Б.Д.Ж. през 1900 година!!!
КатастрофатаПрез 1899 г. през есента /бележка: 06.08.1900 г./ инж. Петров, секционен инженер Трета секция и инж. Влахов от Главна Дирекция отивали да изпитат моста при спирка Крета и при връщането на работния влак от Сомовит, който карал и купето вагон за инженерите при пристигането му в станция Асен /Ясен?/, където от гарата са дали свободен път на работническия влак за Плевен и при местото към 189+470 сежашната спирка „Лев“ трябвало да се остави работна композиция, а машината с купето вагон с инженерите Петров и Влахов продължили за Плевен.
В същото време от станция Плевен пускат работнически влак на тогавашната Италианска Компания към Ясен и при километър 190 местността Бабит Данин геран се ударват като купето с инженерите било карано пред машината и при удара попада между двете машини. Котела на компанската машина се спуква и врелата вода заляла купето и инеженерите Петров и Влахов починали след мъчителна агония от 24 часа.
Погребението се извършило тържествено в Плевенските гробища
Дако Иванов Влахов (06.04.1871 – 06.08.1900) е български строителен инженер, завършил образованието си във Виена и Цюрих, станал жертва на своята професия при строителството на жп линията Роман – Плевен – Шумен, загинал на 29 години при сблъсък на два влака между гарите Ясен и Плевен.
БиографияДако Иванов Влахов е роден на 6 април 1871 г. в село Гложене, Тетевенско, област Ловеч, в семейството на Иван Диков Влахов, български революционер, член на местния революционен комитет на Левски в Гложене, Тетевенско, както пише Димитър Т. Страшимиров в книгата си Васил Левски – живот, дела, извори. Том II Извори, издателство Изток-Запад, 2015 г., стр. 437-440. Дако е на годинка, когато Васил Левски посещава 1872 г. къщата на Влахови в Гложене, Тетевенско. Имената на членовете на местния революционен комитет на Левски са видни в музея в Гложене, Тетевенско, „Факти, имена и други интересни материали, свързани със село Гложене (Членове на революционния комитет в село Гложене)“
Иван Диков Влахов и Пена Нинова Влахова имат две деца: Дако e кръстен на брата на Иван Влахов – Дако Влахов (монах Данаил от Гложенския манастир) и Дона, която носи името на майката на Иван Влахов. (Дона, родена 1873 г., е пронизана от черкезки куршум 1877 г., докато играе на верандата на Влаховата къща в Гложене, Тетевенско)

Хан, Иван Влахов
С благодарност на Читалището в Гложене, област Ловеч, и Община Тетевен за организираната конференция на 5 май 2018 г., когато получихме тези ценни снимки: къщата на Влахови и снимката на инж. Дако Влахов
Образование:
1890 г. – Дако Иванов Влахов завършва Реална гимназия в София.
1890-1891 г. – Дако Иванов Влахов записва за специалността „Строително инженерство“във Виенската политехника, днес Техническия университет-Виена
Държи изпити по: „Приложна геометрия“, „Конструкции – Упражнения“, „Инженерна графика“. Учебната година е редовно завършена. По време на своето следване той е живял във Виена, IV зона, ул. Хехтенгасе №12 (Риньосгасе), съвсем близо до Виенската политехника /днес Технически университет/. Той е един от петте българи, които са били записани за редовни студенти 1890 г.
От октомври 1891 г. до март 1895 г. Дако Иванов Влахов е студент във Федералното политехническо висше училище в Цюрих (Политехниката в Цюрих), днес : Федерален технически университет Цюрих, Цюрих (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich)
В архива на библиотеката на Федералния технически университет в Цюрих се съхранява папка – академична стравка на студента Дако Иванов Влахов. Дако Влахов е член на Асоциацията на завършилите Техническия университет Цюрих – G.e.P. (Gesellschaft ehemaliger Polytechnikstudierende), т.н. Alumni.

Matrikel, Wlachoff
ETH-Bibliothek, Hochschularchiv, EZ-Rek 1/1/7305, Studentenmatrikel Dako Wlachoff
Работа в БългарияОт (април?)1895 г. Дако Иванов Влахов работи като инженер за проучвания на жп трасета в княжеското българско Министерство на обществените сгради, пътищата и съобщенията при министър Михаил Маджаров в третото правителство на Константин Стоилов, при когото е преодолян 10 годишния конфликт с Русия и има вътрешно-политическа либерализация за опозицията след свалянето на Стамболов на 18.05.1894 г. (20.12.1894 г.-Петко Каравелов е освободен от затвора, на Драган Цанков е позволено да се върне от изгнание) и убийството на Стамболов на 03.07.1895 г.
Инженер Дако Иванов Влахов работи като сътрудник на секционния инженер на жп отсечката Роман – Плевен по жп линията София – Червен бряг – Плевен – Варна.
Работен инцидент„Дако Иванов Влахов стана жертва на своята професия“ – пишат на немски език в списание „Schweizer Bauzeitung“ – (Jahr) 35/36 (1900), Heft 14, Seite 140 – от Асоциацията на завършилите Техническия университет, Цюрих. Той умира на 6 август 1900 г. от нараняванията си след сблъсък на два влака между гарите Плевен – Ясен.

Гложене, Св.Димитрий Солунски
Снимката му в дървена рамка е поставена в църквата на село Гложене, Тетевенско.
Dako Iv. Wlachoff
Информация, предоставена от Музей на транспорта гр. Русе – с благодарност за съдействието на БДЖ „Пътнически превози“ ЕООД, ул. Иван Вазов 3, София.



Паметна книга на секционния инженер при Трета жп секция Плевен, заведена 1937 г. (с благодарност за съдействието на Ръководител направление „Съоръжения и нормативни документи“ – Поделение „Железен път и съоръжения“- София 1233, бул. „Княгиня Мария Луиза“ №114А) – ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура“
МиналоТрета жп секция гара Плевен е била открита през 1899 г. с персонал: един деловодител, един наемен писар надничар. Първият секционен инженер бил инж. Петров, който загинал в катастрофата през 1899 г. /бележка: записът е направен през 1937 г. и може би затова годината на катастрофата неправилно е записана като 1899 г., вместо 1900 г./ заедно с инж. Влахов от Главна Дирекция на Железниците при следните обстоятелства:
КатастрофатаПрез 1899 г. през есента /бележка: 06.08.1900 г./ инж. Петров, секционен инженер Трета секция и инж. Влахов от Главна Дирекция отивали да изпитат моста при спирка Крета и при връщането на работния влак от Сомовит, който карал и купето вагон за инженерите при пристигането му в станция Асен /Ясен?/, където от гарата са дали свободен път на работническия влак за Плевен и при местото към 189+470 сежашната спирка „Лев“ трябвало да се остави работна композиция, а машината с купето вагон с инженерите Петров и Влахов продължили за Плевен.
В същото време от станция Плевен пускат работнически влак на тогавашната Италианска Компания към Ясен и при километър 190 местността Бабит Данин геран се ударват като купето с инженерите било карано пред машината и при удара попада между двете машини. Котела на компанската машина се спуква и врелата вода заляла купето и инеженерите Петров и Влахов починали след мъчителна агония от 24 часа.
Погребението се извършило тържествено в Плевенските гробища.

След смъртта на секционен инженер Петров Трета секция се е завеждала и ръководила от секционен инженер Никола Шаваров, а след известно време бил назначен за титуляр секционен инженер Димитър Георгиев до 1914 г. Следва след него секционни инженери Илия Протич от 1914 г. до 1918 г. ПРез 1918 г. за пръв път се дава на Трета секция помощни секционни инженери за кадвито били назначени инж. Пейчо Тодоров и инж. Гурко Самсаров. През есента на 1918 г. бил уволнен инж. Илия Протич и назначен за втори път секционен инж. Димитър Георгиев, уволнен през есента на 1920 г. На негово място назначен инж. Саламуров до 1921 г. и като помощник инж. Ст. Табаков. След Саламуров временно завеждана от инж. Скерлатов…
Извадено от сайта с родовия архив на Влахов(и)