Мда , за най - голямо съжаление БМВ-то не оцеля след среща с ТИР на заден ход - но всичко е о`кей - тенекии се купуват важната е хората да са живи и здрави !!!
----------------------
надявам се че мога да продължа...ако не е в темата , моля Владо деа го премести , че се обърках...
...м та за ръждата и как се боря с нея...
Друг основен проблем за нарушаването на цялостта на калаеното покритие при П-профила , е от замърсени релси и колооси .При такава лоша комбинация при движение на особено по-старите (с по-голяма консумация на ток) и по-мощни локомотиви най вече , вследствие на замърсяването се нарушава както всички знаем и токоснемането , което ако е за много кратко време ,и на къс участък от пътя - тоест локомотива преминава (в най-лошият случай на тласъци) но отдолу се получава искрене , подобно при четките на двигателите .Става едно главоломно натрупване на отрицателни фактори , колкото по искри , толкова по-замърсява (опушва) това "опушване" вече не е с нужната електропроводимост , и влошаването на електрокантакта е още по-голямо .ПРи такова влошаване , ако все още преминаването на локомотива е възможно , понякога се произвеждат такива искри ,че се пробива калая от покритието , става микродупчица , и подобно на човешката рана (отворен вход за гадюхи) това е вече още една предпоставка за сдобиване с истинска ръжда.
Учудвам се и на "смазването" на релсите с масло , което не е ли отмито ссъс спирт , също остава в минимален тънък слой , който не е толкова добре електропроводим като металите например.Тоест масло на релсите , било съзнателно или не (защото не се препоръчва то да "капе" от локомотивите ), положено там където не му е мястото, е още една предпоставка за искрене , а ако маслото е в повече , дори до истински димни ефекти.Много хобисти ползват за смазване на ходовите части тънко машинно масло , но то трябва да се полага винаги с една идея по-малко , защото особено при по интензивно движение , винаги има малка (или по-голяма) промяна в температурата вътре в коша , съответно и в механичните предавки , вследствиена това допълнително 4подгряване" на маслото , то става по-летливо (по-течно) и съответно да "шурне" надолу по законите на физиката (особено ако локомотива и спрял на место (ефекта е подобен и при истинските локомотиви - освен течовете им по ред още причини).Други колеги ползват тъй наречената "бяла" грес каквато се слага например при видеомагнетофоните и ДВД-тата , тъй като тя е във вид на паста .Според качествата на тази паста , тя също има свойствата да стаа по-течна от загряването и при работа.Това първо - второто е че не всяка такава паста е предназначена да работи и с метални части .Повечето съвраменни пасти са предназначени да работят с пластмасови части които освен това са и самосмазващи се до известна степен ,защото са на силиконаво основа.ПРи попадането на такива пасти върху метал , особено месинг , понякога се забелязва образуването на окисна смес от метали смазваща паста ,най-често със зеленикав цвят.Това не е желателно , тъй като зеленикавия цвят означава ,че пастата действа като слаба киселина на месинговите части (даже на по-старите зъбни колела си е задължително) , което също не е хубаво.Тоест трябва внимателнов краен случай чрез проби) да се подбират смазочнета материали , били те масло и ли "бяла" грес.не всяко нещо е подходящо.За количествата грес , правилото е същото като при маслото.
Каква е мойта практика , като и тя не е най-ефективната , но поне намалявам някой от по-горе изброените фактори , влошаващи движение и токоснемане , както произвеждането на предпоставки за образуване на ръжда.не казвам че моят метод е най-добрият , но и аз като всеки нормален човек , се уча докато съм жив...
На първо място , както разбрахте , не "жула" релсите с нищо по-твърдо от тензух.Не ползвам никакъв друг тип мтъканна материя (особено памучна -колкото и да е мека) защото само самата технология на изработката на тензуха , не позволява пускането на влакънца (което пък си е проблем за колоосите и свързаните или не с тях задвижвания.
Тъкмо по тази причина , за превързочни материали се употребявяи да ден днешин тензух.
Обикновенно него го напоявам със 80-95 градусов чист спирт , който също не е агресивен към метал.Ако е с по-малко градусово съдържание , значи има други примеси (най-много вода) което вече не е хубаво.Домашняркат си я пазете за пиене и разстриване , по същите причини - не е идеално чиста химическа смес

