Автор Тема: България!  (Прочетена 930039 пъти)

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1380 -: 03 Март 2016, 10:22:33 »
Честит празник на всички,които го чувстват като такъв! bg&flag

Да споменем днес имена като Ботев и Левски не само на стадиона  bg&flag




     И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
славата му дивна като някой ек
от урва на урва и от век на век!

  bg&flag bg&flag bg&flag

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1175
  • Рейтинг: 180
  • HO, София
Re: България!
« Отговор #1381 -: 03 Март 2016, 17:14:50 »
Поздравления и от мен към всички българи!  &bgflag

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1817
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: България!
« Отговор #1382 -: 03 Март 2016, 21:04:13 »
 bg&flag &bgflag bg&flag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1383 -: 11 Март 2016, 14:39:45 »
Невероятни архивни кадри с много добро качество и в цвят.
Реклама на България от 1965 г.
Интересен клип, особено сега. ПРевозни средства, униформите на гвардейците, мода,
селски живот, манастирите,трамвайте... има направо уникални кадри. ПРиятно гледане:
https://www.youtube.com/watch?v=eavm58e9ksM

И още една реклама от онова време - "Sunny Beach (Bulgaria) - 1963" (започва след 1мин20 сек до към 7,30 мин):
https://www.youtube.com/watch?v=cLcgEcm_2TQ

И една снимка от Пловдив през 1965:


мина Перник през 1942г.
« Последна редакция: 11 Март 2016, 15:54:32 от pach »

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: България!
« Отговор #1384 -: 12 Март 2016, 07:16:40 »
Из Държавен архив Перник:

Рудник "Ерма". 50-те години на XX в.
Концесията “Ерма” е разположена върху землищата на селата Ракита, Вучи дел и Звонци. Експлоатацията на мината се извършва чрез рудниците “Вучи дел”, “Вражи камък”, “Вража църква” и “Козарник”.
Няма точни данни откога започва да функционира концесия “Ерма”. Най-вероятно мината започва своята дейност през 1926 г., а производството през 1927 г., когато е пусната в движение дековилната линия. От 1932 г. до края на 1936 г. работата е прекратена, вероятно поради спирането на кредитирането. Преустановяването на дейността се отразява катастрофално на мината, тъй като разработените вече рудници са частично пропаднали
През 1937 - 1938 г. по информация от местното население кредиторът на мината – Бeоградска ексконтна банка или Югославска народна банка, започва експлоатация, като се добиват подготвените и лесно достъпни въглища. Добивът възлиза на 200 – 300 до 500 тона месечно. След 1938 г., до голямото наводнение на Трънския край (1940 г.), концесията “Ерма”е напълно изоставена от собствениците и предоставена на няколко души – пазачи, които я ограбват от достъпни за тях места около галериите и входовете на рудниците, добивайки до 50 тона месечно.
Из “Констативен протокол на комисията, назначена от директора на Държавни мини – Перник със заповед № 162 от 20 март 1942 г. за състоянието на Минната концесия “Ерма”. ДА – Перник. Ф. 148К, оп. 1, а.е. 159.

Сега при ждрелото на река Ерма има два тунела в скалите през които минават туристите.

Сега жп линия няма , а пътя за Погановски манастир минава по трасето покрай река Ерма , но от 1920 год. е в Сърбия.
В кратката информация, която сме дали към албума "Концесията "Ерма" - Забравения поминък в Трънска околия" сме споменали, че днес това е в Сърбия http://www.facebook.com/media/set/?set=a.397152887038542.101315.303690823051416&type=1&notif_t=like&hc_location=ufi

Дрезина, използвана в железницата обслужваща мина „Ерма” в землището на селата Ракита, Вучи дел и Звонци, Трънско (днес в Сърбия). Пътят минава през Погановското ждрело, изключително красив дълъг пролом. Миньорите наричат влака "Цира". Участъкът Цира е закрит заедно с мината през 1963 г., а през 1981 г. трасето е асфалтирано и преустроено в удобен път поради малките железопътни наклони.

Рудник "Ерма". 50-те години на XX в.
Концесията “Ерма” е разположена върху землищата на селата Ракита, Вучи дел и Звонци. Експлоатацията на мината се извършва чрез рудниците “Вучи дел”, “Вражи камък”, “Вража църква” и “Козарник”.
Няма точни данни откога започва да функционира концесия “Ерма”. Най-вероятно мината започва своята дейност през 1926 г., а производството през 1927 г., когато е пусната в движение дековилната линия. От 1932 г. до края на 1936 г. работата е прекратена, вероятно поради спирането на кредитирането. Преустановяването на дейността се отразява катастрофално на мината, тъй като разработените вече рудници са частично пропаднали
През 1937 - 1938 г. по информация от местното население кредиторът на мината – Бeоградска ексконтна банка или Югославска народна банка, започва експлоатация, като се добиват подготвените и лесно достъпни въглища. Добивът възлиза на 200 – 300 до 500 тона месечно. След 1938 г., до голямото наводнение на Трънския край (1940 г.), концесията “Ерма”е напълно изоставена от собствениците и предоставена на няколко души – пазачи, които я ограбват от достъпни за тях места около галериите и входовете на рудниците, добивайки до 50 тона месечно.
Из “Констативен протокол на комисията, назначена от директора на Държавни мини – Перник със заповед № 162 от 20 март 1942 г. за състоянието на Минната концесия “Ерма”. ДА – Перник. Ф. 148К, оп. 1, а.е. 159.

Парен локомобил, използван за задвижване на хаспела в р-к "Вража църква".

Гара "Разпределителна" - Перник, 70-те години на ХХ век
Някога оттук са преминавали ежедневно композиции с цимент, машиностроителни изделия, стъкло, пектин и други стоки, повечето местно производство. Днес през "Разпределителна" се движи предимно част от скрапа, необходим на "Стомана Индъстри" и въглища от пернишките рудници. Снимка: в-к "Димитровско знаме".
Черно-бяло видео от 1926 г. за Трънската железница - през Трънското ждрело - начална точка била днешната спирка Бело поле между Цариброд и Пирот (на линията Цариброд и Ниш), трасето от Цариброд нататък било добре запазено, в една гара в момента има заведение. Линията е тръгвала в южна посока през живописен каньон на река Ерма. Била с дължина около 32 км и е достигала до село Ракита, където е имало въглищна мина. Преминавала е покрай Погановския манастир Св.Йоан Богослов. След закриване на рудника през 1963 г. линията е била демонтирана и по нейното трасе през 1981 г. е прокаран шосеен път до местния курорт Звоначки бани.
http://www.youtube.com/watch?v=eJtcGKLFps8&list=PLA808B1C0BE4EE4A8    :hi:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1385 -: 12 Март 2016, 12:52:52 »
Както знаете имам интерес и към историята на българските граничари и поради тази причина разполагам с огромен архив по темата. В него имам снимка на граничар, служил в "Ерма" през 70-те г. но тъй като съм от Смолянския край, то първосигнално заключих, че става дума за Ерма ряка до Златоград. Село кето по случайност е в граничната зона и пак по случайност има рудници ! Едва след като видях тази снимка...


....се сетих, че съм бил в грешка и става дума за друга граница с друга ерма и с други рудници  ;D
А ето и самата снимка, от което е видно, че локомобилите там са си били запазени до доста късно след това....

adult photo hosting

mitko359

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 684
  • Рейтинг: 31
Re: България!
« Отговор #1386 -: 13 Март 2016, 21:56:46 »
Един интригуващ проект - http://www.buzludzha-project.com/contact.html  :)

Der Hetzer

  • Trade Count: (59)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Рейтинг: 148
Re: България!
« Отговор #1387 -: 13 Март 2016, 22:42:55 »
Понеже преди мнго години, на една софра в "Терасата" някой ожесточено ми спореше (не си спомням кой), че нямало нищо такова и съм си фантазирал, отново доказателство в правотата ми, подкрепено с автентични снимки.

