeзoпътнaтa линия, yпpaвлявaнa oт СТG, дa игpae тpaнcфopмиpaщa poля oтвъд пpeвoзвaнeтo нa pyдa. Tя щe дaдe възмoжнocт зa движeниe нa пътници и cтoĸи, щe cтимyлиpa мecтнaтa иĸoнoмиĸa и щe oтĸлючи дългocpoчни пepcпeĸтиви зa paзвитиe в Гвинeя и пo-шиpoĸия peгиoн нa Зaпaднa Aфpиĸa.
Oчaĸвa ce пъpвитe 2 лoĸoмoтивa дa пpиcтигнaт в Гвинeя пpeз oĸтoмвpи, a oщe чeтиpи ca плaниpaни зa дocтaвĸa в нaчaлoтo нa нoeмвpи. Te щe пpeминaт пpeз тecтoвe и въвeждaнe в eĸcплoaтaция в пoдгoтoвĸa зa пълнoмaщaбни oпepaции.
Πpoeĸтиpaни cпeциaлнo зa пoдĸpeпa нa нaй-гoлямaтa инициaтивa зa paзвитиe нa миннoтo дeлo и инфpacтpyĸтypaтa в Aфpиĸa, нoвитe лoĸoмoтиви бeлeжaт ĸлючoв eтaп в тexничecĸo и лoгиcтичнo oтнoшeниe пo peaлизaциятa нa пpoeĸтa Cимaндy.
26
Италиански институт: Москва и Пекин блокират Коридор № 8, Белград и Атина форсират Коридор № 10

Коридор № 8 е основна ос за развитие на европейския континент. Коридор № 8 трябва да свърже пристанище Бургас на Черно море с албанското крайбрежие на Адриатическо море през Северна Македония. Войната в Украйна допълнително засили стратегическото му значение, но забавянията се трупат вече две десетилетия.  Това се казва в анализ на италианския институт за Балканите и Кавказ, който Агенция БГНЕС публикува без съкращения.
„По мое мнение е малко вероятно Коридор 8 някога да бъде завършен. Не мисля, че руснаците ще го позволят. Това е игра на политическо влияние. Може би ще разрешат да се транспортират няколко стоки, достатъчно, за да се спомене коридорът тук-там. Но в действителност всичко това ще си остане една мечта“.
Така говори не експерт по логистика или международна политика, а обикновен работник на пристанището в Бургас, в една от първите сцени на „Коридор 8“, документален филм от 2008 г., който проследява маршрута на паневропейския коридор, една година след присъединяването на България към Европейския съюз.
Чрез отделни истории документалният филм проследява маршрута на „Коридор 8“ - пътна и железопътна инфраструктура, проектирана през първата половина на 90-те години на ХХ век, за да осигури сухопътна връзка между бреговете на Черно море и Адриатическо море през България, Северна Македония и Албания и по-нататък до италианските пристанища Бари и Бриндизи.
Много от разказите във филма, често изпълнени с остроумна балканска ирония, са актуални и днес.
Каквато и да е истинската роля на Русия, Коридор 8 остава пъзел, чиито парчета чакат да бъдат сглобени.
Въпреки че е постигнат известен напредък, като например неотдавнашното откриване на железопътната линия Куманово-Беляковце в Северна Македония, цялостната визия на проекта остава до голяма степен незавършена, особено в трансграничните участъци на участващите държави.
В резултат на това превозът на хора и стоки от Адриатическото крайбрежие до Черно море, независимо дали е автомобилен или железопътен, продължава да бъде невъзможен или много сложен, като времето за пътуване и ограниченията в инфраструктурата правят Коридор 8 непрактична и малко използвана възможност.
Официално завършването на коридора остава приоритет за правителствата на София, Скопие и Тирана, тъй като той е инструмент за модернизация и сътрудничество, който може да донесе осезаеми ползи на регион, останал в периферията на европейското икономическо развитие. Въпреки това бавните темпове, с които се реализира, рискуват да изчерпят потенциала на проекта.
В България - един все още незавършен проект
България, която е член на Европейския съюз от 2007 г., трябваше да поеме водеща роля в реализацията на Коридор № 8. Всъщност голяма част от трасето на коридора, преминаващо през българска територия, е завършена както по отношение на пътната, така и на железопътната инфраструктура.
По отношение на цялостната функционалност обаче мечтата все още е далеч от превръщането си в реалност. По цялото трасе 52 % от пътната инфраструктура и 55 % от железопътната инфраструктура се намират на българска територия. В годините след присъединяването на страната към ЕС основният път от изток на запад - автомагистрала „Тракия“, свързваща София с Бургас, беше завършен благодарение на значително европейско финансиране.
„Що се отнася до железопътната мрежа, в момента се работи по завършването на модернизацията на линията София-Бургас“, каза Людмил Иванов, експерт по управление на железопътния транспорт. „Линията трябваше да бъде завършена през 2023 г., но работата се забави поради редица фактори, включително трудностите при завършването на най-дългия тунел по трасето, който беше построен от консорциум от турски компании. Въпреки това е реалистично да се очаква, че този участък ще бъде завършен до 2029-2030 г., което ще позволи на влаковете да се движат със 160 км/ч, като същевременно се гарантират съвременните стандарти за безопасност“, добави той.
След като линията бъде завършена, пътуването между столицата София и Бургас трябва да отнема по-малко от 4 часа, в сравнение със сегашните 6 часа и половина.
Ситуацията обаче не е толкова розова в участъка, който свързва София с границата със Северна Македония.
Тук техническите трудности, свързани с пресечения, планински терен, са неразривно свързани със сложните политически отношения между София и Скопие.
Що се отнася до пътните връзки, през 2022 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира процедура за проектиране на нова магистрала, която от българо-македонската граница трябва да достигне до град Дупница, където ще се свърже със съществуващата магистрала „Струма“, която свързва София с гръцката граница.
Все още обаче не е обявена начална дата за проекта.
Понастоящем пътят, свързващ София с македонската граница, минаващ през градовете Перник и Кюстендил, е класифициран като „ниво 1“, т.е. като скоростен транзитен път на дълги разстояния. Що се отнася до железопътните връзки, ситуацията е още по-сложна.
Участъкът, свързващ София с град Радомир, вече е електрифициран, но се нуждае от сериозна модернизация, за да бъде приведен в съответствие със съвременните стандарти за превоз на хора и стоки.
Според проекта от 2011 г. 72-километровият участък между Радомир и македонската граница трябва да бъде покрит с ново трасе, което включва прокопаване на тунели и изграждане на виадукти.
По това време, поради технически трудности, стойността на работата се оценяваше на 450 млн. евро - сума, която вероятно ще нарасне значително.
„Предвид настоящата несигурност относно наличието на финансови ресурси е трудно да се предвиди кога ще бъде завършена работата по доизграждането и модернизирането на българската линия, свързваща София с македонската граница“, призна Людмил Иванов. Във време, когато Черно море се превърна в зона на конфликт, поради войната в Украйна, логистичната алтернатива, свързваща Адриатическо и Черно море през страните от НАТО, е от решаващо значение.
Повече от планините обаче, трудните политически отношения между България и Северна Македония изглеждат основните пречки за преодоляване.
През 2017 г., с подписването на договора за добросъседство между тогавашните министър-председатели Бойко Борисов и Зоран Заев, настроението беше оптимистично. В самото споразумение 2027 г. беше определена като целева дата за завършване на железопътната линия между София и Скопие. Две години по-късно именно настоящият български министър-председател и министър на транспорта по това време  обяви, че до 2025 г. пътуването с влак до двете столици ще отнема само един час.
В същото време Росен Желязков потвърди решението на България да се съсредоточи върху пътната връзка между Дупница и границата, но подчерта, че Северна Македония не е толкова заинтересована от тази глава. „За нас приоритет остава железопътната връзка между България и Северна Македония“, заключи Желязков тогава.
Скоро обаче стана ясно, че обещанията няма да бъдат изпълнени навреме.
През 2021 г. България, Северна Македония и Албания подписаха нов тристранен протокол за Коридор № 8: „В този протокол бяха точно определени маршрутите и инфраструктурата, които трябва да бъдат изградени, а крайният срок за окончателното изпълнение беше определен на 2030 г. За съжаление, тази цел изглежда трудно постижима, поради политически решения“, обясни Христо Алексиев, тогавашен министър на транспорта и подписал документа от името на София.
„Имам предвид най-вече съмненията, изразени от правителството в Скопие, което през последните месеци сякаш постави под въпрос приоритета на Коридор № 8“, продължи той.
През януари 2025 г. София предложи на Скопие да подпише споразумение за проектиране, изграждане и експлоатация на железопътен тунел, свързващ двете мрежи при граничния пункт Гюешево-Деве баир.
През март обаче българското правителство обяви промени в програмата „Транспортна връзка 2020-2027 г.“, като се отказа от плановете за модернизация на отсечките София-Перник и Перник-Радомир, които бяха пожертвани поради финансови ограничения, в полза на завършването на отсечката, водеща до Бургас и Черно море, за която първоначално бяха отпуснати 500 млн. евро. „Смятам, че това решение е преди всичко техническо, може би с оглед оптимизиране на изпълнението на транспортните проекти и инфраструктурата, включени в европейските програми. От геостратегическа гледна точка обаче смятам, че това е погрешно решение“, посочи Христо Алексиев.
Северна Македония и Албания, далеч от това да бъдат свързани
Последният конкретен напредък по трасето на коридора е постигнат в Северна Македония, с откриването на модернизираната 30-километрова железопътна връзка Куманово-Беляновце до границата с България, официално обявено от македонския министър-председател Християн Мицкоски на 28 януари 2025 г.
Този участък е само първият от бъдещата 90-километрова линия, свързваща Куманово с границата с България. Следващите участъци включват Беляковце-Крива Паланка (34 км) и Крива Паланка-Деве баир (24 км).
„Вторият участък ще бъде завършен по график. Освен това ще обявим търг за третия участък, който ще ни позволи да бъдем напълно свързани с нашите източни съседи“, обяви Християн Мицкоски по време на речта си при откриването на участъка Куманово-Беляновце.
Въпреки тази голяма стъпка напред обаче експертите предупреждават да не се правят прекалено оптимистични прогнози.
„Железопътната връзка Куманово-Беляновце вече беше изградена и трябваше да се модернизира, както и да се построят някои мостове, но това отне повече от десетилетие“, обясни професор Зоран Кракутовски от катедра „Железници“ към Строителния факултет на Университета „Свети Свети Кирил и Методий“ в Скопие. Според него бавният напредък на работата се дължи на бюрократични забавяния, нередовни тръжни процедури и неадекватен избор на изпълнители.
„Ако можех да вземам решения, щях да избера надеждни фирми, без да импровизирам. Проектът така или иначе е скъп. Ако обаче искаме да бъде завършен успешно, задължително трябва да поверим изграждането му на сериозни фирми. По-специално третата отсечка, дълга 66 км, от Крива Паланка до границата, и свързания тунел, планиран да пресече границата с България“, допълни Кракутовски.
Засега е изключително трудно да се прогнозира дали въпросният участък ще бъде завършен. Не трябва да се забравя, разбира се, работата, която е необходима, за да се придвижим в обратната посока, към Албания, с модернизацията на железопътната линия Скопие-Кичево и работата по свързването ѝ с албанската мрежа.
Понастоящем Албания е страната, в която работата по Коридор № 8 изостава най-много от графика: изпълнението на проекта като цяло, според албанския журналист Гьон Ракипи, „е фестивал на пропуснатите възможности и системните нарушения“.
Сред завършените работи са коридорът SH2, свързващ Дуръс с Тирана, и магистралата A3, свързваща Тирана с Елбасан, завършена през 2013 г.
От друга страна, трасето, свързващо Елбасан с границата със Северна Македония, „продължава да е затрупано от закъснения и незавършена работа“, докато ключов елемент от инфраструктурата - външният околовръстен път на Тирана - все още далеч не е завършен.
Албанската железопътна мрежа, коментира Гьон Ракипи, „е в още по-лошо състояние, остаряла реликва от ХХ век, с минимално търговско използване и без функционални трансгранични връзки“.
Освен липсата на ресурси, в основата на проблема е управлението: в Албания много инфраструктурни проекти са белязани от лошо управление и обвинения в корупция.
„Магистралата Тирана-Елбасан например надхвърли бюджета с 80%, което доведе до глоба от 44 млн. евро след международен арбитраж. Споровете за отчуждаване на земи и небрежните екологични оценки добавят още едно ниво на дисфункция“, заяви Гьон Ракипи.
Геополитическа конкуренция
Коридор 8 е замислен преди всичко като инструмент за икономическо развитие и регионално сътрудничество: с руската инвазия в Украйна и превръщането на Черно море в зона на конфликт геополитическите и стратегическите съображения могат все повече да натежат върху бъдещото му развитие.
Според Ардиан Хакай, директор на отдел „Изследвания“ в Института за сътрудничество и развитие в Албания, „Коридор 8 в момента се радва на значително внимание от страна на [албанското] правителство и ЕС, особено заради потенциала му по отношение на сигурността в Югоизточна Европа, на който се обръща повишено внимание в резултат на войната в Украйна и преориентирането на ЕС към отбраната и сигурността“.
„Във време, когато Черно море се превърна в зона на конфликт през последните години, поради войната в Украйна, считам, че логистичната алтернатива, свързваща Адриатическо и Черно море през страните от НАТО, е от решаващо значение“, добави Христо Алексиев.
В допълнение към текущите опасения съществуват дългосрочни стратегически съображения и състезания. Един от най-старите проблеми на Балканите е свързан с разминаването на интересите между оста Изток-Запад, традиционно подкрепяна от България, и оста Север-Юг, разглеждана като израз на интересите на Гърция и Сърбия, като Северна Македония е жизненоважен полюс и за двете системи.
Ето защо не е случайно, че настоящият коридор 8 (Изток-Запад) се разглежда от много анализатори като конкурентен проект на друг коридор - коридор 10, който пресича Балканския полуостров от север на юг.
Според Христо Алексиев сега в битката влиза нов международен играч: Пекин. През последните години Пекин видимо засили позициите си в региона, като пое контрола върху пристанището на Пирея и финансира редица транспортни инфраструктури, за да го свърже с богатите пазари на Централна Европа.
„Сърбия настоява Коридор 10 да бъде приоритет. Съществува обаче риск китайските интереси и инвестиции да проникнат и в тази ос. В момента Пекин изгражда и финансира голяма част от пътната и железопътната инфраструктура на Сърбия чрез заеми, които създават подчинени отношения между Белград и Китай. Така че не бих се учудил, ако самият Пекин подкрепи желанието да се даде приоритет на Коридор 10. Като се има предвид нарастващото напрежение по отношение на митата и логистиката - посочи бившият министър на транспорта, - ми се струва очевидно, че трябва много внимателно да помислим кое от тях ще надделее в развитието на региона“.
Въпреки това Людмил Иванов, експерт, свикнал с дългите срокове за планиране на железопътния транспорт, посочва, че макар възможностите, които предлага завършването на мащабна инфраструктура, да са очевидни, по-лесно е да се предвиди кои участници ще могат да се възползват конкретно от тях в бъдеще.
„Трудно е да се предвиди завършването на железопътната линия на Коридор 8 преди 2035-2040 г. Става дума за 10 до 15 години, което е цяла вечност в геополитически план. Само няколко седмици бяха необходими на новата американска администрация на Доналд Тръмп, за да постави под въпрос много позиции и съюзи, които до вчера бяха приемани за даденост“, заключи Иванов. | По материали на БГНЕС:
https://www.bgnes.bg/italianski-institut-moskva-i-pekin-blokirat-koridor-8-belgrad-i-atina-forsirat-koridor-10

27
Да да, обувките и калодките са променени със сигурност, снимките които пуснах в предишния пост са от Flickr-а на Красен Панев и са съответно в началото и в края на работата по локомотива преди 10 години. Иначе днес разговарях и с г-н Ангел Алексиев, който каза, че спирачката на задната талига е премахната в началото на 60-те години. Смятам да я моделирам на малко по-нататъшен етап. Също така взех контакти към кого да се обърна в БДЖ, за да мога да получа евентуален достъп до депото докато локомотивът е изгасен. Това би ми дало възможност да заснема много повече детайли, да измеря други такива и да направя 3D scan на по-сложни компоненти като например въздушната помпа. Дано има резултат. Междувременно ще работя по компонентите, които са ми известни.
28
Този елемент е променен все пак. При възстановяването са монтирани обувки за две малки калодки, защото в локомотивното депо се доставят такива за електрическите локомотиви.
29
Доколкото знам, локомотивът е вкаран в базата в Асеново след генерален ремонт и е бил напълно годен за експлоатация. Бил е консервиран и вкаран в държавен резерв. След отпадането на необходимостта от поддържане на парни локомотиви в студено състояние като държавен резерв, няколко от локомотивите, един от които е 46.03, са запазени за музейни, а останалите са извадени от базата и нарязани. По същото време спира поддръжката и постепенно започва демонтажа на системите в БДЖ, нужни за експлоатацията на парни локомотиви - багери за товарене на въглища, сгурийни ями, водни кули, водни кранове и връзките между тях, обръщатели, специализираните машини за обработка на цилиндрите и шибърите на парните машини и т.н.

При възстановяването на 46.03 не са правени съществени промени по локомотива. Промените, спрямо състоянието на локомотива при доставката му, са правени през годините на редовната му експлоатация. Това са подобрения и упростявания на конструкцията с цел улесняване и поевтиняване на поддръжката, използване но по-нови и по-добри за времето си детайли, като и уеднаквяване, доколкото е възможно, с използваните детайли с останалите парни локомотивив експлоатация в БДЖ.


Иван
30
Работа по спирачната система.







Реших да я направя както е била оригинално - с една калодка, защото ( и логично) са въведени промени при възстановяването му.





Разбрах, че на 1-ви Юни щял да бъде изваден за атракцион. Ще се възползвам, за да насмимам детайли, които да са ми от помощ.  :)
Страници: 1 2 [3] 4 5 ... 10