Много неща ми се видяха "грешни" във филмчето, но все пак всеки може да прави каквото си иска.
Първо, тези моторчета са от типа RF300 (12 мм) и RF400 (по-тънкото, 10 мм), като буквата F означава че са с "прецизен метален комутатор", т.е четките са едни тънки метални телчета вместо графитни четки.
В резултат на това моторчето има много тих и плавен ход, тръгва при много ниско напрежение и т.н. Роторът е с голям диаметър и има достатъчна инерция. Всичките хубости са за сметка на това, че комутаторът не трябва да се натоварва по ток. Не трябва да се претоварва и по напрежение. Не трябва и да се развърта с високи обороти. Имам поне 30 такива моторчета с може би поне 10 различни вида намотки, преди години им търсих подробни данни и режими на работа.
Всичките моторчета RF300 са за напрежение 1 до 6 волта (попадна ми само едно 07760, за 12 волта, но то е 45 ома и е изключително маломощно). И се препоръчва да работят с ток не повече от 2 до 3 пъти тока на празен ход, т.е. да работят с 20 до 50 мА. И за всичките се препоръчва да работят в диапазона от 2000 до 4000 оборота.
Faulhaber също прави такова моторче, то се предлага от SB за заместител на флайшманските палачинки и хората дават луди пари за такова задвижване, което обикновено е на цената на целия локомотив. Дори и за него официално производителят казва в непрекъснат режим да работи на 2500 оборота, 56 мА, въпреки че е 12 волтово с над 10000 оборота (вж. ред 30 и 31 в
документацията).
Освен това всички тези RF300 моторчета са доста слаби - като въртящ момент. При натоварване и използавнето им във влакчета доста бързо просто спират да въртят (имам достатъчно такива, дори и от по-големите модели 310 и 320, както и един от типа RF500 в задвижването на стрелките ми). Само въртенето на зъбчатките е достатъчно за нормалното им натоварване, а като се сложат вагони или наклон в трасето, претоварването е гарантирано.
Поради всичко това съм се отказал от всички RF моторчета, които съм слагал преди време. Имам само един работещ лок с прецизни метални четки, но там моторчето е FF (дълго и тънко, а не късо и дебело), токът е 90мА при боксуване на локомотива, 50мА на празен ход (т.е. под два пъти), а редукторът на локомотивчето (Т3) е 1:40 при което моторчето си е точно в препоръчания режим и не се претоварва.
За директна замяна в Пико, Лима и т.н. с тези моторчета - става много лесно, резултатът е много добър, но предварително е казано, а и от практиката е доказано, че това ще издържи не много време. Особено при тръгване, теглене на вагони и т.н. режими на работа на влакчетата. Но понеже е без пари, после ще го смениме пак.
Заради всичко това, което изписах, във влакчетата се използват моторчета с
графитни четки, а не с прецизни метални. Това са мотори от типа RC, FC и т.н. Дори и в тези случаи моделистите (в Германия) ги наричат "мотори за един долар", които се пробутват в локомотиви за по 300 и повече. Това се прави от Пико, Мерклин, Брава и т.н., все известни фирми, които използват въпросните "необслужваеми" моторчета. Когато се наложи винаги може да се купи резервно моторче, нищо че се предлага за по 30 - 50 евра. А пък добрите моторчета за влакчета, както е известно, позволяват четките и колектора да се почиства а не да се подменя цял капсулован мотор.
Във филмчето има и безброй други тъпотии. Например напълно излишния нов лагер на оста (който става трети за 15 мм ос). Също така ме впечатли "центроването" на моторчето с горещ силикон, вместо предварително да се фиксира с три еднакви клечки в околовръст.
Върхът е "предпазването" на мотора от високите напрежения с показаните 4 диода. Въобще не е нужно да са в двата извода на мотора. Освен това с тях се изрязват точно 1.3 волта, а се твърди че с тези диоди можело 6 волтовото моторче да се включи безопасно в декодера, който подава 18 волтови импулси. Да не говорим че тези диоди сериозно пречат на точната работа на BEMF-то на декодера (тъй като диодите са хубаво нелинейни елементи). Не говоря въобще за неизползването на елементарна "трета ръка" (щипка) при запояването.
Резултатът накрая на филма за мен е повече от очакван - цифров локомотив, който с минималното завъртане на мишката тръгва с отскока на старо Пико. А и замяна на мотора при запазване на цялата грешна концепция - зъбни колела, една задвижена талига - си е направо безмислено. Но пък е снимано на ролер стенд!