Автор Тема: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.  (Прочетена 42565 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« -: 06 Май 2013, 23:28:19 »
За сега не мога да се похваля с макет, но поне го започнах! Идеята е да има къде да си търкалям влакчетата в ограничени апартаментни условия.

Макетченцето ще е със скромни размери - 220 х 150 см. Освен това ше е от две части, разглобяемо, или сгъваемо, като гледам как става - май и двете едновременно.

Епоха - не знам - ще се търкаля нещо около 2 - 3 - 4. Ще има и един (за сега!) екземпляр от миналото (еп. 1), но може и да се случи някоя разходка в бъдещето. Дори си въобразявам че в процеса на работа ще се получат зони от различни епохи.

Еднопътно трасе, две гари. В момента съставите ми са предимно от двуосни вагончета, Имам и известно количество къси локомотиви - парни, дизел, че и Е44.5 става перфектно за планински криви. Така че 5 - 6 - 7 вагона плюс лок ще е нормално за влак.
Основната гара - три коловоза, по горните сметки - 95 см използваема дължина. Освен това идеята е да могат да се разминават два влака по около 130 - 140 см. (10+ вагона).
Забравих - имам си и две мотрисни влакчета - писъл съм и за двете. Така че добавяме и два глухи коловоза. И няколко къси отклонения по 20 см. Гърловините естествено са в крива. Стана основна гара с 10 стрелки.
Втора гаричка - два коловоза (може и да добавя някое отклонение като стигна до там). Въпросните 130 - 140 см за разминаване ще ги има. Ясно е че тази гара ще е само в крива. И естествено на втория етаж. Всички наклони ще са не по-големи от 3%.

Релсов материал - Пико. По-точно казано - на макета няма да има нито една купешка стандартна релса. Всичко ще е от флексове. Баластрата естествено е купешка, и естествено е за ТТ. Не знам защо си харесах един доста тъмен цвят...
Стрелките - писал съм в съответната тема за тях. 100% самоделки, с моторно задвижване, без изолирани части.

Цялото трасе ще с достатъчен брой изолирани участъци. Някои се включват ръчно, за да си избирам с кое захранване кой влак ще карам. Ще могат да се управляват поне три независими влака, въпреки че мисля да се огранича до два - за две ръчички или за двама души.

Обща дължина на пълната обиколка ще е 15 - 16 метра. При наличните парни или стари дизелови локомотиви (скорост 45 - 60 км/час) една обиколка по цялото трасе ще става за доста прилично време - около минута и половина. Като добавим и времето за тръгване и спиране - елиминирам главозамайващото въртене в безкраен кръг.

Освен това при излизане от основната гара (независимо от коя страна) влакът може да се появява и от двете старни на гарата. За целта на скрито място ще има бретел (или две двойни връзки).

За сега е измислен само североизточния ъгъл - къщичката и кулата съм ги снимал преди време в съответната тема. Депото (естествено) е с моторизирана врата. Двете крила се отварят заедно или поотделно за достатъчен брой секунди. Като му сатне готово осветление и състаряването ще го щракна и него. Отделно в същия ъгъл има и външен ремонтен канал, въглищарниче и водопоен кран. Кранът може също да стане моторизиран. В момента механизмите са на промоция по 4.25 лв. за брой. На отклонението в този ъгъл могат да спят два локомотива - един в депото, един пред него. И за двата има по почти 20 см.

Целият макет ще е от съвременни и нови материали. Гипс - 0%. Основата е фибран 20мм. С рамка/летви 38х19 и 19х19 мм. Вместо корк - едни листове изолация, не и знам името но ми хареса. Не са ясни краката, но за сега макетът ще се ползва върху холната маса и крачетата ще почакат.

Пултът за управление за сега е готов само като кутия. Естествено от меко ПВЦ. По него ще има разни светлинки и копчета. Снетофори се предвиждат в далечното и неясно бъдеще. Захранване - аналогово. Всичките ми локомотиви са с достатъчно добри ходови качества при "моето" си захранване, които не са - отдавна са преработени и са със сменени двигатели или изцяло наново задвижени. Разбира се няма никакъв проблем да се добавят и една - две цифрови мишки (в непредвидимо бъдеще).

