Колеги – моделисти вчера дадох линк към препоръките на Европейската организация за модули в ж.п.моделизма.
(За повече инфо -
http://www.fremo.org/h0europa/h0qs.htm)
Днес качвам тук преведен стандарта по MOROP - NEM908D.
Това е оригинала:
http://www.morop.org/de/normes/nem908d_d.pdfИ тъй като немският език ми е много мътен , а гугъл транслатора още се учи , не претендирам за дословност (нито за хонорар) , но и за непросветения основните неща са ясни.Хората са го направили.
А ние тук си направихме анкета - какви куплунзи да се употребяват .
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,461.0.htmlДобре де , отказахме се от стандартния 25-пинов куплунг , и се спряхме на 15-краковият.До тук нищо лошо (ако не броим че ще ни трябват преходници в определен момент...) , но не разбрах ,че отново трябва да се учим да караме колело , при опроводяването ???(аз категорично съм против тънките проводници,като ще правим нещо - нека да е качествено и с поглед напред в бъдещето).
Явно ще си правим нов нашенски стандарт , но защо трябва да се учим от собствените грешки , а да не ползваме чуждият ,при това споделен опит??? Е те това не го разбирам ...Забележете , че по опитните от нас опроводяват всяко релсово трасе с отдална двойка кабели. Ние възприехме да са двете в паралел с цел икономии и яснота на връзките и управлението.(Впрочем това не пречи , който иска да го направи в пълноценен вид)
Когато правим челата на модулите възприемаме чуждият опит (стандарт) и наслагваме нашето желание (двойно релсово трасе) и тогава никой не се почувства обиден , засегнат или с измислени мотиви за предупреждение . Но когато става въпрос за електроинсталацията - промените на стандарта и излизането ни от него (макар той да допуска достатъчно свобода - за справка виж точка 5-та от стандарта) цели единствено според мен ,че трябва да се учим отново да караме колелото и да не обидим човека който предложи 9-пинов куплунг и когато се образува дискусия , направи анкетата.О`кей така да е...Ми хайде ако искате да си направим още една анкета , че да решим най-после този счекотлив въпрос.
Междувременно ето и превода :
Европейските стандарти модел железниците
Електрическа интерфейс
за модули
NEM
908 D
1. Целта на стандарта Този стандарт определя изискванията за електрически интерфейси между модулите в
допълнение към 900-на NEM. Това е общият стандарти от серията и NEM 600 за номинален размер , изискванията на поредица NEM 900, и на защита срещу електрически аварии, на VDE 0100 и 0551 правила, които трябва да се спазват.
Стандартът се отнася към електрическата връзка между NEM-ориентирани модули и модули
дефинирани в различните кутии.
При север-юг посока на модулите , посоката на куплунзите(180 градуса на завъртане един спрямо друг) е запад-изток.
Това е стандартен интерфейс за eingleisige (единично релсово трасе) между два дефинирани модула и е планирано свързване директно на двата модула в общо трасе чрез интерфейсен кабел.
Този стандарт позволява прилагането на всеки стандартен тягови захранващ блок.
2. Изпълнение на интерфейс за електрически модул. 2.1 част
Всяка част на интерфейса се състои от два куплунга от типа SUB-DB25 (DIN 41652)
и гъвкав 12-жилен кабел за връзка с най-малко 600 мм дължината.
Напречното сечение на кабела, проводника трябва да бъде 1 mm2 и това е необходимо , тъй като капацитетета му, дава възможност за най-ниската загуба на напрежение и както и с не по-малко значение за механична стабилност.
2.2 монтаж Фигура 2 препоръка за сглобяване на куплунг в модул
Номера на съответният ПИН от съединители са отбелязани от вътрешната страна на куплунга.
Монтажа на съединителя трябва да е на достатъчно разтояние от основата на модула , от дупките за дръжки , както и от други евентуални компоненти (виж фигури 1 и 2).
В крачетата на съединители трябва да бъде свързан достатъчно дълъг електрически кабел съгласно таблица 1.
(Препоръка: за присъединяване на всички кабели трябва винаги да използват универсални методи за монтаж! Когато са необходими отличията , виж фигура 3 и 4).
На капачките от куплунзите ако има номерата на пиновете е облекчение.
3. Електроинсталации на кабела за интерфейса Във всяка посока на електрическият интерфейс се отчита доставката на функции при свързването на модули. Тези функции са определени в резултат на назначаването на
връзките от таблица 1 (наименование на модула страни NEM 900, вж. Фигура 2).
ПИН кодът е отразен за източен и западен край в таблица 1.
Просто преминаване на кабелни трасета. Това е възможно най-функционалното състояние.С тези мерки се гарантира правилното ориентиране север-юг.
(180 градусово завъртане) на отделните куплунзи (виж фигури 3 и 4)
4.Експлоатацията на електрическият интерфейс. Захранващото напрежение за основни цели ще бъдат изправени 24V ± 20%(DC).
Тъй като при определени обстоятелства, може да се случи претоварване, захраването с 24V-DC (съединителни крачета 6, 7 и
трябва да се основава на доставката му на отделни къси връзки с ограничения.Ако има няколко участъка за захранване , тези връзки на ползваният интерфейс трябва да бъдат създадени чрез самостоятелни проводници.
Ако даден модул, има висока степен на консумация от електроенергия , то тези връзки не може да са общи .Присъединяването на допълнителни проводници към клеми 6 , 7 и 8 е задължително и вътре в модула между източният и западен куплунг.
За да предотвратите щети и контактни паразити трябва само съединенията да са изолирани с пенопропилен (изолационен шлаух) и да позволават изключването им самостоятелно.
За изисквани от модула по-ниски от 24V-DC напрежения , всеки модул може да си ги създава самостоятелно с базата на регулатор (стабилизатор) на съответното напрежение, формирано от тях. На един модул изискваните напрежения трябва да са единствено създадени със собствените си средства. Релсите в края на модула трябва да бъдат монтирани така че да не се захранват от срущуположните в друг модул. Модулите не осъществяват електрическа връзка по релси.
5. Други NEM модули от чуждестранни системи могат да бъдат използвани за улесняване на електрическите връзки с прикачване в NEM-изток с допълнителни блокове от NEM паралелни интерфейси за преминаването към собствените си интерфейси.
Един от NEM интерфейсите за необходимите комуникации между свързани модули не е планиран и ще се покаже едно допълнение към това за да реализираме и от NEM собствените си решения. В случаите, когато в тази норма не са дефинирани и блокове на интерфейса (крайща от 14 до 25) са на разположение.
Минимизиран интерфейс NEM 908 D, е в съответствие със задачите си отразени в таблица 1 с бележките (1) и (5). Фигури 3 и 4 да покаже модулните развития.
Инсталацията е за две възможни приложения, включително правилото при кабела за връзка.
Ако по това правило не са определени допълнителни портове за разширения , то те трябва да се отразяват също и описват (напр. 25-14und 14-25, 24 -- 15 и 15-24 и др.)
Ако при тези недефинирани крайща се определят връзки , то те трябва да се свързват и се описват .Ключове и мостове също се описват.За схеми , непредвидени в този стандарт ,на са предвидени защити срещу неочаквано напрежение.
Ако движещата сила засягаща модулите, не разполага с необходимите контролни звена в пътната схема, използвани за управление и мощност линии ще бъдат раздели чрез постове (ключове или джъмпери)с изискване между източен и западен интерфейсни куплунзи. Също така тук се описва.
Таблица 1 инсталации на интерфейса и функциите на свързващи линии
Бележки към Таблица 1 и данни за 3 и 4:
(1) Тези линии могат да бъдат намерени на модули и кабел за връзка за двурелсова система (вж. NEM 621) сметки. Те трябва да бъдат маркирани с NEM 908D/2S.
(2) За проследяване на връзките при управления в средата от модули в крайните такива , 2 и 12 на двата пина за свързване.
(3) контрол на сигнали по тези линии, се използват от модулирани приемник и предавател във вериги.
Ако тези линии не са използвани в модула, те са между източен и западен край чрез пина.
(4) тел сечение тук най-малко 1 mm2
(5) В кабел за връзка, само една от двете линии е възможно да
Фигура 4 окабеляване за zweigleisigem модул за две следите система /
Тази връзка кабел
-------------------------------------------------
Ами ако искате да го обсъдим отново да знаете , пишете тук а не на лична , или по телефона , нали за това е тази тема!!!