Автор Тема: Как да реша проблема с ръждата?  (Прочетена 16065 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #15 -: 17 Октомври 2008, 09:34:19 »
Смяната с Т профил е най-доброто решение. Макар че и това не трябва да се абсолютизира. На макета съм положил релси на Лима от един попаднал ми техен стар комплект и и си имам само проблеми с тях - свързващите пластини са скапани и не осигуряват добър контакт, а релсите потъмняха и се намали електропроводимостта. По съвет на Васко и аз като Best Ripper леко с много фина шкурка ги изчистих и се получи блясък и чистота. Обаче след време пак потъмняха. А пластините с фини клещи затегнах и стана като че ли по-добре.
Друг пример: върху моста имах хроничен проблем с прекъсването на минаващите състави. Един ден се реших, разглобих мостовата конструкция и изцяло замених релсите върху й. Вече нямам проблем!
Трети пример: Y стрелката, за която говорих по-горе, освен че джонтът и беше малък, пластините й също не контактуваха добре. Решението - демонтаж и смяна на всички контактни пластини. Вече нямам проблем!
Като завършек ще обобщя: смяната трябва да става само с нови релси Т профил. Кои са добри обаче и кои не, не мога да кажа. Аз ползвам само Пико, А глайс, код 100 и съм доволен, но ако бях започнал в момента да правя макет и финансовите ми възможности бяха по-добри, щях да взема Тилиг, код 80. За Роко и сие нямам мнение, защото не ги познавам добре. Тъй че който, както и защото... или който и както иска да избира по свое усмотрение.
:)
 

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #16 -: 17 Октомври 2008, 14:06:54 »
абе нямаше ли отделна тема за 'избор на релси' ?? - тази е за избор на ръжда - да има или не

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #17 -: 17 Октомври 2008, 14:48:50 »
Ьми за флайшманските не съм ги видял тия с призма  :-\
пък пеко не са ли само в N... :-[
А точно на Тилиг , си ги имам (вече) и както ми казваха преди това - те си имат доста приличен цвят (като слаба ръжда) а по главата на релсата като се тръкнат малко , става лъскаво с "ръжда" отстрани точно като при истинските в 1:1.
Проблеми с контактуватено нямам - това тръкване съм го направил около месец и нещо назад и за сега не забелязвам да имат и най-малкият отенък на окис (основният виновник за лошият контакт на стариият П-профил) защото както казах някъде наоколо  ;) - те са от някаква по-специална месингова сплав (месинга е различен според отношението м/у медта , цинка и още няколко части от процента на други метали  :-* в съдържанието ) която ги прави , гъвкави но доста жилави, една идея преди да се окаже че са "пружина" и същевременно много благоприятни както за финна и прецизна обработка с пила за "нокти" така и с хоби електроинструменти , пък са  и с цвят близък до истинският ...
При П-профила  , въпросният окис на метала , довежда първоначално до леко ръждясване , което мигом затруднява контактуването , а при по фрапантни случай , води до опадване на повърхностния слой (който пък си е сплав на калая) и до тъй нареченото "почерняване" на профила.Това почерняване се дължи на оголването на основният "носещ" материал на "бялото тенеке" от каквото всъщност са изработени тези П-профили.Основата на всяко бяло тенеке всъщност си е най-обикновенно черно желязо , в случая вив вид на тънка ламарина (тоест не е декапирана).
За това винаги ви се чуда ,че си позволявате да ги търката с каквито и да е абразивни инструменти (дори да е шкурка с №2000) тъй като при таково "почистване" се сдобивате освен с по-добър контакт (но с временен успех - убедили сте се) и със ускорено изтъняване на защитният калаен слой.Калая е с такова атомно число , че лесно се окислява (получава по сив отенък и губи блясъка си) дори от атмосферата - особено в градовете дето е много "чиста".За мен е абсурд да ги търкам с нещо чисто механично - те са и без това неравномерно "надрани" още при сгъването им с машината която ги прави .На практика тя с един удар  на работният инструмент  (по-точно в неговото начало) ги щанцова (сиреч отрязва) а в завършващата фаза на този удар ги сгъва в познатият П - профил.Това надиране на мекият материал по-твърдите инструменти си личи най-добре от страни на профила в областта на крампонните болтове по траверсите - вгледайте се и ще ги видите.Ето още една причина да "сдават багажа" по-бързо отколкото ние сиги купуваме!!!В областа на тези надирания също е истънен защитният слой. Защо се правеше от калай - това си остава един от най-добрите електропроводиници ! Пък на нас това точно ни трябва.На производителя му е ясно че тока тече не само по повърхността на този проводник (за това изчисляваме сечението на проводниците според тока който искаме да тече през тях безпроблемно) , но при релсите повърхностният слой който както казах се окислява от въздуха всъщност се явявява и прехода от релсата към токоснемащата колоос.К...
Ще продължа след малко че смачкаха кола на паркинга. :o >:(



Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #18 -: 17 Октомври 2008, 15:01:42 »
Напълно съм съгласен с pach! Просто П профилът вече е отживелица и трябва да заеме своето място в... историята. А Тилиг наистина са добрият заместител!  ;D

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #19 -: 17 Октомври 2008, 15:10:13 »
Цитат на: Adrian link=topic=190.msg11430#msg11430 date=1224241614
абе нямаше ли отделна тема за 'избор на релси' ?? - тази е за избор на ръжда - да има или не

Аз съм за РЪЖДАТА

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #20 -: 17 Октомври 2008, 17:15:36 »
Мда , за най - голямо съжаление БМВ-то не оцеля след среща с ТИР на заден ход - но всичко е о`кей - тенекии се купуват важната е хората да са живи и здрави !!!

----------------------
надявам се че мога да продължа...ако не е в темата , моля Владо деа го премести , че се обърках...

...м та за ръждата и как се боря  с нея...
Друг основен проблем за нарушаването на цялостта на калаеното покритие при П-профила , е от замърсени релси и колооси .При такава лоша комбинация при движение на особено по-старите  (с по-голяма консумация на ток) и по-мощни локомотиви най вече , вследствие на замърсяването се нарушава както всички знаем и токоснемането , което ако е за много кратко време ,и на къс участък от пътя - тоест локомотива преминава (в най-лошият случай на тласъци) но отдолу се получава искрене , подобно при четките на двигателите .Става едно главоломно натрупване на отрицателни фактори , колкото по искри , толкова по-замърсява (опушва) това "опушване" вече не е с нужната електропроводимост , и влошаването на електрокантакта е още по-голямо .ПРи такова влошаване , ако все още преминаването на локомотива е възможно , понякога се произвеждат такива искри ,че се пробива калая от покритието , става микродупчица , и подобно на човешката рана (отворен вход за гадюхи) това е вече още една предпоставка за сдобиване с истинска ръжда.
Учудвам се и на "смазването" на релсите с масло , което не е ли отмито ссъс спирт , също остава в минимален тънък слой , който не е толкова добре електропроводим като металите например.Тоест масло на релсите , било съзнателно или не (защото не се препоръчва то да "капе" от локомотивите  ), положено там където не му е мястото, е още една предпоставка за искрене , а ако маслото е в повече , дори до истински димни ефекти.Много хобисти ползват за смазване на ходовите части тънко машинно масло , но то трябва да се полага винаги с една идея по-малко , защото особено при по интензивно движение , винаги има малка (или по-голяма) промяна в температурата вътре в коша , съответно и в механичните предавки , вследствиена това допълнително 4подгряване" на маслото , то става по-летливо (по-течно) и съответно да "шурне" надолу по законите на физиката (особено ако локомотива и спрял на место (ефекта е подобен и при истинските локомотиви - освен течовете им по ред още причини).Други колеги ползват тъй наречената "бяла" грес каквато се слага например при видеомагнетофоните и ДВД-тата , тъй като тя е във вид на паста .Според качествата на тази паста , тя също има свойствата да стаа по-течна от загряването и при работа.Това първо - второто е че не всяка такава паста е предназначена да работи и с метални части .Повечето съвраменни пасти са предназначени да работят с пластмасови части които освен това са и самосмазващи се до известна степен ,защото са на силиконаво основа.ПРи попадането на такива пасти върху метал , особено месинг , понякога се забелязва образуването на окисна смес от метали смазваща паста ,най-често със зеленикав цвят.Това не е желателно , тъй като зеленикавия цвят означава ,че пастата действа като слаба киселина на месинговите части (даже на по-старите зъбни колела си е задължително) , което също не е хубаво.Тоест трябва внимателнов краен случай чрез проби) да се подбират смазочнета материали , били те масло и ли "бяла" грес.не всяко нещо е подходящо.За количествата грес , правилото е същото като при маслото.
Каква е мойта практика , като и тя не е най-ефективната , но поне намалявам някой от по-горе изброените фактори , влошаващи движение и токоснемане , както произвеждането на предпоставки за образуване на ръжда.не казвам че моят метод е най-добрият , но и аз като всеки нормален човек , се уча докато съм жив...

На първо място , както разбрахте , не "жула" релсите с нищо по-твърдо от тензух.Не ползвам никакъв друг тип мтъканна материя  (особено памучна -колкото и да е мека) защото само самата технология на изработката на тензуха , не позволява пускането на влакънца (което пък си е проблем за колоосите и свързаните или не с тях задвижвания.
Тъкмо по тази причина , за превързочни материали се употребявяи да ден днешин тензух.
Обикновенно него го напоявам със 80-95 градусов чист спирт , който също не е агресивен към метал.Ако е с по-малко градусово съдържание , значи има други примеси (най-много вода) което вече не е хубаво.Домашняркат си я пазете за пиене и разстриване , по същите причини - не е идеално чиста химическа смес ;).
Бензин,ацетон, АМВ,МРТ и други органични разтворители ,пък са агресивни към пластмасата , с каквато изобелстваме в моделизма въобще.
Когато се налага почистване в тунели при макетите , за това си има фабрично или самоделно направени специални вагони , които противно на снимки и всеобщо мнение , се бутат (а не теглят) от локомотива.Дори и най-скапаният ни локомотив ,отделен от колекцията в "службата по чистотата" също има право на чисти колооси! ;D
БРоя на преминаванията на такава композиция е обратно пропорционален на тежеста на почистващият вагон.Колкото е по-тежък ,толкова по добре "обира мършляците" и съответно - колкото е по-лек , толкова по трудно се справя с работата си.
На второ място , в борбата с ръждата , разполагам на скрити но достатъчно близки места до металните части (било то в макет или кутий с подвижен състав ... :P а от скоро и във витрините с колекции от такъв) на доста голям брой малки пакетчета със "силикагел"(Силикагела и силно хигроскопично вещество (май на минерална основа) който има способността да "смуче" влагата от въздуха.Впрочем много домакини го ползват със същата цел в бюфети и шкафове , където си държат брашно ,сол , захар и т.н.
Айде искарахте довечера една ... от жените (или гаджетата) си!!! ;)
Колкото този силикагел е в цвят различен от снежно бял , толкова е по - "насмукал" се подобно на квартален пияница.Но и той като кварталният алкохолик се нуждае от почивка за "презареждане".Аз лично едно време (соцвремето) използавх насипен , който като станеше въз розов , го събирах и изсушавах на пряка слънчева топлина.Сега тъй като е вече на малки пакетчета направени от влагопропусклива хартия , е не виждам цвета му , го вадя на "припек" един път на 1,5-2 месеца.как съм определил - според "режима" на помещението в което е "семейното съкровище" ...е не съм го херметизирал, нито влизам в него през въздушен шлюз , и скафандър не нося , но все пак има определни фактори който го правят поне малко по-затворено откъм промени ,тоест има си определен режим (пример - не държа саксиий в него , това също е предпоставка за влага , втори пример - внимавам да не се запотяват прозорците - изпотят ли се , там си е направо реки от влага , трето ...абе все такива индивидуални за всяко помещение и човек нещица , които поне съм се сетил!!! ::)) и след като съм установил нещо подобно на елементарен повтарящ се във времето режим , съм разкъсвал пакетчета със силикагел , положени по едно исъщо време ,но отваряни последователно през седмица .Когато стигнах до "розовият" цвят открит в последното отворено пакетче (но не и последното в наличност на местата им) засекох времето и сега операцията я правя по подсушаването , я правя в рамките на така определеният срок.ПРозорец за проветрение там отварям само в случай на сухо и топло време навън.
Така от части имам резултати в борбата със корозията (другото име на ръждата  :P) с много по-добро от средното ниво.
Този опит го натрупах в продължение на доста време , но това не ми попречи да се наложи , постепенно да изхвърля кашон с релси в ТТ от старият п-профил с обща дължина около 50 метра релсов път! За случая имам вина не само аз , но това е друга бира...
Или както казват - "всяко зло , за добро" - сега вече имам от новият релсов матириал - Т-профил на Тилиг , който ги наблюдавам от 1-2 месеца и съм много доволен (за сега ) от състоянието им...
Така че както казва Владо - спасението е в подмяната на старите релси с нови технологии.
Направих си труда , да опиша това толкова подробно , защото релсите са най-видимата част от състоянието на хобито ни.Тях всеки ги сменя според възможностите си и желанията , но борбата с корозията се води не само върху релсите , но и при всичко останола свързанио с моделизма!
Тоест горните елементарин изводи и малки правила са си валидни...
 ;D Приятна вечер ! И прощавайте ако съм ви накарал да се замислите и съм ви отнел съня! :P
 ;D ;D ;D

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #21 -: 19 Октомври 2008, 16:54:03 »
Адриане, ти си пълен мискинин...  :P

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1343
  • Рейтинг: 208
Re: Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #22 -: 30 Октомври 2008, 11:00:40 »
Ми както се вижда, моя макет си е целият от  "п" ,щото толкова са ми финасовите възможности. Ако трябваше да го правя с "Т" нямаше да е в тия размери, определено! Може би нямаше и да го има. За добрия контакт  съм прегледал всяка една релса и съм оправил с финни клещи връзките между тях. За по добър контакт се грижа с една гъбичка за  полиране и финно шлайфане на лак, която се изпозрва от бояджиите. върши страхотна рабоата. 

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #23 -: 07 Април 2009, 14:17:49 »
Профилните релси са доста по-добри от П профилните във всяко отношение. Обаче тоя проблем с оксидацията на главата е направо отврат. Уж релсите изглеждат чисти, обаче окисния слой е толкова тънък че практически не се вижда. Чак когато минеш  и леко пришлайфаш главите изведнъж положението се променя. Винаги съм се чудел, защо примерно РОКО продават толкова много шлайфер вагони, а то причината е, че без тези вагони да се движат по релсите почти непрекъснато, оксидацията на месинговите релси започва практически веднага след пускането им в действие. А окиса с бърсане не пада! Или си трябва механично отстраняване с шлайф гъба или се налага да се пречи по химически път на оксидацията. Полагането на маслен филм вероятно помага, но би било по-добре да се търсят продукти, подобни на WD-40 примерно, които(поне по табела) ги дават, че и подобряват електро-контактните способности. Решил съм да направя някои експерименти по този въпрос, и като имам резултат ще пиша пак.

Преслав Милков

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #24 -: 20 Май 2009, 20:25:57 »
Цитат на: XRISTO link=topic=118.msg581#msg581 date=1197286725
Имам релси,които се нуждаят от изчистване на по - дълбока ръжда. Въпросът ми е :
- Мога ли да се справя с ръждопреобразувател или има някакъв друг,по - сигурен начин?
пробвай с водна шкурка 1000 просто отиди в най-близката железария и си я купи  ;)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #25 -: 21 Май 2009, 08:27:41 »
Това обаче е временно решение - с водната шкурка , колкото и да е финна се сваля покрай ръждата и калаеният слой, които визира П-профила като "бяло тенеке" а отдолу си е черно желязо , което с огромна сила и с удвоена скорост почва пак да ръждясва... :swoon:
Радикалното решение ,е след изтичане на окончателната годност на П-профила, да се изхвърли и да се подмени с новите релси! :spiteful: ;D

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #26 -: 21 Май 2009, 12:00:54 »
А новите релси не се окисляват, но за сметка на това.... сулфатизират. Затова иска почти непрекъснатото лангъркане на поне един вагон с шлайфер. От една страна шлайфера свършва доста бързо и трябва да се заменя(купува), а от друга малко по малко главата на релсата заминава. Обаче както се казва няма пълно щастие ;D. При всички положения профилните релси са за предпочитане, ако имате достатъчно средства да ги купите ;D

zhivko88

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #27 -: 11 Декември 2009, 12:51:34 »
В момента продават доста добри спрейове за по добра електропроводимост, никой ли не е пробвал с тях? Нямам предвид wd 40, защото това си е една проста разпалка за печки според мен и за нищо друго ;D

София 70

  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 621
  • Рейтинг: 165
  • София ,ТТ DR & DB ІV ер.
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #28 -: 06 Януари 2010, 20:17:41 »
Открих една био-паста , която чисти добре окиса от старите П образни релси в ТТ.
Пастата се казва Паста "Метал"- за почистване на окиси от метал.Няма как да покажа опаковката , защото от тази нямаше и човека ми даде негова , която мъничко използвал .Каза , че в Понеделник ще има от всичко . Цената - 7.80 .Подробности - www.ekomakc.com
http://www.ekomakc.com/products.php?page=himiq&list=78
« Последна редакция: 06 Януари 2010, 20:26:28 от София 70 »

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:Как да реша проблема с ръждата?
« Отговор #29 -: 07 Януари 2010, 11:46:07 »
Тук отдавна мисля да задам един въпрос, но досега се въздържах, щото някой може да го приеме като заяждане, а то не е. Та значи при мен за 36 години нито за ден не е преставало да има макет в стаята (било то 25 год. на земята или както е сега) и НИКОГА не съм имал нито една ръждясала или потъмняла релса или проблеми с токоснемането. Дори съм искал от Жоро (ако помни) ръждясали релси да си правя глухия коловоз за изоставените парни локомотиви. Как се сдобивате с тия железни окиси, сулфати и прочее нежелани химични съединения? Единствения възможен отговор за мен е, че в стаята има парно т.е. няма влага. И може би това е и отговора на самата тема "Как да реша проблема с ръждата"
Вашите мнения?