Ще следва продължение (надявам се).
« Последна редакция: 06 Май 2013, 23:38:17 от mitko0888 »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1171
  • Рейтинг: 179
  • HO, София
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #1 -: 07 Май 2013, 16:41:36 »
Добре си го замислил за сега.
Ще чакаме снимки и информация от етапите на работа.
Успех!!!

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #2 -: 08 Май 2013, 00:45:11 »
"В момента механизмите са на промоция по 4.25 лв. за брой."

...

Дай малко повече информация - това механизми от Конрад ли са и стават ли за задвижване на стрелки ?
Гледах в една тема някакви серво двигателчета, приспособени за управление на стрелки.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #3 -: 08 Май 2013, 08:52:07 »
Цитат на: JORDAN link=topic=4294.msg89018#msg89018 date=1367963111
"В момента механизмите са на промоция по 4.25 лв. за брой."

...

Дай малко повече информация - това механизми от Конрад ли са и стават ли за задвижване на стрелки ?
Гледах в една тема някакви серво двигателчета, приспособени за управление на стрелки.

Прегледай тази тема   за моите стрелките и задвижването. Задвижването е на другата страница. Мисля да сравня работата с механизмите на Тилиг (като му дойде времето за другата гърловина на гарата). Със показаните там механизми съм направил и отварянето на вратите на депото, само че с по още едно от големите зъбни колела.
Ако си калкулираш труда, времето и т.н. ценово нещата няма да ти се вържат в сравнение с моторното задвижване на тилиг или на костенурките. Но за сметка на това си ги правиш сам и то каквито си искаш. Естествено задвижването е на светлинн игодини по-добро от еликтро магнитните щракалки. Със серво моторчета не съм пробвал (и май няма да се занимавам), виждат ми се много малки по размер и звукът им би трябвало да е по-различен.
« Последна редакция: 08 Май 2013, 08:53:47 от mitko0888 »

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #4 -: 08 Май 2013, 09:48:52 »
Имай предвид, че механизмите на Тилиг са много шумни. такива сме инсталирали на ТТ модулите.
Ето клип на който можеш да чуеш каква шумотевица настава при превключване на механизма.

http://youtu.be/_Taf9BrdK88

Конрадските пък са доста бързи, но за сметка на това с някои от тях брахме ядове по отношение на контактуване при подаване потенциали към сърцето на стрелката и разни такива дребни, но дразнещи дефекти- все пак са китайска сглобка.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #5 -: 08 Май 2013, 12:28:11 »
Благодаря за клипчето. И другаде съм ги слушал, но си въобразявам че при 8 - 10 волта ще работят по-бавно и по-безшумно. Освен това ще ги пускам с прав ток (или с ШИМ), а не с променлив, както е оригиналната им схема. Харесал съм си ги тъй като имат необходимите ми контакти, и като гледам как са направени би трябвало да работят без особени проблеми.
А и при вас предполагам механизмите са монтирани директно на плота на макета. Моите стрелки се крепят на 3 мм меко ПВЦ, което е захванато за стиропора, и ако закрепя за него моторчето би трябвало да е по тихичко.

На моите механизми крайните изключватели работят добре, но двата превключващи контакта - за сърцето и за пулта - са ми проблемни. От време на време не правят добър контакт а е и много пипкаво с тях. На първо време ще ги заменя с поляризовани релета.
« Последна редакция: 08 Май 2013, 12:31:01 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #6 -: 12 Май 2013, 18:26:43 »
Състоянието до момента:
Започнах югоизточния ъгъл. Тук тествах основата, рамката, стрелките, подложки, баластиране (първото, което направих!), както и всички други видими и невидими детайли:



Водната кула и къщичката претърпяха още обработки (след представянето им в темата за състаряването). Eдиният пигмент (на MIG) се измиваше лесно и трябваше да го фиксирам (Topcoat на MR Hobby). Резултатът беше плачевен - загуби се не само състаряването, но се "заличиха" и част от финните повърхности (матрицата на Auhagen поне за този модел е със страхотна тектура и детайлност). Настоящият вид е само с акрилни боички (естествено моделни), кулата е и с допълнителен лак (колкото да видя че вече не пречи). Бялата фуга на къщичката е умишлено подсилена. Кулата трябва да остава в "сянка" с по-тъмни тонове, а къщичката ще стои на чакълеста площадка:



Започнах и градинката около кулата:



Към комплекта има и депо. При него има завършено само задвижването на вратите, както и част от интериора. Предстои осветлението, както и боядисването:



Допълнително намерих място и на едно въглищарниче. Изглед отзад (освен за фотография не знам дали ще се вижда повече от такъв ракурс):



Предполагам се забелязва че гърловината е във вертикална крива, след което започва изкачване. Това ми създаде доста работа - саморъчно направени стрелки, плавен преход към изкачването, едновременно с това различни хоризонтални крива, дори и леко надвишение на външната релса. Прибавям и меката основа - фибран 20 мм. Разбира се тук е подсилен с едно ребро отдолу за да не се огъва. Резултатът е учудващо добър - пробвах и с двуосни вагончета, и с дълги четириосни - за сега няма "куцане" и движението е доста добро. Едновременно с това "открих" и как да променям нивото на отделни участъци от релсовия път, за да го докарам до желаното, без да губя баластрата или други съседни участъци.



Общ вид на наличните постройки и съоръжения. Водопойният кран до сега не е "пипван".:



Едновременно с това са тествани и доста от схемите, с които ще се управлява цялото това чудо. Пултът ще е това:



Връзката с макета ще е с лентови кабели за лесно разглобяване и сглобяване на макета. Избрах си 20-пинови кабели - собственоръчно изработени. (за сега ми стигат два за цялата тази гърловина, коловози, изолирани участъци и т.н.). Като стигна до светофорите ще сложа и още едно кабелче. Всички механизми се демонтират "лесно" за да си ги работя и правя в удобна поза (а не под макета). Вид отдолу - виждат се двете задвижвания на вратите, както и задвижванията на стрелките (те ще бъдат значително преработени в контактите си). Долу в дясно се виждат и двата куплунга за лентовите кабели. Навсякъде се виждат и дву- или три-пинови куплунзи за лесно разкачане и тестване на отделните велиги.



Това е за сега. Предстои довършване на депото, водопойният кран, корекция на стрелковите апарати, както и двора на депото.

urko

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #7 -: 12 Май 2013, 18:51:58 »
покажи моля те работата на вратите-ако може в клип
 :clapping:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #8 -: 12 Май 2013, 19:25:25 »
Цитат на: urko link=topic=4294.msg89081#msg89081 date=1368373918
покажи моля те работата на вратите-ако може в клип
 :clapping:

Това е една от първите проби на тестова плоча (с размерите на основата на макета). Сега вратите са леко променени. Като довърша боядисването ще го снимам.

urko

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #9 -: 12 Май 2013, 20:57:23 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4294.msg89082#msg89082 date=1368375925
Това е една от първите проби на тестова плоча (с размерите на основата на макета). Сега вратите са леко променени. Като довърша боядисването ще го снимам.

Страхотно!
 :hi:

София 70

  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 621
  • Рейтинг: 165
  • София ,ТТ DR & DB ІV ер.
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #10 -: 13 Май 2013, 10:30:06 »
Браво! Винаги показваш нещо ново и хубаво ,както и интересно!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12344
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #11 -: 13 Май 2013, 11:06:54 »
Супер става. Ъгълът с депото е страхотна идея за "запълване" на иначе свободна площ
в макета. Задвижването на вратите също е на ниво. Заформя се много добро макетче!!!
 :hi:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6713
  • Рейтинг: 1088
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #12 -: 13 Май 2013, 12:02:01 »
Господине , грацията на тези стрелки насълзява очите ми и прибягвам до салфетки ... 
салфетките са подходящо хоби за тези , които нямат сърце за железници  :hi:

atanas72

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #13 -: 14 Май 2013, 10:06:44 »
Привет,получава се супер. bg&flag bg&flag bg&flag :hi: :hi: :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #14 -: 15 Май 2013, 07:47:13 »
Малко схеми как ще обикалят влаковете. Геометрията е приблизителна, тъй като всички стрелки ще са самоделни и всички релси са флекс.

Основната гара на долното ниво:

Различните цветове са отделни изолирани участъци.

Горното ниво:

Тук цветовете не са означени. Отделни участъци ще бъдат коловозите, както и междугарията.
Размерът (150 см) ми е достатъчен долната гара да не се "покрива" с горното ниво.
Между точките А-А и В-В ще е въпросния бретел или две S връзки за промяна на посоката. Тук също ще се появят няколко отделни електрически участъка.
« Последна редакция: 15 Май 2013, 07:49:52 от mitko0888 »