.
Бензин,ацетон, АМВ,МРТ и други органични разтворители ,пък са агресивни към пластмасата , с каквато изобелстваме в моделизма въобще.
Когато се налага почистване в тунели при макетите , за това си има фабрично или самоделно направени специални вагони , които противно на снимки и всеобщо мнение , се бутат (а не теглят) от локомотива.Дори и най-скапаният ни локомотив ,отделен от колекцията в "службата по чистотата" също има право на чисти колооси!

БРоя на преминаванията на такава композиция е обратно пропорционален на тежеста на почистващият вагон.Колкото е по-тежък ,толкова по добре "обира мършляците" и съответно - колкото е по-лек , толкова по трудно се справя с работата си.
На второ място , в борбата с ръждата , разполагам на скрити но достатъчно близки места до металните части (било то в макет или кутий с подвижен състав ... :P а от скоро и във витрините с колекции от такъв) на доста голям брой малки пакетчета със "силикагел"(Силикагела и силно хигроскопично вещество (май на минерална основа) който има способността да "смуче" влагата от въздуха.Впрочем много домакини го ползват със същата цел в бюфети и шкафове , където си държат брашно ,сол , захар и т.н.
Айде искарахте довечера една ... от жените (или гаджетата) си!!!
Колкото този силикагел е в цвят различен от снежно бял , толкова е по - "насмукал" се подобно на квартален пияница.Но и той като кварталният алкохолик се нуждае от почивка за "презареждане".Аз лично едно време (соцвремето) използавх насипен , който като станеше въз розов , го събирах и изсушавах на пряка слънчева топлина.Сега тъй като е вече на малки пакетчета направени от влагопропусклива хартия , е не виждам цвета му , го вадя на "припек" един път на 1,5-2 месеца.как съм определил - според "режима" на помещението в което е "семейното съкровище" ...е не съм го херметизирал, нито влизам в него през въздушен шлюз , и скафандър не нося , но все пак има определни фактори който го правят поне малко по-затворено откъм промени ,тоест има си определен режим (пример - не държа саксиий в него , това също е предпоставка за влага , втори пример - внимавам да не се запотяват прозорците - изпотят ли се , там си е направо реки от влага , трето ...абе все такива индивидуални за всяко помещение и човек нещица , които поне съм се сетил!!!

) и след като съм установил нещо подобно на елементарен повтарящ се във времето режим , съм разкъсвал пакетчета със силикагел , положени по едно исъщо време ,но отваряни последователно през седмица .Когато стигнах до "розовият" цвят открит в последното отворено пакетче (но не и последното в наличност на местата им) засекох времето и сега операцията я правя по подсушаването , я правя в рамките на така определеният срок.ПРозорец за проветрение там отварям само в случай на сухо и топло време навън.
Така от части имам резултати в борбата със корозията (другото име на ръждата :P) с много по-добро от средното ниво.
Този опит го натрупах в продължение на доста време , но това не ми попречи да се наложи , постепенно да изхвърля кашон с релси в ТТ от старият п-профил с обща дължина около 50 метра релсов път! За случая имам вина не само аз , но това е друга бира...
Или както казват - "всяко зло , за добро" - сега вече имам от новият релсов матириал - Т-профил на Тилиг , който ги наблюдавам от 1-2 месеца и съм много доволен (за сега ) от състоянието им...
Така че както казва Владо - спасението е в подмяната на старите релси с нови технологии.
Направих си труда , да опиша това толкова подробно , защото релсите са най-видимата част от състоянието на хобито ни.Тях всеки ги сменя според възможностите си и желанията , но борбата с корозията се води не само върху релсите , но и при всичко останола свързанио с моделизма!
Тоест горните елементарин изводи и малки правила са си валидни...

Приятна вечер ! И прощавайте ако съм ви накарал да се замислите и съм ви отнел съня! :P
