Из Държавен архив Перник:
Рудник "Ерма". 50-те години на XX в.
Концесията “Ерма” е разположена върху землищата на селата Ракита, Вучи дел и Звонци. Експлоатацията на мината се извършва чрез рудниците “Вучи дел”, “Вражи камък”, “Вража църква” и “Козарник”.
Няма точни данни откога започва да функционира концесия “Ерма”. Най-вероятно мината започва своята дейност през 1926 г., а производството през 1927 г., когато е пусната в движение дековилната линия. От 1932 г. до края на 1936 г. работата е прекратена, вероятно поради спирането на кредитирането. Преустановяването на дейността се отразява катастрофално на мината, тъй като разработените вече рудници са частично пропаднали
През 1937 - 1938 г. по информация от местното население кредиторът на мината – Бeоградска ексконтна банка или Югославска народна банка, започва експлоатация, като се добиват подготвените и лесно достъпни въглища. Добивът възлиза на 200 – 300 до 500 тона месечно. След 1938 г., до голямото наводнение на Трънския край (1940 г.), концесията “Ерма”е напълно изоставена от собствениците и предоставена на няколко души – пазачи, които я ограбват от достъпни за тях места около галериите и входовете на рудниците, добивайки до 50 тона месечно.
Из “Констативен протокол на комисията, назначена от директора на Държавни мини – Перник със заповед № 162 от 20 март 1942 г. за състоянието на Минната концесия “Ерма”. ДА – Перник. Ф. 148К, оп. 1, а.е. 159.

Сега при ждрелото на река Ерма има два тунела в скалите през които минават туристите.

Сега жп линия няма , а пътя за Погановски манастир минава по трасето покрай река Ерма , но от 1920 год. е в Сърбия.
В кратката информация, която сме дали към албума "Концесията "Ерма" - Забравения поминък в Трънска околия" сме споменали, че днес това е в Сърбия
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.397152887038542.101315.303690823051416&type=1¬if_t=like&hc_location=ufi
Дрезина, използвана в железницата обслужваща мина „Ерма” в землището на селата Ракита, Вучи дел и Звонци, Трънско (днес в Сърбия). Пътят минава през Погановското ждрело, изключително красив дълъг пролом. Миньорите наричат влака "Цира". Участъкът Цира е закрит заедно с мината през 1963 г., а през 1981 г. трасето е асфалтирано и преустроено в удобен път поради малките железопътни наклони.

Рудник "Ерма". 50-те години на XX в.
Концесията “Ерма” е разположена върху землищата на селата Ракита, Вучи дел и Звонци. Експлоатацията на мината се извършва чрез рудниците “Вучи дел”, “Вражи камък”, “Вража църква” и “Козарник”.
Няма точни данни откога започва да функционира концесия “Ерма”. Най-вероятно мината започва своята дейност през 1926 г., а производството през 1927 г., когато е пусната в движение дековилната линия. От 1932 г. до края на 1936 г. работата е прекратена, вероятно поради спирането на кредитирането. Преустановяването на дейността се отразява катастрофално на мината, тъй като разработените вече рудници са частично пропаднали
През 1937 - 1938 г. по информация от местното население кредиторът на мината – Бeоградска ексконтна банка или Югославска народна банка, започва експлоатация, като се добиват подготвените и лесно достъпни въглища. Добивът възлиза на 200 – 300 до 500 тона месечно. След 1938 г., до голямото наводнение на Трънския край (1940 г.), концесията “Ерма”е напълно изоставена от собствениците и предоставена на няколко души – пазачи, които я ограбват от достъпни за тях места около галериите и входовете на рудниците, добивайки до 50 тона месечно.
Из “Констативен протокол на комисията, назначена от директора на Държавни мини – Перник със заповед № 162 от 20 март 1942 г. за състоянието на Минната концесия “Ерма”. ДА – Перник. Ф. 148К, оп. 1, а.е. 159.

Парен локомобил, използван за задвижване на хаспела в р-к "Вража църква".

Гара "Разпределителна" - Перник, 70-те години на ХХ век
Някога оттук са преминавали ежедневно композиции с цимент, машиностроителни изделия, стъкло, пектин и други стоки, повечето местно производство. Днес през "Разпределителна" се движи предимно част от скрапа, необходим на "Стомана Индъстри" и въглища от пернишките рудници. Снимка: в-к "Димитровско знаме".
Черно-бяло видео от 1926 г. за Трънската железница - през Трънското ждрело - начална точка била днешната спирка Бело поле между Цариброд и Пирот (на линията Цариброд и Ниш), трасето от Цариброд нататък било добре запазено, в една гара в момента има заведение. Линията е тръгвала в южна посока през живописен каньон на река Ерма. Била с дължина около 32 км и е достигала до село Ракита, където е имало въглищна мина. Преминавала е покрай Погановския манастир Св.Йоан Богослов. След закриване на рудника през 1963 г. линията е била демонтирана и по нейното трасе през 1981 г. е прокаран шосеен път до местния курорт Звоначки бани.
http://www.youtube.com/watch?v=eJtcGKLFps8&list=PLA808B1C0BE4EE4A8 