Такам - ако темата е все още аткуална, да "бутна" и аз една идейка.
Вие си избирате какъв ще е сензорът, той в крайна сметка зависи от конкретната инфраструктура в макета, възможностите на хобиста, елементната база и т.н. Конкретните сензори (по два броя на линия) са разположени от двете страни непосредствено преди прелеза или на малко разстояние, ако искаме бариерите да се спускат с предварение. Сигналите от тези сензори се подават на логически елемент ИЛИ, изходът на който задейства реле за време. Релето се настройва на време, малко повече, отколкото преминава едно колело от състава от единия сензор до другия. Съответно въпросното времереле трябва да започва броенето от момента, в който на входа му няма повече сигнал. Простичка схема на такова реле е с транзистор и кондензатор.
Как действа: Идва влакът, пресича първия сензор по пътя си, при което времерелето сменя изхода си, като така командва бариерите да се спуснат и светофорите да се включат. При желание, може да се сложи и звуков семплер за звук от камбана. Когато премине и последния вагон от състава, времерелето почва да брои след като е бил пресечен втория сензор за последно и ако изтече, връща изхода си в първоначално положение. Тогава бариерите се вдигат и светофорите угасват (и камбаната млъква).
Недостатък - бариерите се спускат веднага при наближаването на влак, но се вдигат с известно закъснение след отминаването на влака. Такава "несиметрия" при реакцията на устройството може да дразни ...
Предимство - схемата не и дреме колко линии има прелезът, в каква посока се движи съставът и дори дали в момента не преминават повечко влакове едновременно през прелеза. От това зависи единствено броят на сензорите, като с тях трябва да се съобрази и логическият елемент в схемата.
Ако сензорите са рид-ампули, тогава схемата представлява няколко диода, кондензатор и транзистор, тоест, отпада доста от електрониката.
Който има интерес, нека пита, ще пояснявам.
