Тъй като на мен лично ми омръзна да чакам , някой от вас да благоволи да представи скица на макета си , отварям тази тема.
Специално благодарности на Schatci , че единствено той (още един дисциплиниран хобист) представи скица на макета си (по скоро на малкото му братче...).
Тук ще кача малко схеми и планове на макети , които се понатрупаха и са ми много ...
Всеки един от тях може да ви даде идея , както за коловозно развитие като цяло , така и от части .Същото е валидно и за разположението им в помещенията , или разделянето им на модули ...абе въобще идеи за зареждане с пролетно настроение , колкото щете!!!

това е един реализиран от детската секция в полски ТТ клуб.Размерите са му 200 х400 см (по памет).

Г-образната форма е доста често ползвана от моделистите , но за този е характерно наблягането на теснолинейката (в централната част и овалите) , докато нормалното междурелсие е по-скоро загатнато чрез двойната линия (на преден и най-заден план).

Макет с г-образна форма (преливаща към "П") характеризиращ се с голямата си гара + депо с обръщател , но с малко видимо (почти цялото е в тунелите) движение на влакове в извън гаровите пространства.Разменната гара на долният етаж , явно ще бъде също покрита в последствие...Друго нещо е , че тук има само едно обръщателно ухо - тоест влаковете излезли от гарата , се връщат в нея , но за да се обърне пак движението им , локомотивите преминават през маневра и депо в края .

Този план май вече го бях пускал тук...виждаме добре обособени три гари - товарна , челна и разменна която е в завой.Две двойни трасета с интересни отклонения и разклонения , дават голяма възможност както за разминавания на всякакви влакове , така и за богата дейност в товарният сектор и челната гара.Г-образен , но с доста отворени размери , но пък има и свободен достъп до всички точки като най-вече видимост към всичко в макета!

Един типично по американски развит макет (мисля , че е в N) , който на пръв поглед е доста хаотичен , но само на пръв поглед...заема цялото помещение и бедността при изчертаването му , не означава непременно и бедност на вида му при реализирането.
Направен е в таванско помещение под наклоненият потон от покрива е всъщност е изчертаната в синьо част , която се "върти" около комин или колона.

Още един Г-образен макет , който явно се съобразява с даденостите на помещението .Въпреки всичко е с много добро развитие както на коловозите , така и на видимата част - нещо важно при движението на композициите.Интересен ландшафт , с много зеленина , голям мост над голяма река , тунели които отделят визуално макета поне на две области . И още дребни детайли , които придават характерен негов облик.Богато подземно развитие , което само прилича на уши, но всъщност е на три невидими нива,с "овали" позволяващи доста голямо разнообразие на движещите се във видимата част влакове.
(малко е мътно , че се наложи изкуствено да увелича размерите на снимката)

Пак г-образен красив макет , с богат и развит фабричен клон, малко депо , контейнерна товарна гара и разбира се дълга гара в завой за хубав изглед към пътническите композиции в нея. Двойното трасе предполага и богато видимо движение на всички влакове .Минимум на три нива , за да може да се навърже двойното трасе .

Това е само част от по-голям макет , но го качвам тук, защото има малко странно кръгово депо с екипировчен пункт и още нещо .Характерно и добрата видимост както към локомотивите в депото , така и по коловозите около него.Много добър изглед.

Този макет е "завзел" почти цялото помещение , което пък не е много голямо , но се е получило доста богато коловозно развитие , както и чудесна възможност за различни пейзажи от ландшафта.Мост пред входната врата , шосе над влаковите трасета отвеждащо ви сред редица от тополи до централната сграда на гарата и други неща които сами си открийте...


Ето един представител на П-образните макети , който заради "лудото" движение на експреси, пътнически и товарни влакове , почти няма обособена гара.Макета явно е изграден за движение на много цели композиции и не предвижда кой знае каква маневрена дейност.Предоставя много добра видимост към всички трасета.Тук пейзажа е само като фон на целият план.Би свършил страхотна работа при панорамни снимки на влаковете.

Този пък представител на П-образните , е пълна противоположност на по-горе коментираният макет.Тук е характерно почти скритото движение на влаковете извън гарата , която явно е едно огромно цяло. Рядко може да се види макет с двойно обръщателно ухо , и такова голямо депо...както и такава гигантска гара в домашен макет...


Пак п-образен макет , който явно пресъздава част от реална гара , имаща и теснолинеен участък.Тук отново е наблегнато на видимоста към движението на теснолинейните влакове ,при които освен голямата гара , има и два клона , както и челна гара (отзад) от която да се завръщат минивлакчетата (с пунктираната линия) , а пък "нормалните" се движат почти изцяло скрити , освен именно в гарата.
Интересно развитие за тия дето си падат по теснолинейките (напоследък Иво

).


Този е в N.Но също поради формата си , заема цялото помещение .Интересното е че явно пресъздава четири малки реални гари , като тази в долният край , е клоново отклонение с доста добра дължина от централното движение.В светлината на горните коментари , ви оставям , ви е да го разгледате и направите анализ на фигурата му.Ще се радвам ако го публикувате тук при нас...


Връщаме се към класическата правоъгълна форма , с така любимият на някой хобисти , голям мост над гарата.Всъщност в България някъде да сте виждали такава гара?
Включва от всичко по малко.Клонов участък , завъртане около хълмове , двоен учатък на преден план , скромна гара с добра товарна част , тунели , мостове , прелези и т.н.
Открийте какво единствено му липсва на този "универсално скромен макет"???

Още едно кръгово депо като част от голям проект.Най-вероятно реализиращ се на клубно ниво , съдейки по намека за огромното коловозно развитие в "липсващата част"...

Представител на типичните "пристанищни" макети .Ако е в НО , то корабите ще са хората пред него , ако е в N , може дори да е в правоъгълна форма с движение на кораби по средата (без вода!!!).

Този странен макет , явно се прави на бюро и е в малките мащаби , въпреки наличието също на теснопътен участък.Ако се вгледате в спиралата (която е с два радиуса) ,ще откриете и защо тази екзотика ви я представям - спиралата е двойна , изкачващо и слизаща сама в себе си !!!Така се реализира на супер минимум място двойно забавяне на композицийте в скритият участък , без да спира движението им.Скритата гара отзад има предназначение да "подсигури" огромно разнообразие на влакове които преминават през клоновият участък (може би е пивоварна

) който е реализиран по действителен такъв.Явно докато влизат и излизат разнообразните композиции, собственика се забавлява , като си "врътка" теснолинейката!!!

Не знам защо точно , но не обичам гарите в завой.Но те си имат своето тройно предимство:
- предоставят отлична дължина на коловозите , респективно стават за дъъъълги влакове.
- пестят все пак много от така нареченото допълнително пространство .В конкретният случай тук само е загаднато че гарата е около залив - там "плува" явно моделиста.
-и не на последно място , гарите в завой предоставят отличната възможност , за наблюдаващият движеща се композиция , да я огледа от три ракурса , като само проследява движението и по дъгата ...

За тези дето не ме разбират , ще го обясня така:
Ако наблюдателят седи на средата , в кратък период от време , при движеща се композиция , ще я види в такъв ред -- - задница ---> страница ---> предница.
(по мотви на ТАNO)


Още един макет "сбит" в подпокривното пространство , като има скрита част в ниското , стълбата за достъп до помещението е ясно различима , че е вита ... абе с една дума - теснотия!!!Но пък макета си има всичко необходимо за едно добро забавление от страна на собственика си!

Този пък макет (май типично по "американски") прелива и в съседни помещения , може би килери и гаражи.Интересна гара която освен това има "твърда" връзка или с теснолинейка (с червено чертана) или съдейки по "депото" , двойната линия и "уличното развитие" по вероятно да е с богато застъпена трамвайна част!!!


Меко казано това е странно виждане за макет , но и такува дживотно има.Е все пак има и един овал , по който да се завъртат композицийте , но явно собственика е влюбен в този сложен възел от стрелки! :blink:Дано не е изпитен по "ръчна практика" за завършващите "управление на влакове"!!!

Едно е ясно - на кът място (дали

) е събран огромен "пътен" възел - нещо като Г.Оряховица на макет !!!


Ето още нещо подобно , но все пак с по приемливи мащаби.При това решението и в двата края , пред вратата и в ъгълъ до стената , явно говори за тясното помещение на собственика , но пък голямото ме желание за маневриране!!!


Поемете въздух с нещо скромно , нормално,и в приемлива форма и размери.Нещо такова си представям , за макет-демонстратор на колекция в І-ва епоха НО!!!


Това също става за такъв демонстратор , но явно е част от по-голям проект , на тясно място , или пък модулите на един член на модулен клуб (у нас

).


Поехте ли въздух?Айде пак у длибокото...Представител на така наречените "околовръстни" (на стаята

) макети. Има любимата на брат Адри и LKAB , видимост и към "разреза" на подземните му коловози!!!


Модулна система за "собствен модулен домашен клуб" в гаража на собственика !!!
Коментара май е излишен...


Това пък е коловозното развитие на малък клуб (от трима души + помещението) или богат човек със сговорчива съпруга!!!Мда , да , има и такива щастливи хора!!!


Схемата на един французин , който също е успял да отдели цял стая по въпроса на хобито си...


Това като завършек на представянето , и начало на фантазийте ви...
Модулен (мебелите са скрити под него

) домашен макет , в детската стая , но има място и за карти , когато собственика му не е "ръководител-движение" или не спи!!!

Приятен следобед!!!!
(за коментари , обсъждания и открития по темата - натисни "отговор" най-отдолу!!!

)