Оранжеви тролейбуси Шкода 9ТР, бяха по линия номер 3, въртяха около "Александър Невски" и едната спирка беше на "Московска" на сянка под дърветата, после поемаха към парка Заимов по сегашния булевард "Мадрид". Интересното освен оранжевия им цвят беше, че бяха закачени по два, с нещо като разтегаема сушилка за дрехи, както се вижда на снимките. Единствено убийте ме, ама не си спомням задния как завиваше с предните колела, имаше ли някой в кабината да върти геврека или по някаква друга система е ставало...

ето и снимките:






vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 111
  • Рейтинг: 48
Re: България!
« Отговор #1388 -: 13 Март 2016, 23:02:42 »
« Последна редакция: 13 Март 2016, 23:31:29 от vesko76 »

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1389 -: 29 Март 2016, 20:54:58 »
https://www.facebook.com/kan.asparuh/videos/448363858621546/
Специален поздрав за Софиянци  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1390 -: 30 Март 2016, 08:18:25 »
След 10 г. чакане: гара "Трапезица" в Търново вече е като нова

Кметът Даниел Панов иска в сградата да се изгради интерактивен музей

Историческата гара „Трапезица” във Велико Търново е основно ремонтирана след близо 10 години чакане.
Реконструкцията е на стойност от близо 600 000 лева. Дейностите започнаха в края на лятото миналата година
 след настояване и многократни разговори между кмета на старопрестолния град Даниел Панов с представители
 на министерствата на транспорта и туризма.

Процедурата бе проведена от Национална компания „Железопътна инфраструктура”, а избраният изпълнител
трябваше да възстанови облика на жп гара „Трапезица”, какъвто е бил той преди 108 години.
По проекта са възстановени фасадата, покривът и вътрешността на сградата. Пред гарата е оформено
площадно пространство, създадена е зелена зона, а жп перонът също е изграден наново.
Възстановяват се електрификацията и водоподаването, монтира се и осветление.

Железопътната спирка има своето важно място в историята на България. На 22 септември 1908г там слиза
 цар Фердинанд. Пешком той се отправя към храма „Свети Четиридесет мъченици", където прочита
 декларацията, с която обявява българската независимост.



Кметът на Велико Търново Даниел Панов продължава да води разговори с отговорните институции за прехвърляне на
собствеността на гара „Трапезица” на общината. Намерението на местната власт е да създаде нов интерактивен музей
 в нейния район. Железопътната спирка ще остане действаща, а сградата ще остане със статут на паметник на
 културата от национално значение.

Историческата сграда се намира непосредствено под крепостта Трапезица, която е обект на социализация
и частична реставрация по проект, финансиран с близо 3 милиона лева от азербайджанската фондация
„Гейдар Алиев”. Непосредствено до гарата е изградена първата станция на фуникуляра, който ще
осигурява достъпа на туристи до средновековната крепост. Цялото пространство около двете сгради
ще бъде облагородено, подходите ще бъдат асфалтирани, ще бъдат оформени паркинг и тротоари.

*****************************

Интересното е, че Гейдар Алиев през 80-те години на миналия век беше член на политбюро на КПСС, в последствие
след перестройката, стана първият "демократично" избран президент на Азербайджан, като след неговата смърт
сина му вече управлява страната...също демократично надявам се.

Та толкова за ...чуждото влияние (не казвам руско) над някои аспекти в българското общество... :snooks: :stinker: :punish:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: България!
« Отговор #1391 -: 30 Март 2016, 14:11:37 »
Значи можело. Като си спомня какво беше преди година и малко ...

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1392 -: 30 Март 2016, 16:58:55 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg104114#msg104114 date=1459315105
...Железопътната спирка ще остане действаща....

че кой влак спира там ?

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: България!
« Отговор #1393 -: 31 Март 2016, 00:12:53 »
Цитат на: gzo link=topic=1752.msg104117#msg104117 date=1459346335
че кой влак спира там ?
Как кой? Всички ПВ и КПВ между Търново и Горна.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1394 -: 31 Март 2016, 10:37:48 »
Явно все пътувам с разни други влакове, никога не съм спирал там.