Автор Тема: Смяна на куплунзи  (Прочетена 7850 пъти)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Смяна на куплунзи
« -: 02 Декември 2009, 10:55:59 »
Та значи, след дълги размишления реших, че ще е по-добре да сменя куплунзите на наличният ми подвижен състав с курц - куплунзи.Лошото е, че повечето ми вагони, а и почти всичките ми парни локомотиви са "Пико".Оттам идва и въпросът каква основа да монтирам, някой знае ли дали се продава нещо подобно или ще трябва да творя самоделки?  ::)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #1 -: 02 Декември 2009, 11:14:28 »
Решението ти е добро, но има няколко фактора, с които трябва да се съобразиш.
"Основата", както я наричаш е всъщност кинематиката, която е задължителна за курцкуплyнга (без нея той не функционира). Опашката на кинематиката завършва с шахта, и B шахтата "щракваш" курцкуплyнга (от който модел искаш: Roco, Fleishmann, Тrix и т.н.)
Кинематики продава фирмата Roco, като те са САМО за двуосни вагони, съответно за дълги (над 140 мм.), и къси (под 140 мм.) Възможно е с много пилене и напасване тези кинематики да се пригодят и за 4-осни вагони (стига разтоянието от буферната греда до външната ос да е достатъчно голямо).
За кинематиките на Roco наскоро стана въпрос в темата на Тони за мотрисата.
Пожелавам ти успех!

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #2 -: 02 Декември 2009, 11:43:16 »
Ами аз имам само двуосни вагони(не съм любител на четириосните), така че това не е проблем.По-скоро проблем ще са въпросните основи на Роко, които са безобразно скъпи:
http://www.roco.co.at/index.php?id=15&Anfangsposition=99&artikelnummer=40326
Нали за такива става въпрос?На вагон по 10 кинта...Трябва да съм луд, за да сложа на вагон за 10 лева още по 10.Ще ми трябват 300-400 лева за тези бръмбъзъци, а ми се струва много за парче пластмаса.От друга страна с курц ще се откачат и закачат по-лесно.На практика с пиковските окачвачи много малко от вагоните ми се откачат с откачвачката и закачат сами.Трябва ръчна намеса , което обезсмисля откачвачката и е доста тъпо, все пак.  ::)
Дали не се произвеждат и от друг производител? А и се питам как стоят нещата с локомотивите? ;)
« Последна редакция: 02 Декември 2009, 11:54:27 от XRISTO »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12344
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #3 -: 02 Декември 2009, 11:59:03 »
Момче, не се еб*вай, щом са ти двуосните вагони , вземи , че си направи един шаблон ако щеш и по NEM - стандарта , дори едно обикновенно дървено трупче, с определена височина на автосцепката спрямо глава релса и спрямо нея си ПРОГОНИ всички останали, като ремонтираш там където трябва, пилиш, доогъваш, пружинки , машинки и всичко което ще ти помогне да станат ЕДНАКВИ И КАЧЕСТВЕНО РАБОТЕЩИ всички автосцепки по вагоните .Не си въобразявай че фирмите производителки са го направили - ние си правим тези "досглобявания" и напасвания , дори на новите си придобивки. Това просто си е правило в моделните кръгове.
 Въобще не ти трябват курц куплунзи , защото те правят по стегната всяка композиция с тях , буфер до буфер дори в завойте и т.н , а на теб просто са или стари , или криви, или не добре сглобени автосцепките щом се закачат и откачат когато ТЕ си поискат , а не когато ти трябва.
В ТТ има освен доогъване , дори и пилене на челни повърхности , както и дооформяне на отворите (говоря за предпоследният модел сцепки при тоз мащаб) и т.н. докато започнат да работят перфектно.
Направи си това прогонване (стар военен термин) и тогава след като видиш как работят , се оглеждай за нещо което е скъпо, но все пак необходимо зло, но на по-следващ етап.
И сега се сещам още нещо - дори при перфектно прогонени сцепки, ако трасето ти (било то на килима, кухненската маса , модул или макет) не е добре , право , равномерно и прецизно положено , пак ще ти се разкачват  , когато те си поискат!!!
 ;D ;D ;D

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #4 -: 02 Декември 2009, 11:59:41 »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5588
  • Рейтинг: 650
  • Красотата е в детайла!
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #5 -: 02 Декември 2009, 14:58:21 »
Конрад също продават курцкуплунг кинематика, но не се сещам за номера...
п.п. Но да ти кажа, аз също бях решил на единствения ми останал вагон (четириосен) от старото Пико да си сложа кинематика и даже си купих конрадска, но при опита да я сложа се оказа, че не може, понеже чисто конструктивно рамата на вагона не позволява. Пък и по принцип смяната (дори само на двуосни вагони) е къртовски труд, особено ако имаш много подвижен състав. Това е пробиване, напасване, лепене (може би) и т.н. Мно-о-о-о-го работа! Напълно излишна според мен!
Затова карай със старите куплунги и започни лека-полека да сменяш подвижния състав с такъв по-съвременна изработка. И неусетно всичко ще е с курц.
« Последна редакция: 02 Декември 2009, 15:08:46 от Vlado »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #6 -: 02 Декември 2009, 21:46:24 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=2028.msg32083#msg32083 date=1259747981
http://www.roco.co.at/index.php?id=104&artikelnummer=40343&bezeichnung=&bahnverwaltung=&epoche=&spur=&stromsystem=&merkmale=&Submit=Suchen
 Това е продуктът, който ти трябва.

Дааа, явно това е продуктът, който ми трябва, но дали има нещо подобно и за локомотивите?

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #7 -: 02 Декември 2009, 22:24:24 »
http://vbox7.com/play:93bd4108
Ице,това ми е ретро подвижния състав.Има нещо особено в него, 8) дали го забеляза...ако си го забелязал -ок,сменяй куплунзите,ако не - няма никакъв смисъл да трошиш грешни пари и труд :good: .Без да гледаш темата за моя макет,обещаваш ,нали...щото там може и да упоменато за какво иде реч.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #8 -: 02 Декември 2009, 23:04:39 »
Мите, аз само на локовете и на товарните ще сменям куплунзи.Единствените ми четири пътнически вагони отдавна са с курцове (роковски са) и проблема касае само товарните.  ::)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #9 -: 02 Декември 2009, 23:53:14 »
 Зависи на кой локомотив искаш да монтираш кинематика! Ако става въпрос за BR 55 на Пико, монтажът на кинематика на тендера не е никакъв проблем, но ако искаш да монтираш кинематика на BR 118 или E11 например, то мисията е почти невъзможна! Всичко зависи от това има ли талиги, или не, и ако има талиги, какво е разтоянието от външната колоос до буферната греда! Колкото е по-голямо това разтояние, толкова по-лесно ще монтираш кинематиката. Има и един компромисен вариант, който фирмата Roco често практикува, а именно локомотивите им много често НЯМАТ кинематика, просто шахтата е монтирана малко по-напред от буферната греда, завива, но не се изнася в кривата. В шахтата се слага по желание курц, или NEM куплyнг. Така че и това е вариант (но в този случай няма залепване буфер до буфер).

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #10 -: 03 Декември 2009, 07:46:23 »
Ами нали самата кинематика се намира в устройството,за което се закачат самите куплунзи?Значи, аз искам да ползвам така да се каже "Курц" стандарта с цел по-лесно самозакачане и съответно откачане на вагоните.Колкото до това, на какво разстояние са един от друг - не ме притеснява толкова.Радвам се, че ще мога да сложа "Курц" на 55-цата, защото ще влачи товарни влакове и е хубаво да мога да го преобразувам.Аз взех да се замислям дали не бих могъл да срежа старите и да запоя по едно правоъгълниче от ламарина върху останалата част.Куплунга ще влиза в парчето ламарина, също като на по-новите локове и вагони.Само че ще трябва доста измервания преди да се реша, пък и може да пробвам на един от първите ми локове, дето си го имам от дете - едно двуосно локомотивче от пико - жуниор.  :good:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12344
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #11 -: 03 Декември 2009, 08:14:28 »
Цитат на: XRISTO link=topic=2028.msg32121#msg32121 date=1259819183
Ами нали самата кинематика се намира в устройството,за което се закачат самите куплунзи?Значи, аз искам да ползвам така да се каже "Курц" стандарта с цел по-лесно самозакачане и съответно откачане на вагоните.Колкото до това, на какво разстояние са един от друг - не ме притеснява толкова.Радвам се, че ще мога да сложа "Курц" на 55-цата, защото ще влачи товарни влакове и е хубаво да мога да го преобразувам.Аз взех да се замислям дали не бих могъл да срежа старите и да запоя по едно правоъгълниче от ламарина върху останалата част.Куплунга ще влиза в парчето ламарина, също като на по-новите локове и вагони.Само че ще трябва доста измервания преди да се реша, пък и може да пробвам на един от първите ми локове, дето си го имам от дете - едно двуосно локомотивче от пико - жуниор.  :good:

