Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Устройство на парния локомотив

(1/16) > >>

Сaprycorn:
Мисля, че форумът отдавна има нужда от подобна тема. Повод да открия тази тема е вчераШният дебат за "...питателното гърне на първи котлен барабан..." Явно трябва да бъде обяснено по най достъпен начин цялото устройство и принцип на действие на парната маШина. Разчитам на съдействието на Tramvay, CaLLIo и на всеки, който може да допринесе знания.
 

Gervasii:
димогенератор за локомотиви или друго имаш предвид

lubomir:
Имам един чуден учебник за парни локомотиви, издаден някъде в началото на 50-те. На български е и има абсолютно всичко, включително и доста чертежи, разрези и обяснения за принципа на работа на отделните уреди, апарати и механизми. От тази литература по-полезна до момента не съм намерил. Вероятно няма да е лоша идея да се сканира и публикува, проблема е че е над 500 стр, а това си изисква време.

Сaprycorn:
Точно този учебник имам предвид и аз, но поднесен в значително опростен вид. Все пак сме само ж.п. моделисти и не е необходимо да знаем всичките диаграми и изчисления. Достатъчно е да се знае кое е парен дом, кое питателен дом, какво е инжектор, въздуШна помпа и други такива атрибути, които се виждат и на моделите.

Сaprycorn:
Първото нещо, което се гледа на парня  локомотив, е дали е с отделен тендер, или е тендерен.
Отделният тендер се нарича също и "шлеп-тендер". Един 4-осен тендер носи около 30 куб. м. вода и 10 тона въглища. Локомотивите с шлеп-тендер са подходящи за дълги пътувания по главните линии. С едно зареждане на тендера изминават по 150-200 км. Но имат и едно неудобство-трябва винаги да пътуват на преден ход (с комина напред). При заден ход (с тендера напред) скоростта е ограничена на не повече от 50 км/ч.


Тендерните локомотиви имат сравнително ограничен запас- не повече от 10 куб.м. вода и 2-3 тона въглища, но имат еднаква конструктивна скорост както на преден, така и на заден ход. Те са предпочитани за къси разтояния и особено за места, където няма обръщателен кръг.


Следващото нещо, което се гледа на парната машина, това е броя и разположението на колоосите (двете колела и оста представляват една неразглобяема конструкция, която се нарича КОЛООС)
Различаваме двигателни (сцепни) и свободни (направляващи) колооси. Цялостното разположение на колоосите се нарича КОЛООСНА ФОРМУЛА и се означава по следния начин-
арабска цифра означава броя на свободните колооси отпред, поредната латинска буква показва броя на сцепните колооси и арабска цифра, която показва броя на свободните колооси отзад. Например 2C1 означава, че локомотивът има 2 свободни колооси отпред, три двигателни, и една свободна отзад, 1Е означава, че има една свободна отпред, 5 двигателни и нула свободни отзад. D означава, че локомотивът има нула свободни отпред, 4 двигателни, и нула свободни отзад.
Когато свободните колооси са в талига, след цифрата се пише знака' (прим). Например 2'C2' означава, че локомотивът има двуосна талига отпред, три двигателни колооси, и двуосна талига отзад.
Според службата, за която са конструирани локомотивите, различаваме бързоходни, пътнически, товарни и маневрени.
Бързоходните локомотиви обслужван бързите и експресни вкакове. Обикновено имат две или три сцепни колооси със сравнително голям диаметър- 1850 до 2300 мм.

Пътническите локомотиви имат две, три или четири сцепни колооси с по-малък диаметър – от 1500 до 1750 мм.

Товарните локомотиви имат по четири, пет, а понякога дори шест сцепни колооси с диаметър от 1250 до 1600 мм.

При маневрените локомотиви диаметърът на двигателните колооси е най-малък- 1100 до 1250 мм. по кръга на търкаляне.

От диаметърът на двигателните колооси зависи пряко и конструктивната скорост на локомотива. Тъй като при парният локомотив няма никаква междинна предавателна система, силата с която парата действа върху буталото се предава директно на сцепните колооси, то предварително локомотивът е конструиран за определен вид служба. Товарният локомотив не може да обслужва бърз влак, защото не може да достигне необходимата скорост, както и бързоходният локомотив не може да тегли товарен влак, тъй като няма необходимата мощност!
 

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия