Автор Тема: Модели на български подвижен състав  (Прочетена 357201 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #105 -: 30 Октомври 2010, 22:35:44 »
Е-е-е-е-е, ние с маестро Тони не можем да се мерим! При него е изкуство, а нашето е...  ;)
« Последна редакция: 01 Ноември 2010, 09:12:31 от Vlado »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #106 -: 30 Ноември 2010, 14:47:10 »
Все се канех да пиша по темата, но чак днес сколасах:
Става дума за наша серия парни локомотиви 50.хх серия. Както повечето знаят те са пруска серия локомотиви Т16 (немска BR 94) - останали у нас няколко броя след една от войните и продължително бездействащи, по-късно са закупени от БДЖ и дълги години успешно се ползвали за влакова и маневрена дейност по нашите железници. Една рядка серия, която обаче, поне според написаното, Fleischmann вече произвеждат като модел, а чрез Conrad (а може би и чрез Жоро?) се предлага и на нашия пазар:
Оригинал:

и сегашно състояние на единствената оцеляла от цялата серия 50.01 на спирка Червена вода:

и модели:
Т 16.1 на K.P.E.V.:


и BR 94 на RAG (и двете абревиатури нищо не ми говорят):

Разлики има, но все си мисля, че след съответното преправяне би могъл да се получи сносен модел.
На ред са спецовете за мнение по въпроса! ;-)
« Последна редакция: 30 Ноември 2010, 14:57:38 от Vlado »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #107 -: 30 Ноември 2010, 16:29:43 »
Намерих го и като модел в Липето:



Различава се доста от снимката в Конрад и, уви, има нужда от бая преправяне, за да заприлича поне малко на нашия... и пак ще е далече... :(

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #108 -: 30 Ноември 2010, 16:46:28 »
Да видим първо в Германия какво е положението.

Деление според завода производител:

    94 (201-461) - 261 бр. - Schwartzkopff - 1905-1913
    94 (462-467) -    6 бр. - Graffenstaden  - 1914-1915 - за Елзас и Лотарингия

Деление според вариантите и разновидностите, имаме 3 основни вида:

    94 (201-262) - 1905-1909 - 94 бр. кола Gölsdorf с водеща 4-та сц. колооос - несиметрична   - 1-ви вид
    94 (263-420) - 1909-1912 - кола с водеща 3-та сц. колооос - симетрична                           - 2-ри вид
    94 (421-461) - 1912-1913 - усилен T16 - 8t повече вода и 3t повече въглища                      - 3-ти вид
 
Първият вид има няколко варианта според димната камера, паропрегревателя и мястото на пясъчника - на някои машини не е на котела, а отстрани.



      Това е първият вид - шатун хванат на предпоследната колоос



     А това са първи и втори вид плюс Т16.1

От всички тия бройки след първата св. война в Германия са останали едва 65.

                    Къде сме ние?

В книгите на г-н Д. Деянов е разказано много добре историята и начинът на придобиване на машините за БДЖ: останали на наша територия и гарирани на глухи коловози в ж.п. завода в София и така до 1931, когато след мъчителни и трудни преговори с посредник са били закупени 10 бр. и нужните здрави части за тях. Различен от всички е бил само 50.10 - най-старият, който незнайно кога точно обаче е бил преправен с водеща 3-та колоос - като останалите.
Локомотивите не са получили номера според DRG системата от 1925, щото просто не са били в Германия по това време. На базата на информацията на г-н Деянов си поиграх и подредих 10-те локомотива в таблица според фабричните номера и годината на производство. Така подредени, таблицата показва къде биха били като DRG номера нашите 10 локомотива ако бяха в Германия през 1925:

========================================================================
   БДЖ     БДЖ                                                                  DRG           DRG           Вид
   1936    1908         KPEV                             F.N.                1923          1925         на лок.
========================================================================
  50.10              (8125 Breslau) Schwartzkopff 3902 1907    94 229-230  94 227-228  1-ви вид

