Казвам се Емил Стрезов, плевналия по рождение, търновец по говор, габровец по жена, горнооряховец по душа. Парата и кюмюрът са ми влязли в дупето още като 5-годишен.
Сега живея в София. От съвсем малък любимото ми място беше гара Плевен, от тъмно до тъмно се возех в машините (тогава бяха само парни) до ГО и до М, и неуморно помагах, като вземах по две въгленчета и ги мятах в пещта, боравех с кран-машиниста и най-вече със свирката. Регулаторът и ръчагът бяха прекалено тежки за мен и ги въртях с помощта на машиниста. Пътувал съм със серии 03, 12, 14, 15, 16, 17, 35, 36, 47, 01 (те бяха софийски и по-рядко идваха). По-късно в София на 13, 46, 50, 04.
От 1976г с инж. Д. Деянов и Ст. Стоичков се занимаваме с издирване, описване, опазване и възстановяване на стар подвижен състав. Обиколили сме неколкократно де що има релсов път в България. Завирал съм се в локомотивни пещи, пепелници, димни камери, тендери да описвам състоянието детайл по детайл. С много родилни мъки резултатът досега е:
- 76 локомотива, включени в заповед за запазване като музейни.
- 5 възстановени и въведени в експлоатация парни локомотива (01.23, 15.215, 16.01, 26.26, 609-76).
- 1 парен локомотив (03.12) в процес на възстановителен ремонт (зап. 662/11.11.2008)
- 3 възстановени и въведени в експлоатация теснопътни вагона (2 пътнишки и 1 фургон) и 3 нормални пътнишки вагона от 1935-40г, преминали ревизия и очакващи възстановяване на интериора.
- 5 предвидени за възстановяване и очакващи решение на УС за отпускане на средства локомотива.
По професия съм инженер по електронно-изчислителна техника и по ПЖПС - парни локомотиви. Разработвам и реализирам електронно оборудване за парни локомотиви, занимавам се с управление, ремонт, поддръжка и експлоатация на действащите парни машини. Участвам във възстановителни ремонти и въвеждане в експлоатация на обявени за музейни в категория L1 парни локомотиви.
Заедно с инж. Д. Деянов сме основатели на дружеството по железопътно дело към ОНТД по транспорт при НТС.
Член съм на SSN - Stoom Stichting Nederland (Холандска Парна Асоциация) - Ротердам, където участвам в управлението и обслужването на парни машини при дълги пътувания.
Като студент, а и известно време след това си докарвах по някой лев допълнително като ватман.




