Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout
Как да реша проблема с ръждата?
Vlado:
Смяната с Т профил е най-доброто решение. Макар че и това не трябва да се абсолютизира. На макета съм положил релси на Лима от един попаднал ми техен стар комплект и и си имам само проблеми с тях - свързващите пластини са скапани и не осигуряват добър контакт, а релсите потъмняха и се намали електропроводимостта. По съвет на Васко и аз като Best Ripper леко с много фина шкурка ги изчистих и се получи блясък и чистота. Обаче след време пак потъмняха. А пластините с фини клещи затегнах и стана като че ли по-добре.
Друг пример: върху моста имах хроничен проблем с прекъсването на минаващите състави. Един ден се реших, разглобих мостовата конструкция и изцяло замених релсите върху й. Вече нямам проблем!
Трети пример: Y стрелката, за която говорих по-горе, освен че джонтът и беше малък, пластините й също не контактуваха добре. Решението - демонтаж и смяна на всички контактни пластини. Вече нямам проблем!
Като завършек ще обобщя: смяната трябва да става само с нови релси Т профил. Кои са добри обаче и кои не, не мога да кажа. Аз ползвам само Пико, А глайс, код 100 и съм доволен, но ако бях започнал в момента да правя макет и финансовите ми възможности бяха по-добри, щях да взема Тилиг, код 80. За Роко и сие нямам мнение, защото не ги познавам добре. Тъй че който, както и защото... или който и както иска да избира по свое усмотрение.
:)
Adrian:
абе нямаше ли отделна тема за 'избор на релси' ?? - тази е за избор на ръжда - да има или не
pach:
Ьми за флайшманските не съм ги видял тия с призма :-\
пък пеко не са ли само в N... :-[
А точно на Тилиг , си ги имам (вече) и както ми казваха преди това - те си имат доста приличен цвят (като слаба ръжда) а по главата на релсата като се тръкнат малко , става лъскаво с "ръжда" отстрани точно като при истинските в 1:1.
Проблеми с контактуватено нямам - това тръкване съм го направил около месец и нещо назад и за сега не забелязвам да имат и най-малкият отенък на окис (основният виновник за лошият контакт на стариият П-профил) защото както казах някъде наоколо ;) - те са от някаква по-специална месингова сплав (месинга е различен според отношението м/у медта , цинка и още няколко части от процента на други метали :-* в съдържанието ) която ги прави , гъвкави но доста жилави, една идея преди да се окаже че са "пружина" и същевременно много благоприятни както за финна и прецизна обработка с пила за "нокти" така и с хоби електроинструменти , пък са и с цвят близък до истинският ...
При П-профила , въпросният окис на метала , довежда първоначално до леко ръждясване , което мигом затруднява контактуването , а при по фрапантни случай , води до опадване на повърхностния слой (който пък си е сплав на калая) и до тъй нареченото "почерняване" на профила.Това почерняване се дължи на оголването на основният "носещ" материал на "бялото тенеке" от каквото всъщност са изработени тези П-профили.Основата на всяко бяло тенеке всъщност си е най-обикновенно черно желязо , в случая вив вид на тънка ламарина (тоест не е декапирана).
За това винаги ви се чуда ,че си позволявате да ги търката с каквито и да е абразивни инструменти (дори да е шкурка с №2000) тъй като при таково "почистване" се сдобивате освен с по-добър контакт (но с временен успех - убедили сте се) и със ускорено изтъняване на защитният калаен слой.Калая е с такова атомно число , че лесно се окислява (получава по сив отенък и губи блясъка си) дори от атмосферата - особено в градовете дето е много "чиста".За мен е абсурд да ги търкам с нещо чисто механично - те са и без това неравномерно "надрани" още при сгъването им с машината която ги прави .На практика тя с един удар на работният инструмент (по-точно в неговото начало) ги щанцова (сиреч отрязва) а в завършващата фаза на този удар ги сгъва в познатият П - профил.Това надиране на мекият материал по-твърдите инструменти си личи най-добре от страни на профила в областта на крампонните болтове по траверсите - вгледайте се и ще ги видите.Ето още една причина да "сдават багажа" по-бързо отколкото ние сиги купуваме!!!В областа на тези надирания също е истънен защитният слой. Защо се правеше от калай - това си остава един от най-добрите електропроводиници ! Пък на нас това точно ни трябва.На производителя му е ясно че тока тече не само по повърхността на този проводник (за това изчисляваме сечението на проводниците според тока който искаме да тече през тях безпроблемно) , но при релсите повърхностният слой който както казах се окислява от въздуха всъщност се явявява и прехода от релсата към токоснемащата колоос.К...
Ще продължа след малко че смачкаха кола на паркинга. :o >:(
Vlado:
Напълно съм съгласен с pach! Просто П профилът вече е отживелица и трябва да заеме своето място в... историята. А Тилиг наистина са добрият заместител! ;D
Gervasii:
--- Цитат на: Adrian link=topic=190.msg11430#msg11430 date=1224241614 ---абе нямаше ли отделна тема за 'избор на релси' ?? - тази е за избор на ръжда - да има или не
--- Край на цитат ---
Аз съм за РЪЖДАТА
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия