Автор Тема: България!  (Прочетена 930862 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1410 -: 28 Декември 2016, 09:54:33 »
Мина Трояново - ескаватор за добив на въглища към ТЕЦ
МАРИЦА ИЗТОК през 60-те години на 20 век.



« Последна редакция: 28 Декември 2016, 10:13:33 от pach »

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1411 -: 28 Декември 2016, 21:51:09 »
Фотос на гара Бургас


 bg&flag  bg&flag  bg&flag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1412 -: 29 Декември 2016, 11:21:38 »
Варна


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1413 -: 29 Декември 2016, 12:02:27 »



pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1414 -: 29 Декември 2016, 13:10:22 »
 &bgflag




pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1415 -: 29 Декември 2016, 14:17:28 »


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1416 -: 04 Януари 2017, 09:24:10 »
2015-05-11 06:13:45
Бомбардировките над София - съгласувани и продължени по настояване от СССР

Англоамериканските бомбардировки над България през Втората световна война, най-активни и целенасочени от октомври 1943 до април 1944, са често цитирани като доказателство за агресията на Съюзниците САЩ и Великобритания и "освободителната" роля на СССР. Те все още са неизлекувана травма за българите. Множество новоизпечени български политици-популисти, паразитират върху темата за Втората световна война и бомбардировките – от БСП, през различни политически лилипути, до откровено про-кремълската Атака.

Анализ и изследване на дипломатическите документи на САЩ и Великобритания (разсекретени от Държавния департамент и публикувани в сборник "Дипломатически документи на международните отношения на Съединените щати" (FRUS) и достъпни на сайта на Университета в Уисконсин), относно преговорите им със СССР обаче показват доста различна картина.

Европейската консултативна комисия, започнала работа в началото на 1943, е натоварена със задачата да вземе решение за условията по капитулацията на всяка една европейска страна, която е във война с кой да е от Съюзниците САЩ и Великобритания, вкл. и СССР.

Операция "От упор"

(Pointblank) е част от Съвместната бомбена офанзива на Съюзниците, планирана в Казабланка (14-24 януари 1943), която има за цел да разруши стратегически обекти в Германия, включително и на територията на съюзниците ѝ, в т.ч. и в България.

Западните съюзници се договарят, че няма да предприемат нови бойни действия, включително и в България, без да ги съгласуват със Сталин. В своя телеграма (14 ноември 1942) до Рузвелт, Чърчил пише:

 "...Предполагам, след като сме отчели предварителните анализи, че трябва да изпратим малка британо-американска група в Москва, сведена вероятно до двама офицери от всяка страна, които да обсъдят процедурата с г-н Сталин и неговия екип…"

 Задачата е, Германия и нейните съюзници да бъдат извадени от войната

Започват дипломатически усилия, вкл. и чрез опити Турция да се присъедини към антихитлеристката коалиция. Дипломатическата кореспонденция на Съюзниците съдържа информация за совалки, включващи и съседката ни, която остава неутрална почти до края на войната. След като България влиза в Оста, позволявайки на Германия да дислоцира войски към Югославия и Гърция, Турция подписва Пакт за ненападение с Германия.

 На 21 февруари 1944, Турция е все още е неутрална, а американският посланик в Анкара информира Държавния департамент на САЩ за опитите на българската дипломация да спре бомбардировките:

 "Руският посланик ме информира, че миналата вечер българският Пълномощен министър се е обадил на Министъра на външните работи да помоли турското правителство да взаимодейства с американското и британското правителства с цел да се стигне до прекратяване на бомбардировките на София и другите български градове и, че Нуман е решил да приеме неговото предложение, но вместо това е инструктирал турския Пълномощен министър в София да се увери авторитетно какви стъпки ще предприеме българското правителство за да се изключи от Оста и дали смята да се присъедини към Съюзниците. Виноградов изрази мнение, че Нуман полага сериозни усилия да склони българското правителство да следва тази линия, тъй като това ще доведе не само до крах на Оста на Балканския фронт, но и ще позволи на Турция незабавно да се присъедини към войната без особен риск..."

Към началото на 1944 обаче става ясно, че

СССР не желае капитулацията на България, нито преждевременното ни излизане от Оста

(Токио-Рим-Берлин), както и българският въпрос да се разглежда в Европейската конслутлативна комисия. Очевидно е желанието на Сталин да се разправи с България сам, както намери за добре. Американският посланик в Лондон пише на Държавния секретар на САЩ:

"...Разбирам, че Британският посланик в Москва е бил информиран от Молотов, че Съветското правителство не желае въпросът с капитулацията на България да бъде обсъждан в Европейската консултативна комисия…"

Въпреки това, Държавният департамент на САЩ полага усилия да намери общ език със Съветския съюз, така че Съюзниците да начертаят заедно с Москва условията по капитулацията на България. Представителите на СССР блокират процеса. Държавният департамент предлага следното на 17 март 1944:

 "...Тъй като СССР не е във война с България, ние можем добре да разберем, че руският Пълномощен министър може да не желеае да участва активно в дискусията по предложените условия, които по тази причина ще са написани от британските и американските членове…"

 Идентично съобщение е изпратено и до посланика на САЩ в Москва, на същата дата:

 "...Съветското правителство не е склонно формално да обсъжда условията по капитулацията на страна, с която не е във война."

 Междувременно, продължаващите бомбардировки постепенно поляризират общественото мнение в България на поддръжници на СССР и поддръжници на Германия и засилват настроенията срещу Англия и САЩ.

 На среща в Истанбул между Американския консул и българския индустриалец Георги Киселов (баща на Генерал Киселов), дипломатът установява, че

Русия се възползва от ситуацията с продължаващите и тежки бомбардировки в България, за да привлече България в своята орбита:

 "...На срещата, по негова [на Киселов] молба, той направи следното изявление: "Бомбардировките дават предимство на Германия и Съветите и са срещу Англоамериканските интереси… Германия се възползва от бомбардировките, твърдейки, че е единственият приятел и надежда на България и, че е по-добре за България да рискува и да се сражава до края с Германия; Общественото мнение се измества все повече към Съветите. Бивши про-съюзнически настроени лидери, като Буров, се обръщат към Съветите. Буров често се среща със Съветския Пълномощен министър; Ако бомбардировките продължат, това допълнително ще отслаби българската администрация, отваряйки възможност за германската окупация...

 Русия се възползва от Ситуацията, за да привлече България в съветска орбита. Съветският Пълномощен министър в София наскоро беше много активен, виждайки българските опозиционни лидери и нарастващото съветско влияние. На българите се казва, че Москва изгражда могъщ Славянски блок, който ще бъде доминираща световна сила; Българите са подтиквани да се присъединят към този блок. Пълномощният министър е на път за Москва, да се отчете за ситуацията в България и на Балканите. Българите очакват съветско действие спрямо България, след като той пристигне в Москва...

 Информаторът горещо ни умолява да спрат бомбардировките над невоенните обекти, тъй като продължаването им поставя България директно на подчинение на Германия и Съветите. Умерените хора в България желаят да избегнат и двете. България не може да излезе от войната, докато германците доминират на Балканите, ако Англоамериканските сили навлезнат на Балканите, България ще предприеме незабавни стъпки към мир…"

 Надиграна от Сталин, американската дипломация стига до заключението, че ако СССР продължи да отказва да обсъжда условията за капитулацията на България в Европейската консултативна комисия,

съдбата на страната ще трябва да се договаря директно с Москва

а точно това е желанието на Сталин - нищо в България да не се случва без неговото одобрение.

 Външният министър Молотов категорично отказва да преговаря за България със Съюзниците, защото "е прекалено рано и в момента има по-актуални въпроси". Това се описва в телеграма до посланика на САЩ във Великобритания, с дата 19 април 1944.

 Не е много изненадващо двуличието на Съветския съюз

От една страна СССР твърди пред Съюзниците, че не е във война с България, настоявайки бомбардировките да продължат докато "българите се вразумят", а от друга, обвинява България във враждебно отношение. Съветският Пълномощен министър докладва в Москва, че:

"...Съветското правителство счита, че… Българското правителство е продало страната си на Германия и активно подпомага нацистите…"

 По дипломатическите канали Съюзниците продължават да получават потвърждения, че с продължаването на бомбардировките се засилва възможността "комунисти и други екстремни елементи да завземат властта и да установят свой режим."

 Отново потича информация, че "бомбардировките увеличават враждебността" към Англия и САЩ.

 СССР междувременно предприема стъпки към възстановяване на дипломатически отношения, отваряйки консулства във Варна, Бургас и Русе, но и подготвя бъдещото нахлуване в България чрез ултиматум (от 27 май 1944):

"Съветското правителство предупреди правителството на България, че без да бъдат изпълнени желанията на Съветското правителство, последното ще счете за невъзможно да поддържа отношения с България като страна, която оказва съдействие на Хитлеристка Германия във войната срещу Съветския съюз…"

 Сталин дава ясни сигнали, че желае Англоамериканските въздушни атаки над България, "Pointblank", като част от Съвместната бомбена офанзива, да продължат. Ясно защо – СССР настоява за това, с ясното разбиране, че бомбардировките засилват антиамериканските настроения в българското общество, но засилват и подкрепата за Съветския съюз и за Германия.

 Сталин не се нуждае от каквито и да било комисии

(в случая Европейската консултативна комисия), които да му се бъркат, докато той сам решава съдбата на България.

И, въпреки че България обявява война на Германия, гони и разоръжава немските части, започва преговори за мир със САЩ и Англия и се опитва да запази неутралитет в последната фаза на войната, демонстрирайки приятелска политика към СССР, вече е твърде късно.

На 8 септември 1944, Червената (по-късно наречена Съветска) армия нахлува в България и установява комунистическа диктатура.

 Останалото е история

Без съкращения от тук:
http://infobulgaria.info/news.php?itm=23549

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1417 -: 04 Януари 2017, 16:00:59 »
 &bgflag

Първата катастрофа с трамвай е в Княжево
От stanko на 12 Февруари, 2010 - 16:13 Обществен транспорт История Катастрофи
Трамваите от едно време
Две мотриси се сблъскват с над 60 км/ч, едната се обръща на покрив.
Трамваят е обърнал на колелото на Княжево в посока Руски паметник, като е набрал скорост и самия сблъсък е станал близо да Павлово. Тъй като новините в София по това време са се разпространянали от уста на уста, много хора от всички краища на града са запомнали да се стичат към мястото на катастрофата, за да видят какво се е случило.
Ето цялата история:
ВЕЧЕРТА на 3 октомври 1911 г. жителите на столицата са изненадани от неприятната вест, че по Княжевската трамвайна линия е станала голяма катастрофа. Плъзват слухове за убити и десетки ранени пътници. Към мястото на злополуката се втурват тълпи любопитни и се натъкват на смразяваща картина.
В слънчевия неделен ден хиляди софиянци излизат навън, за да се порадват на „циганското лято". Едни се разхождат в Борисовата градина, други седят на кафе в Градската градина.
Мнозина се отправят към Витоша, без да подозират, че излетът им ще бъде помрачен. Поради многобройните пътници Дирекцията на трамваите пуска следобед допълнителни мотриси по всички линии. Между тях е и големият двоен вагон № 39, обслужван от ватмана Петър Филчев и кондуктора Цвятко Соколов. Машината е произведена в заводите на „Сименс" и все още е в гаранционен срок на ползване. Без да бъде проведена техническа изправност на трамвая, в 17 ч той потегля от Руски паметник към „Княжево". В края на втория курс ватманът забелязва, че спирачките не държат и съобщава на един от контрольорите по трасето да го върнат в депото. Последният му нарежда да се движи по-бавно и да изкара смяната си, защото има много хора за извозване. (Ватманът Петър Филчев се подчинява и отново потегля по маршрута На няколко пъти му се налага да натиска спирачки и усеща, че мотрисата трудно спира.



Когато наближава последната спирка, срещу спиртната фабрика в „Княжево" се разминава с по-малкия вагон № 4, каран от ватмана Трайко Иванов и кондуктора Георги Василев. Той се движи бавно към „Павлово", където спира, за да изчака да премине следващата мотриса от центъра. В това време двойният вагон № 39 се установява на обръ-щателното ухо на последната спирка и водачът решава да преустанови движението му.
Съобщава на всички чакащи пътници да не се качват и излиза на линията, за да намести лирата. Изненадващо се получава пробив в контактната мрежа и трамваят бавно се задвижва обратно към София. Кондукторът Цвятко Соколов стъпва на буфера (плоските железа по външното протежение на вагона) и предприема неуспешни опити да постави лирата. От силното разклащане се олюлява и пада на земята. Поради силния наклон мотрисата набира скорост и с 50-60 км/ч бързо приближава станцията на „Павлово".
С шум и трясък тя лети и като куршум се забива в чакащия вагон № 4. Той изхвърча от релсите, прави пълно завъртане и се сгромолясва на шосето с колелата нагоре. Конструкцията му е изцяло разрушена, а лампите угасват. От жестокия сблъсък пострадват над 30 души. Повечето от тях са изхвърлени през счупените прозорци и откритите платформи. Чуват се викове на ужас, крясъци и плач. В тъмнината ранените в един глас викат за помощ. Ватманът Трайчо Иванов лежи неподвижно на три-четири метра от злополуката целия потънал в кръв.
Веднага след инцидента дотичват работници от пивоварната, клиенти от съседната кръчма и живеещи в близките къщи. Те дават първа помощ на пострадалите. Налага се да разчистват отломките на смачканата мотриса с щанги, за да измъкнат заклещените пътници. Случайно на мястото на катастрофата се оказва д-р Никола Дърлен-ски. Под негово ръководство ранените са превързани и откарани в болници. В двете здравни заведения скоро са установени последствията от катастрофата.
Въпреки бързата интервенция на лекарите умира 28-годишният Христо Димов, чиновник в столичната митница. Смъртта му настъпва вследствие разкъсване на белия дроб и последвал вътрешен кръвоизлив. Застрахователният агент Владимир Божков е със спукан далак. Ватманът Трайчо Иванов е с черепно-мозъчна травма, но без опасност за живота. Трима от пострадалите са с фрактури на крайниците, други двама са със счупени ребра. Мнозина са с разбити глави и с нарязани от счупените прозорци лица. Тези с по-леките контузии постепенно излизат от шока, следствие от преживения ужас, и пожелават да се лекуват по домовете си.
Половин час след трагедията на спирката в „Павлово" пристига помощник-градоначалникът Вельо Маринов. На места забелязва още незасъхнала кръв. Той разпорежда да се арестува персоналът на двата трамвая, а мотрисите да не се местят до пристигането на прокурора и следствените власти. Те правят оглед на инцидента, а следствието се поема от следователя Пано Чуклев. Софийската прокуратура завежда следствено дело и привлича като обвиняем трамвайната компания. Близките на загиналия и всички пострадали подават искове за обезщетение.
На следващата сутрин заместник-председателят на Столичния общински съвет Васил Зеленгоров назначава експертна комисия, която трябва да определи виновниците за катастрофата. В нея са включени инженерите Каракашев, Ганчев и Аврамов. Те разглеждат детайлно вагон № 39 и се натъкват на развалена ръчна и въздушна спирачка. Ето защо се произнасят, че това е основната причина за катастрофата. Такива случаи е имало и в миналото и общата констатация е, че голяма част от трамвайните мотриси в София се движат неизправни. Те са докарани от Западна и Централна Европа, където отдавна не се използват.. От своя страна началникът на електрическото отделение при столичното кметство инж. Бояджиев също изказва своето мнение. Според него сериозна предпоставка за аварията е неопитният и нискоквалифициран персонал, който се назначавана работа.
Тези твърдения отпушват отдавна тлеещи негативни настроения на софиянци към Дирекцията на трамваите, които имат дългогодишна история. В края на 1898 г. софийската община отдава концесия за построяване на трамвайни линии на белгийското дружество „Електрически трамвай" със седалище в Брюксел. Строителството продължава две години и на 1 януари 1901 г. от жп гарата тръгва първият трамвай по бул. „Мария Луиза" през площад „Свети Крал" и по ул. „Граф Игнатиев" до пресечката с днешния бул. „Патриарх Евтимий".
До края на годината са отпуснати още четири линии - Цариградска, Княжевска, Подуянска и Алабинска, с обща дължина 21 км. Те се обслужват от 25 мотриси и 10 ремаркета. Изказват се съмнения, че при провеждането на търга за концесията и при изграждането на трамвайната мрежа са допуснати злоупотреби от висшестоящи служители в софийската община и Министерството на вътрешните работи. Те остават недоказани и изобщо не стават обект за разследване.
Монополните позиции на белгийската компания се засилват и тя се разпорежда безпрепятствено с експлоатацията на столичните трамваи. Постоянно възникват инциденти по движението, на които не се обръща никакво внимание. Ето защо след тежката катастрофа софиянци изготвят протест, който е връчен на градската управа. В него се настоява кметството стриктно да упражнява контрол над действията и задълженията на Дирекцията на трамваите. Изразява се негодувание против уволнението на стари и опитни служители и се иска цялостна подмяна на вагонния парк.
Общинският съвет поема ангажимент в най-скоро време да разработи правилник за бъдещото развитие на трамвайния сектор. Предприемат се редовни проверки в депото за техническото състояние на вагоните. Бракувани са няколко напълно негодни за движение трамвая. Често се спират от движение по 8-10 опасни мотриси.
Подложена на този натиск, трамвайната компания е принудена до края на март 1912 г. да внесе 30 трамвая. Освен това са вложени 150 000 лв. за доставка на по-модерни спирачни системи, с които да се увеличи безопасността на мотрисите. Незначително се подобрява и релсовата инфраструктура.
Като кон без юзда СЛЕДСТВИЕТО по катастрофата на Княжевската линия е кратко и не дава никакви реални резултати.
В заключителния протокол се посочва, че виновници за злополуката са ватманът и кондукторът на вагон № 39, които са действали непрофесионално и са допуснали той да се движи неуправляем, „подобно на кон без юзда". За доказване на вината им няма достатъчно доказателства и те са освободени от всякаква отговорност. А преди това са уволнени дисциплинарно от компанията. Белгийското дружество е глобено за нанесените щети от Столичната община с 5000 лева. То се задължава да изплати на пострадалите в катастрофата различни суми като обезщетение на обща стойност 8500 лева.
Този развой на събитията не задоволява Столичната община и тя не прекратява опитите си да внесе радикални промени в трамвайния транспорт. Съставена е анкетна комисия, която да прегледа цялата документация и всички минали дела на Дирекцията на трамваите и да излезе с предложение трамвайната мрежа в София да премине под управлението и контрола на общинските структури. Избухването на Балканската война през октомври 1912 г. временно слага край на тези намерения. Едва четири години по-късно софийският общински съвет започва процедура по снемане от белгийското дружество на експлоатацията на трамваите. Окончателното прехвърляне на предприятието се проточва поради тежките условия на следвоенната криза и приключва в началото на 1927 г.
АЛЕКСАНДЪР МИРКОВ
Източник:  БГ История
« Последна редакция: 04 Януари 2017, 16:09:55 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: България!
« Отговор #1418 -: 04 Януари 2017, 17:33:39 »
Много добро! (не ми дава да ти сложе плюсче).

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: България!
« Отговор #1419 -: 04 Януари 2017, 17:44:18 »
как да не го изплющиш с +че това скромно м'че , така благоразположено към хейтърите !  :blush2:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1420 -: 05 Януари 2017, 08:41:15 »
Благодаря и на двама ви.
Интересно ми е в онези начални години, въпросната
линия N5 в кои участъци е била двойна и в кои - не?
И също така кога са били удвоени в крайна сметка линийте
не само през центъра, но и тази до Княжево?

(+ чета имам достатъчно и съм приел да бъде блокирана системата)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: България!
« Отговор #1421 -: 05 Януари 2017, 09:34:24 »
Княжевската линия е преустроена в двойна през 1925 година.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1422 -: 05 Януари 2017, 10:00:14 »
Благодаря!

И сега нещо изключително важно
Публикувано в сп."СЕРДИКА" през 1939г.


Левски тайно организирал бунта в хан насред София, 1870


София
> „Неуловимия” пристигал като въглищар в хана на Хаджи Боне на Солни пазар (пл.”Позитано”) и събирал тайния революционен комитет
> Тайните поборници в София, за разлика от хъшовете на Вазов, били хора имотни, улегнали – първенци, чорбаджии, занаятчии от еснафа с челяд, учители, свещеници...
> За съзаклятието години след това разказва довереникът на Хаджи Боне - Дамян

Бончо ХАДЖИ БОНЕВ, 1939 г.
(внук на Хаджи Боне)


София през 1879г.

Стара София от преди Освобождението е била голям войскови център. Градът с околностите си е представлявал здрав укрепен пункт. Турците са отдавали много голямо значение на града и са държали много войска в него. Тук са се разиграли много събития, конто тепърва постепенно ще се изясняват.

Такова едно събитие е, например, неопожаряването на София и липсата на клане над населението. Обяснението, което може да се даде е, че София, като голям град с разновидно население, от което и голям брой турци, не е било лесно да бъде подхвърлен на пожар или клане, защото между «сухото» е могло да изгори и «много сурово», снреч, между раята са могли да пострадат и правоверни. При това, като голям град, София е била под наблюдението на чужденците. Тук е имало представители на великите европейски държави - вицеконсулите Валдхард (Австрия), Леге (Франция) и Позитано (Италия), които на 2 януари 1878 година отказали пред защитника на София, Осман Нури паша да напуснат града заедно със своите съотечественици, за да не бъде изгорен при отстъплението на турците. Освен това и самото турско население, посред дълбока зима, не е желаело да бяга. През нощта иа 3 срещу 4 януари турските войски се изтеглили през Княжево и Владая към Кюстендил, но заедно с тях забегнали видни турски фамилии.

Особеното положение на София е спомогнало не само да не бъде опожарена и да се спаси евентуално от клане, но и да се развие една трескава революционна дейност между българите.


Хаджи Боне Петров

= = =
Според мемоарите на Хаджи Боне Петров още към края на 1870 година в София е имало създаден местен революционен комитет, който е бил нещо като централен за околните села и паланки. Две години преди смъртта си Левски заедно с Димитър Общи е развил трескава организационна дейност в Софийско.

Според показанията на дядо Дамян Богоев (доверен помощник на хаджи Боне Петров), начело на тоя комитет е стоял Хаджи Боне Петров, родом от с Хрельово, Самоковско, чийто баща се поселил в с Герман, Софийско, и там се поминал по-късно, като оставил две невръстни деца - Боне и Андон. Майка им се поженила в с. Герман.

Освен имоти в с. Герман, Хаджи Боне имал по-късно хан на Цариградското шосе, наречен Германския хан, на чието място днес е застроено караулното помещение срещу главния вход на царското имение «Врана», някогашен чифлик «Чардаклия», собственост на Хаджи Боне Петров. В тоя някогашен хан се спирал Левски, имал срещи с по-будни селяни от близките села: Герман, Горубляне, Казичане, Горни и Долни Лозен, организирани от Хаджи Боне.


Васил Левски -Дякона

В София, на Солни пазар, на днешния площад Позитано, Хаджи Боне имал своя кръчма. Тоя пазар се простирал почти до сегашната ул. Клементина. Зданието, в което се помещавала кръчмата на Хаджи Боне, принадлежало на налбантина Хаджи Бекир, добър приятел на българите. Това здание се намирало негде около сегашната кръчма «Мастика» на ул. Клементина. Зданието било хан с малък двор - на две улици. По едната улица сега е прокарана ул. Клементина, а другата била малка, много тясна и крива уличка, почти безлюдна, наречена „Бокли сокак". Над кръчмата в хана е имало две стаи, едната обитаема - със стълба за изкачване отвън, а другата - необитаема, с едно много малко прозорче към тясната уличка. В тая необитаема стаичка се изкачвали по една подвижна стълба, която слагали при тезгяха и влизали в стаичката през една дупка на тавана на кръчмата; дупката покривали с капак, а стълбичката използвали, когато трябва.

В тая необитаема стаичка ставали съвещанията на местния революционен комитет, в нея се е срещал и Левски с местните революционни дейци и с тия от околните села и паланки.

Хаджи Боне е бил доста заможен по това време, грамотен, виден човек, певец в черквата „Св. Никола", при сегашната джамия (сега развалена). Отивал на заседание в черквата, бил е черковен настоятел, а по-късно и училищен настоятел и член на епархийския духовен съвет. Имал големи връзки с владици и попове и постоянно го викали в митрополията. При Хаджи Боне идвал постоянно иконом поп Георги Брезнишки. Всички попове от селата все при него идвали за съвети и наставления.

От София също мнозина го посещавали. В необитаемата стаичка, обаче, малцина се изкачвали. По-малкият брат на Хаджи Боне - Андон, бил поп в с Герман (поп Донко), а поп Миладин от с. Гурмазово бил кумец на Хаджи Боне, комуто донасял тайни писма. С такава мрежа от близки роднини и лица Хаджи Боне е поддържал връзките си с революционните хора.

= = =
В хана на Хаджи Боне дядо Дамян е седял на тезгяха и е бил и нещо като готвач. Подавал е вино и ракия и правил кафе. Виждал е няколко пъти Дякона. Левски бил човек със среден ръст, набит, широкоплещест, «възчерен - опрашен от кюмюра» и обикновено брадясал. В хана на Хаджи Боне дохождал обикновено пазарен ден (вторник), предрешен като селянин (повечето кюмюрджия), в дрехи на «планинец», с кожена шопска капа и тояга в ръка - горе чаталеста, за да подпира чувалите, когато ще товари конете. Разбира се, и конете не са били негови - вземал ги от други «пазаргати», за да може, непознат, да влезе в града. «Щом го видеше, Хаджи Боне ме пращаше да донеса стълбичката от яхъра и да я възправя под дупката на тавана.

Обикновено най-напред се качваше Хаджи Боне, като ми поръчваше колко кафета да приготвя. Подир него се качваше «дяконът». Спущаха след това връвчицата и затваряха капака.


Дядо Дамян Богоев,1939 г.

Имаше условни звънения с връвчицата. Когато трябваше да им подам кафето, ако в кръчмата нямаше хора, подръпваха «усулетлен» връвчицата, капакът се отваряше и аз се покачвах на 2-3 стъпала по стълбата и им подавах кафето, след което капакът пак се затваряше. Подръпвах връвчицата и тогава, когато в кръчмата влизаха съмнителни хора (шпиони, заптиета и др.). Когато пък трябваше да слязат от стаичката, дръпваха връвчицата, аз разбирах за какво е тоя знак, излизах из кръчмата и разглеждах по двора и улицата дали има лоши хора. И, ако нямаше такива, дръпвах връвчицата. Най-напред слизаше Хаджи Боне, след него другите участници в тайното заседание и най-после «дяконът», който си вземаше тоягата, подкарваше конете, аз му отварях пътната порта и той си отиваше с живо и здраво. Най-често тия срещи ставаха само между двамата - Хаджи Боне и Дякона. Но след такава среща винаги вечерта до късно имаше тайно заседание в кръчмата, на което присъстстваха чорбаджиите и поповете».

Това разказва дядо Дамян за Левски до обесването му.

= = =
«Левски погребаха в гробищата при Кюлюците. Изповяда го не поп Тодор, а поп Христо. Изповяда го при бесилката.»

Дядо Дамян възпроизвежда много картинно разказа на поп Христо, след като той се върнал от бесилката в хана на Хаджи Боне, където вече се били събрали някои от еснафа:

- Дяконът се държа юнашки. Каза, че наистина той е първият, но че след него са хиляди. Палачът му наметна въжето и ритна столчето. Аз се просълзих и се обърнах към Св.София, за да не видят турците, че плача - и си тръгнах.

Дядо Дамян завършва тъжната картина:

- Поп Христо просълзен разказа какво се е случило. Хаджи Боне ми заповяда да почерпя присъстващите с по една ракия за «Бог да прости». Аз ги почерпих. Те пиха и казваха: «Бог да прости!». На Хаджи Боне течаха сълзите и той често си бършеше очите с дланта на дясната ръка и всички плакахме...

По-късно дядо Дамян открил своя кръчма. Когато русите влезли в София, той ги посрещнал заедно с всички българи, много радушно. Обаче видните, първенците граждани, оцелелите дейци от революционния комитет, били заточени: едни в Диар-Бекир, други в Цариград.

На 10 март 1878 година заточениците пристигнали в София много тържествено. Яхнал кон, оседлан добре, покрит с шилте, с нова юзда, - радостен и щастлив, дядо Дамян пресрещнал първенците по Цариградското шосе, някъде към Нови хан и ги почерпил със старозагорска гроздова преварена ракия, която носил в дисагите си: 18 литрета препечена ракия, от «своя» механа...

Между заточениците бил и хаджи Боне. Срещата им била задушевна, трогателна...

Тогава дядо Дамян е бил 20-25 годишен, сега е на 85 години. Паметта му е удивително силна. Фактите, проверени, се оказаха съвършено верни. Хвала му!

Бончо ХАДЖИ БОНЕВ
(внук на Хаджи Боне)
Сп.«Сердика», 1939

И още нещо - свързано с ЛЕВСКИ и българската железница.

Пак от същия източник:

     НАЙ-ОРИГИНАЛНОТО СКРИВАЛИЩЕ НА ЛЕВСКИ
130 години от създаването на БДЖ - 31 януари 1885 г.   




"Пътническа локомотива доставена отъ английската компания за линията Русе-Варна, старъ № 284, новъ № 147 г., снимка презъ 1890 г. на гара Варна."

На този английски локомотив от 1866 г. е работил като машинист спасителят на Самарското знаме край Стара Загора, Опълченецът герой Никола Корчев. Скрит между въглищата в товарното ремарке доста често тайно е превозвал от Варна до Русе Апостола на свободата Васил Левски. Този локомотив на снимката е едно от най-оригиналните скривалища на Дякон Левски.
Историята е скрита в спомените на Правнучката на Никола Корчев:
- Бил висок 2,10 метра, с опълченския калпак – 2,30 м – не мъж, а хала, жива машина на бойното поле
- Смачкал двама при самозащита и послужил за прототип на Боримечката в „Под игото”
- После карал парен влак до Букурещ и крил Дякон Левски във въглищата
- С 11 рани счупил в боя при Стара Загора Самарското знаме и успял да спаси българската светиня
- С караул от гвардейци яздел тържествено из София, а хората му ръкопляскали – на героя-опълченец Никола Корчев, знаменосеца на Самарското знаме...



Из спомените на Константинка КОРЧЕВА:
"Но поради буйния си характер прадядо ми Никола не търпял никаква неправда. Една нощ той влязъл в дома на гръцкия владика - Лудия Матей, изнесъл го на гърба си навън и му показал пътя за Гърция, като му рекъл, че за него повече място в Самоков няма и да не се връща. След това турците пак го погват и той започва да се крие в домовете на различни бунтари, докато не решава да замине за Цариград. Там случайно прочел едно съобщение, че се набират машинисти за Барон-Хиршовата железница. Постъпил на работа, изучил занаята и станал  локомотивен машинист - първият български железничар в Барон-Хиршовата железница. Поне аз така знам, че е първият. А като го назначили да кара влак по линията Русе - Варна, на няколко пъти пътувал с него дяконът Левски, скрит във вагона за въглища и дърва. По това време Апостола често трябвало да пътува за Букурещ, където правил събранията на революционния комитет."

А ако някой се интересува повече за прототипа на Боримечката да отиде да чете тук:
http://izsofia.blogspot.com/2012/03/blog-post.html
« Последна редакция: 05 Януари 2017, 14:23:17 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1423 -: 09 Януари 2017, 13:36:47 »
     Гара Белово









От тук.http://icgroup.bg


Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: България!
« Отговор #1424 -: 09 Януари 2017, 22:32:50 »
Истинска снимка на дякон Левски. Тия, които ги знаем, са доста украсени и поизмислени...