Спокойно, момче...всички сме минали през този етап...е някои от големите още го минават,
или не са го почвали! Важното е че и ти можеш да се наредиш сред хората които казват,
"...та в моя първи макет направих грешката..." а тези които нямат още такъв да те гледат,
да цъкат и на ум да си мислят
"Лелее, а аз моя едвам съм го почнал?!".

Сега сериозно - знам че си в Н0, знам че предпочиташ БДЖ (тоест само БДЖ),
но 1м х 2 м все пак не е малка площ, и не бива да я подценяваш.
Ти трябва да решиш какво точно искаш да можеш да правиш на този макет.
Ако е за движение на дълги (лок + 4 х 4-осни - мин160см) влакове,
тази площ наистина не стига! Ама такива композиции са всъщност V и VІ епохи (дори в БДЖ).
Тоест може да е с една малка гара и два мотрисни влака (дезиро в Н0 има), и един индустриален клон,
в който да вкарваш цистерни (за спирт и бира) или строителен склад, с няколко товарни вагони + маневрен лок...и т.н.
Другия вариант е да си направиш макета във ІІ / ІІІ-та епоха, но пак с малка гара и индустриален клон.
Тогава обаче ще караш двуосни вагони, включително и пътнически. Имаш повече маневри и т.н.
А не на последно място ще можеш да събереш по дълги (по брой на вагоните) влакове заради късите вагони.
ПРи това на такава площ (2 кв.м) имаш задължително малки радиуси, а на тях не изглеждат добре,
(нито експресните влакове с дълги вагони, нито огромните "товарачки"), щото освен гъненето като
немска наденица на бирена маса, ще се гонят за опашките като оная стара електронна игра "лакомата змия".
Има едно компромисно решение - престой в тунели, за да създадеш илюзията, че влака е отишъл някъде,
или идва от далече. Със спиране чрез реле за време например.
А най-радикалното е да смениш мащаба!!!!
Каквото и да избереш, две неща са много важни:- трябва непременно да имаш, по възможност скрита в тунел или подземно ниво) втора гара,
с която да осъществяваш размяна на влаковете и става по-трудно и интересно за управление.
- щом като нямаш площ,"разгърни" се във височина и дълбочина - поне на три етажа,
но тогава задължително ще караш малки стари влакове с къси локомотиви, щото не върви да качиш БДЖ-46
на връх планински клон за дърводобив...! Важното е да увеличиш междугаровото разстояние,
което в комбинация на тунели и "скрити" престои в тях по време, ще направи доста прилично
движението по всеки малък макет.
А сега се сещам и трето нещо - какъвто и макет да направиш, трябва да имаш
непременно МОТИВИРАНО движение на влакове и маневри в гарите, защото
в противен случай е просто обикаляне в кръг (овал) и нищо повече.
Повече по този въпрос може да прочетеш тук:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3505.msg69898.html#msg69898(въпросната тема се е поразбъркала малко вследствие новия форум, но става за употреба)
Както и (ако не си чел) от
книгата на Ботев - главата (2) "Мотиви за макети" на страница 76.
Ако искаш мога да ти "сглобя" във "WinTrack"-а няколко примерни схеми,
но ми напиши какъв ти е подвижния състав и какво точно би искал да можеш да правиш на макета.
ПП.Както и максималните размери които можеш да си позволиш.
