Автор Тема: Радиус на релси  (Прочетена 7977 пъти)

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Радиус на релси
« -: 25 Март 2008, 00:59:24 »
Отварям тази тема с цел да се разясни различните локомотиви по какви релси /радиус/могат да се движат.
От долната страна на всяка релса/траверсите/ има означение : R-1,2,3,4,9 /piko/ R 10 /roco/
Примерно релса крива на Пико - фабр.номер 55213 Bogen R3 е с радиус 484 мм.Локомотива на снимката при движение в  завой релсите по които се движи трябва да са с 600 мм радиус.Значи ако се опитате да  го подкарате по трасе с R3 ще има проблеми ;).
Нека тук по-опитните да споделят мненията си и препоръките си,та някой който не му е ясно да може да се осведоми за да не остане неприятно изнендан ,че лъскавото локомотивче или парна машина дерайлира  и да му е тъжно,че е потрошил не малко пари.
P*S Ako модераторите сметнат,че темата има нужда от корекция ...нека я поправят.

« Последна редакция: 25 Март 2008, 01:04:12 от muncho »

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1705
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Радиус на релси
« Отговор #1 -: 25 Март 2008, 03:55:54 »
Здравейте!
Интересна тема отваря muncho. ;) Истината е някъде там! Според "НЕМ" е приет стандарт който унифицира всички размери "НО", "ТТ" и "N". Tова зависи от височината на релсите: в "НО" е 2.5мм и широчина 1.3мм, за "ТТ" и "N" е: восочина 2.0мм и широчина 1.0мм. Другия фактор от който зависи е бандажа на колоосите:
   а) ширина на бандажа;
   б) търкаляща се повърхност;
   в) ширина на реборда;
   г) височина на реборда.

P.S. Лично аз до сега не съм имал проблеми и като си харесъм нещо купувам без много да се замисля. ;D

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Радиус на релси
« Отговор #2 -: 25 Март 2008, 07:26:20 »
Ами то това не е ли изчислено от производителите?Нима произвеждат релси по които не могат да се движат локове с по 4 неподвижни колооси?Ако е така,то значи да се пазим от парните,защото дизелите и електрическите са на талиги и едва ли важи същият проблем и за тях.  :-\

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Радиус на релси
« Отговор #3 -: 25 Март 2008, 08:33:42 »
По принцип е решено от производителите , според нормите на стандарта.Когато има повече от три колооси (най-вече при парните) , производителя прави крайните колооси или без ребордни или имат допълнително изместване по дължината на оста . Проблема с новите машини е,че производителите вече ги правят да се вписват в големите радиуси , още повече , че и в макетите и в модулите все повече се ползват по-големите радиуси . А те са от "новото" поколение релси (и тово е част от световния заговор ;D ;D). Да не забравяме ,че вече масово се ползват и "флекс" релсите , които всеки си огъва "по свой образ и подобие".Преди не се държеше много на детайлноста и имаше много така наречени "спомагателни" мащаби които позволяваха забежки от основния мащаб , но сега конкуренцията налага да се произвежда максимално близо до прототипа , като се забелязва и тенденция на насочване към пресъздаване на действителността максимално вярно.Тъй като в истинските коловозни развития и релсови трасета няма едно с едно еднакви , бяха създадени и гъвкавите релси.
Тези които ползват "старите" геометрични зависимости при релсите , трябва да внимават именно дали новозакупеното ще може да се движи нормално в "домашната линия" - това се отнася най-вече към ползвателите на "П" - профила (макар че и тaм има развитие в изключенията),защото ако все още може да се примирим с по-старите семафори например (те ползват или лампички или светодиоди с диаметър 3 мм) , че не отговарят на основния мащаб (където светлините им имат диаметър под 2 мм ) , то не бихме се очаровали от това - новия ни локомотив да не може да се движи по старите ни релси , и да си виси само във витрината или кутията...
Всичко е въпрос на взимане на компромисни или радикални решения , както и на внимателно подбиране на всичко свързано с подвижния състав!

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Радиус на релси
« Отговор #4 -: 25 Март 2008, 14:26:17 »
Е това ми беше идеята-да има  компетентни мнения,впечтления и т.н.
Еmperror  го каза"сега сме малко ",ама е супер когато има инфо за всичко в сайта! ;)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5546
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Re: Радиус на релси
« Отговор #5 -: 25 Март 2008, 15:24:49 »
Проблемът трябва да се разрешава в две посоки според мен.
Относно релсите съветът ми към всички е да не взимат радиуси от сорта R=360, защото доста локомотиви (предимно парни) не се вписават в такива малки криви, а и който и да е подвижен състав влязъл в такъв завой седи като... трамвай на кръстовище - неестествено, та дори грозно (справка моя макет кривата с двата пътя - вътрешният е 360).
Относно локомотивите. Както казах и по-горе проблемни са парните локомотиви (и то ако ги караме на малки радиуси) и то само тези с много колооси на твърда рама. Хубавото е, че в упътването на всеки лок пише и минимален радиус, с който трябва да се съобразявате стига да не искате да гледаме парата само във витрина. Ако нямате възможност да видите книжката на лока, има Интернет, добре е да се проучи въпросът. Например, обърнете внимание на каталога на "Конрад". Доста от Лилипутските парни машини са с обозначен минимален радиус, обикновено 420 мм. Други нямат такова инфо, но в сайтовете им го пише ("Флейшман", "Роко").
Те това е в най-общи линии... 

