Автор Тема: Разделяне на участъци  (Прочетена 9919 пъти)

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Разделяне на участъци
« -: 02 Декември 2007, 18:51:30 »
Искам да попитам дали това е правилната схема за разделяне на трасето на участъци:


Не съм я пробвал още и не знам дали работи и дали ще могат два различни влака, управлявани от два различни трансформатора (аналог), да се движат в една или различни посоки в разделените с изолатори секции само на едната релса!? Към непрекъснатата релса смятам да включа и трети трансформатор (DC) за постоянно осветление на вагоните, за което говорихме в предишната тема.

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3799
  • Рейтинг: 283
  • HO,Z Само БДЖ Klosterreichenbach
    • toniemi2
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #1 -: 02 Декември 2007, 19:08:14 »
Цитат на: eurostar link=topic=108.msg432#msg432 date=1196614290
Искам да попитам дали това е правилната схема за разделяне на трасето на участъци:
(Image removed from quote.)

Не съм я пробвал още и не знам дали работи и дали ще могат два различни влака, управлявани от два различни трансформатора (аналог), да се движат в една или различни посоки в разделените с изолатори секции само на едната релса!? Към непрекъснатата релса смятам да включа и трети трансформатор (DC) за постоянно осветление на вагоните, за което говорихме в предишната тема.
Става,ще работи.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1770
  • Рейтинг: 251
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #2 -: 03 Декември 2007, 12:37:12 »
Не съм сигурен, че ще работи ако се подаде от двата трансформатора различен поляритет на общата клема (ливата).

EMPEROR

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1962
  • Рейтинг: 4
  • HO | IV,V | DB,DR,DB-AG | София
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #3 -: 03 Декември 2007, 13:54:37 »
Цитат на: pavel75 link=topic=108.msg439#msg439 date=1196678232
Не съм сигурен, че ще работи ако се подаде от двата трансформатора различен поляритет на общата клема (ливата).

Подкрепям...

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4934
  • Рейтинг: 396
  • Красотата е в детайла!
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #4 -: 03 Декември 2007, 14:11:38 »
Аз пък направих друго - директно разделих релсовия път на участъци, прерязвайки и двете релси в края на всеки участък. А на контролното табло сложих ЦК ключета, които имат три позиции - за единия траф, за втория и нула. И какво успях да направя...независимо движение в къси участъци на два локомотива, например единият се движи по главния път, а другият маневрира в гарата или единият минава транзит през гарата, а другият тръгва веднага след него и се включва в главното трасе със скоростта на първия, или единият спира на някой от коловозите на гарата, а другият минава транзит през нея малко след това. Нещо такова... Но никога не успях при аналогово управление да направя така, че два влака да се движат независимо един от друг в общ участък. Той май това е и невъзможно, за разлика от дигиталното...
:)

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3799
  • Рейтинг: 283
  • HO,Z Само БДЖ Klosterreichenbach
    • toniemi2
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #5 -: 03 Декември 2007, 18:35:39 »
Цитат на: pavel75 link=topic=108.msg439#msg439 date=1196678232
Не съм сигурен, че ще работи ако се подаде от двата трансформатора различен поляритет на общата клема (ливата).
Пробвайте,ще стане.

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 582
  • Рейтинг: 51
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #6 -: 22 Декември 2007, 22:55:35 »
Здравейте,
както виждам всички тук сте доста напред с материала а аз тепърва започвам моя макет.В раздела" Представете се :)" споменах ,че ще е голям (около 7-8 кв.м) исъответно ще е разделен на доста участъци . Та направо : мисля за захранване да използвам "захранване на компютър" ,тъй като при него има доста изводи с различно напрежение , което ще ми е нужно за различните участъци, а и е  доста мощно . какво мислите?

Tomislav.Popov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 40
  • Рейтинг: 4
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #7 -: 30 Януари 2008, 14:21:21 »
Цитат на: eurostar link=topic=108.msg432#msg432 date=1196614290
Искам да попитам дали това е правилната схема за разделяне на трасето на участъци:
(Image removed from quote.)

Не съм я пробвал още и не знам дали работи и дали ще могат два различни влака, управлявани от два различни трансформатора (аналог), да се движат в една или различни посоки в разделените с изолатори секции само на едната релса!? Към непрекъснатата релса смятам да включа и трети трансформатор (DC) за постоянно осветление на вагоните, за което говорихме в предишната тема.
При тази схема има проблем при преминаване на локомотива през изолатора. Токоснемането е на повече от един чифт колела и в момента на прехода двата трафа се свързват накъсо. При бързо движение се получава само премигване в захранването, но ако локомотивът заседне там, ще избият защитите на трансформаторите. Мисля, че при обратен поляритет на двата трансформатора, ефектът с късото е гарантиран

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1650
  • Рейтинг: 136
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #8 -: 30 Януари 2008, 14:54:50 »
Преди имаше едни релси къси  - прави едната релса беше цяла, а другата прекъсната по средата ана смата релса имаше един квадрат метален с занак Х отгоре, вътре имаше менбрана - принципа на електромагнита, запознатоте ще кажат как и е названието ползвах ги за ТТ. В книжката на Юри Ботев е описано как става има и схема. ;)

NoHaB

  • Trade Count: (7)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 260
  • Рейтинг: 11
  • N-Scale-Плевен-Стремеж към 5-та и 6-та епоха...
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #9 -: 05 Март 2008, 19:43:22 »
Виж сега...
При наличие че имаш 2 трафа и искаш да захранваш целия макет със тях разделяш и двете релси със изолатор и свързваш всичко по отделно посредством ключове...

Пример :Натискаш копчето което свързва линията със единия от двата трафа и тя вече е във верига с него демек каро завъртиш трафа влака тръгва и ако свържеш семафора паралелно на копчето ще можеш да управляваш и чрез него...


Мариан

П.С. Ако нещо не разбра питай...

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 201
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #10 -: 17 Март 2008, 16:33:51 »
Цитат на: Tomislav.Popov link=topic=108.msg1433#msg1433 date=1201695681
При тази схема има проблем при преминаване на локомотива през изолатора. Токоснемането е на повече от един чифт колела и в момента на прехода двата трафа се свързват накъсо. При бързо движение се получава само премигване в захранването, но ако локомотивът заседне там, ще избият защитите на трансформаторите. Мисля, че при обратен поляритет на двата трансформатора, ефектът с късото е гарантиран


Да, за едната част си прав, за другата не:

2. При различен поляритет наистина става късо, но като знаеш това правило сам ще се пазиш. При това късото е много по-яко от обикновенно: Ако от единия траф си подал 15 V и от другия пак 15 V, късото става при 30 V, т.е. те се сумират в случая.

1. При еднакви поляритети на трансформаторите винаги единият е с по-голямо напрежение от другия, локомотивът докато взема от по-голямото - върви по-бързо, като остане само с по-малкото - върви по-бавно. А какво става в преходния момент, когато вззима и от двата?: Ами нищо страшно - върви по-бързо защото черпи от по-голямото напрежение, а вторият траф нищо не прави защото неговият грец е запушен от по-голямото външно напрежение на другия траф.

Карайте смело, тия трикове отдавна се ползват от много различни фирми!  ;D

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 201
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #11 -: 17 Март 2008, 17:00:16 »
За разделянето на участуци:

Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, със всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".

Но нека ви дам един безценен съвет:

Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.


CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 201
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #12 -: 17 Март 2008, 18:21:08 »
За разделянето на участъци:

Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, с всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".

Но нека ви дам един безценен съвет:

1. Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв общ куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.
Всички участъци - леви и десни релси изкарайте само и единствено на този втори куплунг. На него изкарайте и всички управляващи проводници от пулта, т.е. между двата мъжки куплунга на макета ще имате паралелни връзки отзад, затова е добре двата да са близо.
2. В допълнително сложеният мъжки куплунг включете женски такъв, без кабели, а само с мостчета между отделните му пера(пинове). Кое с кое е свързано по макета определяте Вие на гърба на този женски куплунг с всички мостчета които сложите, или запоите. Такъв куплунг се нарича заглушка

Предимства:

1. Всеки нов, или различен вариянт за управление на макета води до нова заглушка единствено - изваждате старата и слагате нова, а това е просто куплунг, старата не се изхвърля  ;D.
2. Новият Ви вариянт на управление не изисква никакво "ровене" и гъзурчене по макета, в общия случай ще трбва да запоите новите мостчета на един изваден куплунг - може и в службата.
3. Всички нови идеи за промяна на свързванията: дали да режете лява релса, дали дясна, или и двете се решават на гърба на заглушката.
4. Ако искате да направите макета си с цифрово управление: Правите заглушка и за този вариянт, като свържете заедно всички леви релси от всички участъци заедно, както и всички десни заедно и двете към съответните пинове на централата.
5. При прекъсване на някоя връзка по макета, доста по-лесно може да установите повредата, като извадите заглушката и измерите.

