Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
lubomir:
Колкото повече се ровя, толкова повече странности излизат. Излиза че има-няма за 50-60г от началото на 20-ти век, цветовата схема на локомотивите е била свободно интерепретирана. При едни цветовете са като в Прусия, при други от горе долу същия период, са като на ВВО. Трети пък са с оцветката подобна на тази която се налага в момента(черно-червено-зелено- с бели бандажи). Т.е. хаоса в БДЖ не е от вчера. Попаднах на цветни снимки от 1967 на Баба Меца(46-та) без грам зелено по нея, и боядисана само с червено и черно. Някъде другаде мернах 15-ка от към 50-те пак само със същите цветове. Излиза че "добре познатата" ни разцветка е току от края на парната ни тракция. Явно обаче без ровене по стари издания(публикувани преди преврата на 9-ти септември 1944) няма да мине. Стефан Стоичков, можеше да помогне много, ама като го няма във форума, ще се наложи да откриваме колелото.
Смятах че ровейки в библиографията на книгите, които имам, ще мога да се хвана за нещо, обаче се оказа че практически цялата библиография в книги след 9-ти е....съветска :lol:, като липсва дори 1 българска книга от "мръсния" фашистки преиод преди 9-ти.
Както се казва, политическата олигофрения на шлайфаните мозъци е взела поредната си жертва.
Само някой да не си помисли, че влагам някакви политически помисли. Точно обратното! Затова и ме учудва че нашите железници ориентирани към австрийските или немските практики в областта десетилетия наред, изведнъж се обръщат на 180град, турват кръст на всичко постигнато, и почват едва ли не от 0-та, като се взема всичко(правилно или неправилно) от съветския окупатор на България. От тоя период има достатъчно тъпи почини взети от там, които не само са загрозили нашите машини(слагането на пасарелки по примера на руските, целящи да предпазят алкохолизираните им машинисти от падане по време на движение, докато щъкат напред назад мъчейки се да оправят това или онова), ами са довели буквално до тяхното съсипване( претоварването им от почина за тежкотоварното движение примерно). Като прибавим ползването на неоригинални части и претупани ремонти, заради плана който се гони. Изобщо чудна история имаме няма що! Само да имаше някой да я чете и да не допуска такива тъпи грешки по няколко пъти.
Ама не би!
Dare_Devil:
Понеже на компютъра в офиса си нямам WinRAR, показвам как да се разделят файловете с WinZip. Аз съм с версия 12.0, но и при останалите разликите са минимални.
Десен бутон върху файла, който ще се архивира:
Избира се "Add to Zip file...", при което се отваря следния екран:
В него съм оградил полето, което ни интересува. Като се кликне излизат следните опции:
Ако се избере "Other size", в полето отдолу се попълва размера, а от падащия списък встрани се избира мерната единица - байтове, килобайти или мегабайти.
lubomir:
Предлагам няколко снимки за разсъждение! Черно белите са от книгата на Деянов - Локомотивите на БДЖ и са правени при получаване на машините, а цветната е на Лемако. Абстрахирайки се от това че едните са черно бели а другите цветни е видно че оцветкате е еднаква и на трите снимки, от където може да се стигне до извода че в този период(1915-1920) машините са идвали с тези цветове. Единствената разлика, която намирам между 35-цата и 49-та е, че на втората бандажите са тъмни(не знам дали са черни), а на първата са светли, така както е на Лемако.
Тъй че това е първата причина да не приема че познатата ни черно-червено-зелена разцветка е от началато на 20-ти век
ето и снимките на 35.43
А ето и снимката на 49.17
А ето и една снимка на машина на Лемако, която удивително прилича на нашите машини от това време. Според мен направо можем да приемем че цветовете са същите, по простата причина, че тогава цялата организация в БДЖ е била абсолютно копие на австрийската и немската.
Обърнете внимание на табелите, как са направени, къде са поставени и кажете не намирате ли прекалено много прилики с немските? Димната камера и при трите машини е черна, котела е светъл(вероятно същия цвят като на цветната снимка), котела е опасан с контурни вици, 35-цата е със същите "гайтани" по цилиндрите, като машината на цветната снимка. Лично за мен, цветовете от този период вече са ясни!
KRAKOMOBILA:
Аз пък мисля, че това са заводски снимки и машините са снимани преди да бъдат боядисани в наще цветове.
CaLLlo:
--- Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=1669.msg27208#msg27208 date=1249046374 ---Аз пък мисля, че това са заводски снимки и машините са снимани преди да бъдат боядисани в наще цветове.
--- Край на цитат ---
Точно така, това се нарича оцветка "ФотоАнщрих" - специално измислена за снимане само - един от всички локомотиви в произвежданата серия, се боядисва така - няколко нюанса на сиви цветове, матови; добавят му се както ги нарече "шарени гайтани" за подчертаване конкретни форми и важни детайли от машината; снима се ... и после се се боядисва втори път като всички останали. Демек на снимките се овековечават машините както никога не са били експлоатирани.
И понеже тая оцветка много отваря и е много готина, от известно време насам някои фирми правят модели и в такава оцветка. Още ми е в акъла една снимка в MIBA от времето когато се запознахме с Жоро - около '87, на която бяха дали модел на BR 58 в голям мащаб и 3 варианта на цветове на локомотива, та единият беше фотоАнщрих - влюбих се на момента - най-добре стоеше точно в тоя вариант!
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия