Автор Тема: Профилактика и освежаване  (Прочетена 7383 пъти)

totomoto

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 222
  • Рейтинг: 90
Профилактика и освежаване
« -: 13 Април 2017, 02:49:21 »
Здравейте, понеже не видях такава тема си правя моя  ;D. Въпроса ми е следния - днес се сдобих с един PIKO BR-01.5. Локомотива е просто прекрасен, но си иска своето.  Въпроса ми е как и с каква химия (спирт, меглио, ракия...) да почистя цялото му " токовземане" . Пластинки, пружинки и тн. Има ли някаква контактна паста или нещо подобно, което може да подобри контактуването на локомотива с релсите. Тендера се движи като цяло , но с доста прекъсвания. Също така виждам как фаровете на машината мигат непрекъснато по време на движение, което може да значи само едно. Има ли някакви особености и трикове характерни за този модел, които е хубаво да знам. Когато си играх да му подавам ток направо от жиците на захранването открих много аномалии  :unsure:. Освен това се оказа, че се движи най-добре когато двете части са свързани. Не виждам друг отговор освен влошен контакт през тендерните колелца. Също така ми е любопитно възможна ли е  тотална замяна на старото моторче със съвременно. Има ли готови китове за такава трансплантация или ще трябва да се твори? Благодаря предварително!!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #1 -: 13 Април 2017, 07:53:14 »
Да ти е честит новия 01.05. Със здраве да си го търкаляш.

За почистване на колелата и на контактните пластинки става и спирт, и ракия. Меглио едва ли ще ти помогне. Гледай да не е бейлис или нещо подобно сладко. Аз чистя с изопропилов спирт / алкохол, но става и със спирт от аптеката, и със спирт за горене и т.н. Внимавай да не спиртосаш боята и пластмасите! Контактна паста никога не слагай - с нея ще се полепва всякакъв прах и става по-лошо.
Почистването е лесно, особено на този модел. Като махнеш челния капак на тендера всичко се вижда. Ако трябва ще махнеш и червеното долнище на колелата, за да си нагласиш добре токоснемането на двете оси - това е много важно и там пластинките се кривят и не вършат работа. И на локомотива ще се справиш - без разглобяване. Чистенето трябва да е "доста често", по норматив - на 20 - 30 часа, ама ако имаш един - два локомотива, а и като гледам как ги въртиш на пода - може и всеки ден да се налага да чистиш ... Това важи и за новото ти пико - някъде бях сложил снимка на "нов" (беше си наистина нов) локомотив какво му е насъбрано на колоосите от търкаляне по земята, това си е конструктивна особеност на тази марка.
Моторчето може да го смениш от много лесно до трудно или много скъпо. В моята тема за BR41 съм показал само смяна на моторчето, както и преработка на цялото задвижване. А може да си поръчаш от SBнещо_си - месингово задвижване за около стотина евра, има го специално и за този модел.
Корпусът се чисти рядко, ако е мръсен и лепкав от предишния собственик. Аз взех един такъв, който беше пуши много, и то май с течност от електронни цигари - беше пълна отврат и на пипане, и на гледане. Пръснах лекичко с препарат за компютри, след това с парцалче и клечки за уши по дупките. После - зависи как го пазиш, може и само веднъж годишно да го издухаш с четка, може и по-честичко. Добре е да си миеш ръцете преди да го пипаш (особено за децата, да не лапат намазана филия докато си редят влакчета). Бели ръкавички не ти трябват ...

totomoto

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 222
  • Рейтинг: 90
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #2 -: 13 Април 2017, 11:22:03 »
Благодаря за отговора! Прочетох цялата ти тема - доста полезно четиво, в резултат обаче въпросите стават повече  :prankster:. Като за начало ще го почистя добре и ще докладвам.

P.S. Не виждам защо да не стане и с меглио - препарата е мощен обезмаслител. Виждал съм да го ползват даже автомонтьори. Сериозен недостатък е силната миризма. Бягам за спирт  :pleasantry:!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #3 -: 13 Април 2017, 13:42:27 »
Мощният обезмаслител може да се ползва в автомобилите, където лаково-бояджийските покрития са съвсем друг тип и направени за външни условия. Върху модели най-вероятно мощно ще прецакаш боята. Или в най-добрия случая ще убиеш гланца. Не те съветвам да си правиш такива опити, но както си решиш...

При парните локомотиви, които имат димогенератор, голяма свинщина правят изпаренията от течността, имитираща пушек. Покриват всичко околно с лепкав аерозол. Възможно е mitko0888 да е купил точно такъв локомотив - с често ползван димогенератор. А определено и цигарите правят същата гняс...

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #4 -: 13 Април 2017, 14:53:59 »
Димогенераторъ беше пушил много, не човека с локомотива, не съм го написал много правилно. И смърдеше отвратително. И лепнеше целия. Тендера го изстъргах и пребоядисах, че беше слаган на нещо и тази гняз се беше отпечатала необратимо в боята. Димогенератора беше изтръгнат из основи. От пушач (човек) имам осмърдяна само една дунапренена подложка в старопиковска кутия. Вече три години я чакам да се отмирише ... ама йок.

totomoto

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 222
  • Рейтинг: 90
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #5 -: 13 Април 2017, 16:10:45 »
Почистих и смазах - не съм доволен. Ще мисля за тунинг. Въпреки, че явно е доста противоречива техника най-много ми хареса варианта  с ремък показан в темата ти за BR41. Ще проуча още малко. Все пак защо според вас тендера не иска да се движи без лока? Да разбирам ли, че въобще не иска да си взема ток от там?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #6 -: 13 Април 2017, 16:24:53 »
Това прочете ли го:

"...на снимката се вижда как са "щръкнали" под натиска на токоснемащите пластинки, с което предполагам че ще контактуват добре..."



Две токоснемащи оси са ти напълно достатъчни. Премери с едно уредче дали не ти се губи връзката от токоснемането до пластините на моторчето. Тендерът трябва да се движи доста добре самичък, без локомотива да му пречи.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #7 -: 13 Април 2017, 18:25:06 »
Около мотора има LR-филтър, обиращ искренето и смущенията, създавани от колектора и четките на мотора. Филтърът се състои от два дросела /намотки/, през които преминава тока към всяка четка и минимум един кондензатор между двете четки /понякога има и втори преди дроселите/. Провери дали там спойките и жичките са наред. Имал съм случай на такова прекъсване и се установи, че едната жичка на единия дросел е на границата на скъсване. Като я дръпнах съвсем леко и окончателно прекъсна. Презапоих жичката и всичко се оправи. Прегледай състоянието на колектора и четките. И го покарай известно време - нерядко от продължително престояване дори и чисто нови локомотиви не вървят добре. След като го потъркаляш, триещите се контакти се самопочистват и движението коренно се подобрява. Изобщо моделите са като колата и жената - трябва редовно каране...  ;D

totomoto

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 222
  • Рейтинг: 90
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #8 -: 13 Април 2017, 19:23:26 »
Митко, казах, че съм прочел цялата тема  ::). И да, това го забелязах още преди и ми стана ясно за какво е. Факт е обаче, че задната токоснемаща ос не работи пълноценно по някаква причина. Best Ripper днес докато го човърках за пореден път забелязах, че понякога прехвърча искра между "малкото червеникаво квадратче", което седи над мотора - съжалявам, но от електроника не разбирам грам. Вярвам, че сещате за какво говоря - на него едно под друго пише - F 33n 5V. двата дросела /намотки/, за които говориш съм ги виждал на други мои локомотивчета от детството ми, но на този мисля, че няма такива - аз поне не виждам. Възможно ли е да са премахнати и от това да се получават проблеми?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #9 -: 13 Април 2017, 20:19:24 »
Токоснемането е с по една допълнителна пластина от всяка страна. Точно до зъбните колелца, до края на мотора, се виждат две "уши", там между пластините може да е зеленясало или ръждясало и да не ти работи токоснемането от тендера.
От локомотива тока се подава през две други "уши" точно в средата на това черно уширение.
Дроселите са от долната страна, вътре в черната рама. Не ти трябва да ги пипаш.
Искра прескача или от четките (не си спомням до колко бяха затворени), или от пластинките на талигата, които дават ток на мотора. Почисти ги и ги направи да се допират добре.
Въобще - вземи да го разглобиш целия тендер, почисти всичко хубаво и го сглоби наново. Внимавай при разглобяването точно кое къде е.
« Последна редакция: 13 Април 2017, 20:22:38 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #10 -: 13 Април 2017, 22:14:25 »
Най-безопосно се почиства с чист, етилов спирт от аптеката.
100 ml е около 2 и нещо лв. Внимавай - чистиш плоското на колоосите и мед/месинг пластините от токоснемането.
Мелио -  НЕ!!! От спирта пази корубите (боята им) и най-вече надписите. Така е при старото производство, но и новото не понася спирт и т.н.
Както е казал Митко, най-вероятно искри колектора на двигателя. Само там е "позволено" искрене, но не е желателно!
Има ли там искрене, значи медните пластини от ротора, са замърсени до черно. Колкото по-искри, толкова по се цапат.
...От четките, които са мека графитна смес. Чистиш медта и сменяш четките. Продават се. Но по-добре смени двигателя с по-нов. Може просто и магнитите да са му остарели, за това да е лошо въртенето...
Оранжевото блогче с надпис f33n 5v e керамичен  кондензатор, със стойност 33нанофарада на 5(?)волта ...Вероятно е 50 волта...Или поне 15. Няма голямо значение. Той заедно с описаните дрросели, прави по- малко искрено, което освен че замърсява колектора и надира четките, смущава и радиоприемниците...Та чак до старите телевизори.
Направи едри (макро) снимки, за да определим какъв е точно проблема. Или покажи на опитен хобист модела.
Каквото и да правиш, първо го кажи тук ...
Да не се скапват нещата още повече ;D
При разглобяване, снимай с телефона, за да можеш и да сглобиш после ;D



Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #11 -: 14 Април 2017, 11:49:42 »
Въпросното "квадратче" между четките е кондензаторът от LR-филтъра. Ако наистина е за 5 волта, което изобщо не трябва да е за толкова малко, гарантирано е изгърмял и при прескачането на искрата моторът губи ток и спира за момент /накъсва движенето/. Като първа мярка и проба - прекъсни единия край на кондензатора и виж дали ще изчезне прекъсването в движението. Може да го караш и без тоя кондензатор, но за сметка на смущения по околна радиотехника и повече искрене на четките. Иначе за да ти е мирна главата, кондензаторът трябва да е поне за 35 волта напрежение. F 33 n означава капацитет на кондензатора 33 нанофарада - тая стойност може да ти потрябва при евентуална смяна, ама че може да сложиш и и по-големи докъм 100 нанофарада. Типът на кондензаторът е керамичен. Работното напрежение на кондензаторът може да е и стотици волтове, но тогава размерите стават много големи и едва ли ще успееш да го поместиш в модела.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #12 -: 14 Април 2017, 13:09:53 »
Въй въй ... За туй малкото оранжевичко ли става въпрос?



Кондензаторът си е точно какъвто трябва - 33 nF, 63V и не съм чувал да се "развали", освен ако не го счупиш или да му изтръгнеш някой крак (и двете стават не много трудно).
5 значи че е до 85 градуса,
V значи хич да не му вярваш колко са му фарадите: +22/-88%

Дай една снимчица на тендера без черния капак и без червеното долнище.

totomoto

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 222
  • Рейтинг: 90
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #13 -: 14 Април 2017, 18:47:28 »
Ето малко снимки:
Малкото оранжево нещо - мога да се закълна, че видях искра между него и корпуса на мотора





Тук дроселите вече се виждат - не съм им обърнал внимание предишния път



Общ изглед




mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Профилактика и освежаване
« Отговор #14 -: 14 Април 2017, 19:52:33 »
Чудесно изглежда! Като нов е. И никой не се е правил на майстор по него, което е много важно.
На кондензатора му лепни едно парче черно тиксо, не му трябва много, стига му една обиколка. Вижда се че е чукнат в ъгъла и допира до моторчето.
Като слагаш долнището с другите две колооси гледай пластинките да са както трябва - да захващат отвътре и да допират и върху плоското на бандажа.
Може да капнеш мааалко масълце в лагерите на колоосите (на тези двете с гумите), също и на двата края на вала на моторчето. Тази ос с двата червяка също може да я капнеш в двата края - там, където влиза в талигата, има по едно малко топче - съчма за опора. Също и по зъбните колела. Гледай да е хубаво масълце - за шевни машини или подобно, да не вземеш някое отработено от колата. И съвсем по малко - на върха на една игла или телче (аз топвам парче от най-тънката струна и капката на върха я допирам където ми трябва), да не е напарво с масльонката.
Може да капнеш малко чист спирт между медните пластинки, там където се допират тези кривите, от колелата, с двете на корпуса. Също и там където се допират с колелата. С памуче за уши, натопено в спирт, измий и осемте колела и краищата на токоснемането и си готов. Пробвай с две жички да подадеш тока напарво на медните пластини и ще познаеш ако някъде не е наред.
Четките и колектора не ги пипай. Като гледам изглежда доста добре - не е каран много.
Да ти е честито локомотивчето. То си е класика. Само тендера трябва да се движи доста добре. Локомотива отпред го затормозява доста, но само тендера трябва да го докараш да върви добре.