  50.05   (3505)  (8109 Altona)  Schwartzkopff 4330 1909    94 271-272  94 268-269  2-ри вид
  50.06   (3506)  (8106 Cöln)     Schwartzkopff 4395 1909    94 282-283  94 279-280  2-ри вид
  50.02   (3502)  (8117 Altona)  Schwartzkopff 4654 1911             -319           -316  2-ри вид
  50.03   (3503)  (8134 Essen)   Schwartzkopff 4906 1912   94 394-395   94 392-393  2-ри вид
  50.09              (8108 Erfurt)   Schwartzkopff 4926 1912   94 406-        94 404-       2-ри вид
  50.01   (3501)  (8109 Erfurt)   Schwartzkopff 4927 1912              407             405  2-ри вид
  50.07   (3507)  (8127 Altona)  Schwartzkopff 4934 1912    94 411-412  94 409-410  2-ри вид

  50.04   (3504)  (8113 Erfurt)   Schwartzkopff 5028 1913    94 423-424  94 421-422  3-ти вид
  50.08   (3508)  (8136 Essen)   Schwartzkopff 5050 1913    94 444-445  94 442-443  3-ти вид
========================================================================

В резултат се оказва не друго, а че освен локомотив 50.10, различни от останалите са били и 50.04 и 50.08, т.е. те са били от третия вид - усилен pr. T16.


повече тук: http://hpw-modellbahn.de/geschichte/dampf/dampf03.htm#antwort13
също и тук: http://de.wikipedia.org/wiki/Preußische_T_16
« Последна редакция: 30 Декември 2014, 21:04:06 от CaLLlo »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #109 -: 30 Ноември 2010, 17:02:02 »
Снимката на оригинала е на 50.04, който, видно е, е 1-ви вид.

п.п. По-скоро 2-ри вид, май.
« Последна редакция: 30 Ноември 2010, 17:06:34 от Vlado »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #110 -: 30 Ноември 2010, 23:29:22 »
Дословен цитат от последна книга на Деянови:
              "Локомотивите на БДЖ"
второ преработено и допълнено издание
                   София 2008
             издателство БДЖ ЕАД

"Състоянието на последната останала машина - 50.01, намираща се (към 1996 г.) на изолиран от главния път коловоз в гара (оттогава вече спирка) Червена вода, е извънредно тежко. Напълно ограбена и обезобразена, включително с демонтирани и отнесени крупни детайли и възли от крадците на метали (останали са само котела, рамата и колоосите), тя не може да послужи вече дори за стационарен музеен експонат."

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #111 -: 01 Декември 2010, 09:03:24 »
С две думи поредният ми опит да намеря сходство между модел и бг машина удариха на камък. Нищо! Чакаме следващите новости от фирмите. Все някога ще излезе нещо...  :ok:

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #112 -: 01 Декември 2010, 09:52:31 »
50.01 дори вече не е на БДЖ.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #113 -: 01 Декември 2010, 09:53:11 »
То тези машини които имад "сходство" с немските се знаят доста отдавна,
дори Деянов (а тук Ясен) отдавна ги е описал.
Сега просто трябва да се проверява, дали някоя фирма производител не го  е произвела,
щото и тези които са произведени също се знаят отдавна.
Не разбирам що трябва да се ровим и да преоткриваме топлата вода!
 :hi: ;D ;D ;D

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #114 -: 01 Декември 2010, 10:45:07 »
Няма лошо! 50-ците не ги бяхме обсъждали, тъй че с горните постове на Сашо научихме нещо ново и интересно. А лично аз няма да се уморя да търся аналози на наши машини пък дори и с риск често да "откривам топлата вода", за което моля да ми простите!  :)
« Последна редакция: 01 Декември 2010, 11:30:47 от Vlado »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #115 -: 01 Декември 2010, 11:18:57 »
Владе не бой се, не си единствен ;-) За 50-ците и аз през месец-два все гледам снимките, после модела на флайшман и се разколебавам. Не че е съвсем безнадеждно ама нямам смелост и сръчност за такъв проект все още.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #116 -: 01 Декември 2010, 11:48:20 »
Цитат на: Vlado link=topic=110.msg50253#msg50253 date=1291193107
Няма лошо! 50-ците не ги бяхме обсъждали, тъй че с горните постове на Сашо научихме нещо ново и интересно. А лично аз няма да се уморя да търся аналози на наши машини пък дори и с риск често да "откривам топлата вода", за което моля да ми простите!  :)
Цитат на: zazo link=topic=110.msg50255#msg50255 date=1291195137
Владе не бой се, не си единствен ;-) За 50-ците и аз през месец-два все гледам снимките, после модела на флайшман и се разколебавам. Не че е съвсем безнадеждно ама нямам смелост и сръчност за такъв проект все още.

 :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #117 -: 02 Декември 2010, 08:52:06 »
Не са ми подръка архивните каталози на ПИКО, но имам смътен спомен, че повреме на Берлинската стена се произвеждаше въпросния 94. Със сигурност обаче, след това, още от 1991 до днес се прави и това е най - скъпия модел на фирмата. Мисля, обаче, че той е още по - различен от нашта 50-ца. Все пак "Национал-железничарите" имат думата.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #118 -: 02 Декември 2010, 10:01:04 »

Далече след събарянето на берлинската стена...

PIKO

Germany III DRG
В различни модели се изискват определени видове декодери и ръчно преместване на кондензатора.
В нашия модел, BR 94 (PIKO кат. № 50060) мястото на кондензатора е означено с червена стрелка.
 


Piko кат.№ 50061 BR 94 DR IV


PIKO кат. № 50062


94 2043-1   DR    Epoche IV  Hersteller/Bj.: Piko/2002  Bemerkung: mit Echtkohle versehen,
Vorbild: sächsische XI HTBetriebsdienst: 1908-1976

Piko 50060 BR 94 DR






94 1810  DR  Epoche III Hersteller: Fleischmann  Bemerkung: mit Echtkohle versehen,
Vorbild: preußische T 16Betriebsdienst: 1913-1975


BR94 - Fleischmann кат.№4175 ; Fleischmann кат.№4093


Fleischmann кат.№409201 ; BR-94.5_18


???Fleischmann??? BR 94  prototype: DB (german railroad) Era: III (1945-1970) inscription: BR 94 1730


Fleischmann 4091 Tenderlok BR 94 der DRG



 
94 1538 Dettingen 01.05.01



94 1538 Metzingen 01.05.01



Отново PIKO... :spiteful:







А този е в "ТТ-идеалният мащаб"

Beckmann 1010104 Dampflok BR 94 der DR, TT (246,00 €)





 :scratch_ones_head: :scratch_ones_head: :scratch_ones_head:

И така , очи имаме, като четем това което е систематизирал Сашо,
спокойно можем да "открием" десетте разлики и ...разбира се приликите!!!
 :thank_you: ;D ;D ;D
« Последна редакция: 02 Декември 2010, 10:36:14 от pach »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Модели на български подвижен състав
« Отговор #119 -: 02 Декември 2010, 10:34:25 »
Ето два модела на теснолинеен подвижен състав 760мм, много близки до наши представители.
Първо серия 93. Имали сме самo три бройки от тях. Машините са произведени в Румъния от познатия ни завод "23 август" локомотиви L45H.


снимка на Марио от локфорума





А ето и снимки на модела:







Предлага се като bausatz и готов модел в мащаб HOe 1:87. За качеството на изработка цените според мен са соленички. Прави го следната унгарска фирма:
http://csehmodell.hu/


Другия модел е доста по-известен, но незнайно защо досега не е пускана информация за него. Пак имаме познатата ни история. Нашите единици са сходни, но си известни разлики спрямо немските си аналози. Става въпрос за серия 60076, най-вече за бройките произведени от SCHWARTZKOPFF 60176–60576, при останалите произведени в полша от CHRZANOW разликите стават още повече. Немската серия е BR 99.73–76 за междурелсие 750 мм .

Снимки на оригинала от railwaymodeling:





Снимки на немския събрат:





И снимки на модела от Bemo http://www.bemo-modellbahn.de/