Защо си мислиш че като сложиш курцовете и ще си решиш проблема със закачването и откачването?
Та и тях докато сложиш пак ще имаш напасване , пилене и прогонване за еднаквост...тоест това което ти казах по-горе ти предстои , независимо дали си със TELEX, RELEX [PIKO] или кинематика с курцове на Роко!
Не си ли го направиш това , проблема с откачванията пак ще те застигне...

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #12 -: 03 Декември 2009, 09:32:47 »
Цитат на: pach link=topic=2028.msg32122#msg32122 date=1259820868
Защо си мислиш че като сложиш курцовете и ще си решиш проблема със закачването и откачването?
Защото курцовете не са толкова чувствителни на вертикални отклонения, а и се скопчават и (особено)разкопчават доста по-лесно.Имам и от двата вида, (както писах по-горе пътническите са ми с курц) и това са лични наблюдения, а не някой ми казал, пък друг ми рекъл.Със Зазо си разделихме едно пликче курцове преди време, а и някои от вагоните и локомотивите ми имат в комплекта си и курц-куплунзи.От тази гледна точка ще се изръся с малко кинти, сигурно най - много още половин пликче ще ми е нужно.Тези, старите съм си играл доста да ги напасвам и трябва да ти кажа, че на много от тях проблемът идва от нивата.Правя ги един с друг и всичко е ок.Сложа трети, а той с единия се закопчава, а с другият не.А локовете....там е доста трудно да коригирам и всяка корекция води до безпроблемно скопчаване с един-два вагона и с другите-нищо.Удрят се един в друг тегличите и се отблъскват.Не мога постоянно да се занимавам с подобни недъзи.Просто ще ми е доста трудно, да не кажа невъзможно, да ги нагодя и затова ще правя въпросната гимнастика.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12344
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #13 -: 03 Декември 2009, 09:38:25 »
Ами за това ти казвам да си направиш един еталон (дори стандарта го предвижда) , за да изравниш нивата на всички , и повярвай по-лесно е това , отколкото да пригаждаш на стари вагони ,  новите куплунзи...
Ама прави каквото искаш ...попита , казахме ти го ...ти си решаваш сам! :drinks:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Смяна на куплунзи
« Отговор #14 -: 03 Декември 2009, 10:07:20 »
Цитат на: XRISTO link=topic=2028.msg32121#msg32121 date=1259819183
Ами нали самата кинематика се намира в устройството,за което се закачат самите куплунзи?Значи, аз искам да ползвам така да се каже "Курц" стандарта с цел по-лесно самозакачане и съответно откачане на вагоните.Колкото до това, на какво разстояние са един от друг - не ме притеснява толкова.Радвам се, че ще мога да сложа "Курц" на 55-цата, защото ще влачи товарни влакове и е хубаво да мога да го преобразувам.Аз взех да се замислям дали не бих могъл да срежа старите и да запоя по едно правоъгълниче от ламарина върху останалата част.Куплунга ще влиза в парчето ламарина, също като на по-новите локове и вагони.Само че ще трябва доста измервания преди да се реша, пък и може да пробвам на един от първите ми локове, дето си го имам от дете - едно двуосно локомотивче от пико - жуниор.  :good:
Т.е. искаш да ползваш водилото на старият куплyнг и върху него да запоиш направена от теб шахта? Но на това място се намира частта, която "подпира" отдолу куплyнга и ще пречи да запоиш шахтата. Единствено можеш да я запоиш много по-напред от буферната греда, но тогава два съседни вагона ще стоят прекалено далече един от друг!