Малко пояснение по въпроса за помощните машини. Всяка серия локомотив си има норма колко тона влак може да тегли.Тази норма се определя от най големия наклон(на височина) на дадена железопътна линия.Примерно София - Пловдив нормата за 43 серия е 540тона,за другите серии е друга,за дизелите също е друга.Лимитиращия наклон е г.Вакарел.За София - Карлово нормата за 43 серия беше 1100тона,сега може да е и по-малка,и за всички други линии си има норма за локомотивите. Ако тонажа на влака е по- голям от нормата на локомотива,тогава се дава помощна машина.На пътнически влак пом.машина се прикача на чело,на товарен влак на опашка.Когато е необходима втора пом. машина на товарен,същата се прикача отпред,а ако е необходима и трета помощна,се,прикача отзад и влака става общо с четири локомотива - два начело и два на опашка. Нормата се изчислява така,че ако влака спре по някаква причина да потегли сам в най-големия баир.