Автор Тема: Умира ли хобито?  (Прочетена 7145 пъти)

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Умира ли хобито?
« -: 04 Януари 2015, 12:10:50 »
От известно време, покрай работата върху SCARM и нейното популяризиране, чета и доста чужди, предимно англоезични форуми за ЖП моделизъм. Напоследък ми прави впечатление, че доста хора коментират бъдещето на хобито и то в негативен аспект. Вероятно всичко това е свързано с промените в настоящите времена в които живеем, икономическата криза, смяната на поколенията, новите технологии и забавления за подрастващи, както и много други фактори, но повечето хора споделят, че хобито отдавна не е това, което е било преди и това убива желанието за развитие и забавление с моделните влакове. Та се чудех как вие гледате на всичко това. Наистина ли нещата замират или това е просто някакъв моментен (реален или пък измислен) спад или просто усещане за нещо такова? И ако е така, на какво го отдавате?

P.S. Не смятах да пиша за това, но двама души в рамките на една седмица ме попитаха какво мисля по въпроса и открих, че нямам точно мнение, та затова всичко което споделите ще е интересно, смятам и не само за мен ;)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #1 -: 04 Януари 2015, 14:06:58 »
Покрай новите технологии възникват и нови хобита - процесът на преструктуриране на хобитата е непрекъснат. Много хора се измързеляват и преминават на виртуалните варианти на хобитата - предпочитат да си карат влакове на компютърен симулатор, отколкото на реален модел /излиза и доста по-евтино/. За други пък - с виртуалното не бива да се прекалява и се стремят да имат връзка с действителността. За умиране на хобито може да се говори, когато големите производители почнат да затварят врати. Не става въпрос за купуване на една фирма от друга, някакви съмнителни "фалити" /при които фирмата продължава да работи и да пуска нови модели/ и прочие "бизнес хватки", а постепенно свиване на производството и масово изчезване на фирми и търговски марки. Тук стойностите на годишния оборот на фирмата дават някаква представа, но не и напълно реално. Най-реално би било да се разбере какво е нивото на продавани модели за последните няколко години /брой продадени модели всяка година/, но това си е търговска тайна на всяка фирма и едва ли някой ще успее да се докопа до тези данни. Според мен не се наблюдава замиране.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1345
  • Рейтинг: 209
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #2 -: 04 Януари 2015, 14:15:23 »
Ами мисля, че просто младото поколение не се интересува от подобни неща. Това може да се  види с просто око, на някоя сбирка. Средната възръст на моделистите е над 30 години. Това определено не са млади хора. Тези, които го коментират по сайтовете, може би имат предвид, че  някога целевата на група на този сегмент, вече не са деца и юнуши,  а чички на средна възръст. Преди две десетилетия и малко, нямаше дете без комплект с евтин влак, но да не забравяме, и  че това си е сегмента "забавни играчки" Сега това е прерастнало "Хоби модели".  Някогашните прости пласмасаови играчки, сега изизскват прецизни матрици, сложни и прецизна финна механика, микро електроника, ефекти, както и доста сериозно събиране на история за конкретните модели. Всички виждаме как скачате, когато фирмите объркат една буквичка при печата. Това всичко струва пари. Детското влакче играчка,  вече се е превърнало в скъп хоби модел, и един ученик или дете не може просто да си го купи, ей така. Но един зрял човек на средна възръст, който го е възприел, като страс ще отдели пари за да си купи прецизен модел. Обаче да не забравяме, че всички ние малко позастаряли сме възприели тази страст през детските си години. И тук може би се къса връзката. Липсата на приемственост в бъдеще ще намали сериозно хората, които се интересуват от това хоби.  В момента ако искаш да постигнеш нещо прилично за начало в хобито ти трябват минимум 1000 лева, това за болшинството семейства е непосилно. Родителите предпочитат да купят на дете си един таблет и всичко да приключи до там. Пък то да си пука на него каквото му е кеф. Както вика Професор Вучков: "О времена, О нрави!"  Иначе лично за мен като си наблюдавам колекцията, цените на скъпите модели, доста са паднали и българските моделисти, може да се радваме на доста от доскоро недостъпни неща. Но и да не забравяме, че ние гледаме на нещата под друг ъгъл, за това кое е скъпо и кое е евтино.
« Последна редакция: 04 Януари 2015, 14:17:39 от jopeto »

nik

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #3 -: 04 Януари 2015, 18:06:40 »
Жорко какви чичковци на средна възраст 40+ или 50+ става въпрос аз съм на почити 40 всички мъже си остават деца само цената на играчките се променя.Аз лично си постигнах няколко мечти в рамките на 3 години живях в USA видях Maimi и други защитени територий и индиянски вождове купих си любимата кола вдигнах и мощноста два пъти направих макет който не довърших и сега го развалям защото искам по голям  например 10 на 3 метра това ли са чичковци на средна възраст ми децата няма пари защото няма възможност да се развиват в западаща страна като България старна на цигани и турци.Познавам се със доста Германци от който си пазарувам модели който продавам тук в БГ на цени който граничат със подарък за тяхните стандарти и те не разбират защо се сърдят хората ,че това е счупено ли нещо не им харесва след като струва 30 минути работа според тяхния стандрт.Хобито не умира просто ние сме много бедни за такива хобита това не е риба лов или нещо по евтинко останха много малко истински платежоспособно съграждани да подържат ниво за такъв вид хоби.Аз лично съм инвестирал за развитие на макет 10 000 евро за 35 дигитални лока и 500 вагона 100 метра релсов път който ще увелича до 200+ колко могат да се похвалят със същите постижения.

Величко

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 421
  • Рейтинг: 200
  • Само ЦСКА !
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #4 -: 04 Януари 2015, 18:17:40 »
Надали някой може категорично да отговори на такъв въпрос тук! Ако умира хобито, то и футболът е умрял, ама като видиш представянето на Торес говори за друго. Най-близко до истината са производителите и търговците, те могат да дадат някакъв наклон на въпроса!

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1345
  • Рейтинг: 209
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #5 -: 04 Януари 2015, 22:38:29 »
Ник и аз съм вече на 34 години, а се водя един от младите етосиясти. Давам си сметка, че просто хората около 18 години, които се занимават се броят на пръстите на едната ръка в България. Иначе възрастовата тенденция за хобито е световна.     

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 139
  • Рейтинг: 63
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #6 -: 04 Януари 2015, 23:03:28 »
Jopeto, нормално е хора на 18 години да не си играят с влакове, а с други работи. Вярвам, че при повечето от нас, влакчетата са били интересни, когато сме били малки, и след това отново, но вече в по улегнала възраст.

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 360
  • Рейтинг: 165
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #7 -: 04 Януари 2015, 23:42:55 »
Абе " чичковци на средна възраст 40+ или 50+", я се стегнете и не се здавайте. Какво да кажем ние с многото +++++ пред вашите средни възрасти? Както се казва " за всеки влак си има пътници", така и за нашето хоби има и ще има ентусиасти! Възрастта не е определящото, а възможността да отделиш време и средства за хобито си. Следя и едни сайтове от другата страна на екватора, в които пишат и много англофони откъм нашата страна. Баби на по 75 години получават сериозни подаръци - макети с разнообразни влакове, и се хвалят как ги карат, модернизират и обучават внуци. така че не се поддавайте на униние, а с "пълна пара" напред! и аз с вас въпреки +++-те. :) :dance1:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6711
  • Рейтинг: 1087
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #8 -: 05 Януари 2015, 08:45:54 »


Важното е да има живи съученици !!  :haha:

mite

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #9 -: 05 Януари 2015, 09:14:07 »
трудно е да се каже. мисля че се променя. от моделизъм към колекциониране. много хора купуват влакове но не се мотат с макети (аз например). това пасва много добре с мобилния живот на хората.

преди години макетирах. трябваше да се местя и можете да си представите какво се получи. от тогава, никакви маси и про. kato unitrak върху бетона до умиране :)


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #10 -: 06 Януари 2015, 15:05:31 »
Намерих един пост на г-н Борис Чакъров, писан преди година и половина:
"Имах лична среща с господин Гютцолд, младши.
Беше много песимистично настроен за бъдещето на хобито.Не виждаше никаква светлинка в тунела.
Радваше се, че се пенсионира и че няма да е жив,да види как след някоя петилетка хобито ще отиде в канала...
Той не мечтаеше, както е било през средата на шестдесетте да произвеждат по няколко десетки хиляди модела локомотиви и то в ТТ.(На ТТ моделите не е пишело "Гютцолд" - ГДРийска му работа, социалистическо планово стопанство...)
Просто липсата на здрав разум у производители и купувачи го мъчеше.
И по-точно:
1.Профанизирането на хобито, само купуване без влагане на личен елемент.
2.Фаворизирането на НО, за сметка на други типоразмери...
3.Излишната , според него, пълна цифровизация. Тук става въпрос , че винаги се търсят многото екстри, често неизползвани до край и непременно със звук, което прави моделите скъпи и недостижими за средният купувач.
3.1.Постоянното излизане на нови декодери, несъвместими с по-старите устройства за управление...
4.Произвеждането на бутикови модели, за сметка на търсене на нови пазари.
5.Натискът от специализираните издания и "разбирачи", коите искат хем да имат съвсем прецизни и детайлирани модели , хем да могат да издържат на здраво каране по изложби и в детски ръце... Това си е практически невъзможно. :fool:
Виж тук и Венци, Best Ripperчето, също го е казал човекът в този форум... :clapping:
6.Търсенето на бързи печалби, без визия за бъдещето...
7.Загърбване на ученическото моделиране...
8.Загърбване на състезанията по жп моделизъм...
9.Концентрирането на производството в няколко едри производители.
10.Собствениците на жпмоделните фабрики, в повечето случай, не са жп моделисти, а само предприемачи търсещи печалби и от тук липса на усет към нужното в жп моделизма...
......
Даа, беше много тъжно...
Предполагам, че някъде из записките ми , ще има още не малко за тази среща.
Изложеното по-горе си е само спомен на прима виста...

П.П. Говорихме и за зареждането на Млад Техник по Татово време, но това си е друга бира. Дооста голяма и доооста пенлива... :drink'

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #11 -: 06 Януари 2015, 15:53:52 »
грешка...още пиша поста  :blush2:
« Последна редакция: 06 Януари 2015, 15:55:25 от pach »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6711
  • Рейтинг: 1087
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #12 -: 06 Януари 2015, 16:06:21 »
Цитат на: pach link=topic=4673.msg97930#msg97930 date=1420552645
Нещо се бъгва - Павка изтрий моля те.... :blush2:

недей бе , не ти ли олекна като си го каза !

Хобито умира и това е от няколко години насам . Чувствам го ! То просто вече не е при децата . С излизането на първия декодер всичко стана ясно . А като го озвучиха като джисием вече си е... майката . Хобито отдавна няма нищо общо с усещанията на 80-90-те години .


хобито диша ...на системи .още пишааааа , нещо се бъ
« Последна редакция: 06 Януари 2015, 16:23:40 от Adrian »

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1345
  • Рейтинг: 209
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #13 -: 06 Януари 2015, 16:35:56 »
За това според мен, трябва да измислим доктрина, която всички да спазваме. Трябва  да поддържаме  добрият тон към хобито, независимо от мащаба, Да пополяризираме хобито сред приятелите и децата си. Да подкрепяме и участваме във всички мероприятия и събития, свързани с хобито. Да търсим нови места и начини за показване на модели, модули и макети възможно най-често. Да подаряваме или продаваме на символични цени ненужните ни или стари влакчета, къщички и релси на най-млади ентосиясти. Да обменяме информация за алтернативни фирми и продукти, чрез ревюта и сравнения във форума. Насърчаване на модифицирането и суперосването на жп модели, насърчаване на алтернативната автоматика, която може да си изработи човек сам.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Умира ли хобито?
« Отговор #14 -: 06 Януари 2015, 16:43:16 »
Джопе, ние нямаме национална доктрина във всяка област от нашия живот (не само военна) а ти искеш за моделизма..... :lol: :lol: :lol:

Цитат на: Сaprycorn link=topic=4673.msg97928#msg97928 date=1420549531
....
И по-точно:
1.Профанизирането на хобито, само купуване без влагане на личен елемент.
2.Фаворизирането на НО, за сметка на други типоразмери...
3.Излишната , според него, пълна цифровизация. Тук става въпрос , че винаги се търсят многото екстри, често неизползвани до край и непременно със звук, което прави моделите скъпи и недостижими за средният купувач.
3.1.Постоянното излизане на нови декодери, несъвместими с по-старите устройства за управление...
4.Произвеждането на бутикови модели, за сметка на търсене на нови пазари.
5.Натискът от специализираните издания и "разбирачи", коите искат хем да имат съвсем прецизни и детайлирани модели , хем да могат да издържат на здраво каране по изложби и в детски ръце... Това си е практически невъзможно. :fool:
Виж тук и Венци, Best Ripperчето, също го е казал човекът в този форум... :clapping:
6.Търсенето на бързи печалби, без визия за бъдещето...
7.Загърбване на ученическото моделиране...
8.Загърбване на състезанията по жп моделизъм...
9.Концентрирането на производството в няколко едри производители.
10.Собствениците на жпмоделните фабрики, в повечето случай, не са жп моделисти, а само предприемачи търсещи печалби и от тук липса на усет към нужното в жп моделизма...
......
Даа, беше много тъжно...
Предполагам, че някъде из записките ми , ще има още не малко за тази среща.
Изложеното по-горе си е само спомен на прима виста...

П.П. Говорихме и за зареждането на Млад Техник по Татово време, но това си е друга бира. Дооста голяма и доооста пенлива... :drink'


Както казах преди малко - това е твърде едностранчив поглед на нещата...има и друг свят, който обаче е
доста по-капсулован, като част от причините за капсуловането са изброените от хер Гютзолд.

И така по точките от цитата :

1.Това не е всеки път така.
Знам мнозина моделисти, включително и в ТТ, които преди и след като си купят даден модел
(понякога на цял влак) си правят папка със история, снимки, документация за модели и прототипите им.
Логично тези папки се показват в по-тесен кръг приятели, заедно с гордото дефилиране (на масата или макета)
 на съответния влак и дълго и широко обсъждане на всички събрани факти и данни без потвърждение.
Разбира се, че тези папки (тетрадки понякога) съществуват само в единичен екземпляр и нямат (или поне не е представен такъв)
цифров формат под формата на скан или файл за да не попаднат в нежелани ръце или "професионалисти" издатели.
Да не забравяме, че никой не смята труда му за правилно оценен (освен от най-близки приятели по хоби) и същевременно
съществуването на торенти, тракери, издатели и т.н. печалбали на чужд гръб (общо казано).
Сам два примера - единия преди малко го дадох в една друга тема с тайландски магазин и форум,
а другия е - почти всички сканирани списания "от класа" практически не публикуват чертежите на моделите.
Справка скановете на "eisenbahn magazin","eisenbahn jornal" и дори старите броеве на "Der Modelleisenbahner" от соц.време.
Да не говорим че ...бих казал 50% от моделите в масово производство както на подвижен състав, така и на архитектурни обекти и структури,
са направени именно по такива (от списания) чертежи на моделисти.  Мога да го покажа с поне 10 примера но не това е обект
на тази тема.

2. Фаворизиране на Н0, но не е за сметка на други мащаби. Да Н0 беше,... и за сега си остава най-масовия мащаб
в моделизма ни, но какво ще кажеш за такива "течения" в него като "Faller Car System"-ите или че много от
"екзотичните" моделисти спрямо нашите разбирания, правят доста модели в по-едрите мащаб, като "0" и "І" например.
ПРактически това, че те са именно по-затворени общества (капсуловани понякога) не ги прави по-малко моделисти
или фаворити. ПРосто те не са в полезрението на чисто търговските фирми (масовите). По това ще допълня в т.10 по-долу.

