За разделянето на участъци:
Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, с всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".
Но нека ви дам един
безценен съвет:1. Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв общ куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.
Всички участъци - леви и десни релси изкарайте само и единствено на този втори куплунг. На него изкарайте и всички управляващи проводници от пулта, т.е. между двата мъжки куплунга на макета ще имате паралелни връзки отзад, затова е добре двата да са близо.
2. В допълнително сложеният мъжки куплунг включете женски такъв, без кабели, а само с мостчета между отделните му пера(пинове). Кое с кое е свързано по макета определяте Вие на гърба на този женски куплунг с всички мостчета които сложите, или запоите. Такъв куплунг се нарича
заглушкаПредимства:
1. Всеки нов, или различен вариянт за управление на макета води до нова заглушка единствено - изваждате старата и слагате нова, а това е просто куплунг, старата не се изхвърля

.
2. Новият Ви вариянт на управление не изисква никакво "ровене" и гъзурчене по макета, в общия случай ще трбва да запоите новите мостчета на един изваден куплунг - може и в службата.
3. Всички нови идеи за промяна на свързванията: дали да режете лява релса, дали дясна, или и двете се решават на гърба на заглушката.
4. Ако искате да направите макета си с цифрово управление: Правите заглушка и за този вариянт, като свържете заедно всички леви релси от всички участъци заедно, както и всички десни заедно и двете към съответните пинове на централата.
5. При прекъсване на някоя връзка по макета, доста по-лесно може да установите повредата, като извадите заглушката и измерите.
Препоръки:
1. За заглушка използвайте продълговат куплунг! Подходящ е например "Евро куплунг" за платки с 32 пина на ред дву, или три редов. Може да закача снимка после ако трябва.
2. Изберете такъв с повече пера от необходимите! Не се знае един ден какви нови идеи ще ви дойдат.
3. Съседните участъци сложете на съседни пинове - левите на единия ред, десните на другия ред на заглушката! Ще разберете предимството веднага след като седнете да запоявате.
4.
Надпишете всички заглушки - коя за какво е!
5. Така изберете ролята на всеки пин - кой за какво да служи и къде да е, че да сведете до минимум възможни поражения от грешни включвания!
6. Управлението на стрелките, семафорите, лампите по макета, някакви си автоматики там и т.н. могат също да бъдат изкарани на втория кулунг към заглушката, или на втора заглушка дори, но много добре си помислете дали ви трябва и за какво и кога точно ще ги ползвате! Добра идея е например втора заглушка за случая защото ако е една, ще ви трбва заглушка с доста повече пера, която в общия случай трудно ще вадите!
Допълнителни разяснения:
Някъде някой питаше кое е плюс и кое минус на трансформатора:
Правило:
Накъдето и да върви локомотивът, ако си представите, че сте в него и гледате напред,
дясната релса е плюс!!
Възползвайте се от идеятя! Ще се родите!!