Препоръки:

1. За заглушка използвайте продълговат куплунг! Подходящ е например "Евро куплунг" за платки с 32 пина на ред дву, или три редов. Може да закача снимка после ако трябва.
2. Изберете такъв с повече пера от необходимите! Не се знае един ден какви нови идеи ще ви дойдат.
3. Съседните участъци сложете на съседни пинове - левите на единия ред, десните на другия ред на заглушката! Ще разберете предимството веднага след като седнете да запоявате.
4. Надпишете всички заглушки - коя за какво е!
5. Така изберете ролята на всеки пин - кой за какво да служи и къде да е, че да сведете до минимум възможни поражения от грешни включвания!
6. Управлението на стрелките, семафорите, лампите по макета, някакви си автоматики там и т.н. могат също да бъдат изкарани на втория кулунг към заглушката, или на втора заглушка дори, но много добре си помислете дали ви трябва и за какво и кога точно ще ги ползвате! Добра идея е например втора заглушка за случая защото ако е една, ще ви трбва заглушка с доста повече пера, която в общия случай трудно ще вадите!

Допълнителни разяснения:

Някъде някой питаше кое е плюс и кое минус на трансформатора:
Правило:
Накъдето и да върви локомотивът, ако си представите, че сте в него и гледате напред, дясната релса е плюс!!

Възползвайте се от идеятя! Ще се родите!!  ;D

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 201
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #13 -: 17 Март 2008, 23:36:53 »
И едно малко допълнение:

Каквато и автоматика да измислите, изберете и изработите (тук няма ограничения), нека да бъде така направена, че да се включва към този втори допълнителен куплунг, или с други думи: Изваждате заглушката, а на нейно място включвате единсвения куплунг на блока автоматика. Ако не ви хареса, или ви омръзне, просто връщате заглушката!  ;D

Всичко това не е моя идея разбира се, заглушки се използват много отдавна и на много места. Заглушка е дори онова което включвате на мястото на декодера, когато такъв няма в локомотива, но той е готов за цифрово управление. Просто изваждате заглушката и там включвате декодера! Какаво по-лесно и гениално от това !?!  ;D

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11459
  • Рейтинг: 1052
  • "Малко се пие в тая държава!"
    • За моделизма
Re: Разделяне на участъци
« Отговор #14 -: 18 Март 2008, 09:07:35 »
Това наистина става , но не е много удобно , особено за хора дето не са на ти с електротехниката . Дори при начертана предварително схема , вероятността за грешка е заложена "генетично" . Представете си каква дължина и какви снопове от проводници (при това с немалко сечение) , ще има в макета - ако го надушат циганите що мед има,свършено е ;D ;D ;D
Ако макета ползва повече устройства , било то локомотиви , електрострелки , готови автоматични блокове и т.н. тока който ще минава през тези пинове на куплунзите (нем.) или конекторите (англ.) или по български - съеденители  изобщо никак не е малък , а ако заглушките  се подменят по време на работа(по закона на Мърфи -все нещо ще сме забравили да изключим >:() ще има контактни проблеми,искрене , нагар и т.н.Тоест проблеми от чисто механичен характер.
 Не напразно хората изнасят части от пултовете за управление близо до управляваните участъци , и го правят не само за да могат повече хора да участват в джиткането на един макет , но и точно поради простотата и яснотата на свързване, както и употребата на по къси проводници.
Всъщност точно за това (едва ли не) са измислили цифровото управление - само два проводника , в случая това са релсите свързват доста неограничен брой изпълнителни устройства като стрелки , семафори , автоматични блокове , локомотиви и т.н.като при това отпадат дори и релетата - така отпадат и механични проблеми извън подвижния състав. А самите релси както знаем обикалят цялата конструкция - какво по хубаво от това.Това на практика е нагледен пример за класическа  шина за управление като например І2С по която ни се управлява всички домашни електронни уредби .
Истината е някъде в комбинирането на двете системи (аналогова и цифрова) като всеки си избира според това до колко му е ясно начина на свързване  и работа , както и не на последно място с какви парични средства е готов да се раздели...поправка !!! ;D ние винаги сме готови да се разделим дори и с тия средства дето ги нямаме, така че , с какви парични средства се разполага при реализацията на схемата за управление.
1.Ако се прави аналогова схема на управление - тези съеденители само на пръв поглед са удобни по причини , част от които изброих по нагоре.Но основната причини е , че излишно усложняват и оскъпяват нещата.
2. Ако се прави цифрово - там пък не всеки се оправя с принципа на работа-просто човек става обикновен потребител , като не е задължително да се знае какво точно става вътре в електрониката - важното е че работи.И тук някъде е границата-цифровата система (дори и най-малката и елементарна) вдига цената доста повече от аналоговата.
Според мен истината е в комбинираното използване и на двете системи , като се тръгва от аналогова (за управление на всичко което няма пряк контакт с релсите,като семафори,стрелки , сгради и т.н.) и цифрова за която се оставя управлението на локомотивите и вагоните.Така най-лесно , без кардинални промени и сътресение някой ден (дай боже всеки му :)) и при пълна яснота в главата (щом е узряла и се е напълнила със необходимите знания  ;D) на "конструктора" ще може да се премине на изцяло цифрова система.
Това е моето скромно мнение. ::)