3. Никога не е излишно нещо което доразвива и прави един модел по-добър от предния.
Това че има хора които си правят т.н. "патерици" за превключване на разклоненията по макетите си (даже на модули съм го виждал)
не прави цифровизацията излишна. Има пък хора (моделисти) които се кефят максимално на "екстрите" по цифровизацията.
ПРимер - горе споменатия Борис Чакъров, с невероятен плам в очите и обич към модела, ни демонстрира електронната
"екстра" на едно "Kof"- че (в малко по-едър мащаб) благодарение на която той си разкачи локомотивчето от вагона и
го "лашна" по коловоза досущ като истинско, включая динамиката от тежестта на моделите. Екстрата ни накара да се почувстваме
като истински железничари (имаше и такива сред нас в Ст. Загора) но на масата в залата!!! ПРимери има достатъчно и сами да ги откриете.
ПРосто има хора които се "кефят" на патериците" а други на "електронните екстри" които дават по-пълноценно възприятие
на хобито. Всъщност горните два примера за патериците и електрониката имат една обща цел - да доставят това удоволствие
 на съответния хобист. Електронните джаджи обаче, просто имат "по-агресивна" политика на представяне (пак заради парите
в дъното на нещата) и за това се създава впечатление , че са прекалено фаворизирани...
Елементарен пример встрани от електроницзацията, но показателен и за такива области дори сред нас - въпреки
производството на супер качествени Т-профилни релси, има моделисти (proto`87) включая и mitko0888, които предпочитат
 сами да си правят (по свое усмотрения като в истинските железници) не само релсови звена, но и разклонения и т.н.!!!
но те са "фаворизирани" от нас, а не от търговците все пак и за това някак си не се сещаме като влезнем в магазина.

3.1 Може би подобно на фалер-системите и това ще стане голям и самостоятелен клон в моделизма ни. Дори аз имам
известно залитане по една стара идея за елкетроника обсъждане някога с Гроздан на маса. На път е да я реализирам и
тогава ще коментираме "за" или "против" електронизацията в моделизма ни. Според мен това го прави много по-близо до реалността.
ПРимер. Много "западни" моделисти карат моделните си влакове с монтирани микрокамери в кабините на локовете си,
предаващи в реално време движението им по всички правила на железниците, но пренесени на макети в дома им.
Нищо н емоге да се сравни с реалната машина (професионалите сред нас го знаят), нито пък някои се задоволяват с
"простите" макети, но и не искат да ползват и компютърните симулатори. Всеки си харесва хобито по своему но това не
е комерсиално и за това по-малко му обръщаме внимание понякога.

4. Бутикови модели винаги е имало...просто заради глобализацията и компютризацията (света е вече като голямо село)
ние по-често научаваме за тях. И тъй като те са бутикови, най-често само ги гледаме и смятаме че те са превзели хобито.
А всъщност те се борят по-агресивно с масовите производители. За всеки има място под Слънцето все пак, но едните разчитат
на масовостта си и лесните печалби, докато другите разчитат н абутика в моделите си и техният "таргет" е на друго ниво.
Но всички харесваме именно "бутиците" а не "масовката". З атова е хер Гютзолд не е видял (или чистосърдечно е завидял)
истинското положение на "бутици и масовици".

5. Натиска от "разбирачи" за едновременна прецизност и същевременна "детска здравина", не идва от "вън",
а всъщности си идва от самите фирми производителки, защото хем искат масовост и здравина, хем ако може да минат
по-евтино за сметка на прецизността. Но това не е само в нашито хоби ами навсякъде във взаимоотношенията,
прозводител-клиент. З а справка и примери бол...GSM-техника, автомобилостроене, битова електроника.....китайско производство дори в която и да е сфера.
ПРоблема е, че фирмите искат да обединят две коренно различни производсвени практики - детайлност и здравина,
за да обхванат по-големи групи от хора. За здравината все пак не съм убеден, защото те имат повече сметка да се купи ново,
от колкото дълго да се ползва ....здравото. Та така - натиска си е вътрешен в самите фирми, и точно
за това се е произнесъл така и Гютзолд- един от производителите на моделите ни.

6. Търсенето на бързи печалби идва именно от вътрешния натиск във фирмите за масово производство.
Докато при бутиковите производители натиска не е от тях самите или техните (досто по-малка група) клиенти,
ами от целта да оцелеят и радват "прецизните" моделисти по-дълго със своите модели. Точно за това и масовите
производители се държат в крайна сметка от банките (справка Роко/Флайшман или Мерклин) а бутиковите са винаги
от група хобисти които знаят съвсем точно какво иска един моделист от даден модел. Технологиите понякога правят моделите
 им по-скъпи от масовите, но пък като се сравняват с масовките, вторите "губят по всички точки" освен една - ниската себестойност.