Naskoni

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Радиус на релси
« Отговор #6 -: 25 Март 2008, 16:18:39 »
В сайта на Пико, а също и в каталозите им, за всеки модел пише какъв е минималния препоръчителен радиус. Обикновено е 358 мм, а за парните им локомотиви е 415 мм.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Радиус на релси
« Отговор #7 -: 25 Март 2008, 16:43:29 »
Сега ме подсеща caprycorn ,че всъщност на моделите не се правят безребордни колела (може и да има ама аз да не знам) а по.често така наречените чупещи се рами!!!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Радиус на релси
« Отговор #8 -: 25 Март 2008, 18:08:16 »
ВсъШност има модели с безребордни колооси, такъв е моделът на 84ката на Хруска, но така е и при истинския локомотив. Има едно много старо производство на Гютзолд-BR42, там безребордна е 1ва колоос, и така се вписва в криви.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Радиус на релси
« Отговор #9 -: 25 Март 2008, 20:41:03 »
Виж ти...значи сериозно ще помисля преди да избера схемата.Аз даже смятам да измеря стаята и да споделя размерите и с ваша помощ да избера най-доброто.Мога да заемам цялото помещение,така че сигурно ще успея да избегна резките криви.В крайна сметка ако не си пусна няколко парни локомотиви по макета,просто се губи от колорита.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Радиус на релси
« Отговор #10 -: 26 Март 2008, 03:45:46 »
"4упеШта рама" е неШто като "запазена марка" на фирмата Пико. ОШте през 50те години е приложена на техният BR50. В този слу4ай, 4упеШтата рама позволява на 5 осният екипаж вписване в крива(незнайно заШто тогава колоосите не са имали по4ти никакъв страни4ен разбег). Подобно е реШението за вписване и на BR 84 на Хруска. В на4алото на 70те, Пико придава друго зна4ение на 4упеШтата рама-на4ин локомотива да стои по добре разположен върху релсите в крива. Сега Ште поясня: ако локомотива е тип 2_3_2 и с твърда рама, представяте ли си колко много Ште се изнесат в крива буферните му греди, и дали изобШто няма да избягат някъде встрани от баластовата призма? Така Пико създава новият BR 66 (тип 1_3_2), като тук 4упеШтата рама е предназна4ена просто да държи задната 4аст на маШината геометри4но по добре разположена върху релсите в крива. Изпълнението, оба4е на BR 66 не е много сполу4ливо, и ефектът от 4упеШтата рама е непълен. Но при следваШтият модел на Пико-BR 01.5 ве4е елемента "4упеШта рама" е отработен напълно. Тук освен 4е кабината не се изнася много навън в кривата, 4упеШтата рама играе и роля на "балансер" между 3та колоос и задната талига. По съШтият сполу4лив на4ин са изпълнени и BR 41, BR 03! При BR 95, оба4е са прекалили с 4упеШтата рама (4упи се на три места) и локомотива не може дори върху права релса да застане успоредно на трасето.  BR 82 (тип 0_5_0) съШто има 4упеШта рама, но тук тя се 4упи вертикално, т.е. спомага вписването в профил, а не в крива.
 Фирмата Роко прилагаШе 4упеШта рама на старата 23ка (DB) и на старата 93ка. Принципът беШе съШтият, като на Пико.
 Интересно е 4е Гютзолд през вси4ките години работеШе само с "твърда рама". Единствено за BR 65.10, приложи 4упеШтата рама (едва ли е слу4айно).
 Аз имам ли4ен опит с моделите на Ревел, по специално BR 18. Преди десетина години направих задвижване на две 18ки, първата с "твърда рама", а втората с 4упеШта, подобна на 01 на Пико. Като ходови ка4ества втората превъзхожда първата с много много степени.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Радиус на релси
« Отговор #11 -: 26 Март 2008, 08:29:26 »
тук наистина се заформя интересна тема и доста инфо-предполагам ,че още може .Браво на Мунчо ,че се сети и я започна!Опита на caprycorn е много ценен - да се надяваме ,че някой ден ще го видим описан със снимки и конкретни съвети при моделирането на локомотиви !?
caprycorn днам че не си в България и това е хубаво , но лично аз с нетърпение очаквам да се видим някой ден!

gts.best

  • Trade Count: (56)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 702
  • Рейтинг: 8
  • N(1:160)
Re: Радиус на релси
« Отговор #12 -: 26 Март 2008, 21:27:26 »
В размер N(1:160) повечето фирми посочват минимален радиус на завиване и преди да се купи е хубаво да се направи справка, това което съм забелязал е че се вписват дори и в R1. Друг е въпроса как изглеждат парните локомотиви при минаване през R1.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Радиус на релси
« Отговор #13 -: 27 Март 2008, 15:02:01 »
Ште бъда в България от 05 юли до 08 август, така 4е Ште се запознаем и обменим опит. Поздрави

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4783
  • Рейтинг: 633
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Радиус на релси
« Отговор #14 -: 27 Март 2008, 17:02:13 »
Интересно!И аз до сега не съм обръщал внимание,дали локовете имат ядове в кривите.Тъй като притежавам парни машини само в Z,тези в НО съм си ги правил сам,забелязах че нямам никакви ядове и в най-малкият заводски радиус-150мм.Заводски ,машините са си предвидени за това.