7. "Загърбване на ученическото моделиране"...ми няма я "партията" с масовките в клубовете, матеиралната база (прах в очите
 на и без това слепите ученици някога) при нас в пост социалзма, но и на запад сега им се рекламира например компютъра като
"средство за достъп до социалните мрежи, гледане на любими филми, игра в онлайн игри, сваляне на любима музика" и т.н.
Тази и подобни реклами дори не си и помислят да правят връзката - компютър/работа (това е все едно да дадеш като подарък лопата на циганин - с нея се работи) или дори компютър/проектиране!!!! Те също искат много пари и по възможност ...веднага.
А територията България не би могла да се произнесе по този въпрос - та ние сме макс. 50/100 хобисти тук. Но пък чехитенапример
 имат клубове с по 3000 члена!!! Сигурен съм, че не раздават на децата в тях наркотици и все пак са пълни с подрастващи и мислещи
млади надежди за хобизма, моделизма и воъбще ...за...чешката нация!
Нека все пак да имаме малко повече вяра в следващите  поколения. И за нас така говореха някога!

8. У нас липсата на такива състезания се обуславят от начина им на провеждане (който не желая да коментирам сега)
и различното ниво на развитие в моделизма ни. Пъки макар да сме 50-100 човека и сред нас има "снобисти" които
не биха желали да се провеждат такива състезания, макар точно това да правят цял живот - да се сравняват с другите.
За другите страни и държави, не е вярно, че не се правят - но пак не са познати чак  толкова, заради агресивността
 на средата в която живеем дори. Всички тук могат да кажат кой филм е взел оскар през 2010 г. но мнозина могат да кажат,
кой модел и чие ръкотворие го е създало, тоест човека се е класирал на първо място в едно от нашите родни състезания.
ПРимера е сам по себе си достатъччно показателен нагледно.

9. Това идва от собствеността на банките - по-лесно управляват така. Но само в европа е пълно и с малки производители,
които обаче по доста причини (някой от тях изброени по-горе дори) ние не знаем за тях. Това е всеобща заблуда на която дори Гютзолд май се е поддал.
Мога да дам доста примери в тук "неизвестния" мащаб ТТ, но не това е предмет на темата.
"Неизвестен" защото всчки които не работят в него, остават приятно изненадани както от производителите,
 така и от предлагания от тях асортимент дори. Но това че ние не знаем за малкоте производители,
не значи, че са останали само големите концетрирани от банките фирми!!!

10. Само четири примера че стана дълго:
- Акме. (Н0)
- Кюн. (ТТ)
- mbt (ТТ)
- Backman (Н0 и ТТ).(които са "забърсани" от търговците в TILLIG струва ми се вече)

Та така.
А въпроса за моделзми, хобизма и снобизма в тях се постява на всеки пет години от...поне 120 години история
в жпмодилзма (че и повече даже). Аз лично съм спокоен - младите които "влизат" при нас в моделизма
са малко, но пък за сметка на това будни и мислещи същества, които не ги задоволява фейсбук само.
Аз пък и не искам такава масовост в моделизма ни - да не съм производител за пари от модели? (риторичен въпроса)
За това съм спокоен за бъдещето на моделизма у нас и по света!!!
 ;D ;D ;D

ПП. Съвсем скоро ще демонстрирам тук (снимки) от "някогашни" жпмодели които и сега изглеждат
доста футуристично. Когато с аги произвели в ГДР (Цойке) и ГФР (Shuko), са предизвикали подобна дискусия
за "края на хобито - ж.п- моделизъм!". ...и тогава такива като нас хобисти са заявили така:

ДОКАТО ИМА ЖЕЛЕЗНИЦИ ПО СВЕТА, ЩЕ ГО ИМА И НАШЕТО ХОБИ!!!

Напълно споделям това мнение!
 :yes:
« Последна редакция: 06 Януари 2015, 16:48:39 от pach »